Krigen mot (små)svindlere, og hvordan plage dem!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Har kjøpt og solgt mye på brukten opp igjennom årene, og truffet på mange "rare" folk :)
Mer enn EN gang har jeg vært skeptisk og trodd jeg ble/ville bli lurt, men hver gang har det vist seg at det er jeg som er en smule paranoid.

Helt til nå! ???

Var på utkikk etter ny pc og ble tipset om en bruktannonse på en 2 mnd gml pc til nær halv pris. Sånn slår man selvfølgelig til på!
Det ble noen mailer frem og tilbake, omtrent en ukes tid.
Deretter ble avtalen at jeg skulle overføre 2x fraktkostnaden (han ville ha halve beløpet på forskudd i utgangspunktet)
Pengene ble overført, og siden har ingen sett eller hørt han..............

Selvfølgelig kan det finnes en forklaring; bilulykke, svineinfluensa, skilsmisse, dødsfall, mistet bankkortet etc etc.
Men jeg VAR mistenksom på forhånd og denne gangen tror jeg faktisk jeg hadde rett :mad:

Sender selvfølgelig en mail daglig for å minne på fyren at jeg finnes.
Vurderer å gå over til SMS, men det er jo selvfølgelig en mulighet for at jeg har fått falskt navn............
Kanskje ringe litt midt på natten?
Anmelde fyren?
Ta med hagla og besøke fyren? Nei forresten har ikke hagle..........
Ta med katten og skremme fyren? Eller funker ikke det på samme måten som Dobermann?



Vel det er begrenset hvor mye jeg gidder å stri med for 450 kroner, men pokker heller om sånne småkjeltringer skal få slippe unna helt gratis heller.........

Noen gode forslag? Om ikke annet enn for å få litt valuta for pengene ;D

Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
 

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kjør full pakke med krav, forliksklage, anmeldelse for svindel etc og la kravet øke jevnt og trutt etter gjeldende regler. En dag skal han søke jobb, kreditt e.l eller arve sine gamle foreldre og da ligger den gamle dritten der fortsatt. Se "Sleepers" som inspirasjon.

Lykke til.

totte, lunefull og jævlig
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
jeg irriterer meg også over enkelte "seriøse" aktører også.for et par dager siden hadde et firma som kaller seg for hifihuset a/s en demo/brukt-annonse på en Arcam CD 73 der de oppgav nyprisen til 9000 kr.jeg betalte 6000 kr. for min ny.

en tid tilbake hadde hifihuset i Bærum en annonse på en brukt Rega Planet 1.ca nypris var oppgitt til 7000 kr.pussig,jeg betalte 5000 kr. for min.

på finn.no er det stadig private som prøver seg.gjerne forlanger de hinsides priser.jeg fortrekker å kjøpe spille nytt når jeg handler.da blir det sjelden noe tull.

mvh. s,
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Jeg solgte noen Hifi blader her på sentralen for noen år siden, jeg sendte de og folk betalte inn når de mottok pakken, alt basert på tillit, men det var en j.......... som gjorde seg til kjeltring for 200-300 kr, fikk de mest fantastiske unnskyldniger på mail, datra var syk, bilen fungerte ikke osv, til slutt så ga jeg opp, håper fyren leser dette og har det bra med seg selv!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Sånne folk fortjener vel strengt tatt ett VIRUS!! i neste mail.
Mulig det kan skremme litt også får du tatt igjen litt for faenskapet.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
norcad skrev:
Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
Antageligvis noen som bor slik til at det er moren som svarer om du finner fasttelefonnummeret.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
norcad skrev:
Noen gode forslag? Om ikke annet enn for å få litt valuta for pengene ;D

Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
Mye veldig kipe ting man kan gjøre mot folk når man har navn og adresse, men mange av dem kan slå tilbake på deg selv, og du mister også litt av moroa ved at du aldri får se resultatet selv.

