Kondensator utfordringer

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Bygger høytalere nå som fungerer over all forventning.
Det skal sies at jeg ikke er i mål da jeg vet det er endel og hente på bedre delefilterkomponenter enn det jeg har spandert på disse pr. nå.
Den ene kondensatoren i delefilteret skal være 15uF, men dette er ikke er verdi som Mundorf leverer i sin gull/sølv i olje serie.

Kan man kombinere to stk for eks 10uF og5.6uF i paralell her?

McLaren
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
McLaren skrev:
Bygger høytalere nå som fungerer over all forventning.
Det skal sies at jeg ikke er i mål da jeg vet det er endel og hente på bedre delefilterkomponenter enn det jeg har spandert på disse pr. nå.
Den ene kondensatoren i delefilteret skal være 15uF, men dette er ikke er verdi som Mundorf leverer i sin gull/sølv i olje serie.

Kan man kombinere to stk for eks 10uF og5.6uF i paralell her?

McLaren
Ja
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dersom kondensatoren ikke sitter direkte i signalveien er det ingen vits med så høy kvalitet. Holder lenge med f.eks Jantzen Z-standard til drøye hundrelappen (15uF verdi). Men sitter den i signalveien kan du godt koste på deg litt ;)

mvh
lassemann
 
A

audiosan

Gjest
lassemann skrev:
Dersom kondensatoren ikke sitter direkte i signalveien er det ingen vits med så høy kvalitet. Holder lenge med f.eks Jantzen Z-standard til drøye hundrelappen (15uF verdi). Men sitter den i signalveien kan du godt koste på deg litt ;)

mvh
lassemann
eller cross-cap som er enda billigere.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Cross cap= Fabrikant?

Evt kan man bruke en liten kondensator i paralell med de som er der pr. idag? En liten på 0.1uF?

Skulle visst fungere bra ifølge noen jeg ikke husker helt hvem var, men brorparten av signalet går vel gjennom den største kondensatoren.

McLaren
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
McLaren skrev:
Cross cap= Fabrikant?

Evt kan man bruke en liten kondensator i paralell med de som er der pr. idag? En liten på 0.1uF?

Skulle visst fungere bra ifølge noen jeg ikke husker helt hvem var, men brorparten av signalet går vel gjennom den største kondensatoren.

McLaren
Jantzen Audio, Dynabel har vel desse nå.

Humble homemade Hifi liker å ekspedimentere med "bypass caps" som han kaller det, har selv ingen erfaring med dette.

Jeg har bl.a 15uf Jantzen Superior i diskant filteret og er veldig fornøyd med det. koster ikke så forferdelig som Mundorf sine..

Mvh
Kjell
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg mener jeg har Jantzen i prototypene mine, men jeg vte jeg kan få mer lyd ut av ett bedre filter.

Takk for hjelpen.

McLaren
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
Visst delefilteret er optimalt utformet støttet med målinger og mye lytting ville jeg kostet på det super kondensatorer ja. Har erfaring fra å begynne i feil ende på akkurat dette ;)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Delefilter er beregnet og målt ut av produsent av elementer, så jeg velger å stole på de her;-)
 
Topp Bunn