konsertene og showene i Drammenshallen mellom 1978 og 1990

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.392
Antall liker
721
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Kred til Terje Fjeldheim som lagde denne :)

Da har jeg omsider fått ferdig min oversikt over konsertene og showene i Drammenshallen mellom 1978 og 1990. Klikk på lenken under, og etter innledningen finner du en kronologisk oversikt over alle konsertene. Klikk på "knappen" til den konserten du vil se på, og du får opp en side med opplysninger, lenker, avisutklipp og evt. bilder av mine backstage-pass, plakater, plekter og trommestikker. God fornøyelse!


Her var det mange gamme minner, var på dugnad for idrettsalliansen på mange av disse , rydde,stabble ann mass :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Var på to konserter der, begge i 87 ser jeg nå.
The Cure, jeg husker den som ganske bra men med et særdeles monokromt publikum, og a-ha som jeg husker som en kjedelig konsert.

Kred til Terje Fjeldheim!
 
Sist redigert:

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Jethro Tull 1980, Frank Zappa 1980, Thin Lizzy 1981 (min andre), Rainbow 1982 og Black Sabbath 1983. Stort sett en dårlig konserthall, mye politi og ransakinger. Ble fratatt et belte som jeg nøysomt hadde laget av et registerkjede (husflid) og aldri fikk tilbake. Men, et personlig møte med R.Blackmore etter konserten som resulterte i enda mere ablegøyer er høydepunktet i Drammen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.240
Antall liker
5.955
Var på ZZ Top i -86 - helt ok.
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
473
Antall liker
1.198
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Tusen takk for delingen, @Petterone ! Dette var gull. Nå var jeg født i 1980, men har en bekjent som var på mange av hardrock konsertene i Drammenshallen. Han har begynt å slite med demens på sine eldre dager, men prater enda om de konsertene

Skal ta med meg ipaden og se dette sammen med han.

Mye bra stoff, liker spesielt at han har scannet artiklene fra de lokalavisene. Prima lesning :LOL:

054FE38C-B36F-4746-A294-0737EC1025E1.jpeg
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.202
Sted
Langesund
En periode var guttegjengen på det som var av "Heavy Metal" Husker ikke alle, var ikke så interessert, men var med sikkerhet på Kiss, Dio, Judas P, Iron Maiden....og Scorpions(oppvarming med joan Jett) på Hamar og Gary Moore i Skedsmohallen.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Bra oversikt, og ser det var en del jeg gikk glipp av, men alt av Zappa, Clapton, Jethro og selvsagt Supertramp fikk jeg med meg.
Med plass på 8. rad på Supertramp var dette den første store konsertopplevelsen min. Øresus på vei hjem, men helsike for en lyd de hadde.
Har mange store minner herfra.
Lydmessig var Drammenshallen ok, hvis du fikk plass på en av de to-tre fremste setefeltene.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Bon Jovi i 89. Kult for en 16 åring. Husker jeg lå i bagasjerommet til en Ford Granada i 2,5 mil hjem. Trangt, vi var jo to stykker som delte plass.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.159
Antall liker
8.920
Tull i 80, Zappa konsertene, Rainbow. Samt en jeg ikke våger å si, var med en venninne som ikke ville reise alene for å se idolet ditt.

FZ sa det vel som det var; welcome to drammendrammendrammenhallenhallenhallen
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har to konsertminner fra Drammenshallen.

Springsteen 1981
(Hvor Ninni Stoltenberg dansa m Springsteen på scena)
Dette går for å være en av de aller beste store konsertene som er holdt her i landet.
Holdt på med et utrolig øs i over 3 timer.
Det var første og eneste gang jeg har sett Bruce Springsteen.

The Clash 1984
Sto litt for langt på sida foran PA, og var helt tommelomsk i flere dager etterpå.
Merkelig nok, og heldigvis fikk jeg ikke varig skade på hørselen. Synes det er stas å ha sett The Clash.
 

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
717
Antall liker
2.027
Torget vurderinger
13
Kred til Terje Fjeldheim som lagde denne :)

Da har jeg omsider fått ferdig min oversikt over konsertene og showene i Drammenshallen mellom 1978 og 1990. Klikk på lenken under, og etter innledningen finner du en kronologisk oversikt over alle konsertene. Klikk på "knappen" til den konserten du vil se på, og du får opp en side med opplysninger, lenker, avisutklipp og evt. bilder av mine backstage-pass, plakater, plekter og trommestikker. God fornøyelse!


