Kule ukjente (for oss her hjemme) vintage høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det finnes så utrolig mange flotte "kreasjoner" der ute som jeg aldri har sett i Norge eller for den saks skyld i europa, tenkte kanskje det kunne blitt en fin bildetråd ?

    Jeg starter med:

    Noen Pioneer Exclusive serie høytalere med Alnico V magneter produsert lenge etter at JBL gikk tomme for materialet.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kule ukjente (for oss her hjemme) høytalere

    .... og den siste jeg vet om som riktignok ikke er "Exclusive" serie, men kul alikevel :
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Technics har også laget mange modeller som aldri var mentet solgt i den vestlige delen av verden, selvom modellen på dette bildet var spesiallaget for det nord amerikanske marked. For de som mener og ha sett denne før ...... så ja det er en kloning av SB-7000 som var Technics sin største modell i Vest Europa.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Denne ser kanskje litt puslete ut på bildet og har likt utseende med mange mindre søsken men er faktisk en ganske så stor høytaler med rundt 150 liter kassevolum og rundt 65 kg vekt.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En videre utvikling av den kjente og kjære SB-7000, en japansk hifi kompis har fortalt at denne kunne leveres (på bestilling fra Technics) som ferdig pakke med elektroniske delefiltere og 4 dedikerte effekt trinn med sølvkabling rett i printet...... dvs fast høytalerkabling, kostet noe sånn som 3.200.000 Yen hvilket må ha vært en uhorvelig sum den gangen....... er jo en del penger selv i dag.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Et Technics utseende man gjenfinner på mange mindre modeller, dette er den største og den er diger......... den er av typen elegant, nesten en vakker skulptur ........ den er ikke diger på bildet, men i virkeligheten....... ;D
    16" bassen ser nesten liten ut i den 110 cm brede og 300 liter store kabinettet, kampvekt ligger på ca 140 kg pr høytaler.
     

    Vedlegg

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dette er IKKE en liten høytaler........ det er ikke 4 stk 8" basser....... derimot 4 stk 14"....... matchvekt på tett oppunder 200 kg pr stk.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Du finner alle dise kreasjonene avbildet og omtalt i "HORNOGRAFI" tråden... ::) ::)

    Hornfolket - alttid foran! Men fine bilder, Rudi! De fire fem første ill. spiller bra, ingen tvil.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    pengesluk skrev:
    Du finner alle dise kreasjonene avbildet og omtalt i "HORNOGRAFI" tråden... ::) ::)

    Hornfolket - alttid foran! Men fine bilder, Rudi! De fire fem første ill. spiller bra, ingen tvil.


    Nå var tanken min ikke først og fremst og finne/vise frem horn høytalere, men vintage høytalere som aldri kom til europa uten egenimport, men hvis hr pengesluk og HFS "folket" føler tråden er overflødig så kontakt gjerne Høvdingen og få den slettet, er helt ok for meg.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kjør på du Rudi :)

    Mange flotte kreasjoner så langt.

    /jan
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Rudi skrev:
    pengesluk skrev:
    Du finner alle dise kreasjonene avbildet og omtalt i "HORNOGRAFI" tråden... ::) ::)

    Hornfolket - alttid foran! Men fine bilder, Rudi! De fire fem første ill. spiller bra, ingen tvil.


    Nå var tanken min ikke først og fremst og finne/vise frem horn høytalere, men vintage høytalere som aldri kom til europa uten egenimport, men hvis hr pengesluk og HFS "folket" føler tråden er overflødig så kontakt gjerne Høvdingen og få den slettet, er helt ok for meg.
    Hårsår i dag? Det ER 1 april, da... ;D ;D Tråden er fin den - mye flott å velge i blant vintage høyttalere. Tilfeldigvis var alle de første her med horn..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    En absolutt cool raritet av vintage "sjelden sett" høyttalere er Thorens' store dipol variant;
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Mange av oss har et forhold til Pioneer, som også hadde mange fine høyttalere som desverre aldri kom hit til Europa.

    F.eks. modellen CS99
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    En absolutt kvalitetsklassiker fra sent sytti - tidlig åttitallet er GZ- serien til Fostex. De kantløse bassene er virkelig gode. Et kjent problem med vintage høyttalere er gjerne morkne kantoppheng. Her er ikke det problemet tilstede...
     

    Vedlegg

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Sluket, ikke besudle tråden med slike ukule høyttalere. Rudi ga meg mange kosebilder på rekke og rad, også kommer du drassende med gigantoman-designede tårn. ;)

    It's all 'bout the woodwork!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Pioneer/ TAD Model 2402 i #3 har liksom vært idealhøyttaleren min en stund nå, men den altec aktige EW-302 i #1 så spennende ut; den var ny for meg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Rudi skrev:
    TTmania skrev:
    JBL Pro 4350

    Mnja......... 4350 hører ikke hjemme her fordi slike finnes det flere av her hjemme, jeg har bla videresolgt et sett og det fantes minst et til her fra før.
    Men jeg vil påstå at de er ganske ukjente for de fleste av oss...
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.466
    Antall liker
    7.377
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    TTmania skrev:
    Rudi skrev:
    TTmania skrev:
    JBL Pro 4350

    Mnja......... 4350 hører ikke hjemme her fordi slike finnes det flere av her hjemme, jeg har bla videresolgt et sett og det fantes minst et til her fra før.
    Men jeg vil påstå at de er ganske ukjente for de fleste av oss...

    En JBL som er ukjent......... ja hvis du sier det så........... ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn