Alt til hus og bolig Kreativ elektrikker

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Heisann

Jeg har da jort en liten blemmert på badet. Det har seg slik at jeg har lakt varmekabler på en metall netting med for store ruter slik att varmekabelen tar nedi sponplategulvet. På grunn av dette vil ikke elektrikkeren koble den til på grunn av brannfare.
Så det jeg lurer på om det finnes en løsning som kan gjøre det sikkert å kobble den på læll.
Gulvet er ferdig avrettet og gulvbeleget er lakt :)

Gode forslag motas :)
IMG_0859.jpg IMG_0897.JPG IMG_0898.JPG
 
C

Cyber

Gjest
Jeg tolker det dithen at du har flytt gulvet ferdig? Du burde vel hatt masterboard under der, det er løsningen dersom bildet viser status per i dag.
 
C

cruiser

Gjest
Du vil få mye varmetap når du legger de rett på sponplatene men det er også for sent å gjøre noe med :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Gulvet er selvsakt isolert på undersiden av sponplater, men det er uansett ikke det store problemet her !
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke elektriker, men er redd det er for sent å være kreativ med det som allerede ligger der. Hadde det vært meg ville jeg aller først forhørt meg med el.installatør om du kan legge ny varmefolie rett oppå eksisterende støp og bare klippe vekk tilkopling fra varmekabel. Uffameg, det der er ikke moro.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Har du brukt imp.tre?? Det avgir giftige avgasser og er ulovlig å bruke innendørs.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har du brukt imp.tre?? Det avgir giftige avgasser og er ulovlig å bruke innendørs.
Med baderomsplater på tror jeg ikke det blir et problem. Og dagens impregnering er vel så miljøvenlig att det kan drikkes gjenom et kaffefilter.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Har du brukt imp.tre?? Det avgir giftige avgasser og er ulovlig å bruke innendørs.
Med baderomsplater på tror jeg ikke det blir et problem. Og dagens impregnering er vel så miljøvenlig att det kan drikkes gjenom et kaffefilter.
Dagens impregnering er ikke miljøvennlig den heller. Den er mer miljøvennlig enn før ja men fortsatt ikke godkjent for innendørs bruk. Det siver ut kobber i ca 20år av klasse.AB imp.virke.
 

pilkola

Medlem
Ble medlem
14.02.2014
Innlegg
6
Antall liker
2
Sjekk vedlegget/bruksanvisningen for TKXP. Der vil du se at tilsvarende 10W kabel kan legges direkte på brennbart material. En mulig løsning er å finne en regulator som kan "låses" på ca 50% pådrag. En annen mulighet er å koble en diode i serie med varmekabelen. Dette forutsetter at du har et godt forhold til elektriker eller installatør slik at de går med på å skrive risikovurdering og samsvarserklæring på denne løsningen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Om ikke annet kan gjøres, får du rive av belegget og legge lavtbyggende kabler på nett. Du bør kunne slippe unna med kanskje 15mm i høydetap.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.462
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sjekk vedlegget/bruksanvisningen for TKXP. Der vil du se at tilsvarende 10W kabel kan legges direkte på brennbart material. En mulig løsning er å finne en regulator som kan "låses" på ca 50% pådrag. En annen mulighet er å koble en diode i serie med varmekabelen. Dette forutsetter at du har et godt forhold til elektriker eller installatør slik at de går med på å skrive risikovurdering og samsvarserklæring på denne løsningen
Takker for forslag, skal høre med elektrikker.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg er tidligere elektriker, men rusten i faget desverre.
Det vanligste, etter det jeg husker, var at det ble lagt noen 6mm plater (husker ikke navn) oppå sponplatene før en la varmekabler.

Om du leser denne finner du kanskje ut av det Leikis:

http://www.nexans.no/eservice/Norwa...540156630/Norway/files/2015_Varmehandboka.pdf

Ellers om en tenker å legge varmekabler selv, vil jeg sterkt anbefale å alliere seg med en elektro installatør som går god for både legging av denne og tar seg av dokumentasjon underveis. Gjør en ikke dette skikkelig får en ikke tilkoblet.
Husker selv tilfeller der folk hadde lagt varmekabler, ikke tatt så mye som et eneste bilde, og fikk dermed ikke disse tilkoblet.

Skulle gjerne hjelpt deg Leikis, men er redd elektrikeren din har rett desverre. :(
Men det er av en grunn. Verre om det tar fyr i sponplatene!

Mvh
oks
 
Topp Bunn