Kunstig søtning (aspartam) = gift?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, det vil vi ikke. Sett bort fra colaholikere med diabetes, selvfølgelig. For dem er det pest eller kolera. For oss andre er det Cola Heavy som er alternativet, ikke femi-drikkene Cola Light og Pepsi Max. :-X
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Aspartame er nok ikke noe det er bra å få i seg i store doser nei.
Men nå for tiden er det jo good ol' sukker som er den store skurken, vi må vel vente 10-15 år før vi ser pepsimax generasjonen urovekkende høye forekomster av en eller annen jævlig sykdom.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takke meg til en halv liter pepsi max enn en halv liter cola. I slike mengder holder jeg en knappm på max.
Er man colaholiker, altså store mengder om dagen, er jeg redd for at det er rimleig usunt enten man drikker det ene eller det andre.

Håvard
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Haavard skrev:
Takke meg til en halv liter pepsi max enn en halv liter cola. I slike mengder holder jeg en knappm på max.
Er man colaholiker, altså store mengder om dagen, er jeg redd for at det er rimleig usunt enten man drikker det ene eller det andre.

Håvard
I japan er Aspartam forbudt så de bruker Stevia i Cola light, det er nok sunnere
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Haavard skrev:
Takke meg til en halv liter pepsi max enn en halv liter cola. I slike mengder holder jeg en knappm på max.
Er man colaholiker, altså store mengder om dagen, er jeg redd for at det er rimleig usunt enten man drikker det ene eller det andre.

Håvard
I japan er Aspartam forbudt så de bruker Stevia i Cola light, det er nok sunnere
I Europa er stevia forbudt.
Gjett hvem som har fått det til?


Håvard
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Haavard skrev:
65finger skrev:
Haavard skrev:
Takke meg til en halv liter pepsi max enn en halv liter cola. I slike mengder holder jeg en knappm på max.
Er man colaholiker, altså store mengder om dagen, er jeg redd for at det er rimleig usunt enten man drikker det ene eller det andre.

Håvard
I japan er Aspartam forbudt så de bruker Stevia i Cola light, det er nok sunnere
I Europa er stevia forbudt.
Gjett hvem som har fått det til?


Håvard
det er vel kjeltringselskapet som produserer Aspartamdritten det
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Haavard skrev:
65finger skrev:
Haavard skrev:
Takke meg til en halv liter pepsi max enn en halv liter cola. I slike mengder holder jeg en knappm på max.
Er man colaholiker, altså store mengder om dagen, er jeg redd for at det er rimleig usunt enten man drikker det ene eller det andre.

Håvard
I japan er Aspartam forbudt så de bruker Stevia i Cola light, det er nok sunnere
I Europa er stevia forbudt.
Gjett hvem som har fått det til?


Håvard
det er vel kjeltringselskapet som produserer Aspartamdritten det
Sukkerindustrien har jeg hørt, samme faenskapet lell

Håvard
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Kroppen har visst i tusenvis av år hva den skal gjøre når den får sukker i kroppen. Aspartam har vi ikke akkurat hatt like lang tid til å ordne oss etter...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Mulig jeg har oversett det, men teksten der refereres til sier ikke et ord om hvilke mengder det er snakk om ? Som det nevnes tidligere i tråden er det nok ikke sunt i store doser, men hva pokker er vel det ?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
shaunv skrev:
Kroppen har visst i tusenvis av år hva den skal gjøre når den får sukker i kroppen. Aspartam har vi ikke akkurat hatt like lang tid til å ordne oss etter...
Sukker er forholdsvis nytt spør du meg da.
Karbohydrater har vi spist til alle tider.

Håvard
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet ligger mest i at vi venner oss til alt for søt mat. Alt skal blandes store mengder søtningsmidler i. Se på en boks med tomatsaus eller tilfeldig ferdigmat, ser nesten ut som syltetøy på innholdsfortegnelsen. Drikke skal også være søtt og summen av det hele er et sinnsykt overforbruk av sukker og søtningsprodukter. I så store mengder blir det helseskadelig uansett hvilken variant man velger.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Et av problemene med mange kunstige støtningstilsettninger er at de ofte har en «dummy» effekt som midlertidig «tilfredsstiller» behovet for søtstoff. Når kroppen etter litt oppdager at den har blitt lurt kommer «søtsuget» tilbake med forsterkninger. I mange tilfeller er det bedre med en «dose» ekte søtstof i stedet for ti doser med lureri.

mvh
KJ
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Raffinert sukker er ikke et hår bedre enn aspartam-dritten. Vanedannende og helsenedbrytende så det holder. Og daue skal vi dessuten alle.

