Gjest skrev:
Og hvis du tar resonnementet ditt et skritt lenger? Kanskje du ser at slike spørsmål ikke kan besvares i dette formatet? Du stiller et spørsmål som krever et svært spesifikt svar, og det er ikke gjort med hoderegning å forholde seg til de tallene du bruker. Her er det mange faktorer å ta hensyn til, faktorer som jeg ikke har oversikt over (ikke du heller).
Diskuterer du overhodet ut fra reelle meninger om hvordan du ønsker å (om)forme om verden, eller bare ut fra teoretiske og hypotetiske sandkasse-argumenter?
Dvs, når dine meninger framstår som til tider ganske tydelige og krasse, er det bare et tidsfordriv fordi du ønsker å gi oddgeir og ivar litt "motstand" og svi av tid på nettet, eller mener du at deres tydelige mening er en feil vei og følge, sammenlignet med et reellt og formulertbart alternativ fra din side?
Hvis du hadde makt/talegaver til å overtale opionionen(eller på annen måte gjennomføre din politikk), og alternativet ditt var status quo, eller at landets fattige fikk 10.000 mindre, mens landets rikeste fikk sin inntekt delt på 10, og alle andres inntekt var en lineær interpolasjon mellom de to ytterpunktene. Er det en endring du ser positivt på?
For å hjelpe deg et stykke på veien så kan jeg gi deg mitt svar på samme spørsmål:
Nei, jeg vil ikke at landets fattigste skal få mindre mat, hus og klær bare fordi vi skal ha en jevnere fordeling av velstanden i samfunnet. Jeg tror at for de som er aller lavest på stigen så er det ikke misunnelse og irritasjon over "de rike" som er hovedproblemet, men underskudd på konkret og absolutt velstand. Det betyr ikke at jeg avviser at "relativ velstand" er en reell faktor i folks lykkefølelse, men så lenge vi har noen som helst forskjell i samfunnet, så er det noen som befinner seg over gjennomsnittet og noen under. Dersom de som er under gjennomsnittet ikke føler behag ved å være der, men ikke kan/vil endre sin posisjon så tror jeg at vi må ha en endring i mentalitet, ikke en statlig omfordelingsnøkkel som bringer dem over gjennomsnittet.
Jeg mener dog at samfunnet blir bedre å leve i for de fleste dersom alle lag av samfunnet har tilgang på et minimum av varer og tjenester, og at "de rikeste" derfor har en egeninteresse av bidra til samfunnet, selv om man ser bort fra moralske og religiøse forestillinger (som stort sett sier at det også er "rett" å gjøre det).
-k