Det er alltid en risiko for at man blir lurt når man handler over post med folk man ikke vet hvem er. Man vet jo om denne risikoen, men velger man å ignorere den er et bare et spørsmål om tid før man blir lurt. Vil man forsikre seg mot å bli lurt kan man bruke finn.no betalingsgaranti, handle lokalt og kontant, eller handle nytt fra en nettbutikk.

Irriter deg et par dager, og glem deretter det hele. Du tjener fort inn igjen de pengene ved å bruke tide og energi på andre ting, og den irritasjonen du vedlikeholder ved å presse på med mailer og annet er kun en ekstrakostnad for deg og slett ikke payback. Du oppnår best skadebegrensing ved å trekke på skuldrene og innse at det finnes luringer, svindlere og skurker.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Jeg ble "svindlet" ved kjøp av en platespiller i fjor. Dum som jeg var så betalte jeg denne på forskudd (ganske dyr spiller som jeg hadde spart opp til lenge)

Gikk hele veien helt opp til forliksråd + + +
fikk beskjed om at hvis jeg gikk så langt at det ble sak av dette, så kunne det hende at jeg i verste fall måtte betale saken selv.
SÅ til sommeren blir det vel en slik


HATER slike folk som lurer seg unna ..og tror de slipper fra det.


Mvh Jan I
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
jeg irriterer meg også over enkelte "seriøse" aktører også.for et par dager siden hadde et firma som kaller seg for hifihuset a/s en demo/brukt-annonse på en Arcam CD 73 der de oppgav nyprisen til 9000 kr.jeg betalte 6000 kr. for min ny.

en tid tilbake hadde hifihuset i Bærum en annonse på en brukt Rega Planet 1.ca nypris var oppgitt til 7000 kr.pussig,jeg betalte 5000 kr. for min.

på finn.no er det stadig private som prøver seg.gjerne forlanger de hinsides priser.jeg fortrekker å kjøpe spille nytt når jeg handler.da blir det sjelden noe tull.

mvh. s,
Nå kan ofte bruktpriser variere ganske mye, fra butikk til butikk, og fra tid til annen. Bare fordi du har kjøpt noe til en god pris så betyr ikke det at du kjøpte produktet til veiledende pris. Det kan være så mangt det i hifiverdenen. Usikker på hva du egentlig vil frem til her også, for trådstarter sin del ser jeg virkelig ikke helt hvorfor du trekker frem hifihuset på denne måten. Jeg har handlet litt der, og har hver enete gang fått strålende service og utrolig mye god hjelp. Fikk blant annet låne en dyr cd-spiller en sommer fordi jeg testet flere forskjellige høyttalere, fra både hifihuset og andre aktører.

Tilbake til hva tråden egentlig handler om: Du kan sende en faktura til vedkommende - kan hende du får napp, skjønt jeg har mine tvil. Frustrerende når en selger bryter kontakt og kontrakt på den måten der!
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
jeg beklager herved mine uttalelser.de prisene jeg oppgav var fullpriser den gangen jeg handlet.

mvh. s,
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Kjøper jeg brukt på nett, insisterer jeg på å betale i oppkrav. Betaler heller litt ekstra for den sikkerheten.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.053
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tuxflux skrev:
Kjøper jeg brukt på nett, insisterer jeg på å betale i oppkrav. Betaler heller litt ekstra for den sikkerheten.
Hlet enig. Unntak er med folk som jeg ser har en lang fortid på her HFS. Da er nettverket der og tilliten høy nok til direkte betaling.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tuxflux skrev:
Kjøper jeg brukt på nett, insisterer jeg på å betale i oppkrav. Betaler heller litt ekstra for den sikkerheten.
Det er jo hakket bedre å betale for oppkrav. Men slipper ikke unna dem som i utgangspunktet er ute etter å svindle noen, de kan jo bare sende noe søppel i en eske, men man luker bort dem som bare er bedritne betalere og plutselig finner ut at de har både penger og gjenstand i eie og ikke forhaster seg med å kvite seg med noen av dem.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Wright skrev:
norcad skrev:
Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
Antageligvis noen som bor slik til at det er moren som svarer om du finner fasttelefonnummeret.
Om navnet jeg har fått oppgitt stemmer, er det en "voksen" mann som burde klare seg uten mamma.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
norcad skrev:
Noen gode forslag? Om ikke annet enn for å få litt valuta for pengene ;D

Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
Mye veldig kipe ting man kan gjøre mot folk når man har navn og adresse, men mange av dem kan slå tilbake på deg selv, og du mister også litt av moroa ved at du aldri får se resultatet selv.

Det er alltid en risiko for at man blir lurt når man handler over post med folk man ikke vet hvem er. Man vet jo om denne risikoen, men velger man å ignorere den er et bare et spørsmål om tid før man blir lurt. Vil man forsikre seg mot å bli lurt kan man bruke finn.no betalingsgaranti, handle lokalt og kontant, eller handle nytt fra en nettbutikk.

Irriter deg et par dager, og glem deretter det hele. Du tjener fort inn igjen de pengene ved å bruke tide og energi på andre ting, og den irritasjonen du vedlikeholder ved å presse på med mailer og annet er kun en ekstrakostnad for deg og slett ikke payback. Du oppnår best skadebegrensing ved å trekke på skuldrene og innse at det finnes luringer, svindlere og skurker.
Det er vel ikke du Gjestemedlem? ::)
Veldig snille og milde uttalelser dette synes jeg, best at jeg glemmer det liksom? ;D

Pengene plager meg lite, og de tåler jeg å tape. Poenget er at med din innstilling kan småsvindlerne fortsette å svindle, 450 kr her og 450 kr der. Hvorfor skal sånne få lov til å fortsette å lure folk?
Hva med de yngre som ikke har all verdens inntekt, og som hadde gått med på et større forskudd av sine surt oppsparte midler og tapt dem?

Det enkleste (for meg) er selvfølgelig å glemme det, men det irriterer meg at kjeltringer skal slippe unna, bortforklares og bestandig håndteres med silkehansker.

Han har sikkert hatt en vanskelig oppvekst og derfor kan han ikke noe for at han lurer, svindler og stjeler........................
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jøgga skrev:
Tuxflux skrev:
Kjøper jeg brukt på nett, insisterer jeg på å betale i oppkrav. Betaler heller litt ekstra for den sikkerheten.
Hlet enig. Unntak er med folk som jeg ser har en lang fortid på her HFS. Da er nettverket der og tilliten høy nok til direkte betaling.
PS 1: Jeg forlangte oppkrav, og betalte derfor kun 2x fraktpris i forskudd. Hvis ikke hadde jeg gått på en større smell.

PS 2: Handlet her på sentralen for en tid siden, hvor jeg betalte forskudd nettopp fordi han var "seriøs" forumbruker. Og det samme skjedde! Etter at pengene var overført ble det helt stille........ Ba om bekreftelse på sending med sporingsnr pr mail og PM, men like stille var det. Frem til en uke senere hvor pakken dukket opp i posten allikevel :)
Så derfor forsøker jeg å ikke være helt paranoid heller, for de fleste er faktisk ikke kjeltringer ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
norcad skrev:
Gjestemedlem skrev:
norcad skrev:
Noen gode forslag? Om ikke annet enn for å få litt valuta for pengene ;D

Hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for 450 kroner ???
Mye veldig kipe ting man kan gjøre mot folk når man har navn og adresse, men mange av dem kan slå tilbake på deg selv, og du mister også litt av moroa ved at du aldri får se resultatet selv.

Det er alltid en risiko for at man blir lurt når man handler over post med folk man ikke vet hvem er. Man vet jo om denne risikoen, men velger man å ignorere den er et bare et spørsmål om tid før man blir lurt. Vil man forsikre seg mot å bli lurt kan man bruke finn.no betalingsgaranti, handle lokalt og kontant, eller handle nytt fra en nettbutikk.