Honkey
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
topline skrev:
Hmm...vil vi egentlig ha i oss dette stoffet?

http://aspartame.mercola.com/
Leser fra den siden:

A few of the many chronic illnesses that have been shown to be contributed to by long-term exposure to excitatory amino acid damage include:

  • Multiple sclerosis (MS)
  • ALS
  • Memory loss
  • Hormonal problems
  • Hearing loss
  • Epilepsy
  • Alzheimer's disease
  • Parkinson's disease
  • Hypoglycemia
  • AIDS
  • Dementia
  • Brain lesions
  • Neuroendocrine disorders

Ikke småtterier.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
^ Om du sjekker ut hva dieseleksos gjør med kroppen din finner du lignende resultater. Om du sjekker hva nikotin gjør med kroppen din finner du lignende resultater. Om du sjekker hva solkrem inneholder, og hva det gjør med kroppen din, finner du lignende resultater. Om du sjekker hva blåfargen vi er pålagt av EU å tillate i matvarer, gjør med kroppen din, finner du lignende resultater. Om du sjekker hva for mye animalsk fett i kostholdet gjør med kroppen din, finner du lignende resultater. Og så bortetter.
Alt dette får vi i oss nesten hver dag. Og vi har lengre levetid enn noen gang.

Honkey
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
baluba skrev:
:eek: !

Det var nettop der jeg begynte å lure på seriøsiteten til aspatame linken.

Forøvrig kjøpte jeg en Schweppes grapesoda i går for først gange på svært lenge. Det pleide å smake godt,men denne var pyton....

Innholdedeklasjonen viste at edel av sukkeret var byttet ut med aspartame, et stoff som hvergang det kommer i munnen min gir en fæl bisnak. gi meg sukker istedet....
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Honkey-Chateau skrev:
Om du sjekker hva for mye animalsk fett i kostholdet gjør med kroppen din, finner du lignende resultater.

Honkey
Øhh...nei faktisk ikke.. ;)

Altså, - så lenge du samtidig får i deg nok protein, og ikke lever på 100% fett.
 
A

AK27

Gjest
coolbiz skrev:
topline skrev:
Hmm...vil vi egentlig ha i oss dette stoffet?

http://aspartame.mercola.com/
Leser fra den siden:

A few of the many chronic illnesses that have been shown to be contributed to by long-term exposure to excitatory amino acid damage include:

  • Multiple sclerosis (MS)
  • ALS
  • Memory loss
  • Hormonal problems
  • Hearing loss
  • Epilepsy
  • Alzheimer's disease
  • Parkinson's disease
  • Hypoglycemia
  • AIDS
  • Dementia
  • Brain lesions
  • Neuroendocrine disorders

Ikke småtterier.
baluba skrev:
Medvirkende årsak til utvikling av aids hos hiv-smittede. Er ikke det plausibelt. Svekket imunforsvar kanskje.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
coolbiz skrev:
topline skrev:
Hmm...vil vi egentlig ha i oss dette stoffet?

http://aspartame.mercola.com/
Leser fra den siden:

A few of the many chronic illnesses that have been shown to be contributed to by long-term exposure to excitatory amino acid damage include:

  • Multiple sclerosis (MS)
  • ALS
  • Memory loss
  • Hormonal problems
  • Hearing loss
  • Epilepsy
  • Alzheimer's disease
  • Parkinson's disease
  • Hypoglycemia
  • AIDS
  • Dementia
  • Brain lesions
  • Neuroendocrine disorders

Ikke småtterier.
baluba skrev:
Medvirkende årsak til utvikling av aids hos hiv-smittede. Er ikke det plausibelt. Svekket imunforsvar kanskje.
Jo da, men hvis alt et svekket imunforsvar kan medføre skal med blir listen lang. Og hvis det er overgangen fra HIV til AIDS som menes så bør det klargjøres.
 
