Høyttalere Kvalitetshøytalere til Primare i22 dac

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Har fått en primare i22dac i hus (spilte forøvrig fletta av cambridge 840a v2).
i den forbindelse kunne jeg tenkt meg å høre hva ekspertisen mener er de beste høytalerne til en slik forsterker?
Rommet dette står i er 14-15 kvadratmeter.
Hvor dyre høytalere er det hensiktsmessig å kjøpe? Også er selvfølgelig spørsmålet gulvstående vs stativ?
Jeg sikter på høyeste potensiale ift primare forsterkeren.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
System Audio bruker vel Primare til utviklingen av sine høyttalere så vidt jeg vet.
Har forøvrig hørt SA Mantra 60 på i22, som låt kanon.

En kombo jeg kunne tenkt meg selv om jeg ikke hadde hatt ei stue som dreper dypbass.

Jeg har også eid i22 selv en liten periode da på Klipsch, noe som ble litt spinkelt synes jeg.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Mantra serien er vel sikkerstikk, og en høytaler jeg må prøve. Men den pandion 2 saken høres fantatisk ut. Basert på noen her på forumet. Har en magefølelse på at stativhøytalere hadde blitt beste resultat hos meg.
 
Sist redigert:

Asaklitt

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Bergen, Åsane
Bruker selv Kef R-100 på min i22dac, og er veldig fornøyd. Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake, hadde jeg sannsynligvis gått for R-300.
Men synes generellt Kef+primare funker fint sammen. Kanskje skummelt å anbefale det man selv har, men no er den no sånn at det funker da:)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Høres kanskje litt pussig ut,men jeg fikk et bra resultat med å koble min I 22 dac til et par gamle JBL Studio L 830.Men det ble enda bedre med mine små og billige Dynaudio DM 2/6.Med Focus 260 sliter forsterkeren litt.Lykke til,det er en god forsterker !
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
R-serien høres spennende ut. Det kjennskapet jeg har med kef er meget bra. Har 3005 settet i 7.1 oppsettet mitt. Nå er jeg i vurderingsfasen på å bytte ut frontene. Frontene blir drevet av I22'en. Sjelden R300 dukker opp på sentralen desverre...
 

Asaklitt

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Bergen, Åsane
Faktisk slik jeg endte opp med R'ene også. Hadde 3005 serien koblet opp mot en Pionerr SC-Lx82. Har alltid vært fornøyd med film lyd, men ikke musikk. Kjøpte I22'en og kjørte den via prossesorinngangen, og valgte R'ene som fronter for å få mest mulig lik signatur som 3005'ene. Som sagt veldig fornøyd med denne løsningen. Testet også å kjøre subben på preouten på i22'en. Funket OK. Nå står primaren og R100 for seg selv på et annet rom. Savner at de kunne åpnet seg opp ørlitte grann mer, og gått biitelitt lavere i bunn. Derfor hadde jeg nok valgt R300 i dag. Men ikke så stor deal at jeg bytter de ut med det første.-
 
Sist redigert:

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Hvordan vil du beskrive lydsignaturen i Primare egentlig? Har R700 selv men har ikke funnet "min" forsterker til dem ennå. Primare er jo enkelt å skaffe til lån med Soundgarden ikke langt unna. Men jeg trenger vel en større enn I22 vil jeg tro...?
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Interessant! Akkurat samme opplegget som jeg har:) Lx75 til surround og airportexpress/i22 til musikk.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Jeg skal være forsiktig med å påstå for mye. Det jeg kan si er at i22 er kraftigere og har mye bedre kontroll over bassen enn min tidligere cambridge 840a v2 (som går for å være ganske kraftig 2x120w) den spiller også mye mer detaljer og har en mer behagelig lyd. Samtidig blir det aldri kjedelig i mine ører. I22 er en forsterker jeg kan leve lenge med ihvertfall. Så, ja, jeg tror den driver 700'ene dine helt greit til normale lyttenivåer. Skulle du ønske å sprenge trommehinnene tror jeg forforsterkdelen og dacen er god nok til å forsvare å koble på en primare effektforsterker i tillegg:)
 

Asaklitt

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Bergen, Åsane
Vil vel si at primare er nøytral+. Altså litt mer mot den varme siden. Ikke EC varm. Også mindre enn naim og marantz, som er de jeg best kan sammenligne med. For min del sto det mellom primare og hegel. Synes Hegel ble for nøytral igjen. Synes de er vel lys i toppen. Kef opplever jeg som veldig direkte, og det kan fort bli for mye med en "lys" forsterker. Sånn sett synes jeg primare passer bra. Jeg valgte primaren etter høyttalerne, da jeg allerede hadde kef kht 3005 som var planlagt brukt sammen med r100. Det sies jo at r'ene krever litt power for å skinne, så kanskje det hadde vært gøy å prøve i32 mot r700?
Alt dette er jo bare min amatørmessige synsing. Men det er jo det som er så gøy med lyd:) vi lytter jo kun med våre egne ører:) så prøv å få låne med deg en og bedømm selv:)
 

