Kobberskinne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det er ikke tilfeldigvis noen som har en liten bit med kobberskinne som de kunne tenke seg å donere til et ikke-hifirelatert prosjekt?
    Har prøvd å oppdrive noe i nærheten men ikke lykkes til nå, har heller ikke funnet på nettet uten at det må bestilles flere meter.
    Minimumsmål er 3x20x60mm. 4x25x70 er optimalt, må være uten hull og av en kvalitet som kan bøyes, vet ikke om det kan gjøres med all kobber.

    plis?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    All kobber kan bøyes sålenge den er glødet.

    MÅ det være kobber?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det trenger kanskje ikke være kobber, messing kan sikkert også brukes, eller gull og sølv selvfølgelig, men det har jeg ikke råd til. (shakudo hadde vært fint).
    Jeg har ikke prøvd med messing før men det er kanskje ikke så forskjellig fra kobber å jobbe med.

    Jeg skrev donere i åpningsposten men jeg betaler gjerne altså, så lenge det ikke er hifi priser.

    Materialet skal brukes til en habaki, så det må altså være mulig å bøye, file og lodde og se pent ut.

    Eksempel på habaki

    DSC_0002.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg ser hva det .... men hva er det??? :rolleyes: både 3 og 4 mm blir tøft å kaldbøye uten at det sprekker. Messing er nesten enda verre i den tjukkelsen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Rustfritt (316L) kan poleres opp til nesten kromfinish og bøyes mye. Kan fikse en bit med det. Alu også, men den tror jeg ikke du klarer å bøye så langt.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    316 går definitivt ikke, det må være et mykt materiale, men ikke aluminium heller, kobber er tingen :)

    Tykkere er i utgangspunktet ikke noe problem, det går an å fjerne, men jo mindre man må fjerne jo bedre.
    Jeg har lagd av ca. 4mm. kobber før, det har gått greit å bøye uten sprekker til nå.
    Det hadde vært flott om du kunne sett etter noen rester Aurora.

    Elfa selger en halvmeter med 3mm for 420 pluss moms og frakt, jeg synes det er litt mye når det i tillegg egentlig er litt for tynt for meg.
    Jeg trenger litt ekstra gods til å først file skjevt og så rette opp og sånt som jeg liker :rolleyes:

    bruksområde for habaki.
    DSC_0003.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Utålmodig som jeg er så bestilte jeg nettopp en kobberskinne fra Elfa, 3mm. holder i alle fall til dette prosjektet.

    Tenkte det var greit å si ifra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Takk Aurora, jeg klarer meg for nå, men hvis det ikke er noe problem tar jeg kontakt om behovet for noe tykkere skulle melde seg.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ingen skal si at ikke Elfa pakker skikkelig, men esken var kanskje litt stor, og det var vel unødvendig med en ekstra sending for de speakon kontaktene.

    DSC_0002-2.jpg


    kappet og bøyd.
    DSC_0003.jpg


    DSC_0005.jpg


    Første tilpasning gjort, lodding får vente til loddestengene kommer med posten.
    DSC_0007.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ De siste bestillingene er jeg fått ett kolli med det grøvste og så 3-4-5-6 kolli med en ting i hver ... Ei eske på rundt to liter eller så : innhold - 99% bobleplast + en liten pose med krympekontakter ... DHL kan ikke ta betalt pr kolli eller volum.

    mvh
    KJ
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    3.700
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin Wak det der :D Hadde jeg sett innlegget ditt før skulle du ha fått en passe bit.

    B
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Takk for det Berxter, men nå gikk det i boks denne gang. Det er et heldig bilde av wakizashien, den har flere problemer og er ikke så fin når du ser litt nærmere.
    Det er flere åpninger(ware), diffus hamon noen steder og kjernen ser ut til å komme frem et par plasser, signert Masatsugu fra Soshu, men hvem vet.

    Når det gjelder Elfa så tenker jeg at det sendes forskjellige dingser fra flere lager, og dermed får vi disse rare sendingene.
    Det verste er jo at skinnen kostet 420 pluss moms, for å komme over 'gratis frakt' grensen på 500 la jeg til disse speakon kontaktene.
    Totalen ble da 501 Kroner og frakten på 90 kroner falt bort, altså fikk jeg penger for å bestille disse ekstra kontaktene, som så måtte sendes separat.
    Hull i hue.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    I tilfelle noen sitter oppe på nettene og lurer på hvordan det går med kobberbiten vår legger jeg ut bilder av nesten ferdig prosjekt.

    Regnmønster på den ene siden.
    DSC_0021 (2).jpg


    Hayashi på andre siden.
    DSC_0022.jpg


    Kledd i rokkeskinn(samegawa)
    DSC_0002.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn