Kunne dette fungere som lytterom?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Skal på visning på søndag. Huset har en super kjellerstue som jeg vil kunne "claime" til eget bruk.
Rommet er ganske stort, sikkert omkring 35 kvadrat, men som dere ser kvadratisk og med rikelig med vinduer. Ene veggen er mur, men det kan man jo fikse.

Hva tror dere om dette som lytterom?







 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Eget lytterom på 35 kvm? Løp og kjøp! - sier jeg bare. Hvis du står helt fritt, vil nesten ethvert akustisk problem la seg løse.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Eget lytterom på 35 kvm? Løp og kjøp! - sier jeg bare. Hvis du står helt fritt, vil nesten ethvert akustisk problem la seg løse.
Tja, det blir vel mer løp og by...

Ingen som bekymrer seg for kvadratisk form og store vindusflater? Har da lest flere steder at folk advarer mot dette?
Ikke vær redd for å komme med meningene deres. Det vil ikke påvirke om vi vil by eller ei (bare hvor crazy jeg evt kommer til å bli i budrunden ;)).
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Takhimling og teppe fliser på gulv så kommer du langt, og noen TUNGE gardiner så rammler du inni musikken. hipp hurra for lytterom.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
kjoenik skrev:
Ulf-B skrev:
Eget lytterom på 35 kvm? Løp og kjøp! - sier jeg bare. Hvis du står helt fritt, vil nesten ethvert akustisk problem la seg løse.
Tja, det blir vel mer løp og by...

Ingen som bekymrer seg for kvadratisk form og store vindusflater? Har da lest flere steder at folk advarer mot dette?
Ikke vær redd for å komme med meningene deres. Det vil ikke påvirke om vi vil by eller ei (bare hvor crazy jeg evt kommer til å bli i budrunden ;)).
Ja, jeg glemte det med å by - hehe....

Men får du kjøpt, og du får frie hender, synes jeg ikke at du skal være veldig bekymret. Et gulvteppe i refleksjonsområdet på gulvet. Tunge gardiner, som Leikis er inne på. Litt demping av refleksjoner i vegger og tak kan være nødvendig. Du har mulighet til å plassere høyttalerne et godt stykke ut fra veggene - det løser mange problemer. 35 kvm er SVÆRT - dette får du til!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Tunge gardiner og teppe hjelper nok bra. Og muligheten for å plassere sakene hvor de låter best hjelper vel også. For ikke å snakke om helmholzer og diffusorer. Eller man kan droppe alt dette og skaffe seg et par av disse treklossene med metallkopp. De skal visst gjøre susen ;D
Tipper det er mange om beinet her. Attraktivt strøk. Det er vel bare å kline til med det man har (eller ikke har er vel rettere å si ::))
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Tunge gardiner og teppe hjelper nok bra. Og muligheten for å plassere sakene hvor de låter best hjelper vel også. For ikke å snakke om helmholzer og diffusorer. Eller man kan droppe alt dette og skaffe seg et par av disse treklossene med metallkopp. De skal visst gjøre susen ;D
Tipper det er mange om beinet her. Attraktivt strøk. Det er vel bare å kline til med det man har (eller ikke har er vel rettere å si ::))
Tweaking av rom er oppskrytt ;D
Er vel ikke så kritiske disse LV? Jeg har mye luft bak hodet i mitt lytterom, det har funket beste for meg,

Håvard
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
kjoenik skrev:
Tunge gardiner og teppe hjelper nok bra. Og muligheten for å plassere sakene hvor de låter best hjelper vel også. For ikke å snakke om helmholzer og diffusorer. Eller man kan droppe alt dette og skaffe seg et par av disse treklossene med metallkopp. De skal visst gjøre susen ;D
Tipper det er mange om beinet her. Attraktivt strøk. Det er vel bare å kline til med det man har (eller ikke har er vel rettere å si ::))
Tweaking av rom er oppskrytt ;D
Er vel ikke så kritiske disse LV? Jeg har mye luft bak hodet i mitt lytterom, det har funket beste for meg,

Håvard
Hysj, "noen" kunne høre deg :eek:
Living Voice spiller nok bra både her og der ja, men tror nok de trives best med litt luft både foran, bak og over seg.

Jeg var på "i siste liten visning" i dette huset for 7-8 mnd siden. Falt pladask, masse plass. Det kom brått på og vi hadde ikke fått klarert saken med banken så vi turde ikke å gå inn i budrunden hvor det kun var én budgiver igjen. Etter dette har huset blitt pusset opp av et ungt par som nå ikke tåler trynet på hverandre lenger. Derfor kom det plutselig til salgs igjen.
Men som sagt, det kommer til å bli kamp om dette huset så det er langt fra sikkert at lytterommet blir mitt. Men spennende blir det!
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Kjoenik!

