Klipshc Heresy, billig fra USA

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Husk at prisen er pr. høytaler, altså må du gange med 2 for et par. Legg til frakt og toll, så blir det ikke så billig likevel.
Tror ikke de sender utenfor usa heller (evt. canada), så man må ordne seg en adresse der først....
 
P

pondus200

Gjest
Det viktigste er å huske at når man skal ha noe inn til dette "komunistiske" landet så blir det uansett dyrt. Toll og moms på varen og jaggu skal det være moms og toll på frakta også. Det er bare å glemme. Kjøpte en DAC fra England for noen år siden og den kostet 250$ (ca 1300 NOK). Kom på 2500 når alle avgifter og skatter var lagt på. En dobling av prisen altså...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
pondus200 skrev:
Det viktigste er å huske at når man skal ha noe inn til dette "komunistiske" landet så blir det uansett dyrt. Toll og moms på varen og jaggu skal det være moms og toll på frakta også. Det er bare å glemme. Kjøpte en DAC fra England for noen år siden og den kostet 250$ (ca 1300 NOK). Kom på 2500 når alle avgifter og skatter var lagt på. En dobling av prisen altså...
:p :p :p

Du har skjønt mye. Akkurat som om det kommunistiske landet Norge er alene om å ha moms og fortolling på varer og tjenester levert utenfra. Hvilken boble lever du i?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Den prisen var jo ikke gal.

$1000 for 2 stk, med en kurs på 7 så er det 8750,- ink moms før frakt.

Men, jeg kjøpte mine for ca EUR 1200 ink frakt fra tyskland. så at du får de fix ferdig inn for mellom 12 og 13 er helt realistisk.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
mteinum skrev:
Den prisen var jo ikke gal.

$1000 for 2 stk, med en kurs på 7 så er det 8750,- ink moms før frakt.

Men, jeg kjøpte mine for ca EUR 1200 ink frakt fra tyskland. så at du får de fix ferdig inn for mellom 12 og 13 er helt realistisk.
Har du dem ikke lenger? :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Nope. De står nede i gruva til Rolf. Jeg hadde behov for noen HT med litt mere helt i bunn. Men livefølelse og det å brette ut et stort lydbilde det er/var noe Heresy kan.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Jeg har prøvd masse forskjellig opp gjennom årene men faller ofte tilbake på Klipsch, lett å plassere, bra driv!

Hvordan tror du Heresy er kontra RB75 (som jeg har på lytterommet)?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg gikk fra RB75 til Mteinums Heresy III. Ingen vei tilbake når de var kommet i hus. Og i Gruva mi passe de helt perfekt når det gjelder romstørrelse. RB75 var jeg også utrolig fornøyd med helt til Heresy kom. Da falt de helt igjenom. Men det er hos meg og etter min smak.
 
P

pondus200

Gjest
Er det noen som har noe tekniske data for disse Heresy sakene og også bilder.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Jeg gikk fra RB75 til Mteinums Heresy III. Ingen vei tilbake når de var kommet i hus. Og i Gruva mi passe de helt perfekt når det gjelder romstørrelse. RB75 var jeg også utrolig fornøyd med helt til Heresy kom. Da falt de helt igjenom. Men det er hos meg og etter min smak.
Igjen er vi enig rozzy ;)
Det spilte absolutt bra med 75'ene og sub men...Heresy var en opptur :)

/jan
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.052
Torget vurderinger
32
Jeg trodde Heresy III var satt ned fra 20k til 15k, og da blir jo marginene mellom det du betaler i USA og det du må betale her hjemme mye mindre.

Roy
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
R.E.S. skrev:
Jeg trodde Heresy III var satt ned fra 20k til 15k, og da blir jo marginene mellom det du betaler i USA og det du må betale her hjemme mye mindre.

Roy
Det var iaf ett tilbud de hadde tidligere, gjelder kanskje ennå ?
Heresy I/II må man kanskje "importere", lei å få tak i her hjemme muligens.

