Krell Kav400 på Proac d15

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Har lyst til å prøve Proac d15, å lurer litt på en krell kav 400, er det noe som har testa det å kan komme med noen info om hvordan det var sammen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I utgangspunktet har du en bra match med Krell + ProAc, men det jeg har hørt av KAV400xi tilsier at du kan hende bør tenke på en kilde som ikke er for skarp i toppen. KAV300iL er også et utmerket alternativ.

Vær imidlertid oppmerksom på at Krell KAV400xi - og for såvidt også KAV300iL - blir veldig varme og krever MYE luft rundt seg.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt denne kombinasjonen en gang, og syntes ikke det var spesielt spennende. Jeg har hørt krell med masse dynamikk og spenst sammen med Audio Physics. Jeg klarte aldri å gjenskape dette sammen med Proac response 1.5. Forklaringen kan selvsagt ligge i kabler eller cd-spiller...
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg ville ikke hatt Krell på ProAc, blir for hardt og ufølsomt for meg..

ProAc trenger høyoppløste, strømsterke forsterkere på den litt varme siden. Gjerne rørforsterkere fra 50 w og oppover, i det øvre kvalitetssjikt. ProAc er kameleon-aktig; forandrer farger og klang med kilde og forsterker mer enn noe annet jeg kjenner...

M
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
sundkoien skrev:
Jeg ville ikke hatt Krell på ProAc, blir for hardt og ufølsomt for meg..

ProAc trenger høyoppløste, strømsterke forsterkere på den litt varme siden. Gjerne rørforsterkere fra 50 w og oppover, i det øvre kvalitetssjikt. ProAc er kameleon-aktig; forandrer farger og klang med kilde og forsterker mer enn noe annet jeg kjenner...

M
Mener du at KAV-400xi ikke er strømsterk?? Har fått den til å drive det utroligste, alt fra Vienna og Martin Logan til Klipsch - og det trøkker noe sinnsykt! Om jeg skulle ha et ankepunkt på KAV-400xi så er det at den har en liten festkul i bassen og det er det ikke alle høyttalere som kler... Du burde prøve selv om du har anledning til det... :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjørte krell 400 Xi sammen med ProAc Future One i flere år, men det var noe som ikke stemte :-[ har en sterk mistanke om at det var jæ... rommets feil, for de høytalerne var jo tross alt halveis dipolare!

ProAc elsker rør og varme forsterkere, så kanskje Krellen kan bli litt kjølig...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har aldri hørt en ProAc+rør-kombinasjon jeg har blitt imponert av. Derimot har jeg hørt dusinvis av ProAc+transistor-kombinasjoner jeg kunne ha tenkt meg å slå kloa i. Kraftig elektronikk - ikke noen pinglegreier til ProAc. Men det blir jo smak og behag, naturligvis - jeg har en forkjærlighet for den tørre, litt kontante klangen som ProAc kan få til når de er i godlune. Varme forsterkere til ProAc? Ikke min smak - jeg har prøvd EC, og det var en total fiasko - igjen, etter min smak.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Må nok henge meg på Ulf-B sitt forslag her. Kraftig og nøytral transistor fungerer godt på D15 etter min smak.
Bruker Bryston B100DA på mine D15 i stueanlegget, og det blir det ikke noe endring på med det første. B100DA er etter min mening en liten godbit som har fått alt for lite oppmerksomhet i Norge. Eneste ulempen er at den blir veldig varm.
Har ikke prøvd Krell på D15, så jeg skal ikke utale meg om det er en god eller dårlig match.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Alle har vi forskjellige preferanser, men de tre ProAc høytalerne som undertegnede har hatt, har faktisk spillt glimrende med rørforsterkere, selv om man foretrekker transistorforsterkere selv!
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Har hatt Krell 300iL, som ikke må forveksles med den gamle 300i , på ProAc D15 som ikke må forveksles med Response 1,5 (mange som mixer disse ;D )

Syntes det spillte kanonbra sammen med Bryston dac som kilde og Mit Shotgun biwire ht kabler og Au24 xlr .

Krell 400xi og 300iL er ikke skarpe i toppen , vil heller si de er litt snille i diskanten , med skikkelig trøkk i bunn ,god mellomtone og meget bra på perspektiv imo (spiller ikke klassisk )

Ville derimot ikke brukt D15 i større rom en 25 til max 30 kvadrat , da blir de for små .
Har D15 selv , og blir imponert hver gang jeg bytter plass med D38R, som brukes til vanlig, men de blir litt lette i lyden i min stue på 42 kvadrat .

Må legge til at jeg har en forkjærlighet til litt "feit" lyd uten for skarpe kanter , bruker derfor McIntosh 275 selv og digger lyden i den .
 
Topp Bunn