Kombinere rør og ice?

erven

Medlem
Ble medlem
09.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
5
Ønsker å bytte ut RSP 1068 med coplands cva 306 og har en rmb 1077 fra før.
Leste engang i fidelity at det ikke var å anbefale å blande rør med ice?
Noen som vet mer??
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sv: Kombinere rør og ice?

erven skrev:
Ønsker å bytte ut RSP 1068 med coplands cva 306 og har en rmb 1077 fra før.
Leste engang i fidelity at det ikke var å anbefale å blande rør med ice?
Noen som vet mer??
Tror du snur opp ned på det, fidelity Nr 16 rør + ice = sant
Har selv hatt lector zoe med oberon 4.1 med bra resultat
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sv: Kombinere rør og ice?

argh skrev:
erven skrev:
Ønsker å bytte ut RSP 1068 med coplands cva 306 og har en rmb 1077 fra før.
Leste engang i fidelity at det ikke var å anbefale å blande rør med ice?
Noen som vet mer??
Tror du snur opp ned på det, fidelity Nr 16 rør + ice = sant
Har selv hatt lector zoe med oberon 4.1 med bra resultat
jepp men i en annen artikkel, var det skrevet at fra et teknisk standpunkt var det nødvednighvis ikke så lurt. men husker ikke akkurat hvordan dette var.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Kombinere rør og ice?

ICEpowerbaserte effekttrinn har en inngangsimpedans på 8 kohm dersom de ikke har noe ekstra buffertrinn montert, eksempelvis Midgard Oberon. En rørpreamp med utgangsimpedans på mindre enn 1 kohm vil normalt trives godt med ICEpower.

Denne Nordic Ming Da 34 mk. II (tror det er det den heter) preampen funker f.eks helt fint. Her var Fidelity på viddene, men det er de da også vanligvis når det gjelder enkle tekniske saker.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Sv: Kombinere rør og ice?

Mulig at det er noe jeg har misforstått, men for meg høres det ut som en logisk kortslutning å kombinere ICEpower med rør. ICE er kjent for å gi ufarvet og "riktig" lyd (i følge tilhengerne). Altså nærmest det motsatte av hva rørutstyr er kjent for.

Da blir det for meg noe rart om ICE må kombineres med rør for å få en brukbar musikkgjengivelse? Eller mangler ICE i så stor grad musikalitet at det må rørpre til for å holde ut med greiene? ;)
 

erven

Medlem
Ble medlem
09.03.2006
Innlegg
17
Antall liker
5
Sv: Kombinere rør og ice?

Takk for innspill. Mener at jeg leste at det var teoretisk ikke å anbefale å blande rør pre med ice effekt. Når jeg leser at flere har den kombinasjonen er det vel ingen ting i veien for neste kjøpsrunde.

By the way, topline, handler det om en stap om gangen; først kvitte meg med alt som heter prosessor og tilbake til analog. Så får vi se når effekten kan byttes ut. ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Sv: Kombinere rør og ice?

Det er jo slik at mange mener rør gjør "riktigere feil enn transistor". Om man henger en ICE-forsterker, eller hva som helst annet, bak en rørpre eller en transistorpre så vil jo egenskapene til preen i en eller annen grad skinne gjennom.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Sv: Kombinere rør og ice?

Hvordan er det med passive pre?
Gir de noe impedanskrøll opp mot ICE?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Sv: Kombinere rør og ice?

Alle preer, enten de er passive eller aktive skal matche impedansmessig til effekttrinnet og kilden. Det som skjer med en passiv pre impedansmessig er egentlig 2 ting:

1: Den bruker kilden til å drive effekttrinnet. Dermed vil kildens kvalitet på utgangsbufferen være av avgjørende betydning.

2: En passiv pre har som regel enten potmeter, enkel step, R4R eller andre tilsvarende løsninger som endrer impedansen ut og/eller inn. Den karrakteristiske impedansen til en slik pre må være innenfor akseptable toleranser for både effekttrinnet og kilden.

Personlig er jeg ingen stor fan av passiv pre.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Sv: Kombinere rør og ice?

topline skrev:
Mulig at det er noe jeg har misforstått, men for meg høres det ut som en logisk kortslutning å kombinere ICEpower med rør. ICE er kjent for å gi ufarvet og "riktig" lyd (i følge tilhengerne). Altså nærmest det motsatte av hva rørutstyr er kjent for.

Da blir det for meg noe rart om ICE må kombineres med rør for å få en brukbar musikkgjengivelse? Eller mangler ICE i så stor grad musikalitet at det må rørpre til for å holde ut med greiene? ;)
ICE er best på en mengde områder, bare ikke forvent at den også er best på lydkvalitet.

Ingen slår ICE på det flg:

- størrelse
- vekt
- energi effektivitet
- varmeutslipp
- muligheter for mye morsom design
- kan være meget billig

At en mengde (rør)utstyr er mye bedre mht lyd (også tyngre, dyrere etc) burde ikke overaske....men gjør det tydeligvis helt siden den første ICE tråden her for over 2-3 år siden.

mvh Ole
 
R

Rojoh

Gjest
Sv: Kombinere rør og ice?

Mulig at Decware har passende pre? CSP2 f.eks. 60ohm Zut og klar for 240VAC. Ikke så gæli pris heller.

Mvh. Johan
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Sv: Kombinere rør og ice?

Jeg har selv god erfaring nå med Cary SLP 03 rør pre og Midgard Oberon 6.1 på Proac D38.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Sv: Kombinere rør og ice?

Jeg hadde for en tid tilbake et oppsett da jeg brukte en Cayin rør pre og MA 4.1 til mine Focal electra 1007. Fikk da en meget behaglig øvre mellomtone, men også en fin og presis bass.
 
Topp Bunn