KT 88 erfaringer?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Hallo!
Noen som har erfaring med forskjellig typer/fabrikater av nye KT88 rør? (Ikke NOS, trenger i tilfelle to matchede kvartetter, og er desverre ikke rik!)

Kanskje en link til nettsted hvor dette er drøftet tidligere?
Mvh.
Kjetil
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har syslet med en del med KT88 og funnet ut at SED (tidligere Svetlana) KT88 er knakende gode!

Anbefales!!

Kabeldragern
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Har tenkt på disse SED rørene selv.
Ser det er flere typer Svetlana men det skal være de som ofte betegnes Svetlana SED m/vinger? ;D
Har nå de billigste som er å få i handelen (Shuguang ) men lyden er jeg kjempefornøyd med så er litt spendt på hva bedre typer rør kan tilføre. (Har skjønt at forskjellen på utgangsrør ikke er i samme størrelsesorden som småsignalrørene, men der er jo forskjellen til gjengjeld tildels svært betydelig)
Mvh.
kjetil
 
D

Dilla

Gjest
Fra produsent av min forsterker fikk jeg høre at utgangsrørene hadde 75% å si for lydsignaturen, småsignalrør 25% og likeretterrør 0%
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Akkurat KT88 og 6550, iallfall i ultralineære konstruksjonar, har lite skilnad på lyden, dersom bias er korrekt. Det er iallfall mi erfaring. Men levetida på slike rør er ganske ulik. Eg brukte Sovtek før, og dei let heilt greitt, men dei varte ikkje halvparten av tida til General Electric.
Mine M/O valve Co var eg så redd for så lenge, at dei til sist vart verdilause...greidde å slite dei ut, utan eigentleg å ha brukt dei til anna enn "best". Då følte eg meg som Ingrid Sletten....
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ja, mener å ha fått med meg at etter 2003 er ikke Svetlana lenger Svetlana (solgt) derfor er de "ekte" Svetlana nå kalt SED og winged som du sier. Du vil se at de også er noe dyrere enn det som pt kalles Svetlana (ikke SED)

Ole


Har tenkt på disse SED rørene selv.
Ser det er flere typer Svetlana men det skal være de som ofte betegnes  Svetlana SED m/vinger?  ;D
Har nå de billigste som er å få i handelen (Shuguang ) men lyden er jeg kjempefornøyd med så er litt spendt på hva bedre typer rør kan tilføre. (Har skjønt at forskjellen på utgangsrør ikke er i samme størrelsesorden som småsignalrørene, men der er jo forskjellen til gjengjeld tildels svært betydelig)
Mvh.
kjetil
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ta deg en prat med Brynjar Kvanlid hos Motron du..... han hjelper deg nok med det nødvendige antall "rette" Svetlana til rett pris.

Forøvrig (dette er kun hva jeg har lest ut fra test og anmeldelser i HIFI+) finnes det noen rør som kalles EAT (European Audio Team) som skal være ekstremt bra. Det ble påastått at disse var bedre enn anmelderens eget M/O referanse-sett. Men de koster deretter.
 

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Hvis du leser www.audioasylum.com vil du se at mange holder Electro-Harmonics KT88EH høyere enn SED/ Svetlana. De er dessuten billigere.

Hallo!
Noen som har erfaring med forskjellig typer/fabrikater av nye KT88 rør? (Ikke NOS, trenger i tilfelle to matchede kvartetter, og er desverre ikke rik!)

Kanskje en link til nettsted hvor dette er drøftet tidligere?
Mvh.
Kjetil
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvis du leser www.audioasylum.com vil du se at mange holder Electro-Harmonics KT88EH høyere enn SED/ Svetlana. De er dessuten billigere.
Dette har eg vore bort i ved eitt tilfelle, og det var absolutt topp. Tykte det var noko ekstra med dynamikken der.
Men det kjem sjølvsagt an på forsterkarkonstruksjonen.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Dette har eg vore bort i ved eitt tilfelle, og det var absolutt topp. Tykte det var noko ekstra med dynamikken der.
Men det kjem sjølvsagt an på forsterkarkonstruksjonen.

