Kutte global feedback loop ?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Jeg sitter med et par Consonance M800 monoblokker som er sagt å ha "little negative feedback" , http://www.soundstage.com/revequip/opera_m800.htm
http://www.osbornloudspeakers.com.au/opera/M800.html
Den kan switches mellom ultralineer og triode modus,og på mine høytalere bruker jeg den kun i ultralineer.6922 input,6sn7 driver *2 og paralell EL34 push-pull.
Det skjema jeg har klarer jeg ikke å legge ut på nettet,og ikke vet jeg om det stemmer helt heller,men der står det ivertfall at der i feedback sløyfen er en 30k motstand med 10pF kondensator i paralell.
Så det jeg lurte på å prøve var å kutte denne sløyfen,men vil først høre om noen glupinger her inne kan si om det kan gjør at forsterkeren går helt bananas eller ikke? Den er litt for god til å ødelegge ;) Ser ut som min Music Angel KT88 er noenlunde tilsvarende konstruksjon,så i tilfelle må jeg prøve på den først viss utfallet kan vere litt usikkert.


Mvh
Rune
 

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tror ikke jeg ville kuttet, men du kan eksperimentere med å øke/minke med 5-10K ohm.
Helst skal du sjekke med scoope om du trenger å justere med kondensator-verdi, men innenfor
et begrenset avvik, går det greitt.

Arne K

Det er sikkert noen kløppere her som kan beregne NFB graden i dB...?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Eneste grunn til å kutte fb loopen må være for å gjøre noen målinger. Ikke for å bruke forsterkeren til musikk. Produsenten har sikkert gjort dette og kommet fram til et kompromiss mht feed back.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takk for svar!
Men risikerer jeg at forsterkeren eller høytalere blir skadet viss jeg kutter ?
Grunnen til at jeg eventuellt prøver er fordi jeg ikke er spessielt tilhenger av global feedback i konstruksjoner som skal håndtere et musikksignal,men antar at konstruksjonen vil miste noe av sin linearitet og stabilitet viss jeg gjør det,uten at jeg har spessielt mye peil på hva som skjer elektrisk.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Total gain vil jo øke til det upraktiske, båndbredden synke, forvrengning øke, dempningsfaktor synke...

Arne K
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Hvis graden av feedback er lav eller veldig moderat vil det ikke skje så mye om du kutter feedback loopen. Men så spørs det hva produsenten mener med lite feedback da, oppfattningen av hva som er lite kan variere, noen mener 15dB er lite mens andre mener under 3dB er lite osv.
Hvis en ser på målte data (i linken i innlegget ditt) så ser en at målt utgangsimpedans i triodemodus er ~1.5ohm (utledet av at DF=5.5) og det forteller noe om graden av feedback. Egentlig trenger man å vite flere ting som f eks omsetningsforholdet i utgangstrafoen etc, men DF=5.5 gi i alle fall en pekepinn.
Et raskt overslag tilsier at feedback da ligger i området 6-7dB, som i alle fall kan betraktes som moderat bruk av NFB.
Ut i fra dette bør det ikke skje så mange dramatiske ting hvis du kutter feedbackloopen. Foruten at både Zo og THD øker noe, vil du merke at forsterkerens følsomhet øker til omtrent det dobbelte (fortsatt i triodemodus), men som sagt ingen dramatikk.

Jan E Veiset
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takker for alle svar!
Tror jeg haller til å gjøre et forsøk oppkoblet på noen billige høytalere ;)

Jane du har PM!
 
Topp Bunn