Kommandør Treholt & Ninjatroppen

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Herlig med Trond Viggo i rollen som kong Olav ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Tøft! Går det an å kjøpe filmen noe sted mon tro? Bygger den på denne boken som kom ut for noen år siden?
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Kinopremieren er fredag 13. august.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Sikkert en eller annen nisse som kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å få stoppet denne filmen bare pga bruken av Treholt navnet.
Dersom regissøren klarer å lande denne filmen skal jeg spise flosshatten min - ambisiøst og artig prosjekt er det ihvertfall.
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
- Det skal jo ikke mye til. Et par briller og 70-talls sveis, så ligner de fleste på Arne Treholt. Så jeg har ikke gjort så mye annet enn å se på Treholt, høre på stemmen hans, og sånne ting. Jeg har bare møtt ham en gang, en sen nattestime på Håndverkeren i Oslo for lenge siden. Men jeg vet at han har gitt prosjektet sin velsignelse, så jeg regner med at han kommer på premieren, sier en håpefull Mads Ousdal.
http://nrkp3.no/filmpolitiet/2010/06/eksklusivt-treholt-som-ninja-2/
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Basert på boka "Ninjateknikk II - usynlighet i strid 1978"

;D



Dette er selveste Kommandør Arne Treholts håndbok i ninjateknikker fra 1978, da han tjenestegjorde som instruktør på Marinjegerkommandoens Ninjaskole i Ramsund. Her kan man lære alle de grunnleggende teknikkene som inngår i kunsten å gjøre seg usynlig for motstanderen: usynlighetsteknikk, lusketeknikk, forsvinningsteknikk, samt ulike åndelige teknikker. Som Treholt formaner i innledningen: «Vær mystisk. Det tilfører spillet dybde og skaper frykt i sinnet til fienden. Hold deg for deg sjøl. Ikke spis blant de andre menneskene. Ikke skryt til kvinnene. Ikke heng på kroene. Ikke vis styrke eller ferdighet: Vær ydmyk i framferda di.»

 
S

Slubbert

Gjest
Har boka, den er gøyal. Boka er imidlertid en instruksjonsbok eller manual for ninjatroppen, så den har ikke noen historie filmen er basert på. Filmen er basert på rammeverket for boka, kan man vel si.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Slubbert skrev:
Har boka, den er gøyal. Boka er imidlertid en instruksjonsbok eller manual for ninjatroppen, så den har ikke noen historie filmen er basert på. Filmen er basert på rammeverket for boka, kan man vel si.
Det var egentlig det jeg mente!
Boka leste jeg på biblioteket i Ramsund når jeg i en periode var der ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Morsom den boka, det var en del som tok den alvorlig i starten. Gitt ut i 2006 og skrevet av broren til en som jobbet for meg. Det spesielle med boka er at den "er morsom" uten at den er spesielt morsom å lese.

Jeg forstod det sånn på Thomas at han hadde temmelig godt avklart ting med Treholt, så det ville overraske meg om ikke filmen også er avklart og på stell. Uansett, sikkert ikke gratis å fylle roller med TV Torgersen, Jon Øygarden og andre og så oppdage at man ikke har lov til å distribuere filmen ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Ethvert velbestykket bibliotek bør ha Kierkegaards Enten-Eller, Norsk Statsborgerbok I-V, og Kommandør Treholts instruks i usynlig strid.

Å kjenne disse er forutsetninger for å kunne takle det moderne storsamfunns mange utfordringer.
 

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Den boka må jeg bare lese. Visste ikke att "spionen" hadde denne på samvittigheten. Fett!
Bare kødd? Samma det, hadde ikke overaska meg dersom den hadde vært "ekte". Treholt tror jeg er ett råskinn åkke som.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
N

norman

Gjest
Hei

Mulig dette er svært dumt spørsmål eller at jeg har en eller annen form for sykdom:
men er boka (og filmen) ment å gjøre Arne Treholt til en landshelt? Prøver man her å ufarliggjøre det han ble dømt til landssvik for?

I så fall er dette helt forkastelig. Det er ille nok med Vel og bra med Ap pamper og kameraderi, det finnes på høyresiden også. Men om mine antagelser er av den rette sorten, så tar jeg helt og holdent avstand fra slik form for "hvitvasking"....

Og - tar jeg feil: så er jeg med i hyllesten og ler gjerne mye og lenge.