Her var det mange gamme minner, var på dugnad for idrettsalliansen på mange av disse , rydde,stabble ann mass :)
Husker at jeg var på Frank Zappa konsert i 1984. Zappa introduserte med, om jeg husker riktig, «Welcome to Drammins Hollin Hollin Hollin…do you come here often often often?
and if so, why why why?»
…. tydeligvis en kommentar til de akustiske forhold …
Men bra konsert ble det, som alltid 😃
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jadda. Mothley Crue og Cure. Synes alle konserter var bra i den tiden og reiste ofte de 40 milene hver vei på dags/natt turer.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Ser til min overraskelse at Mark Knopfler falt for samme dame som meg, så god smak har han. I det jeg så de gamle avisoppslagene, kom jeg på at hun en gang nevnte at hun hadde spist middag med Knopfler.
Bildene i avsioppslagene gir henne dessverre liten rettferdighet, hun var så vakker den gangen at det var helt latterlig.

Noen år siden jeg så henne nå, men hun har blitt voksen, hun også, akkurat som Knopfler. :)
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Digresjon, men har PA-anlegg kombinert med kunnskap til akustikk og evnen til å skru lyd blitt ganske mye bedre de siste tjue-tredve årene kanskje? Husker fra gammelt av at det stort sett var standard med ganske dårlig lyd på konsert, mens de siste par konsertene jeg har vært på (begge med Meyer lydsystemer forøvrig) så har jeg blitt positivt overrasket over kombinasjonen av trøkk, relativt balansert lyd og ikke skarp topp på tross av høyt lydnivå (110-112dB peak).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stones på Telenor Arena låt i alle fall bra 30 m fra Scenen. Var det i 2014 tro?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Var på Ozzy Osbourne på No Rest For The Wicked turneen i Drammenshallen i 1989, da gikk jeg vel i 9. på ungdomsskolen. Året før var jeg på Metallica i Skedsmohallen, og det er fortsatt trolig en av de beste jeg har vært på. :)
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.240
Sted
Bartistan
Året før var jeg på Metallica i Skedsmohallen, og det er fortsatt trolig en av de beste jeg har vært på. :)
Der var jeg også, men jeg ville bare se forbandet Queensrÿche. Da de var ferdige, og skulle jeg kjøre hjem, fant jeg ut at jeg var innparkert og kom meg ikke av flekken. Da satt jeg ute i gangen og furterøyka men Metallica dreiv med sitt og stakk bare nepa inn i hallen litt innimellom.

Da jeg omsider kom meg ut derfra satt Blackened så ettertrykkelig fast i skallen at jeg skled utpå Metallicakjøret noen få år framover :D

I Drammen fikk jeg med meg Maiden, Priest og et par andre saker.
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
……og så var det den konserten jeg ikke fikk oppleve enda jeg hadde billett og tilbehør! Ble nektet å komme innenfor dørene av vakter og politi fredag den 10 juli 1981, de skuet hunden på hårene og konstaterte nok at løshunder skulle være bundet et annet sted🤫. Her er jeg 17 år gammel, hjemme på Nesodden avreisedagen og polaroiddokumentert av feltfotografen lillebror.

IMG_0003.jpeg
 
Sist redigert:

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
473
Antall liker
1.198
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
……og så var det den konserten jeg ikke fikk oppleve enda jeg hadde billett og tilbehør! Ble nekter å komme innenfor dørene av vakter og politi fredag den 10 juli 1981, de skuet hunden på hårene og konstaterte nok at løshunder skulle være bundet et annet sted🤫. Her er jeg 17 år gammel, hjemme på Nesodden avreisedagen og polaroiddokumentert av feltfotografen lillebror.
For et bilde! 😎🤟Blir ikke mer autentisk en det der 😀 - Synd med konserten, hvem spilte den kvelden?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Som lillebror Espen sier han sa den gang! Du liker jo ikke musikken engang, hvorfor skal du? Bob Dylan, andre av to konserter på rad😆
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.704
Antall liker
4.867
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Ps. Det hører med til historien at jeg kjørte til Drammen(og retur Nesodden dagen derpå) med min Kawasaki H1og pappskilt , det gikk uten videre heftelser.🤟
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.732
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Topp Bunn