Klipsch Venner

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Madammen her hjemme likte dem😊

    La meg understreke, jeg liker lyden i Sixes, de har personlighet spiller stort og er aldri kjedelige Ă„ lytte til.
    Du fĂ„r vanvittig mye morro nesten gratis
.men kommer ikke helt opp til Forte og Heresy « live in your livingroom» opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Madammen her hjemme likte dem😊

    La meg understreke, jeg liker lyden i Sixes, de har personlighet spiller stort og er aldri kjedelige Ă„ lytte til.
    Du fĂ„r vanvittig mye morro nesten gratis
.men kommer ikke helt opp til Forte og Heresy « live in your livingroom» opplevelse.
    Det regner jeg ikke med heller, men som et substitutt i stua, vil jeg tro de holder i massevis 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    53
    Sted
    KĂžlis
    MĂ„ nesten melde meg inn. Som en eldre herre / gammel gubbe (stryk det som ikke passer) er det bare Ă„ innse at hĂžrselen ikke helt er det den engang var.
    Livet nÄ er vel egentlig blitt for kort til Ä hÞre pÄ kjedelige hÞyttalere;-)
    I flere tiÄr har jeg levd med den villfarelsen at Klipsch var skrikende og full av brumlebass. I fjor vÄr fikk jeg et godt tilbud pÄ Klipsch RP-160M, som ble kalt for bokhyllehÞyttalere. I et rom med ganske normal stuestÞrrelse spilte de ganske stort med en NAD M10m2, og langt bedre (for godt voksne Þrer) enn hva som var der tidigere.

    Det er stadig vekk ting som gjÞr at oppgraderinger er nÞdvendige (mer eller mindre). I et annet rom, hvor skrivebordet er okkupert av en iMac, har lyden i en Ärrekke blitt hÄndtert av noe Cervin Vega med en liten subwoofer. Igrunnen ganske god lyd, men med klare mangler nÄr det gjelder Äpenhet og frekvenser oppover i frekvensskalaen. Og da kom den der byttetankegangen inn med full kraft. Etter mitt fÞrste mÞte med Klipsch, hvorfor ikke Klipsch her ogsÄ? SÄ jeg kjÞpte et par The Fives aktive hÞyttalere. Koblet de opp og det lÄt helt greit, i det rommet.
    SÄ ville skjebnen det slik at det ble noen ommÞbleringer og flytting av ting. Mine The Fives ble for en stakket stund flyttet inn i stuen, pÄ stativ, og koblet opp mot en Node M130. Og hvordan disse smÄ hÞyttalerne fyllte rommet er et under. Det lÄt ikke smÄtt eller anstrengt i det hele tatt. Dynamisk og sprettent, livlig og Äpent, og med BASS. Om det er korrekt, nÞytralt eller balansert er jeg for gammel til Ä bry meg om. Men paradokset er at disse hÞyttalerne mÄler temmelig jevnt.

    Hva gjÞr man sÄ? VIl selvfÞlgelig har mer av det som er bra. SÄ jeg gÄr hen og kjÞper et par Klipsch The Nines. Fysisk ikke stort stÞrre enn RP-160M, men dette lÄter STORT. De er satt opp i dag, og jeg hÄper jo pÄ at de skal bli enda bedre etter noen flere timer innspilling. Jeg er selvfÞlgelig ikke i audiofil-klassen nÄr det gjelder referanser eller utstyr, men dette lÄter morsomt, dynamisk og med godt trÞkk, i en en blokkleilighet.

    Vet ikke hvordan det er med andre, men nÄr jeg kjÞper nye ting sÄ spiller jeg gjerne gammel musikk for Ä sammenligne med hva jeg mener Ä huske jeg har hÞrt tidligere. Dire Straits er en gruppe jeg etterhvert har et noe ambivalent forhold til. Innspillingsteknologien spenner fra sent syttitall og til veldig tidlig nittitall. Jeg mener gruppa kulminerte med Love over Gold, sÄ den spiller jeg nÄ, remastered og i 24-96 opplÞsning. Slik jeg ser det, sÄ har Brothers in Arms klare hÞydepunkter, men slett ikke alt. Det etterpÄ er bare trist.
    Men - tilbake til Love over Gold. Dette er en plate jeg spilte mye - pÄ vinyl - nÄr den kom ut. Man kan snakke om loudness-war eller ikke, men nyere innspillinger har i hvert fall ikke fullt sÄ store nivÄforskjeller mellom lavere og mer fyldig musikknivÄer. Jeg vil bare bemerke at jeg ikke er tilhenger av Ä trÞkke mest mulig lyd inn i et opptak, men noen klare nivÄforskjeller kan sikkert unngÄs. Ting skapt i et studio lÄt flott og tidsriktig den gang, og ogsÄ nÄ, stort sett. Flott avspilt med The Nines. Ikke pÄ noen mÄte dÄrligere enn hva jeg husker fra midten av Ättitallet, men det er en svÊrt subjektiv refleksjon.