Asaklitt

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
17
Antall liker
3
Sted
Bergen, Åsane
Hehe, virker jo som vi har litt de samme preferansene. Så kanskje ikke så dumt for deg å lytte til R-serien? Prøv å få låne med deg hjem. Hvis du liker designet, så kan jo du sjekke ut LS50 og?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Pandium 2 låter kanon. Spiller topp med Primare I22. Pandium 2 er virkelig en kvalitetshøyttaler som kan brukes sammen med svært dyrt utstyr. Skal mye til før høyttaleren blir det svake leddet. Overrasket over bassen fra en så liten høyttaler, dyp og detaljert. Dem tegner opp et stort og flott lydbilde. Den burde sjekkes ut av alle som er på jakt etter stativ høyttaler i den prisklassen.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Jeg kjenner ikke i22 (klasse D er det ikke?), så den kan jeg ikke uttale meg om, men har forsøkt i21 på et par Mantra 60. Det ble litt for 2 barn og Volvo for min del. Pent og greit, men ikke så veldig engasjerende. Jeg beholdt riktignok Mantra'ene og koblet de midlertidig opp igjen på en Nu-Vista M3. De åpnet seg betrakelig av kreftene MF'n bidro med.
Jeg ville tatt en kikk på DC6T SE som Class nevner, det er spretne saker for en rimelig penge.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har eid I22. Prøvd Klipsch, Triangle, JBL og Elac på den. Best match ble nok med JBL 530 da den har silkemyk horndiskant.

Opplever I22 (som er en klasse D) som strømsterk, ryddig, kontant og tung i bassen og noe ekstra energi i toppen. Kanskje litt uryddig i bunnen og mangler litt "sjel" ? Det blir litt rett opp og ned presentasjon på det meste.

Ville nok ikke satt alt for lystklingende høyttalere på den, men dette er jo smak og behag.

Hadde nok selv siktet litt høyere enn Tannoy DC6T SE, eide just DC6 og den hadde litt smalt lydbilde og legger man mer penger på border får man nok flottere opplevelser all over.
 
Sist redigert:

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hiver meg på denne, på I22 ville jeg brukt høyttalere med litt sprut og spenst, for forsterkeren synes jeg er litt for "korrekt" for min smak.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Takk for så god respons folkens:) mange gode forslag! Tannoy dc6 ol. Er nok gode høytalere, men jeg sikter nok litt høyere. Problemet med å bo på ett mindre tettsted er at testing av ulike høytalere er vanskelig. Derfor blir det ofte kjøp (og salg:).
Pandium hadde vært tøft å testet, men ny blir den litt i overkant kostbar.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Har du eksempler på spenstige høytalere? Må også være høytalere som har en bra mellomtone og tar vare på detaljene i musikk. Jbl og klipsch er ikke helt min type, for å si det sånn.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Har du hørt siste generasjon Referesne fra Klipsch og JBL Studio 5xx serien?

Ellers System Audio som jeg nevtne tidligere er regnet som god match til Primare, du vil da ikke få så mye dypbass, men du verden for en dynamikk.
 

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Innlegg
129
Antall liker
41
Sted
Århus
Jeg synes du skal lytte til system audio Mantra serien den starter jo med en 10ere stander højttaler så den mindste gulv 30ere den har jeg hørt på Primare DVDI10 ja sønnen spiller på den setup daglig super diskant og mellem tone pænt med bas dog ikke kælderdyb men hvilken musik smag er du mest til det bestemmer jo en del hviken retning du bør gå men Mantra 60 skal du ikke købe da den ikke har sammen hæng mellem mellem tone og bunden hvorimod både Mantra 50 og 70 meget fine HT

men ellers en brugt audiovector i M serien en spænden en, er M3super der er smæk for skillingerne vil du havde en silkeblød diskant men stadig smæk så er det M3signature et godt valg de er også nemmer at drive end Systemaudio
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Har du hørt siste generasjon Referesne fra Klipsch og JBL Studio 5xx serien?

Ellers System Audio som jeg nevtne tidligere er regnet som god match til Primare, du vil da ikke få så mye dypbass, men du verden for en dynamikk.
Jeg har nok ikke hørt nyere generasjoner nei. Kun MK1. Har testet LS serien, men det var ikke min greie.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
249
Torget vurderinger
2
Har også hørt det du sier om M60. Er derfor litt skeptisk til den. De to mindre er sjelden å få tak i.
Audiovector er je litt på utkikk etter. Har hatt mi3 sig tidligere. Den er en strålende høytaler, men blir nok litt stor i mitt 14kvadrat rom. Stativhøytalerne der hadde sikkert passet midt i blinken.
 

tommbjo

Medlem
Ble medlem
17.09.2014
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Fredrikstad
Kobla til et par KEF XQ 40 til min PRIMARE I22 med DAC. Ble blåst av banen. Helt konge. :)
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Jeg har et par Elac fs 68.2 til min i22dac ... Syntes dette er en megrt god kombo !!
 
Topp Bunn