Kritisk lytting på lavt volum - går det?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Når det gjelder film, er jeg litt uenig. De største filmopplevelsene jeg har hatt (ringenes herre) har jeg hatt med høy lyd på kino.

Å se for eks Ringenes herre uten høy lyd og dundrende bass blir for meg litt tannløst.

Musikk er noe annet, men ingen ting er som å høre en stor symfoni med stort kor og orkester og dra på skikkelig med volumet. Det tilhører uannsett sjeldenhetene at jeg gjør.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Det var snakk om at høyttalernes følsomhet var et nøkkelpoeng; at veldig følsomme høyttalere konsekvent låt bedre på lavt volum enn lite følsomme høyttalere..

Mvh Vidar P
Er nok mye i det, men tror konstruksjonsprinsippet har litt å si også. Quad'ene som er 87dB spiller veldig bra på lave nivå.
Med dynamiske høyttalere er det kanskje mer korrekt. Jeg tror likevel at ett delefilter vil sluke all dynamikken på lave nivå. Enkelt eller intet delefilter gir bedre betingelser på lave nivå. Høyttalerkonstruktørene her vet kanskje mere om hva som skjer?

Mvh
Bjørn

S

stikken

Gjest
Når det gjelder film, er jeg litt uenig. De største filmopplevelsene jeg har hatt (ringenes herre) har jeg hatt med høy lyd på kino.

Å se for eks Ringenes herre uten høy lyd og dundrende bass blir for meg litt tannløst.
------------------------------------------------------------------------
Joda der er vi helt enige, MEN det som gjør lyden for høy er jo at belastningen av soundsystemet ligger hele tiden opp mot ytterste grense av hva det tåler!!
Da blir lyden "For høy".

Dette er en kjennsgjerning i fra mange live band, de har underdiminsjonerte PA anlegg ,og de som kjører lyden merker ikke (av en eller annen snodig grunn ) at de er i ferd med og kvele lyden, med det resultat at lyden blir ubehagelig......

Jfr Pink Floyd:
Du merker ikke at det er "fryktelig" høyt før du kommer ut, fordi at lyden er så ekstremt ren og klar uten i det hele tatt og nerme seg grensen av hva PA`en tåler, men de har jo ett annet budsjett...

Dog skulle det ikke mye til før dette kunne oppnås i mindre dimensjoner både "live" og på kino...
Vh
S

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

------------------------------------------------------------------------
Joda der er vi helt enige, MEN det som gjør lyden for høy er jo at belastningen av soundsystemet ligger hele tiden opp mot ytterste grense av hva det tåler!!
Da blir lyden "For høy".

Dette er en kjennsgjerning i fra mange live band, de har underdiminsjonerte PA anlegg ,og de som kjører lyden merker ikke (av en eller annen snodig grunn ) at de er i ferd med og kvele lyden, med det resultat at lyden blir ubehagelig......

Jfr Pink Floyd:
Du merker ikke at det er "fryktelig" høyt før du kommer ut, fordi at lyden er så ekstremt ren og klar uten i det hele tatt og nerme seg grensen av hva PA`en tåler, men de har jo ett annet budsjett...

Dog skulle det ikke mye til før dette kunne oppnås i mindre dimensjoner både "live" og på kino...
Vh
S
Skjønner hva du mener, men jeg opplever dette sjelden på kino.

De store kinosalene i Trondheim for eks, har fantastisk lyd synes jeg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal du ta omsyn til naboane, må du kjøpe høgtalarar med låg lytteterskel, slik at du får topp oppløysing utan å guffe på. Gamle Quad er noko av det beste i så måte. Dessutan spelar dei ikkje særleg djup bass.
Skal du rocke ut, er det vanskeleg utan øyretelefonar.

P

Parelius

Gjest
Min erfaring er at det kommer mye an på (spesielt) høyttalerne. Noen høyttalere er i stand til å si det meste på ganske lave volum (ATC, til dømes), mens andre først blomsterer med litt mer guffte (ingen nevnt).

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
I gamle dager hadde man Loudness knapp som gjorde det gøy å lytte  på lavt volum. Nå selges det kabler  til 10Xtusen  istedet....

Sleiven

K

knutinh

Gjest
Hørselen er ulineær. Ved høyt volum ligner kurven for C-veiing på hørselen vår. Ved lavt volum ligner A-kurven på hørselen vår.

Derav "loudness" funksjonen som prøvde å kompensere for det opplevde tapet i bass og diskant når nivået blir lavt.

-k

Topp Bunn