    Mine nyere referanser om hva som er bra eller mindre bra HiFi kommer gjerne her fra HFS, eller YouTube. Jeg undrer meg innimellom pÄ hvordan gubber rundt min egen alder med all mulig sikkerhet kan uttale seg om nyanser i musikkgjengivelse eller utstyr som formentlig krever hÞrsel som en ungdom? Og uten hÞreapparat??
    Jeg nyter den musikken jeg er i stand til Ă„ hĂžre (hĂžrer fortsatt gresshopper om hĂžsten) og til det har Klipsch vĂŠrt et positvt bidrag.

    Hadde vÊrt kult om jeg hadde kjÞpt Cornwall pÄ Ättitallet, men da visste jeg ikke hva det var.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.378
    Antall liker
    1.263
    Sted
    Horten
    Fantastisk historie. (y)
    Artig de erfaringene med de smÄ RP-160M hÞyttalerene, har ca samme selv.
    De spiller helt vanvittig med litt power i forsterkeren, et knĂžttlite smykke synes jeg.
    Jeg kjÞrer mine som surround back i hjemmekino, men har ogsÄ et par stÄende som fÄr kjenne pÄ Crown-power amp av og til.
    Like morro hver gang de kobles opp.:cool:
     

    HĂ„kon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Mine nyere referanser om hva som er bra eller mindre bra HiFi kommer gjerne her fra HFS, eller YouTube. Jeg undrer meg innimellom pÄ hvordan gubber rundt min egen alder med all mulig sikkerhet kan uttale seg om nyanser i musikkgjengivelse eller utstyr som formentlig krever hÞrsel som en ungdom? Og uten hÞreapparat??
    De mÄler selvsagt gleden sin, kompis. Med oscilloskop.
    ;)
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    211
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Ja det er dette jeg mener klipsch er konge pĂ„, altsĂ„ morrofaktor, engasjement og underholding. D skal jo vĂŠre moro med musikk. Ikke mest mulig mĂ„leperfekt og korrekt og sitte Ă„ lytte etter om alle audiofile parameter er pĂ„ plass. Jeg vil mye heller ha "gĂžytaler" enn ein korrekt "kjedeligtaler"? 🙈😜
     

    HĂ„kon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Og det deilige er jo at NOS rÞr av den typen det er snakk om pÄ Dueventi, er mye rimeligere enn pÄ 845. Og det funker som f. :)
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    ^^ Og det deilige er jo at NOS rÞr av den typen det er snakk om pÄ Dueventi, er mye rimeligere enn pÄ 845. Og det funker som f. :)
    Noen 845 rÞr Ä anbefale? NOS er utelukkett da det koster for mye hvis det skulle la seg skaffe. Har i dag Psvan WE. De fulgte med kjÞpet og koster litt for mye sytes jeg. Men det spiller jo fjell da... Men usikker pÄ hva jeg skal gÄ for neste gang. Kan vÊre at jeg mÄ prioritere hardt for Ä fÄ det "like" bra?
     

    HĂ„kon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Noen 845 rÞr Ä anbefale? NOS er utelukkett da det koster for mye hvis det skulle la seg skaffe. Har i dag Psvan WE. De fulgte med kjÞpet og koster litt for mye sytes jeg. Men det spiller jo fjell da... Men usikker pÄ hva jeg skal gÄ for neste gang. Kan vÊre at jeg mÄ prioritere hardt for Ä fÄ det "like" bra?
    Nyproduserte mener jeg det er Audio Note som gjelder. De er produsert av Psvane etter AN's spesifikasjoner, de er like dyre som NOS, og nesten like gode.
    Dette Ä kjÞpe sÄpass dyre NOS er en utfordring, da det finnes mye fake der ute. Jeg vil anbefale Ä handle fra folk du kjenner til, evt. Audiomix eller JBH, som har god kontroll pÄ det de leverer.
    Ellers er ikke Psvanes normalrÞr sÄ gale, heller, og du kan fÄ tak i dem fra proffmarkedet for en hyggelig pris:

     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Nyproduserte mener jeg det er Audio Note som gjelder. De er produsert av Psvane etter AN's spesifikasjoner, de er like dyre som NOS, og nesten like gode.
    Dette Ä kjÞpe sÄpass dyre NOS er en utfordring, da det finnes mye fake der ute. Jeg vil anbefale Ä handle fra folk du kjenner til, evt. Audiomix eller JBH, som har god kontroll pÄ det de leverer.
    Ellers er ikke Psvanes normalrÞr sÄ gale, heller, og du kan fÄ tak i dem fra proffmarkedet for en hyggelig pris:

    AN lukter DYRT, men Psvan fra proffmarkedet er jo et godt triks. FĂ„r se hvor mye jeg klarer prioriterer nĂ„r den tid kommer 😊
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    8
    @amason Hvordan opplever du EL34 kontra 845 pÄ La Scala. Bortsett fra stÞy?
    Hei ikke lett og huske men opplever el34 som smoothere der 845 var litt rÞffere i kantene men ogsÄ mer krefter!
    Jeg liker og spille hÞyt i blant sÄ Dueventi med 20Watt er akkurat innenfor! Hadde litt mer krefter i Luxman men her sÄ temmes La Scala litt bedre med Dueventi
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.725
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen fornĂžyde eiere her inne med RP-250F eller RP-5000F i mk1 eller mk2 utgave?
    Disse er blant modellene jeg vurderer, sÄ erfaringer tas imot med takk :)


     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn