Kompis skal kjøpe forsterker med HDMI+DAC og nye høyttalere, hva velger han?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,

tar gjerne i mot anbefalinger på et anlegg med budsjettramme på 20.000,- totalt for høyttalere og forsterker med minst 3 HDMI inn for PS3, GET og laptop, og en HDMI ut til TV.

Kilde som benyttes er streaming over nett via PlayStation 3.

Planen er å ha Wii og Get boks og tilkoblet. Og enkel tilkobling for en mp3/mobil i front er heller ikke å forakte.

Alt bør være konevenlig av utseende.

Rommet er meget udempet og vil forbli slik. Den ene høyttaleren vil stå i et hjørne.

Legger ved en kort skisse.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen bassfeller? Spør heller etter ny kone som passer i sofaen ved veggen vil sikkert noen mene nå. ;)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Ingen bassfeller? Spør heller etter ny kone som passer i sofaen ved veggen vil sikkert noen mene nå. ;)
Ingen akustikktiltak vil bli gjort. Det står en plante i hjørnet bak spisebordet, thats it.

Det ønskes og gulvstående høyttalere.

Her er det kanskje duket for romkorreksjon?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med slike krav er det bare å sende kona ut for å kjøpe HiFi.
Så blir det i hvert fall noe som er ok å se på.
Eller noe som nesten ikke synes.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med en slik vrien plassering må man tenke høyttalere som kan fungere til slikt. Jeg kommer på to i farten som jeg tror kan fungere bra. Ene er Amphion høyttalere som har kontrollert spredning. Sjekk med de norske butikkene for priser.
http://www.amphion.fi/index.html

Andre høyttaler merket er Larsen som er beregnet til å stå inntil veggen.
http://hordalandhifi.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=23&Itemid=80

Etter høyttaler valget er tatt, så er det bare å kjøre på med en surround receiver. Onkyo er litt i vinden for tiden, men Yamaha er også bankers.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Skink_123 skrev:
Hei,

tar gjerne i mot anbefalinger på et anlegg med budsjettramme på 20.000,- totalt for høyttalere og forsterker med minst 3 HDMI inn for PS3, GET og laptop, og en HDMI ut til TV.

Kilde som benyttes er streaming over nett via PlayStation 3.

Planen er å ha Wii og Get boks og tilkoblet. Og enkel tilkobling for en mp3/mobil i front er heller ikke å forakte.

Alt bør være konevenlig av utseende.

Rommet er meget udempet og vil forbli slik. Den ene høyttaleren vil stå i et hjørne.

Legger ved en kort skisse.
Hei,

Skal det være WAF og samtidig bra lyd så synes eg også at man bør vurdere ht fra system audio.
Budsjettet på 20K sier du ikke noe om er for nye eller om noe kan kjøpes brukt.
Vedrørende surrond receiver med WAF så kan det jo alltid diskuteres, er litt usikker på dette selv innen det man har igjen til dette budsjettet, for ht sin del så tror eg at man bør ha en senter og en liten sub i tillegg så pengene går fort.
Har selv noen SA ht og hadde noen rimlige fra samme merke tidligere ganske tett inntil bakvegg i tv stua og det fungerer greit, men synes de trenger en sub i tillegg, er litt slanke nedover.

Mvh
Geir
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Brukt såvel som nytt. Helheten som er det store!

Takker for svar så langt på høyttalere!

Men jeg lurer litt på spesifikke forsterkere.
 
N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Men jeg lurer litt på spesifikke forsterkere.
Yamaha/Onkyo i passe prisklasse burde være ganske bankers. Holder høyst sannsynlig med en av de rimeligere modellene siden behovet for effekt neppe er allverden. Den må ha HDMI-switching. Fint om den har romkorrigering innebygget, om ikke annet enn for å kompensere for at ene HT står i et hjørne.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er tilbud på Onkyo TX-NR1007 nå. Sikkert fordi det kommer en ny versjon, slik det stadig vekk gjør i receiver verden.
http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,197&id=1650

Yamaha er også godt likt og legger litt til i bass og nedre mellomtone. Tror det derfor de blir betegnet som å være veldig dynamiske. Tør ikke å si om Onkyo eller Yamaha er det rette valget, men det er nok neppe de helt store forskjellene.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Det er tilbud på Onkyo TX-NR1007 nå. Sikkert fordi det kommer en ny versjon, slik det stadig vekk gjør i receiver verden.
http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,197&id=1650

Yamaha er også godt likt og legger litt til i bass og nedre mellomtone. Tror det derfor de blir betegnet som å være veldig dynamiske. Tør ikke å si om Onkyo eller Yamaha er det rette valget, men det er nok neppe de helt store forskjellene.
Leser om den nå. Men finnes det tokanals forsterkere som har de funksjonene jeg spør etter?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det tror jeg ikke. Har ikke sett tokanals forsterkere med HDMI. Da må du eventuelt bruke HDMI til TVen og digitale kabler til en stereoforsterker med innebygget DAC. XTZ sin forsterker har innebygget DAC av bra kvalitet og koster ikke så mye.
Men man mister jo romkorreksjonen og den begynner nå å komme seg i receivere.
 
N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Leser om den nå. Men finnes det tokanals forsterkere som har de funksjonene jeg spør etter?
Neppe... og finnes det er det nok såpass sært produkt at det garantert ikke er forenelig med budsjettrammen på 20k for hele prosjektet;)

Det er for øvrig mulighet å kjøpe en snurrerundtreciever brukt, funksjonaliteten du etterspør ble standardvare for 1-2 år siden (les: HDMI-switching på de rimeligere modellene) så det er sikkert muligheter for å snappe opp en som skal byttes ut for en rimelig penge. Det kommer jo nye modeller omtrent annenhver måned av slike.

Om det <i>kun</i> er HDMI-switchingen som er ønsket, så fås den for nesten ingen penger som standalone boks. Elfa har en 4-1 - sak som koster ca 400 kroner, eller 2-1 for rundt 200 kroner. De er helt passive. Finnes også elektroniske saker som koster kanskje en tusenlapp og kan fås med fjernkontroll. Oppo har i alle fall en, det finnes garantert flere. Men jeg ville ikke basert meg på en slik løsning for husfredens skyld, det er kjekt at både lyd og bilde byttes automagisk når riktig inngang velges på recieveren. Ditto for Wii, Wii har vel ikke HDMI(?), men en reciever kan digitalisere og sende ut på HDMI til TVen.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Skink_123 skrev:
Leser om den nå. Men finnes det tokanals forsterkere som har de funksjonene jeg spør etter?
Neppe... og finnes det er det nok såpass sært produkt at det garantert ikke er forenelig med budsjettrammen på 20k for hele prosjektet;)

Det er for øvrig mulighet å kjøpe en snurrerundtreciever brukt, funksjonaliteten du etterspør ble standardvare for 1-2 år siden (les: HDMI-switching på de rimeligere modellene) så det er sikkert muligheter for å snappe opp en som skal byttes ut for en rimelig penge. Det kommer jo nye modeller omtrent annenhver måned av slike.

Om det <i>kun</i> er HDMI-switchingen som er ønsket, så fås den for nesten ingen penger som standalone boks. Elfa har en 4-1 - sak som koster ca 400 kroner, eller 2-1 for rundt 200 kroner. De er helt passive. Finnes også elektroniske saker som koster kanskje en tusenlapp og kan fås med fjernkontroll. Oppo har i alle fall en, det finnes garantert flere. Men jeg ville ikke basert meg på en slik løsning for husfredens skyld, det er kjekt at både lyd og bilde byttes automagisk når riktig inngang velges på recieveren. Ditto for Wii, Wii har vel ikke HDMI(?), men en reciever kan digitalisere og sende ut på HDMI til TVen.
Takker for inspill, skal slenge ut en annonse på bruktbørsen, kanskje ta en titt på avforum :)

Tror nok det blir en boks :)

Wii er ikke HDMI, men flott om reciveren takler dette :)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Yamaha har vel fått gode anmeldelser på alle sine modeller.
 
Topp Bunn