Kulturrådets Klassikerserie

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Norsk Kulturråds Klassikerserie er en serie plateinnspillinger med klassisk musikk av norske komponister, innspilt og utgitt fra midt på 70-tallet til ut på 90-tallet. Den første delen er en serie på 66 LPer. Disse er lett gjenkjennelige på omslagene, med kjent norsk kunst og den karakteristiske blå logoen.
Jeg har forsøkt å samle alle LPene i serien, og har kommet til 63 plater.
B8FC5291-8B48-4FE9-B157-7B1BE0104806.jpeg

Dette er norsk musikkhistorie, og en kulturskatt. Teknisk kvalitet på innspillingene er gjennomgående meget god,mange av dem har audiofile kvaliteter.

Eksempel på dette er nr 65 i rekken, NKF30065, den siste jeg har.
9866DE35-92C2-4056-970B-D87BE195CDAA.jpeg

Sølvguttenes mannskor synger Grieg, innspilt 1985.
Denne spilte jeg da jeg prøvde flere eldre pickuper på min nye SME-arm, og gamle slitte nåler klarer ikke spore de friskeste sporene på denne gode pressingen. Bare den nyeste pickupen klarer brasene. Plata er skaffet på biblioteksalg, som mange av mine i serien, og er sannsynligvis uspilt.
I denne tråden tenker jeg å gå gjennom flere av platene, og det er åpent for kommentarer og innspill.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den mest komplette listen over serien finnes på discogs, som nylig nevnt i en annen tråd.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.279
Enig mht. dine tanker rundt kvaliteten på innspillingene (mange av de). De fleste av de jeg har ervervet er type loppis/Fretex og majoriteten har vært tilnærmelsesvis uspilt. Ofte med fine covere også. Si gjerne ifra hvis du klarer å finne noe info om 30062. Jeg ble nesten skremt over hvor mange versjoner jeg har av den komplette Peer Gynt med Dreier. Bare overgått av den med Fjeldstad :giggle: .
Steen
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den første plata i serien, NKF30001, er Johan Svendsens 1.symfoni med Filharmonisk Selskaps Orkester og dirigent Miltiades Karidis.
Jeg er ikke imponert med lyden på den, låter klemt og dårlig oppløst. På deler av plata kan man nesten tro at det er mono, men det er det altså ikke. Nå vet ikke jeg hvor orkesteret gjorde innspillinger på 70-tallet, finner det ikke på omslaget, men det kan ha med akustikken å gjøre. Musikken er heller ikke strålende, syns jeg. Svendsen hadde stor suksess som dirigent og fikk stor betydning i sin samtid. Dermed fikk han vel anledning til å utfolde seg som komponist også, men symfoniene har aldri gitt meg noe spesielt. Kanskje jeg fremdeles mangler den ultimate innspillingen?
1663933019841.png

Kunsten på omslaget er bedre enn musikken, Hertervigs fenomenale "fra Borgøya".

Hakket bedre er plate nr.2, samme orkester med Svendsens fiolinkonsert og cello-konsert, dirigent er gode gamle Karsten Andersen. Orkesterlyden er fremdeles litt anstrengt, kanskje relatert til samme problem som i den første, og mitt eksemplar er litt slitt og gir dårlig sporing i innersporene. Men solistene klinger bra, Tellefsen med sin sedvanlige store friske tone, og svenske Hege Waldeland med en stor varm cello-klang. Dette tror jeg er eneste solo-innspilling hun har gjort, nesten litt synd.
1663930232662.png

Lydtekniker på disse platene er Egil Eide fra Rosenborg Studio, men på denne har Egil Monn-Iversen kommet til som produsent.
Kanskje han var medvirkende til at det låter litt friskere og klarere enn i symfoni nr.1.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fra 1974 stammer også den tredje LPen, med Romanser av Halfdan Kjerulf. Nummeret NKF30003.
Sanger i stil som mellom Schumann og Brahms, til romantiske tekster av store diktere.
Framført av Olav Eriksen, baryton, og Einar Steen-Nøkleberg, piano. I mine ører er dette gullkorn, en del av den norske sangskatt. Jeg vurderer å skaffe notene og prøve meg på noen av disse selv.
1663933533182.png

Lyden er tørr og klar, må være innspilt i et studio, men det fungerer hos meg. Tekniker er fremdeles Egil Eide, Rosenborg Studio.
I tillegg til Monn-Iversen og et par til er Johan Kvandal oppført som produsent. Mange gode krefter var involvert i denne serien.
Tidligere eier av mitt ekesmplar har også likt musikken, og denne er velspilt, men velholdt. Den legges i vaskekøen.
 
Sist redigert:

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.279
Fint tiltak Ottone. Mange av mine utgivelser er ervervet i større batcher, og det er slettes ikke sikkert jeg har hørt alle. Skal følge med her og etter hvert finne ut hvilke som trenger et (gjen)hør.
Steen
 
Topp Bunn