Men det lukter litt "sosialdemokrati-vi-skal-støtte-deg-Arne-du-ble-jo-forhåndsdømt-av-høyrevridd-presse"

vh Norman
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Nei, boka er kort og godt en instruksjonsbok i ninjateknikk skrevet på en slik måte at det er meningen at den skal kunne misforståes til å være en original dokumentasjon skrevet med påvirkning fra Arne Treholt og at Treholt skal ha drevet en slags ninjaopplæring i forsvaret på 70-tallet. Boka har egentlig null og niks med Treholt å gjøre, men forfatteren har åpenbart benyttet seg av hemmeligholdet rundt Treholt og det faktum at han fremstår som en noe mytisk person. Boka er ment som en gedigen spøk, helt enkelt, og det politiske innholdet er nok mer rettet mot samfunnet enn mot Treholt som person.

Jeg er en stor fan av Gillou. Han er jo kjent som forfatter av Arn-triologien (+1), bøkene om Hammilton, Ondskapen, Heksenes forsvarer og selvsagt bøkene om Eva Jønsson/Tangui. Samtlige bøker tar for seg ulike politiske debatter, og den kalde krigen, samt den antatte trusselen fra både fra muslimer, russere, og ikke minst våre offentlige regjeringers, Israels og USAs roller som "verdens rettferd" blir selvsagt stilt spørsmål ved... "the usual stuff". (Han var jo også kjent for å avsløre IB-affæren og satt også inne for forhold som ble antatt å være trussel mot nasjonens interesse)

Poenget er at Gillou, utover å nevne en del statsministere osv ved navn, samt at han identifiserer seg ganske tydelig med Erik fra Ondskapen, som åpenbart er Erik Ponti fra Hammilton og Eva Jønsson Tangui, så er resten fiksjon basert på en del historiske fakta. Han tar et oppgjør med samfunnets syn, det offentliges fremstilling, sanksjonerte lekkasjer, propaganda for å rettferdiggjøre et ønsket offisielt syn på en gitt konflikt (enten den eksisterer eller ikke) osv, og han gjør altså dette UTEN å i særlig grad henge ut eller heltefremstille personer fra virkeligheten.

Jeg føler det er visse fellestrekk mellom Treholt og Guillou, selv om sistnevnte i større grad fremstår som en helt mens Treholt slik vi har fått saken fremstilt opp gjennom årene fremstår mer som et litt klønete offer. Samfunnets oppfatning har blitt styrt og blir det sikkert fortsatt, det må være hevet over en hver tvil at hvordan de to sakene ble behandlet ikke bare var et spørsmål om tolkning av lover men også et spill som var av stor betydning for hvordan den norske og den svenske regjeringen ville at samfunnet skulle oppfatte det politiske klimaet i verden på den tiden.

Slik jeg har forstått det er det ikke noe spørsmål om hvorvidt Treholt hadde brutt loven. Derimot er det et spørsmål om hvorvidt han burde vært dømt som spion eller for brudd på taushetsplikten. Ingen av dokumentene eller bevisene som fremkom i saken tydet på at Treholt noen sinne utleverte dokumenter av betydning for rikets sikkerhet. Denne problemstillingen er i såfall hva filmen og/eller boken kunne tatt opp.

Så vidt jeg har forstått gjør filmen 2 ting:
1: Den lar hele spørsmålet om lovbruddene ligge.

2: Den tar et visst oppgjør med samfunnets hysteri rundt den kalde krigen.

Ergo føler jeg at filmen er fiksjon og på den måten tar opp samfunnsspørsmål på samme måte som Guillou sine bøker. Derimot har den utvilsomt et voldsomt humoristisk innhold som man ikke finner i samme grad i Guillou sine bøker, men på spørsmålet om hvorvidt filmen er en "frikjennelse" av Treholt er jeg rimelig sikker på at det på ingen måte er tilfellet.

Noen finner kanskje relevansen til Guillou litt tynn, men det er spesielt ett utsagn (utenfor litteraturen) fra Guillou som jeg synes er betegnende for det som jeg oppfatter som tankemåten bak å lage en slik film, nemlig dette:

(fritt sitert)
"Jeg spurte den tidligere sjefen for den svenske etterretningstjenesten om det ville være mulig å slippe unna med et helt vanlig drap utenfor tjeneste, og hva som i såfall ville kreves for at noe slikt kunne finne sted. Han svarte at vedkommende måtte hatt en avgjørende nøkkelrolle i jakten på russiske ubåter på svensk territorium."

Ideen er altså et fiktivt plot som allikevel har til hensikt å sette søkelys på samfunnets til tider forskrudde og propagandastyrte oppfatning.

Huff, dette ble langt, og det kan være jeg tar grundig feil når det gjelder filmen. Det ville forresten overraske meg om ikke Thomas Malling er inspirert av Hammilton :D
 
V

vredensgnag

Gjest
Bokens kapittel omkring Lusketeknikk er meget nyttig.
 
Topp Bunn