Kvaliteten på CD'er

N

nb

Gjest
Enig med Dylan, men som det har vært påpekt mange, mange ganger på dette forum. Det har neppe noe med formatet i seg selv å gjøre, men hva som skjer i masteringprosessen. CD kan låte fælt og kan låte fortreffelig, kommer mest an på håndverket som er gjort i og etter studio.
 
K

knutinh

Gjest
Dylan snakker et helt annet språk enn det jeg kan :)

Men gitt at han mener loudness war så er løsningen www.replaygain.org

På lang sikt, selvfølgelig. Når alle plater låter perseptuelt like høyt, forsvinner motivasjonen for å drepe dynamikk for å tyne rms-nivå og da kan man like gjerne lage dynamisk musikk.

Merk at dette er en menneske-skapt "trend" som ikke har noe med mediet CD å gjøre, men at man vil at alt på død og liv skal overdøve låten før på radio. Samme som de irriterende reklame-nivåene på tv.

-k
 
T

theStig

Gjest
Det er vel ingen tvil om at han sikter til Loudness War? CD'er låt mye bedre før! Jeg hevder at CD'en gullalder lydmessig var stort sett over rundt 1995.....
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skjønner ikke replaygaingreia.
Dersom snittnivået på en vellydende (-18dB snitt?) popplate og Rattles innspilling av Mahlers 2. symfoni skal være det samme vil man ikke høre mye av symfonien?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Og ikke bare dette... Jeg tror faktisk at for å nye av dagens cd'er så vil man nesten måtte ty til rør og supersensitive høyttalere for å få ut den lille dynamikken platene faktisk har...

Med så lite dynamisk spekter er det vrient å få det gradert opp i små nok steg...
 
K

kbwh

Gjest
Og til det trenges rør&horn?

Tror heller et microanlegg med loudness=on er greia.
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Rør og horn kan være med å bøte på problemene med den minimale dynamikken på cd'ene.
Opplevde i hvert fall selv at flate pop-innspillinger låt litt mindre kjedelig med rør og horn.

Liker dette sitatet:
« CDer små. De har ingen pondus.» :)
 
T

theStig

Gjest
Jeg skjønner ikke replaygaingreia.
Dersom snittnivået på en vellydende (-18dB snitt?) popplate og Rattles innspilling av Mahlers 2. symfoni skal være det samme vil man ikke høre mye av symfonien?
Det er vanskelig, helt klart. For klassisk hadde det vel vært mer realistisk med en referanse til virkeligheten, akkurat som på film. Der er det definerte lydnivåer.

En vellydende pop-plate kan godt ha 12 dB dynamikk, passerer man 12 dB så begynner det å låte skit. Mye som utgis i dag ligger rundt 5 dB, og til og med enda lavere.
 
T

theStig

Gjest
Liker dette sitatet:
« CDer små. De har ingen pondus.»  :)
Hehe.. Hva med 7" singler da? ;)

MP3 filer er enda værre, de er jo til og med USYNLIGE! Yikes... nei far, tilbake til steinkaker (78-plater). De VEIER da i det minste noe.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg skjønner ikke replaygaingreia.
Dersom snittnivået på en vellydende (-18dB snitt?) popplate og Rattles innspilling av Mahlers 2. symfoni skal være det samme vil man ikke høre mye av symfonien?
Det er ikke snittet som utjevnes.

Hver låt får en "subjektiv lydstyrke" heftet ved seg som en metatag. Den sier at typisk klassisk musikk låter mye lavere enn typisk produsert radio-pop. Dette fører til at avspilleren demper volumet for pop-låten slik at de skal høres omtrent like høylydt ut.

Den viktigste konsekvensen er at dersom du lager en playlist av sanger så slipper du å løpe til volumkontrollen fordi noen sanger låter drønnhøyt i forhold til andre.

Hvis du ser på nettsida så ser du at det er en forholdsvis sofisitikert modell av oppfattet lydstyrke som benyttes, men den kan sikkert forbedres.
*Musikken veies med et filter som tilsvarer ørets frekvensrespons (Equal Loudness Filter),
*Lyden deles opp i 50ms blokker for rms kalkulering (RMS energy calculation),
*så prosesseres disse statistisk og et histogram dannes. Høye blokker er viktigere enn svake blokker for oppfattet lydnivå så man velger ut ganske nært toppen til å representere kuttets subjektive lydnivå.

Til slutt kan man kalibrere stereoen og dermed ha et konsistent og kjent lyttenivå på all musikk. Hvis ønskelig kan man kalibrere på en "pr album basis" siden enkelte kutt kan være mer pianissimo enn andre

-k
 
Topp Bunn