Komplett testinstrument for høyttalerbygging

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Kom over dette på Partsexspress. Lyder det sexy navnet Dayton Dats v.3 Computer Based Audio Test System.
For meg ser det ut som dette kan være et rimelig og bra alternativ. Og ikke minst for computerknøler som meg, enkelt å bruke. Plugg og spill ! Det er kommet i versjon tre og selges til en preorderpris ($109) Kommer i November. Lenke lenger nede.

Ser ut som boxen kan "en del ting" iflg pamfletten Bl.a.;

- Ultralineær impedansmåling for elementer og komplette system (30.000 målepkt. fra 1Hz - 20 Khz)
- Måling av elektromekaniske parameter (Fs, Vas, Qts , ++)
- Måling av Wright modell parameter (Kr, Xr, Ki, Xi )
- Lagring av 20 imp.grafer i hver testfil
- Mjukvare signalgenerator med div. bølgeformer
- Oscilloscope med dual trace
- Kan kalkulere Vas fra Mmd
- Kompatibel med andre audio grensesnitt

Pris: $109 + Frakt: $29 + Mva + evt tollgebyr

Ser ganske ok ut for en hobbyist dette,tidligere versjoner har svært fornøyde brukere. " ...Am I right or am I wrong ?... "

https://www.parts-express.com/dayto...er-based-audio-component-test-system--390-807


Dr E
 

Næss

Overirig entusiast indeed
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.592
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Har brukt V2 versjonen av denne ett par år nå, veldig nyttig verktøy når en leker med drivere og høyttalere. Ikke noe å lure på imho :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Man kan måle impedans med lydkort og motstander, men noen særlig effektiv metode er det ikke.

Jeg har en V1 liggende. Den var ikke noe å hoppe i taket for, først og fremst fordi den var ustabil. Men V2 skal være stabil. V3 frister veldig. Sammen med Steinberg, en Behringer ECM8000/Dayton EMM6, REW, Holm Impulse, og OmniMic så har man stort sett alt man vil kunne trenge til høyttalermåling, før vi begynner å snakke Klippel da... Men da er plutselig 5k-budsjettet blitt til et 500k-budsjett.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
428
Har nu bestilt DATS V3. Takk for tipset. :)
 
Topp Bunn