Ser man det ja! Ikke overraskende at det vil ha med konstruksjoner og matching generelt å gjøre hva som låter best.
Antar likevel at det generelt er mulig å skille på generelle egenskaper til de forskjelllige rørene ?, feks hvilke som oppleves som dynamiske, best bass, mellomtone, diskant, oppløst m.m.
Noen som kan si noe om dette?
(Dette kan en jo skille greit på småsignalrøra, så må det (desverre) testes i eget oppsett for å se hva som fungerer best totalt sett). Som sagt er jeg meget godt fornøyd med nåværende lyd, så egentlig burde jeg vel holde meg til røren jeg har (de er jo forøvrig absolutt billigst).
PS. det går selvfølgelig ikke, noe nytt må jo forsøkes heletiden :D
mvh.
Kjetil
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.661
Antall liker
3.088
Hvis du leser www.audioasylum.com vil du se at mange holder Electro-Harmonics KT88EH høyere enn SED/ Svetlana. De er dessuten billigere.
Leser du litt mer, vil du se at dette er de mange bidragsyterne vilt uenig om!
Noen roser SED KT88 opp i skyene, andre kaller dem syrup.
Noen sverger til EH, andre mener de er tynne/skarpe i toppen.
Mange anser SED 6550 for å være det ypperste.

Selv byttet jeg fra SED KT88 til SED 6550 i Cary Rocket 88, og fikk mye kjappere lyd med langt bedre trøkk. Samtidig ble det en mye fyldigere og riktigere tone enn fra de kinesiske originalrørene.

Som alt annet er dette et spørsmål om matching og egne preferanser. Derfor må man dessverre prøve selv, og lytte seg fram til hva som er "best".
For egen del bruker jeg i øyeblikket SED EL34 - som koster det halve av EH KT88...
 

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Det er selvfølgelig avhengig av system og personlige preferanser. Men mitt inntrykk da jeg surfet audioasylum ganske grundig for en stund siden om KT88-rør, var at langt DE FLESTE som hadde sterke meninger om saken,mente EH var bedre enn SED ,flere mener det er de beste nyproduserte KT88.
Leser du litt mer, vil du se at dette er de mange bidragsyterne vilt uenig om!
Noen roser SED KT88 opp i skyene, andre kaller dem syrup.
Noen sverger til EH, andre mener de er tynne/skarpe i toppen.
Mange anser SED 6550 for å være det ypperste.

Selv byttet jeg fra SED KT88 til SED 6550 i Cary Rocket 88, og fikk mye kjappere lyd med langt bedre trøkk. Samtidig ble det en mye fyldigere og riktigere tone enn fra de kinesiske originalrørene.

Som alt annet er dette et spørsmål om matching og egne preferanser. Derfor må man dessverre prøve selv, og lytte seg fram til hva som er "best".
For egen del bruker jeg i øyeblikket SED EL34 - som koster det halve av EH KT88...
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Jeg har prøvd SED KT88, KT88EH, Tung-Sol 6550 og Shuang… KT88 rør –
Hos meg, i min forsterker, låt SED KT88 klart best – røret er noe dempet i toppen i forhold til de andre, men oppløsningen er fenomenal, mellomtonen er deilig og bassen litt rund, - vidt & bredt lydbilde best av alle. SED rørene virker I tillegg solide – ingen støy o.l.
KT88EH har mer sprut i toppen, men låter flisete i forhold til SED, men en smule strammere i bassen. Spiller for tiden på Tung-Sol 6550 (re-issue) - disse har vokst voldsomt etter noen 100 timer – veldig bra.
Shuang….. (4-5 år gammel) funker dårlig hos meg.
Ser for øvrig på audioasylum at det skrytes voldsomt av dette: http://www.supertnt.com/default/productgekt88.asp
Når det gjelder EAT KT88 skal visst det være samme røret som dette:
http://www.chelmervalve.sageweb.co.uk/catalogue/pr51.htm
men til en helt annen pris....

mvh
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.661
Antall liker
3.088
Står litt om EAT i siste HiFi+
Det ryktes at EAT er overprisede standardrør fra enten kina eller tidligere østeuropa, med ny merking. De er uansett vanvittig dyre.
- Joda, jeg har også lest de overstrømmende testene....
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Takker for masse tilbakemeldinger og linker, her må det nok studeres og leses litt før bestilling ;)
Mvh.
kjetil
 
Topp Bunn