kvalitet på vinylplater

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Spør folket hvor de legger lista på for hva som er akseptabelt ved bestilling/kjøp av ny vinyl når det gjelder dårlige pressinger-knitter-pops -og bakgrunnsstøy på vinyl samt skader på cover etc. Synes det er litt for ofte jeg får plater der det er et eller annet irritasjonsmoment. Vinyl er jo så jævlig bra når det er gjort perfekt . Klager folk når ting ikke er perfekt eller er tankegangen at jaja sånn va den plata. Er jo en samler av musikk så liker ikke når ting ikke er så bra som det burde være.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Handler mest lokalt i fysisk butikk , og har en god dialog med dem . Som regel lar det seg gjøre å bytte. Dessverre er det ikke alltid den man får igjen er bedre.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Handler mest på Discogs og har klaget kanskje 10-15 ganger totalt, alltid med delvis eller full tilbakebetaling som resultat. Av nye plater har jeg ikke opplevd å motta noen som har vært uakseptable, bortsett fra en kjøpt fra USA og der var det lite medhold å få.

Hadde jeg handlet en ny plate lokalt og funnet at pressingen var for dårlig ville den gått rett tilbake til butikk. Var det på nett ville det nok kommet an på prisen jeg betalte, hvor stort problemet var og hvor oppsatt jeg var på å ha en god pressing eller et perfekt cover. Til nå har det imidlertid ikke skjedd.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Det er en del som ikke er bra, men synes dette har bedret seg i senere tid! Flaks kanskje. Kjøper oftest på nett fra norske butikker. Aldri problem med retur. TheGarden bryr seg ikke om retur heller. Sender de bilde av skaden og de sender ny om problemet er synlig.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det kan hende kvaliteten generelt har bedret seg noe nå som produksjonskapasiteten virker å være mer i balanse enn den var for noen år siden. Nyere produksjonsmateriell, økt kompetanse, mindre hastverk osv bør jo ha gitt noen utslag.

Om produktet ikke fremstår slik det er ment å være/burde være (skader, skavanker ol) så har jeg ved flere tilfeller reklamert. Dessverre har det da vært litt som Blues er inne på - som f.eks en produksjonsbatch her hele partiet har samme feil. Det hjelper lite om de man har kjøpt produktet hos er velvillige, når alle platene har samme skavank. Har ved et par tilfeller måtte heve (og fått aksept for det) kjøpet.
Det var enklere i gamle dager, da man hørte på plata i butikken før man handlet.

Retur og reklamasjon er selvfølgelig noe mer tuklete når man handler på nett og ikke i fysisk butikk. Men - mange er jo så "gniene" at kan de spare noen få kr. på å handle på nett så gjør de det fremfor å støtte opp om de få platesjappene som er igjen. Således har det blitt færre fysiske butikker, og enda færre vil det bli.
 
Topp Bunn