Koble sub til to forskjellige forforsterkere/prosessorer.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.666
Antall liker
4.106
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Prøvde meg i lyngdorftråden uten hell, så prøver igjen her.


Jeg har i dag en Paradigm sub1 som står koblet opp i kinoen med min prosessor, mens jeg bruker Lyngdorf dpa-1 som prosessor i stereo da jeg liker lyden fra den.
Jeg ønsker å koble sub til dpa-1 i tillegg, altså at jeg bruker begge prosessorer på sub. dpa-1 har som kjent bypass så den er med i kinosammenheng også da parasound jc-1 er effekt.
Planen er som følger:
I kinoprosessor deler jeg på 80hz.
i dpa-1 deler jeg på 40 hz. i tillegg til at jeg bruker det aktive delefiltert.

Vil dette by på problemer tror dere?
Da tenker jeg spesielt på at begge prosessorene er aktive i kino.......I stereo er dette ikke et tema vil jeg tro.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Siden ingen svarer, så kan jeg hvert fall nevne at Parasound P5 har denne muligheten.
Den bypasser også på sub og man kan bruke 2 subber.
I stereo styrer P5 showet.
Men den er vel noen hakk under Lyngdorf som pre selv om jeg synes P5 er veldig god?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.666
Antall liker
4.106
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Er klar over at p5 har den muligheten.
Lyngdorfen er som du sier overlegen da den har mulighet for delay, delefilter og ikke minst rk. Utfordringen jeg mener kan komme i det jeg skisserer er at sub mates med signal fra begge pre. samtidig???? selv om delingen er 40 hz imellom. jeg er usikker på hvordan yamahaen ruller av nedover skjønner du.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Normalt er det ingen god løsning å koble to forforsterkerutganger på én og samme inngang. Da vil forforsterkerne få kontakt med hverandres relativt lave utgangsimpedanser, og dette vil kunne stresse forforsterkerne til å levere mer strøm enn det de er designet for. Å slå av den forforsterkeren man ikke bruker, er ikke nødvendigvis noen garanti for å unngå problemene.

Den sikreste løsniongen er å bruke en separat inngangsvelger - f.eks. noe slikt:

RCA Switch.jpg


Det finnes fjernkontrollerbare varianter også.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.666
Antall liker
4.106
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg regner med det ja, men i dette tilfellet er jo kinoprosessor koblet til stereopre gjennom bypass i utgangspunktet, så usikkerheten er jo delingen. jeg har mulighet for å legge inn både lavpass og høypass på stereopre. Vil stereopre. se "belastning" fra sub i det hele tatt?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hm... Jeg forstår åpningsinnlegget ditt slik at du vil koble sub både til stereo-pre (DPA-1) og til din surroundprosessor (P5) samtidig. Hvis det er det du har tenkt, vil DPA-1 sd utgangsimpedansen på P5 koblet i parallell med inngangsimpedansen på suben - og det blir altfor lav impedans.

PS: Og tilsvarende for P5 - den vil se utgangsimpedansen til DPA-1 koblet i parallell med inngangsimpedansen på suben - og det blir like ille.
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.666
Antall liker
4.106
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Vel!
Ikke helt rett. Mulig det er knotete forklart av meg, men jeg skal forsøke igjen.

Surroundprosessoren min er forøvrig en yamaha cx-5000. Denne har min sub1 tilkoblet med deling på 80 hz til kinobruk.

I tillegg har jeg Lyngdorf dpa-1 som også er koblet til yamahaen gjennom cinemabypass, for å få frontene med i kinosammenheng.
Denne dpa-1 bruker jeg kun i stereo også, og har et ønske om å koble sub til denne også. tanken er som følger:

Yamaha er kinoprosessor - sub/fronter deles på 80.

Dpa-1 står i bypass men mottar frontsignalene - sub er koblet til denne også men frontene har allerede cutoff på 80hz. Det er her jeg lurer på om sub i det hele tatt mottar signaler fra dpa-1 siden cutoff er såpass høy.

I dpa-1 settes det opp et aktivt delefilter med høypass ( Tanken er ) 40hz som deling.

Siden deling i surr. er såpass høy, og i dpa-1 så lav med høypass inkludert er det da noen sansynlighet for at problemer vil oppstå?
Ikke lett dette.....:)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Den vil nok få signaler gjennom Lyndorfen også ja - filtrene er ikke SÅ bratte. Kan du ikke lagre et oppsett på Dpa1 der du ikke bruker sub da , og bare slipper gjennom det som Yamahaen sender til frontene?
Da trenger du kun en rca switch foran suben.
Monitor Audio sin GX sub hadde en fin løsning på dette. Den hadde to innganger - en for LFE og en for vanlig stereo bruk.
Da kunne man bytte med fjernkontroll , og lagre forskjellige presets opp mot hver inngang.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.666
Antall liker
4.106
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Dpa-1 er kalibrert inn i kinosystemet.......uten sub!
Det er ikke der skoen trykker. jeg ønsker å bruke samme sub på dpa-1, UTENOM KINOEN.....Altså i et rent stereoppsett. Men uten at jeg må bak å nappe ut kabelen:)
Filterne i dpa-1 kan gjøres bratte.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja jeg skjønte det . Og det er vel ikke noe problem med en rca switch....?
Men du kan /bør ikke ha x-over aktivert i både Yamaha og Dpa på samme tid.
Så hvis du kan lagre eget oppsett for film i Dpa uten sub og et oppsett for stereo med sub , så fungerer det vel greit med en slik switch.... selv om du må slå over en bryter , så er det jo bedre enn å bytte kabler.
 
Topp Bunn