Irriter deg et par dager, og glem deretter det hele. Du tjener fort inn igjen de pengene ved å bruke tide og energi på andre ting, og den irritasjonen du vedlikeholder ved å presse på med mailer og annet er kun en ekstrakostnad for deg og slett ikke payback. Du oppnår best skadebegrensing ved å trekke på skuldrene og innse at det finnes luringer, svindlere og skurker.
Det er vel ikke du Gjestemedlem? ::)
Veldig snille og milde uttalelser dette synes jeg, best at jeg glemmer det liksom? ;D

Pengene plager meg lite, og de tåler jeg å tape. Poenget er at med din innstilling kan småsvindlerne fortsette å svindle, 450 kr her og 450 kr der. Hvorfor skal sånne få lov til å fortsette å lure folk?
Hva med de yngre som ikke har all verdens inntekt, og som hadde gått med på et større forskudd av sine surt oppsparte midler og tapt dem?

Det enkleste (for meg) er selvfølgelig å glemme det, men det irriterer meg at kjeltringer skal slippe unna, bortforklares og bestandig håndteres med silkehansker.

Han har sikkert hatt en vanskelig oppvekst og derfor kan han ikke noe for at han lurer, svindler og stjeler........................
Så en person gidder å bruke en uke med korrespondanse for å lure noen for et par hundrelapper, og en annen bruker ukevis i ettertid på å ergre seg og prøve å få dem tilbake.

Knoll og Tott?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.997
Antall liker
721
Det er tull å la kjeltringer slippe unna uansett beløp.
Politi, forliksråd, etc. er bortkastet tid.
Finn navn og adresse på kødden og møt opp på døra.
Go Norcad, Go!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Det er tull å la kjeltringer slippe unna uansett beløp.
Politi, forliksråd, etc. er bortkastet tid.
Finn navn og adresse på kødden og møt opp på døra.
Go Norcad, Go!
TA MED BALLTRE !!
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Så en person gidder å bruke en uke med korrespondanse for å lure noen for et par hundrelapper, og en annen bruker ukevis i ettertid på å ergre seg og prøve å få dem tilbake.

Knoll og Tott?

Antagelig!

Godt poeng, men pokker heller, det skal IKKE lønne seg å være kjeltring.

Hva var alle disse kjipe tingene man kunne gjøre sa du? ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
norcad skrev:
Hva var alle disse kjipe tingene man kunne gjøre sa du? ;D
Meld inn fyren i alle bokklubber og plateklubber du finner, ta for deg 4-5 postordrekataloger og fyll inn de prikkete linjene, bestill noen pizzaer som skal leveres på døren, 3-4 containere som skal plasseres i hagen, et lass eller to med singel eller jord som skal leveres i oppkjørselen, legg inn en annonse på finn med en gammel bruktbil som gis bort. Send flyttemeldinger til folkeregisteret, posten, banker... bruker man fantasien litt kommer man nok på mye rart.

Ganske mye styr å rydde opp igjen etter et slikt angrep, men du går jo glipp av all moroa siden du ikke kan se resultatet av det. Jeg vil ikke anbefale noe av dette uten at noen seriøst gjør deg fortred. Mye mer enn å lure noen hundrelapper fra deg. Men det er jo gøy å leke med tanken da. :)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.997
Antall liker
721
Gjestemedlem skrev:
norcad skrev:
Hva var alle disse kjipe tingene man kunne gjøre sa du? ;D
Meld inn fyren i alle bokklubber og plateklubber du finner, ta for deg 4-5 postordrekataloger og fyll inn de prikkete linjene, bestill noen pizzaer som skal leveres på døren, 3-4 containere som skal plasseres i hagen, et lass eller to med singel eller jord som skal leveres i oppkjørselen, legg inn en annonse på finn med en gammel bruktbil som gis bort. Send flyttemeldinger til folkeregisteret, posten, banker... bruker man fantasien litt kommer man nok på mye rart.

Ganske mye styr å rydde opp igjen etter et slikt angrep, men du går jo glipp av all moroa siden du ikke kan se resultatet av det. Jeg vil ikke anbefale noe av dette uten at noen seriøst gjør deg fortred. Mye mer enn å lure noen hundrelapper fra deg. Men det er jo gøy å leke med tanken da. :)
Dette smaker fugl, Gjestemedlem ;D
 
Topp Bunn