Kompresjon av TV-signaler via Riks TV/Satelitt

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Egentlig rart at folket godtar denne degraderingen av bilde og lyd på linear Tv som distributørene tydeligvis syns er ok, samtidig med at vi lurer på om vi skal gå for OLED eller QLED når vi kjøper ny Tv.

Komprimeringen er ganske betydelig.
Signaler over satelitt er litt bedre enn det digitale bakkenettet via Riks-Tv.

NRK som en allmennkringkaster har satt premisser for kvalitet overfor distributørene og har minst komprimering av kanalene. Men nå under sjakk VM ble jeg overrasket over hvor mye dårligere lyd og bilde er på NRK2, sammenlignet med NRK 1. Jeg satt timesvis og fulgte med sjakk på NRK1, men ble så bedt om å switche over på NRK2 hvis jeg ville følge sendingen videre. Spesielt lyden ble klart dårligere, stemmene ble tynnere og hardere, fyldigheten og båndbredden i stemmene forsvant, men også bildet ble noe mer ufokusert, mindre skarpt.
Men bilde og lyd er langt dårligere på kommersielle kanaler som TV Norge.

Jeg ville tro at ved ca 50% (2:1)reduksjon av datamengden ville vi hatt et transparent (lossless) signal sammenlignet med ukomprimert master-signal. Men det vi får servert er vel en ca 85-90% reduksjon av opprinnelig datamengde?
Må det være sånn? Må vi virkelig ta til takke med dette i 2019?

Jeg har en ny Sony 4K/Blu Ray spiller. Denne er helt klart konge sammenlignet med hva som helst av linear TV signaler; bedre skarphet, mer lys/kontrast og bedre dybdefølelse i bildet (blu ray discer) og selvfølgelig ennå bedre på 4k discer.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Er vel stort sett bare pensjonister som fortsatt ser på lineær tv, de færreste av dem har vel hverken hørsel eller syn til å merke særlig forskjell? Det blir det nok lite klaging av.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Er vel stort sett bare pensjonister som fortsatt ser på lineær tv, de færreste av dem har vel hverken hørsel eller syn til å merke særlig forskjell? Det blir det nok lite klaging av.
Nåja...kanskje sant om 10-20 år, men vi er ikke helt der enda.
For å si det sånn; hvis det egentlig var så få som så på linear TV, da kunne Riks TV glatt kuttet ut halvparten av kanalene og brukt den sparte båndbredden på å sende de resterende i tipp-topp kvalitet :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
...men det eneste jeg ser av linear TV er NRK. Jeg ser ikke på reklamefinansierte kanaler. Ikke faen om jeg skal bruke den lille tilmålte tiden min på jorden til å se på reklame, ikke faen!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig i reklameproblemet! Særlig ille er det på TV3, 4, 5, N osv osv... ikke for at de har så mange programmer som er verdt å se, heller... Film på feks TV3 er rene marerittet..... Utover det, så ser jeg faktisk mer på NRK - det ellers lille jeg ser på TV. En og annen film på Netflix eller så... om livet er for kort til å se på all reklamedritten, er det også for kort til å kaste bort på alskens serier med egentlig fullstendig likegyldig innhold....
 