/jan
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
På hvilke måter er Heresy bedre enn RB75, er det mer bass?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
hel skrev:
På hvilke måter er Heresy bedre enn RB75, er det mer bass?
Det er mer av alt i Heresy kontra RB-75. ;)
Jeg gikk også fra 75 til Heresy, opptur er et mildt ord, legger til at RB-75 absolutt IKKE er en dårlig høyttaler. ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Mteinum er nok ikke så langt fra sannheten om pris ferdig levert til Norge fra USA.
Fetteren min kjøpte et par i sommer (kursen var mye lavere da), kom på ca 11000 kroner.
Skulle vel bli omtrent det samme nå som prisen var satt ned, men kursen høyere?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Trenger man ikke SUB med Heresy?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
hel skrev:
Trenger man ikke SUB med Heresy?
Jeg trenger det ikke, men noen vil kanskje føle et behov.
Ikke la deg lure av oppgitte data; mine Heresy II går ned til 63Hz, mens dine RB-75 går ned til 42Hz, men når du kobler de opp mot hverandre, så er det ingen tvil om hvem av de som faktisk spiller dypest! ;) :D

Med eller uten sub bør prøves ut først, ville i såfall hatt to stykker av den som du bruker nå. :)
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
de spiller ikke til 63hz, de faller av 3db ved 63hz i forhold til oppgitt frekvensområde og følsomhet. 95-96db i bassen ved denne frekvensen er veldig ussansynlig, men man kan regne med brukbar effektivitet sammenlignet med en del annet allikavel.. ::)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Er litt i tvil om jeg skal selge det jeg har eller utvide med en sub til

Årsakene er:

1: Det estetiske, slik det er i dag er det rotete og asymetrisk
2: Kunne tenke meg litt mer trøkk i bassen
 

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Er litt i tvil om jeg skal selge det jeg har eller utvide med en sub til

Årsakene er:

1: Det estetiske, slik det er i dag er det rotete og asymetrisk
2: Kunne tenke meg litt mer trøkk i bassen
Om det er symetri du er på jakt etter så blir kanskje Heresy litt feil gate. De må/bør jo stå på stativ de også for å få dem opp i ørehøyde. Tror kanskje LaScala kunne gitt deg mer symmetri ;) Da får du trøkket i tillegg :D Heresy trøkker jo godt de også da, det skal sies. Men det kommer an på hvor mye du vil ha i bunnen...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
hel skrev:
Trenger man ikke SUB med Heresy?
Hvis du bor her på østlandet (jeg bor i Vestfold) så er det bare å ta turen, med eller uten sub. :D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
På mine RB75 brukte jeg en RW-12. Det fungerte veldig bra. Men når jeg prøvde den på Heresy, så gikk det dårlig. Suben var ikke rask nok til å holde følge. Vet ikke hvordan RSW-10 er i forhold til RW-12.
Det er muligens en raskere sub ?

Jeg savna sub litt i starten med Heresy, men det gikk fort over. Så selv om det ikke er så voldsomt dypr de går, så er jeg fornøyd med det sliks om det er.
Skal du ha de til film så vil det kanskje være et ønske om mer og dypere bass.

Heresy III går til 58hz er det oppgitt. Men det kan virke som de går noe dypere. Det har nok noe med hvordan de blir plassert.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Da har jeg flere muligheter ;D

I mellomtiden har jeg plukket ut alle komponentene, støvsugd litt, ommøblert og satt alt tilbake.

Kanskje jeg i første omgang kjøper en RSW10D sub til (i følge Audiocompaniet er den superkjapp og passer veldig godt til RB75 men de anbefalte 2 stk)?
 

