Kontakt, 4,4mm 3,5mm 6,35mm

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Jeg har et par Focal Elegia headset hvor den medfølgende kabelen er både kort og stiv så jeg tenkte å bytte den ut.

4,4mm er vel balansert og kan ha en positiv effekt.
3,5mm er jo standard mini-jack og 6,35mm er standard jack.

Min lille mini-dac, en Cayin Ru6, har både 4,4mm og 3,5mm kontakt. Det er via denne at headset vil bli brukt 99% av tiden.

Har en forsterker og en annen dac med 6,35mm. Og en dac/streamer ( mytek brooklyn bridge) som ser ut til å ha dobbel 6,35mm uten at jeg har sjekket hvorfor.

Er det noen grunn til å velge 4,4mm plug?
Og finnes det isåfall overganger fra 4,4mm til 3,5mm og 6,35mm?
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Jeg ser, at ingen andre har svaret, men overveier selv, om jeg skal forsøke meg med 4,4mm plug til min FiiO M11 Plus, som nettopp er kommet i hus.

Etter å ha lest meg litt opp på temaet, ser det ut til, at lydmessing er det fordeler og ulemper med balansert versus single ended hodetelefonutgang. Én ting står imidlertid klart: Har man meget tungdrevne hodetelefoner, da kan det være, at bare den balanserte utgangen er kraftig nok. Mine HE-6 er notorisk strømkrevende, men det kunne være kult å drive de direkte fra den bærbare en gang imellom.

Jeg har sett 4,4mm hun-stikk, som da vil kunne danne grunnlag for en adapter (med kort ledning imellom).
 

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
66
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Du får fatt i modulære kabler der du kan bytte ut pluggen på enden. Normalt er det 2,5mm / 3,5mm / 4,4mm som følger med hvorav første og siste er balanserte. Finnes plenty på AliExpress. De fleste av dem er dog for IEM, men noen finner du med 3,5mm på hodetelefonsiden. Andre igjen som Xinhs kan bygge kabelen akkurat som du vil. I de litt dyrere klassene som Forza sine kabler kan du be dem lage en overgang. Kabelen må være balansert i utgangspunktet, med overgang til 3,5/6,35.
 

Neo

Medlem
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
20
Antall liker
8
Sted
Oslo
Jeg har kjøpt en kort og særdeles myk kabel fra engelske Custom Cans. Jeg bruker denne på en Focal Elear som drives av en ifi Go - som har en balansert 4,4 mm utgang. Veldig fornøyd med denne. Og den kan bestilles i et utall av farger og fargekombinasjoner. Anbefales!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du får fatt i modulære kabler der du kan bytte ut pluggen på enden. Normalt er det 2,5mm / 3,5mm / 4,4mm som følger med hvorav første og siste er balanserte. Finnes plenty på AliExpress. De fleste av dem er dog for IEM, men noen finner du med 3,5mm på hodetelefonsiden. Andre igjen som Xinhs kan bygge kabelen akkurat som du vil. I de litt dyrere klassene som Forza sine kabler kan du be dem lage en overgang. Kabelen må være balansert i utgangspunktet, med overgang til 3,5/6,35.
Jeg har kabel fra Forza og ønsket meg 4,4mm fordi 99,9% av tiden vil den bli brukt på dac som har 4,4mm balansert.

Men så har jeg jo en del andre bokser som har standard jack og mini-jack. Og da hadde en adapter gjort nytten. 🙂
 
Topp Bunn