Kvalitets-headset til kontor og musikk - Trenger å konsentrere meg.

1

1000Hz

Gjest
Hei, er på utkikk etter et headset og tenkte det kunne være greit å spørre hifi-nerder. :) Bruksområde er møter på teams i kontorlandskap, høre på podcast i bilen, høre på musikk.

Viktig for meg: God lyd, dempe støy fra omgivelsene (må kunne konsentrere meg dypt med ingeniørarbeid mens jeg er omgitt av selgere som snakker i telefon, kontorlandskap), god mikrofon slik at jeg kan holde kurs på teams uten at deltakerne får hodepine.

Det er også en fordel med trådløst slik at jeg slipper å hekte fast kabel når jeg snur meg på stolen.

Som referanse har jeg en Sennheiser HMD25-1 og Sony WH-H900N h.ear on 2.

Sennheiser HMD25-1 fikk jeg for mange år siden, den skulle kastes fordi den hadde ødelagt mikrofon. Dette er studioutstyr brukt til kringkasting, og er merket med 600 ohm. Loddet på minijack på denne, og den har sykt god lyd (hvis man er interessert og hører etter, som jeg antar de fleste her inne er). For eksempel hører jeg lett at det er to gitater som spiller på Metallica-sanger, mens med Sony hører jeg bare at det er "gitarspilling". Kan ha på en femtedel av volumet, og høre flere detaljer. Eneste problemet med HMD-en er at den blir litt vond på ørene etter 2 timer, så vil gjerne ha noe som går over ørene, pluss at den mangler mikrofon og ikke er trådløs.

SONY WH-H900N h.ear on 2 er god å ha på, men demper litt lite talestøy fra landskapet.

Lurte på å kjøpe Sony WH-1000XM4 eller eller Jabra Evolve2 85h, men leser at slike typer headset generelt demper lite, og at folk klager på mikrofonene. Kan det funke bedre med passiv demping?

Setter pris på god lyd, både når det kommer til å høre og bli hørt. Hva må man opp i for å få noenlunde like god lyd som Sennheiseren? Så for meg å betale kanskje opp mot 7000, men kan kanskje gå høyere.

Trådløst er praktisk, og er kanskje nesten et must (mobilen har jo ikke minijack lengre), men kanskje lite utvalg av Bluetooth hvis man er opptatt av god lyd?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Jeg har brukt Sony WH-1000XM2 i over 2 år og er glad i dem. Det er ikke proff Sennheiser lydkvalitet men god lyd er det.
Batteriene er supre og varer leeenge. Til lydbok og musikk når man er på farten er de helt topp.
Hvis det ikke er for mye støy i bakgrunnen fungerer de også helt fint til Teams møter. Men i bilen er det ikke samtalekvaliteten særlig god for de i andre enden. Det er mitt største ankepunkt. Mulig de nye modellene XM3 og XM4 er bedre på dette.
Jeg plages også av bittelitt susing. Tok med mine XM2 på Hifiklubben og AB testet med XM4 og et par andre dyre modeller med de var ikke bedre de heller.
Tror ikke det er mulig å få både i pose og sekk, så jeg vurderer å kjøpe et par dyrere modeller jeg kan bruke når jeg sitter alene og spiller musikk.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Beyerdynamic MMX 300 v2 er et godt kompromiss til ikke så mye penger. Personlig endte jeg opp med å bruke dem mye oftere enn Sennheiser HD800, Hifiman HE500, Beyerdynamic T1 v2 og Sony WH1000-XM3 her hjemme. Ikke fordi de nødvendigvis er bedre på alt, men de fremstår mer balansert lydmessig, har god støyisolering, god komfort og en bra mic. Micen er mye bedre enn Sonyen fordi den henger foran munnen, og plukker ikke opp en haug med bakgrunnstøy. Eneste minus er at de har volumkontroll på kabelen.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har brukt Jabra elite 85h dette året. Ingen som har klagd over lyden. God batterikapasitet og bra lyd. SW med EQ er standard.

Uansett headset. Med mange og lange møter, dyp konsentrasjon og du blir rimelig "kokt" i hodet uansett hvilket headset du bruker.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei, er på utkikk etter et headset og tenkte det kunne være greit å spørre hifi-nerder. :) Bruksområde er møter på teams i kontorlandskap, høre på podcast i bilen, høre på musikk.

Viktig for meg: God lyd, dempe støy fra omgivelsene (må kunne konsentrere meg dypt med ingeniørarbeid mens jeg er omgitt av selgere som snakker i telefon, kontorlandskap), god mikrofon slik at jeg kan holde kurs på teams uten at deltakerne får hodepine.

Det er også en fordel med trådløst slik at jeg slipper å hekte fast kabel når jeg snur meg på stolen.

Som referanse har jeg en Sennheiser HMD25-1 og Sony WH-H900N h.ear on 2.

Sennheiser HMD25-1 fikk jeg for mange år siden, den skulle kastes fordi den hadde ødelagt mikrofon. Dette er studioutstyr brukt til kringkasting, og er merket med 600 ohm. Loddet på minijack på denne, og den har sykt god lyd (hvis man er interessert og hører etter, som jeg antar de fleste her inne er). For eksempel hører jeg lett at det er to gitater som spiller på Metallica-sanger, mens med Sony hører jeg bare at det er "gitarspilling". Kan ha på en femtedel av volumet, og høre flere detaljer. Eneste problemet med HMD-en er at den blir litt vond på ørene etter 2 timer, så vil gjerne ha noe som går over ørene, pluss at den mangler mikrofon og ikke er trådløs.

SONY WH-H900N h.ear on 2 er god å ha på, men demper litt lite talestøy fra landskapet.

Lurte på å kjøpe Sony WH-1000XM4 eller eller Jabra Evolve2 85h, men leser at slike typer headset generelt demper lite, og at folk klager på mikrofonene. Kan det funke bedre med passiv demping?

Setter pris på god lyd, både når det kommer til å høre og bli hørt. Hva må man opp i for å få noenlunde like god lyd som Sennheiseren? Så for meg å betale kanskje opp mot 7000, men kan kanskje gå høyere.

Trådløst er praktisk, og er kanskje nesten et must (mobilen har jo ikke minijack lengre), men kanskje lite utvalg av Bluetooth hvis man er opptatt av god lyd?
Kanskje ikke HELT hva du etterspør, men et lite innspill/tips uansett, da jeg som deg er litt på Teams.
Foretrekker å bruke iPhonen til tale under møter. Altså bilde på PC, lyden via telefon (WiFi eller mob.nett)
Fordrer at du har Teams appen på telefonen din også da.
Bedre bevegelsesfrihet, og ved å bruke trådløse pods med eller uten støydemping, så unngåes den fysiske koken av huet ihvertfall. Godt å slippe on ear/over ear HS. Og lydkvaliteten er slett ikke verst på øreplugger og mic heller.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Siden vi penser innom Teams kan jeg også nevne at jeg har fått skryt for lyden min på møter med etter at jeg kjøpte denne mikrofonen:
Men lyd på høyttalerne og denne micen slipper man å ha noe "på seg" i det hele tatt. (Bortsett fra en pen skjorte da selvfølgelig 🤭 😁 )
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
 
Topp Bunn