A

AK27

Gjest
baluba skrev:
AK27 skrev:
coolbiz skrev:
topline skrev:
Hmm...vil vi egentlig ha i oss dette stoffet?

http://aspartame.mercola.com/
Leser fra den siden:

A few of the many chronic illnesses that have been shown to be contributed to by long-term exposure to excitatory amino acid damage include:

  • Multiple sclerosis (MS)
  • ALS
  • Memory loss
  • Hormonal problems
  • Hearing loss
  • Epilepsy
  • Alzheimer's disease
  • Parkinson's disease
  • Hypoglycemia
  • AIDS
  • Dementia
  • Brain lesions
  • Neuroendocrine disorders

Ikke småtterier.
baluba skrev:
Medvirkende årsak til utvikling av aids hos hiv-smittede. Er ikke det plausibelt. Svekket imunforsvar kanskje.
Jo da, men hvis alt et svekket imunforsvar kan medføre skal med blir listen lang. Og hvis det er overgangen fra HIV til AIDS som menes så bør det klargjøres.
Hadde vært usaklig morsomt om en fikk hiv av kunstige søtningsmiddel.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Problemet ligger mest i at vi venner oss til alt for søt mat. Alt skal blandes store mengder søtningsmidler i. Se på en boks med tomatsaus eller tilfeldig ferdigmat, ser nesten ut som syltetøy på innholdsfortegnelsen. Drikke skal også være søtt og summen av det hele er et sinnsykt overforbruk av sukker og søtningsprodukter. I så store mengder blir det helseskadelig uansett hvilken variant man velger.
Ja, eksempelvis så smaker dagens kaviar sukker og ikke rogn.

Men tror ikke at det er noe bedre når det kommer til salt. :'(
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Fun light skal visstnok være fin insektsmiddel og særlig effektiv mot maur.

Har dog ikke prøvd, men så en reportasje på TV.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
frans skrev:
Fun light skal visstnok være fin insektsmiddel og særlig effektiv mot maur.

Har dog ikke prøvd, men så en reportasje på TV.
Hostesaft (Solvipect) er også bra mot maur :)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
frans skrev:
Fun light skal visstnok være fin insektsmiddel og særlig effektiv mot maur.

Har dog ikke prøvd, men så en reportasje på TV.
Hostesaft (Solvipect) er også bra mot maur :)
Og kanel....visstnok..
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
COLA FY FOR VOKSNE MENN

SMAKER HELVETE. SØTT KLISS. GI DET TIL KINESERNE.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
COLA FY FOR VOKSNE MENN

BBking skrev:
SMAKER HELVETE. SØTT KLISS. GI DET TIL KINESERNE.
Du BB, du BB du setter stadig nye standarder for menneskeforaktende intoleranse for anderleds mennesker. ;D ;D ;D
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Sjefen for Searles Nutrasweet Division sa i 1984 at aspartam var det ”best testede tilsetningsstoffet i historien”. Men aspartam hatt alt annet enn god vitenskaplig uttesting fra produsentenes side, på veien mot finansiell suksess.

Aspartam blir nektet godkjennelse 1973
Tidlige tester viste hjerneskader, men ble gjemt bort. Data fra forsøk var tuklet med, og fraværet av langtidsstudier på mennesker, gjorde at det ble stanset.

Sikkerhetsstudier utført i 1967 for G.D. Searle & Company, viste mulige nevrotoksiske bivirkninger. I en studie fikk syv aper aspartam blandet med melk. En døde, fem fikk slag. En annen studie viste hjerneskader på mus, noe som ble bekreftet av Searles egne forskere.
Dette så dog ikke ledelsen for G.D. Searle noen problemer med, og kjørte flere titalls med millioner av dollar inn i testene som måtte til for å få aspartam på markedet, og inn i maten til folk.
De søkte til FDA i 1973, men søknaden ble avslått. Etter en del mer testing, fikk de en foreløpig godkjenning i 1974.
Sikkerheten og troverdigheten til Searles aspartamdata ble umiddelbart satt spørsmål til. Etterforskninger utfordret nøyaktigheten av studiene, så endelig godkjennelse ble utsatt. I 1977 ble Searle som første matprodusent i historien kriminaletterforsket etter anmodning av FDA.


http://www.varsleren.com/lightprod.htm
 
S

Supertramp

Gjest
HVORFOR får jeg ikke kjøpt tyggegummi med sukker lengre?
HVORFOR skal jeg påtvinges plastikksukker?

Hvorfor er det så gjevt å drikke light-brus, tygge sukkerfri tyggegummi, spise sukkerfrie pastiller osv osv.....

......men så spise en haug med smågodt fra Rema1000
......eller alltid spise pommes frites på McDonalds?

Hvor ble det av måteholdet?
Ingen skal fortelle meg at et glass Coca Cola og en Troika i ny og ne er skadelig.
 
Topp Bunn