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg ble også anbefalt 2 stk RSW-10D til RB-75, ble aldri noe av for mitt vedkommende, men tviler ikke på at det blir bra. :)
Kan du ikke spørre om å få en på hjemlån? ;)
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
:p :p :p
Du har skjønt mye. Akkurat som om det kommunistiske landet Norge er alene om å ha moms og fortolling på varer og tjenester levert utenfra. Hvilken boble lever du i?
Nå er de fleste priser i USA uten VAT
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Skatte og avgiftspolitikk USA/Norge kan diskuteres i Off-Topic.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Bedre og diskutere Heresy kontra RB75.
Det første jeg la merke til med Heresy var hvor mye større lydbildet ble med Heresy.
Med RB75 var det lyd fra to høytalere, med Heresy forsvant høytalerne og det ble en "wall of sound"
Dette var det første som imponerte meg.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
rolfozzy skrev:
Bedre og diskutere Heresy kontra RB75.
Det første jeg la merke til med Heresy var hvor mye større lydbildet ble med Heresy.
Med RB75 var det lyd fra to høytalere, med Heresy forsvant høytalerne og det ble en "wall of sound"
Dette var det første som imponerte meg.
Dette er vel kanskje en av de få svakhetene til "ordinære" Klipsch, men allikevel en fordel i mitt vanskelige lytterom med mange refleksjoner!

Jeg har et par Monitor Audio One Gold minimonitorer som har fulgt meg i over 15 år, pleier å koble opp dem en gang i blandt som en slags referanse og akkurat på stereoperspektiv og evnen til å forsvinnet i lydbildet så var de litt bedre enn RB75
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hørte Heresey for noen år siden og ble ikke akkurat imponert før det ble ble guffet opp, da vokste de ut av kassa som alladin ut av den berømte lampa og projiserte opp et gankse svært lydbilde, tøft! De sto på gulvet, de er jo ganske vinklet, noen skriver de trenger stativer, vil ikke det bli veldig "tøft" dersom de "slemme" horna kommer i direkte ørehøyde?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2


Mine har kommet opp i høyden for og bli der. Må få malt søylene snar nå.
Ble mer oppløst, bedre i diskanten. Jeg syns det ble bra.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
hifiguru skrev:
Hørte Heresey for noen år siden og ble ikke akkurat imponert før det ble ble guffet opp, da vokste de ut av kassa som alladin ut av den berømte lampa og projiserte opp et gankse svært lydbilde, tøft! De sto på gulvet, de er jo ganske vinklet, noen skriver de trenger stativer, vil ikke det bli veldig "tøft" dersom de "slemme" horna kommer i direkte ørehøyde?
Hvilken elektronikk ble det spillt på de som du hørte på?
Det blir faktisk mindre "tøft" synes jeg, når de kommer opp på stativer, bare mer riktig, men for å føye til; Heresy er en TØFF høyttaler. 8)
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
Heresy er en TØFF høyttaler. 8)
Rett og slett knalltøff ;D ;D

Det finnes vel ingen høyttalere i den størrelsen som klarer å hamle opp med Heresy når det gjelder dynamikk, trøkk og nærvær!

IMHO
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Kunne godt tenkt meg å hørt disse høyttalerene, de ser veldig interessante ut.....noen forhandlere i Bergen?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Da bestile jeg meg en RSW10d til :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
hifiguru skrev:
Hørte Heresey for noen år siden og ble ikke akkurat imponert før det ble ble guffet opp, da vokste de ut av kassa som alladin ut av den berømte lampa og projiserte opp et gankse svært lydbilde, tøft! De sto på gulvet, de er jo ganske vinklet, noen skriver de trenger stativer, vil ikke det bli veldig "tøft" dersom de "slemme" horna kommer i direkte ørehøyde?
Hvilken elektronikk ble det spillt på de som du hørte på?
Det blir faktisk mindre "tøft" synes jeg, når de kommer opp på stativer, bare mer riktig, men for å føye til; Heresy er en TØFF høyttaler. 8)
Husker ikke hva det ble spilt på egentlig, men dere som har prøvd har jo rett, var bare en tanke fra min side, noen som har prøvd å snu dem opp ned når de kommer opp i høyden? gammelt triks det visstnok......blir jo som Dynaudio da.......
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10
Snakket med Audiocompaniet i dag og de har satt ned prisen på Heresy til kr 15000,-
De fortalte også at de etterhvert kommer til å rigge denne og de andre høyttalerne i toppserien i et eget demorom
;D
 
Topp Bunn