Det viktigste er vel å sikre seg lytterommet, ikke om det fungerer her og nå. Du skal jo ha noe å pusle med i årene fremover også. 3 små barn, egen karriere, sykling og musikkinteresse kan da umulig fylle hverdagen ;D

mvh Elektron
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Kjoenik!

Så veldig flott ut dette!

Vinduer er vel i det store og hele positivt - først og fremst fordi lytterommet blir lyst og trivelig, men de fungerer også som bredbåndet absorbenter i bassen!

Når det gjelder kvadratiske mål så er det selvsagt ikke optimalt - men jeg tror det er langt bedre med et kvadratisk rom hvor du faktisk har muligeht til å jobbe litt med akustikken enn en stue med bedre mål hvor du ikke har den muligheten!

Lykke til med budgivningenen...dette så veldig flott ut!

Mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.795
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Plass til endel helmholzere ser jeg. Enig med OMF.

Løp og by. Og sleng ut LVene og få inn et par Linkwitz Orion. Røyr kan du jo fortsatt ha i preampen.  ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kvadratisk rom gir større bassproblemer. Mye stående bølger hvis flatene har like lengder, men det er jo ikke helt det her. Vinduer er positivt for bassen, men negativt i forhold til refleksjoner.
Murvegg gir mindre bass og mer harde refleksjoner.
Virker som en plassering av høyttalerne på hver side av hjørne ofte er det mest optimale når et rom er veldig kvadratisk.

35 kvm er ikke stort i akustisk målestokk. Man skal ha veldig mange kvadratmeter før man virkelig begynner å redusere stående bølger.

Et godt utgangspunkt er selvsagt alltid det beste, men jeg tror også som andre nevner at et litt vrient utgangspunkt med tiltak er mye bedre enn en stue med bedre dimensjoner uten akustikk remedier.

Vet du hva dimensjonene er? Takhøyden virket litt lav.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har ikke målene. Jeg har vært inne i rommet for nærmere ett år siden. Vi gjette at takhøyden er 2,3 meter.
Virker som de fleste har troen på at dette kan fungere. Det er bra.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan ikke skjønne annet enn at dette skal bli bra...
Blir spennende å høre om du får tilslag på noe sånt...
Med så mange kvm til rådighet, bør det jo være mulig med godt med luft alle veier...
Og akustiske tiltak kan jo gjøres estetisk akseptable også, ikke minst med tanke på 3 små i huset... ;D

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Go for it!

mvh
Jeg er klar!
Superoptimistisk og på vei opp i skyene mens frua klamrer seg fast i beina mine og prøver å dra meg ned på jorda.
Good luck ms. crocodile ;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
...ikke minst med tanke på 3 små i huset... ;D

mvh
Proffen
Med tanke på at det om noen år er tre tenåringsjenter i huset er jeg en smule bekymret mtp antal bad. Burde nok noen ekstra, og gjerne et lite og kjempeukoselig dass med mikrovask, uten speil, som jeg kunne ha i fred ::)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvor befinner dette huset seg?
Fant ingenting på FINN i nærheten av arbeidsplassen din. Skal vi lenger nordover?

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Fanden Kjoenik.
3 jenter er vel ingenting, gutter er være, sann mine ord.
;D ;D

Håvard
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
STOOORT hus med rikelig med boder. Slikt er alltid en fordel.
Når det gjelder kjellerstuen, ser jeg at det ligger noen soverom nærmest vegg i vegg. Noen praktisk betydning for "bruken" av kjellerstua?
Jeg tror ut ifra det jeg ser at takhøyden er ca 235cm..... vet du hvordan det er med lydggjennomgang til det jeg regner med er stue eller lignende rett over kjellerstua?
Mulig du bør tenke på å senke taket med lydhimling. Da forsvinner ca 10cm.
Blir jo en annen opplevelse enn den luftige stua du har nå. Men ikke nødvendigvis dårligere.
Store vinduer kan ha en positiv effekt ser jeg mange nevner her og der.

Nei, dette synes jeg ser spennende ut. :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Hvor befinner dette huset seg?
Fant ingenting på FINN i nærheten av arbeidsplassen din. Skal vi lenger nordover?

mvh
Slikt er vel kanskje ikke så lurt å publisere på nettet hvs jeg skulle få tilslaget. Du har PM.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Fanden Kjoenik.
3 jenter er vel ingenting, gutter er være, sann mine ord.
;D ;D

Håvard
45 min ventetid på badet hver morgen ville kanskje få deg til å skifte mening. For ikke å snakke om at man har svært lite man skulle ha sagt om det meste. Fruen har to søstre. Svigerfar har resignert. Han er bare et tomt skall med en for lenge siden glemt drøm om å eie en seilbåt.
Hvor lenge vil powershield´et mitt holde. Ikke godt å si. Med eget lytterom har man et sted å flykte til når energinivået er på rødt.
Med gutter har man i det minste allierte ;)

emotikon skrev:
STOOORT hus med rikelig med boder. Slikt er alltid en fordel.
Når det gjelder kjellerstuen, ser jeg at det ligger noen soverom nærmest vegg i vegg. Noen praktisk betydning for "bruken" av kjellerstua?
Jeg tror ut ifra det jeg ser at takhøyden er ca 235cm..... vet du hvordan det er med lydggjennomgang til det jeg regner med er stue eller lignende rett over kjellerstua?
Mulig du bør tenke på å senke taket med lydhimling. Da forsvinner ca 10cm.
Blir jo en annen opplevelse enn den luftige stua du har nå. Men ikke nødvendigvis dårligere.
Store vinduer kan ha en positiv effekt ser jeg mange nevner her og der.

Nei, dette synes jeg ser spennende ut. :)
Det er et stort hus med masse bodplass som du nevner. Det er absolutt en fordel.
Det ene hjørnet av kjellerstua grenser mot soverom. Tror ikke det skulle bli noe problem. Hvis det er mye lydlekasje kan veggen lyddempes på forskjellig vis. Det enkleste ville være å dekke den med platesamlingen. Tar vel kanskje av for noe av lyden?
Hvor mye lydlekasje det er til stua, som du helt riktig antar ligger like over, vet jeg ikke. Lydhimling er absolutt en mulighet. Diffusjon i taket a´la Svanå Miljøteknik sine på strategisk lokalisasjon vil nok hjelpe og det er uansett mange kubikk luft i rommet.

Dette blir fryktelig spennende!
Vi skal på privatvisning i morgen. Hovedvisningen er på tirsdag. Regner med at det hele er avgjort på onsdag eller torsdag.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Kult kjoenik. Et dedikert lytterom vil sannsynligvis gi mye bedre muligheter for optimalisert lyd uansett. Du har jo fått til kanonbra lyd i leiligheten, og der har du hatt minst like mange teoretiske romproblemer vel? En god anledning til å oppgradere til hønn med kontrollert spredning kanskje ;D? Uansett krysser jeg fingrene for deg, og håper du får tilslaget på huset!
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ser ut som en fin bolig generelt, ikke minst hovedstue og kjøkken.
Fin pris også :)
Lykke til med evt budrunde.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette ser knallbra ut, Kjoenik. Når man finner det man vil ha skal man ikke gruble for mye. Rommet blir fint det, når huset først er ditt. Du kan jo bygge både toalett og bad og få rommet redusert til gode rektangulære proporsjoner i samme slengen.
Vi har mange felles problemstillinger ser jeg, bad- og do-kø vet jeg alt om med tre tenåringer i huset.
Jeg skjønner deg godt, og sysler med liknende tanker. Vent og se.

Lykke til med bud !
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Kan ikke si annet enn at jeg er misunnelig. Må jo bli bra dette.

Men masse muligheter så lenge det blir dedikert rom.


Geir Arne
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Holmium skrev:
Ser ut som en fin bolig generelt, ikke minst hovedstue og kjøkken.
Fin pris også :)
Lykke til med evt budrunde.
ottone skrev:
Dette ser knallbra ut, Kjoenik. Når man finner det man vil ha skal man ikke gruble for mye. Rommet blir fint det, når huset først er ditt. Du kan jo bygge både toalett og bad og få rommet redusert til gode rektangulære proporsjoner i samme slengen.
Vi har mange felles problemstillinger ser jeg, bad- og do-kø vet jeg alt om med tre tenåringer i huset.
Jeg skjønner deg godt, og sysler med liknende tanker. Vent og se.

Lykke til med bud !
Jøss, driver dere detektivbyrå eller? Er det virkelig så lett å finne boligen basert på noen bilder?
Data er ikke min sterke side...

Var på visning i dag. Vi er helfrelst og kommer til å satse hardt. Håper "konkurrentene" våre blir skremt av utsikten til renteøkning...

ganilsen skrev:
Kan ikke si annet enn at jeg er misunnelig. Må jo bli bra dette.

Men masse muligheter så lenge det blir dedikert rom.


Geir Arne
Rommet er (blir?) mitt og jeg kan gjøre hva jeg vil.

ottone skrev:
Dette ser knallbra ut, Kjoenik. Når man finner det man vil ha skal man ikke gruble for mye. Rommet blir fint det, når huset først er ditt. Du kan jo bygge både toalett og bad og få rommet redusert til gode rektangulære proporsjoner i samme slengen.
Vi har mange felles problemstillinger ser jeg, bad- og do-kø vet jeg alt om med tre tenåringer i huset.
Jeg skjønner deg godt, og sysler med liknende tanker. Vent og se.

Lykke til med bud !
Spørs om det blir kroner igjen til oppgradering av høytalere. Men det er jo ingen tvil om at Duo Mezzo ville ta seg godt ut i dette rommet 8)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei kjoenik.
Hvordan går det med huskjøpet? Ikke la følelser og lyster ta fullstendig overhånd. Det kan bli dyrt.

Det utpekte hifi-rom ser jo veldig bra ut, men det må nok jobbes med akustikk. Hadde et ganske
kvadratisk rom tidligere med skråtak, og her hadde jeg problemer med bass. Nesten håpløst å vite hvordan et rom blir før man får testet det ut. Kanskje du ender opp med digitalis romkorreksjon. Eller begge deler.

Jaja, håper du får tilslaget uten andre bydere.

Lykke til!

Mag
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :D :D :D :D :D

Da er det bare å sprette champagnen!

;D
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
45 min ventetid på badet hver morgen ville kanskje få deg til å skifte mening. For ikke å snakke om at man har svært lite man skulle ha sagt om det meste. Fruen har to søstre. Svigerfar har resignert. Han er bare et tomt skall med en for lenge siden glemt drøm om å eie en seilbåt.
Hvor lenge vil powershield´et mitt holde. Ikke godt å si. Med eget lytterom har man et sted å flykte til når energinivået er på rødt.
Med gutter har man i det minste allierte ;)
Spot on! Tro hvorfor min svigefar også delvis har resignert med tre jenter i hus opp gjennom!? ;) Jeg mener det er dødsviktig å holde på det powershield'et nesten uansett!!

GRATULERER forresten, dette blir knall! Kan tenke meg det kribler etter å komme i gang nå ;D
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Gratulerer!
Da venter vi på tråden om lytterommets fødsel og utvikling :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Grattis Kjoenik!
Detta ser greit ut!
Får vi nå et lite hint om kor i byd`n du blir residerende?

mvh
Proffen
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Gratulerer så meget!

Virkelig godt å få dratt slike kjøp i land.
Da er det bare å begynne med oppussing.

mag
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Takk for gratulasjoner!
Fantastisk følelse å få det i boks :D

Overtagelse 1.mai.

Skal selvfølgelig følge opp i anleggstråden med masse bilder når den tid kommer!

Proffen skrev:
Grattis Kjoenik!
Detta ser greit ut!
Får vi nå et lite hint om kor i byd`n du blir residerende?

mvh
Proffen
Takk Proffen!
Det er på tuppen og toppen av Eidsvågneset. Ikke langt fra nåværende bosted, samme skole, venner osv. Perfekt!

mag skrev:
Gratulerer så meget!

Virkelig godt å få dratt slike kjøp i land.
Da er det bare å begynne med oppussing.

mag
Takk Mag!

Men man skal vel være rimelig kresen hvis man synes det er noe særlig behov for oppussing ;)





Men den ene veggen i kjellerstua på bildene øverst i tråden (lytterommet :D) som er med ujevn muroverflate vil nok bli gjort noe med.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Haavard skrev:
Fanden Kjoenik.
3 jenter er vel ingenting, gutter er være, sann mine ord.
;D ;D

Håvard
Her må jeg få protestere Haavard!
Dattera di er tydeligvis ikke gammel nok enda - bare vent!
Sønn min KAN være treig på badet, mens stedattera er sønnen sitt lengste x 3 ALLTID, sann MINE ord ;D

Gratulerer Kjoenik, ser ut til å være et kremhus!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
norcad skrev:
Haavard skrev:
Fanden Kjoenik.
3 jenter er vel ingenting, gutter er være, sann mine ord.
;D ;D

Håvard
Her må jeg få protestere Haavard!
Dattera di er tydeligvis ikke gammel nok enda - bare vent!
Sønn min KAN være treig på badet, mens stedattera er sønnen sitt lengste x 3 ALLTID, sann MINE ord ;D

Gratulerer Kjoenik, ser ut til å være et kremhus!
Takk!

Tror nok norcad har rett Haavard. Du kan ikke tro at det er sant før du har opplevd det ;D
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Så på salgsprospektet. Meget pent, gratulerer så mye!!!!

P
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Meget stilfullt..rett og slett dritlekkert!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Peter skrev:
Så på salgsprospektet. Meget pent, gratulerer så mye!!!!

P
Takk Peter, skal bli godt å få mye mer luft rundt seg og godt med plass som ungene kan boltre seg på.
En kjellestue som jeg kan boltre meg i som jeg vil er helle ikke å forakte.
Under signering med selgere i dag fikk jeg hvite at kjellerstuen var veldig bra lydtettet ift resten av boligen, og det er også unektelig en fordel.
 
Topp Bunn