C

cruiser

Gjest
Er vel stort sett bare pensjonister som fortsatt ser på lineær tv, de færreste av dem har vel hverken hørsel eller syn til å merke særlig forskjell? Det blir det nok lite klaging av.
Nåja...kanskje sant om 10-20 år, men vi er ikke helt der enda.
For å si det sånn; hvis det egentlig var så få som så på linear TV, da kunne Riks TV glatt kuttet ut halvparten av kanalene og brukt den sparte båndbredden på å sende de resterende i tipp-topp kvalitet :)
Ok, godt mulig. Jeg kjenner nesten ingen som fortsatt har et tv abonnement. Var riktignok 3-4 dager hos svigermor i jula med kopekassa påslått fra morra til kveld. Har akkurat kommet meg til hektene igjen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg reagerer først og fremst på den komprimerte lyden fra parabol. Det gjør at dynamikken er fraværende og det er umulig å få utbytte av konserter. Lyden er mye bedre på streaming. Har AB sammenlignet flere ganger med NRK. TV bildene lever jeg derimot greit med selv om det ikke er helt Blu-ray nivå (snakker da om de beste kanalene).
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg reagerer først og fremst på den komprimerte lyden fra parabol. Det gjør at dynamikken er fraværende og det er umulig å få utbytte av konserter. Lyden er mye bedre på streaming. Har AB sammenlignet flere ganger med NRK. TV bildene lever jeg derimot greit med selv om det ikke er helt Blu-ray nivå (snakker da om de beste kanalene).
Litt rart siden NRK sender samme 720p signal til alle. Bortsett fra streaming som har hatt litt lavere kvalitet.
Kan det være satellittmottakeren som er begrensningen?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg reagerer først og fremst på den komprimerte lyden fra parabol. Det gjør at dynamikken er fraværende og det er umulig å få utbytte av konserter. Lyden er mye bedre på streaming. Har AB sammenlignet flere ganger med NRK. TV bildene lever jeg derimot greit med selv om det ikke er helt Blu-ray nivå (snakker da om de beste kanalene).
Litt rart siden NRK sender samme 720p signal til alle. Bortsett fra streaming som har hatt litt lavere kvalitet.
Kan det være satellittmottakeren som er begrensningen?
Hva mener du med 720p her? Jeg snakker om lyden og ikke bilde.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Egentlig rart at folket godtar denne degraderingen av bilde og lyd på linear Tv som distributørene tydeligvis syns er ok, samtidig med at vi lurer på om vi skal gå for OLED eller QLED når vi kjøper ny Tv.

Komprimeringen er ganske betydelig.
Signaler over satelitt er litt bedre enn det digitale bakkenettet via Riks-Tv.

NRK som en allmennkringkaster har satt premisser for kvalitet overfor distributørene og har minst komprimering av kanalene. Men nå under sjakk VM ble jeg overrasket over hvor mye dårligere lyd og bilde er på NRK2, sammenlignet med NRK 1. Jeg satt timesvis og fulgte med sjakk på NRK1, men ble så bedt om å switche over på NRK2 hvis jeg ville følge sendingen videre. Spesielt lyden ble klart dårligere, stemmene ble tynnere og hardere, fyldigheten og båndbredden i stemmene forsvant, men også bildet ble noe mer ufokusert, mindre skarpt.
Men bilde og lyd er langt dårligere på kommersielle kanaler som TV Norge.

Jeg ville tro at ved ca 50% (2:1)reduksjon av datamengden ville vi hatt et transparent (lossless) signal sammenlignet med ukomprimert master-signal. Men det vi får servert er vel en ca 85-90% reduksjon av opprinnelig datamengde?
Må det være sånn? Må vi virkelig ta til takke med dette i 2019?

Jeg har en ny Sony 4K/Blu Ray spiller. Denne er helt klart konge sammenlignet med hva som helst av linear TV signaler; bedre skarphet, mer lys/kontrast og bedre dybdefølelse i bildet (blu ray discer) og selvfølgelig ennå bedre på 4k discer.
Sånn apropos så er BluRay komprimert ~97-98% i utgangspunktet. I 4k - format med 8 bits fargedybde og 24 bilder i sekundet ville en UHD-plate på 100GB ha plass til litt over 4 minutter film om dataene var helt ukomprimerte.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Tenkte det var greit å ta med siden du nevnte at du var fornøyd med bilde.
Lyd og bilde er likt til IP og Satellitt for live.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tenkte det var greit å ta med siden du nevnte at du var fornøyd med bilde.
Lyd og bilde er likt til IP og Satellitt for live.
Har vanskelig for å forstår at lydkvaliteten skal være den samme fra satelitt som nett TV etter sammenligningene jeg har gjort med NRK. Det er riktig nok en stund siden jeg sammenlignet (da med den rimeligste CD dekoderen), men forskjellen fremstå som veldig stor i opplevelse av dynamikk. På satelitt så var lyden total flat og uten dynamikk uansett hvor høyt man skrudde oppe. Umulig å få glede av konsertlyd. Mens streaming på nøyaktig samme tidspunkt var mye bedre. Siden jeg koblet digitalt ut fra satelitt dekoderen så ville det være rart om forskjellen lå der, men hvem vet. Nå har jeg en nyere dekoder og kan gjøre sammenligningen på nytt.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Tenkte det var greit å ta med siden du nevnte at du var fornøyd med bilde.
Lyd og bilde er likt til IP og Satellitt for live.
Har vanskelig for å forstår at lydkvaliteten skal være den samme fra satelitt som nett TV etter sammenligningene jeg har gjort med NRK. Det er riktig nok en stund siden jeg sammenlignet (da med den rimeligste CD dekoderen), men forskjellen fremstå som veldig stor i opplevelse av dynamikk. På satelitt så var lyden total flat og uten dynamikk uansett hvor høyt man skrudde oppe. Umulig å få glede av konsertlyd. Mens streaming på nøyaktig samme tidspunkt var mye bedre. Siden jeg koblet digitalt ut fra satelitt dekoderen så ville det være rart om forskjellen lå der, men hvem vet. Nå har jeg en nyere dekoder og kan gjøre sammenligningen på nytt.
Med IP mente jeg ip baserte tjenester som Altibox. Jeg kjenner ikke detaljene rundt lyd på nrk nett tv.
Eneste jeg vet der er at NRK øker maks bitrate betydelig i siste versjon av app for ios og android tv.

Kanskje STB ikke velger det beste lydsporet fra nrk feed?
 

fotografen

Medlem
Ble medlem
23.06.2008
Innlegg
40
Antall liker
153
Leser med interesse denne tråden. En del tøvete usakligheter overser jeg da jeg er pensjonist selv. Har bl.a. jobbet med Alan Roberts som har vært BBC sin ekspert på oppsett av videokameraer. Når det gjelder komprimering eller ikke er det en helt nødvendig ting. Filmet en testfilm for EBU for åtte år siden. Den skulle brukes for selskaper som Sony, Panasonic og andre for å lage codec for komprimering under opptak. Vi tok opp i full HD (1920 x 1080) 50p ukomprimert. Dette ble gjort direkte til datamaskin med 2 stk coax kabler. Bitrate er da ca 3 gb/s. Dersom noen skal kunne ta opp, redigere eller sende ukomprimert, ville vi ikke hatt mye TV å se på. I tillegg komprimeres kraftig ved sending.

Jeg er enig i at de første årene med HD hjem i stua var det mye å irritere seg over. Spesielt ansikter eller store flater led under komprimerings "artefacts". Dette er blitt mye bedre i senere år. Personlig er jeg svært fornøyd med en 50" Sony TV (vanlig HD) og Altibox. Kvalitetsforskjellene skyldes varierende kvalitet i utgangspunktet og selvfølgelig forskjellige kanaler. Det verste jeg ser er 4K apparatene i forretningene som har så mye forsterkning på skarphet (detail) og fargemetning. Heldigvis kan et TV-apparat justeres, selv om mange av de nye har altfor mye automatikk.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå har jeg Get kabelTV, men synes de aller fleste kanaler leverer bra både på bilde og lyd; så kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i denne tråden.

Edit:
Naturligvis er det ikke snakk om tapsfri kvalitet, men fungerer helt fint både for vanlige programmer og filmer.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Jeg så første episode av Das Boot på NRK1 i dag via Altibox (har FMG hjemmesentral og Huawei-dekodere). Bildet kjøres som 720P via en Yamahaprosessor direkte ut til en JVC DLA-X5900 projektor. Projektoren er grundig kalbrert.
Og bildekvaliteten på serien var helt elendig. Black-crush så begeret rant over for min del. Jeg prøvde meg frem med litt forskjellige innstillinger både i projektor og på dekoderen. Men det var bare ikke noen detaljer i det sorte å grave frem. Er det et kunstnerisk valg å ha det slik, eller er det komprimeringen som slår inn her? Har dere forslag til hva som kan bedre bildekvaliteten?
 
M

MusicBear

Gjest
Nå har jeg Get kabelTV, men synes de aller fleste kanaler leverer bra både på bilde og lyd; så kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i denne tråden.

Edit:
Naturligvis er det ikke snakk om tapsfri kvalitet, men fungerer helt fint både for vanlige programmer og filmer.
Jeg har også for tiden Get, og har forsøkt spørre de ved en rekke anledninger om hva de kjører ut mht. til lyd, men hver gang jeg snakker med en eller annen der får jeg inntrykk av at "lyd" - nei det er det pinadø ingen der som har tenkt på noen gang - aller minst noen av kundene som spør om.

Samme med Telenor kabel (som jeg hadde tidligere), lyd er bare totalt ukjent for de, nesten så jeg tror de googler disse tre bokstavene l-y-d når man spør.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg reagerer først og fremst på den komprimerte lyden fra parabol. Det gjør at dynamikken er fraværende og det er umulig å få utbytte av konserter. Lyden er mye bedre på streaming. Har AB sammenlignet flere ganger med NRK. TV bildene lever jeg derimot greit med selv om det ikke er helt Blu-ray nivå (snakker da om de beste kanalene).
Har du satt volumet på maksimum på dekoderen?
Selv har jeg kabel-TV via fiber hos Telenor(Canal Digital), og familien har bare satellitt-dekoder i feriehuset vårt, og der er det ikke tilkoblet stereoanlegg.
Men lyden via T-we dekoderen hjemme er jeg fornøyd med i mitt oppsett.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå har jeg Get kabelTV, men synes de aller fleste kanaler leverer bra både på bilde og lyd; så kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i denne tråden.

Edit:
Naturligvis er det ikke snakk om tapsfri kvalitet, men fungerer helt fint både for vanlige programmer og filmer.
Jeg har også for tiden Get, og har forsøkt spørre de ved en rekke anledninger om hva de kjører ut mht. til lyd, men hver gang jeg snakker med en eller annen der får jeg inntrykk av at "lyd" - nei det er det pinadø ingen der som har tenkt på noen gang - aller minst noen av kundene som spør om.

Samme med Telenor kabel (som jeg hadde tidligere), lyd er bare totalt ukjent for de, nesten så jeg tror de googler disse tre bokstavene l-y-d når man spør.
Kundeservice er outsourcet til firmaer som får så lite betalt pr. samtale at profitten ligger i mersalg av tv pakker og økt internetthastighet. De teknisk interesserte ansatte der får ikke lov å bruke tid på nerder som stiller spørsmål. (Og de har heller ikke informasjon tilgjengelig om det nerdene spør om)
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå har jeg Get kabelTV, men synes de aller fleste kanaler leverer bra både på bilde og lyd; så kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i denne tråden.

Edit:
Naturligvis er det ikke snakk om tapsfri kvalitet, men fungerer helt fint både for vanlige programmer og filmer.
Jeg har også for tiden Get, og har forsøkt spørre de ved en rekke anledninger om hva de kjører ut mht. til lyd, men hver gang jeg snakker med en eller annen der får jeg inntrykk av at "lyd" - nei det er det pinadø ingen der som har tenkt på noen gang - aller minst noen av kundene som spør om.

Samme med Telenor kabel (som jeg hadde tidligere), lyd er bare totalt ukjent for de, nesten så jeg tror de googler disse tre bokstavene l-y-d når man spør.
Kundeservice er outsourcet til firmaer som får så lite betalt pr. samtale at profitten ligger i mersalg av tv pakker og økt internetthastighet. De teknisk interesserte ansatte der får ikke lov å bruke tid på nerder som stiller spørsmål. (Og de har heller ikke informasjon tilgjengelig om det nerdene spør om)
Så langt jeg har klart å trekke ut av info; så kjører get ut bildet som det er (med en sikkerhet om bitrate går over et visst nivå så encoder de video til en maks bitrate for å hindre at hele systemet går ned om det kommer noen ville video streams fra en kanal (men standard skal de være urørt). Lyd kjøres ut som den er fra TV kanal (enten det er PCM eller dolby digital (2.0/5.1) - muligens de har samme strategi her også; om det skulle komme noen ville lyd-streams med et uhell.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg har hatt CD parabol i 20 år og Viasat i16 år, og har i dag 4K tuner fra Viasat, og nest nyeste boks fra CD.
Das Boot var helt utmerket, men filmet mørkt, fordi lys nede i en ubåt for 75 år siden neppe var veldig sterkt, samme med lys innendørs. Lyden på begge leverandører er helt utmerket, NRK og SVT sender Dolby Digital 2.0/5.1med en bitrate på 448kpbs,
TV3 kanalene 384, og det samme gjør filmkanalene. Tv2 og TV Norge kanaler sender stereo PCM.
Ingen problemer med konsertlyd på mitt anlegg, og slik har det vært i mange år.
Nyttårskonserten i år var særdeles utmerket.
PS: Alle kabel/fiber leverandører plukker ned signaler fra satellitt lokalt rundt omkring i landet....
Kortest vei, og best bilde og lyd på parabol.
RiksTV har fast DTS 5.1 lyd på de tre NRK kanalene, enten sending er mono, stereo eller surround.
Ellers dårlig med 5.1 lyd på andre kanaler, såvidt jeg vet.
Bilder er vel helt klart mest komprimert på RiksTV.
Og selvom om linjær TV er «ut» så gir det overlegent best bilde fra vanlige TV kanaler.
Best på strømming er Netflix og Viaplay, Netflix har mest DD/DD+ 5.1 lyd, Viaplay en god del 5.1 lyd.
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
I åresvis har NRK sendt 720p via satellitt. Jeg har alltid latt satelittboksen fra CD oppskalere til 1080i, på min Viasat 4K satellittboks oppskalerer den til 4K. Så det vil si at TV tar seg av 4K skalering fra CD boksen. Forskjell på NRK fra de to boksene? Vanskelig å se.
Men billedkvaliteten på DasBoot var helt utmerket, selv om den var filmet mørkt...dårlig med lys i 75 år gamle ubåter...samme med innendørs og gatelys i Frankrike på 40 tallet. Ingen Black Crush på min TV....
Nye Altibox dekoder har jeg sett et par steder...det så helt bra ut...de plukker jo signalet ned fra satellitt....
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
I åresvis har NRK sendt 720p via satellitt. Jeg har alltid latt satelittboksen fra CD oppskalere til 1080i, på min Viasat 4K satellittboks oppskalerer den til 4K. Så det vil si at TV tar seg av 4K skalering fra CD boksen. Forskjell på NRK fra de to boksene? Vanskelig å se.
Men billedkvaliteten på DasBoot var helt utmerket, selv om den var filmet mørkt...dårlig med lys i 75 år gamle ubåter...samme med innendørs og gatelys i Frankrike på 40 tallet. Ingen Black Crush på min TV....
Nye Altibox dekoder har jeg sett et par steder...det så helt bra ut...de plukker jo signalet ned fra satellitt....
Takker for svar. Da er det nok filmfotograf og etterbehandling som har "skylden" i dette. Jeg lurte på om det kunne være komprimeringsartefakter, men da er det bare serien som er laget slik. Ekstremt mørkt. Det som er så fint med JVC-projektoren er at den har nesten kullsvart sortfarge når det skal være slik, men man ser alikevel mye detaljer i det sorte. Og dette manglet i denne nye serien, uansett om det var i halvmørke smug eller inne i ubåten. Alt er helt sort uten noen form for detaljer i det sorte.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
I åresvis har NRK sendt 720p via satellitt. Jeg har alltid latt satelittboksen fra CD oppskalere til 1080i, på min Viasat 4K satellittboks oppskalerer den til 4K. Så det vil si at TV tar seg av 4K skalering fra CD boksen. Forskjell på NRK fra de to boksene? Vanskelig å se.
Men billedkvaliteten på DasBoot var helt utmerket, selv om den var filmet mørkt...dårlig med lys i 75 år gamle ubåter...samme med innendørs og gatelys i Frankrike på 40 tallet. Ingen Black Crush på min TV....
Nye Altibox dekoder har jeg sett et par steder...det så helt bra ut...de plukker jo signalet ned fra satellitt....
Det er vel strengt talt feil å tro at 1080i er bedre enn 720p. Jeg har studert forskjellene selv og spesielt på spill ser jeg at 720p er bedre.
Ganske godt forklart her: https://christianburmeister.no/2013/01/01/hva-er-forskjellen-og-hva-er-best-av-720p-og-1080i-hd/
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skiftet for en tid tilbake, til nest nyeste Canal Digital sin opptaksboks, og lyden var vertfall bedre.
HDMI til TV og optisk fra TV til DAC.
Kjenner meg ikke igjen i at NRK har dårlig lyd. Heller ikke TV2.
Til og med barne-tv kommer til sin rett på anlegget med lyd en ikke trodde de programmene hadde.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Skiftet for en tid tilbake, til nest nyeste Canal Digital sin opptaksboks, og lyden var vertfall bedre.
HDMI til TV og optisk fra TV til DAC.
Kjenner meg ikke igjen i at NRK har dårlig lyd. Heller ikke TV2.
Til og med barne-tv kommer til sin rett på anlegget med lyd en ikke trodde de programmene hadde.
Du hører vel at TV2 tilsynelatende har høyere volum enn NRK?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skiftet for en tid tilbake, til nest nyeste Canal Digital sin opptaksboks, og lyden var vertfall bedre.
HDMI til TV og optisk fra TV til DAC.
Kjenner meg ikke igjen i at NRK har dårlig lyd. Heller ikke TV2.
Til og med barne-tv kommer til sin rett på anlegget med lyd en ikke trodde de programmene hadde.
Du hører vel at TV2 tilsynelatende har høyere volum enn NRK?
Nå tenkte jeg på lydkvaliteten.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Sendte spørsmål om bitrater på lyd til NRK. Svaret var 80 kbps aac på all radio og tv-lyd, unntatt alltid nyheter og været med 64 kbps.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sendte spørsmål om bitrater på lyd til NRK. Svaret var 80 kbps aac på all radio og tv-lyd, unntatt alltid nyheter og været med 64 kbps.
Dette er jo bare tull; jeg har 437.5Kbps på lyd fra min getbox2 med NRK1 akkurat nå. Forøvrig sender NRK TV i dolby digital; enten 2.0 eller 5.1 - altså ikke AAC
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Nå hører ikke mitt spørsmål til i denne tråden, siden den dreier seg om bakkenettet kontra satelitt. Men jeg tar sjansen uansett. Det virker som det er en del eksperter her.

Jeg har alltid blitt fortalt at bildekvaliteten på for eks NRK over satelitt er bedre enn kvaliteten over fiber. Jeg har Altibox (med FMG og Huawei-dekodere). Jeg kan ikke se særlig forskjell, siden jeg aldri har sett samme signal sendt over begge systemer, med samme tv, samtidig. Slik at man kan sammenlikne resultater direkte ved siden av hverandre. Er det virkelig større forskjell her, eller blir det hele bare synsing og ukvalifisert gjetting, basert på egne meninger?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Det beste bilde får du via parabolen din. Signal rett i fra satellitt til parabol og til TV. Fiber går via et virvar av kabler og koblinger.
Denne forskjellen ser jeg tydelig på min 65 tommer oled. Da sammenlignet med Apple TV 4K og Canaldigital tuner.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Alle kabel/fiber leverandører plukker ned signalet fra satellitt. Hvor mange bokser signalet går i gjennom før det kommer fram til din TV, er ikke lett å vite. Med parabol, bare din satellitt tuner.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Dette svaret gjelder DAB radio og RiksTV . På satellitt sender NRK alltid DolbyDigital 2.1 eller 5.1 med en bitrate på 448 kbps.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Historien gjentar seg.

Ser nå på sjakk-vm på NRK via riks-tv bakkenettet. Ser først 1,5 timer direkte på NRK1, så får man beskjed om å switche over på nrk2 grunnet Dagsrevyen.
Jeg ser umiddelbar forskjell på bildet. Det blir litt mindre skarpt, særlig dybdeskarphet i bildet lider, bildet blir litt mindre definert. Lyset i bildet blir også mer «endimensjonalt».

Konklusjon: datakompresjon er noe drit så lenge det ikke er lossless. Skjønner ikke at vi aksepterer dette.
Dette er ikke nrk å blame, men de som distribuerer signalene. Fuck you, Riks-TV.
 
Topp Bunn