Høyttalere Klipsch RF 41 II erfaringer ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Hallaien !

Fikk i går tilsendt et par gulvstående RF 42 mk.II.Kjøpte de på nettet,og dermed hadde jeg ikke hørt de på forhånd.Lurer på et par ting om disse små,søte høyttalerene.Har ikke tid og ork til å pløye meg gjennom hele vennetråden for merket her.

De er oppgitt til å kunne tåle 75 w.Forsterkeren som brukes nå er en Hegel H 200.Er det fare for at de kan sprenges ? (spiller aldri på over 50 på skalaen).

Har lest her inne at Klipsch trenger lang innspillingstid.Det snakkes om 250 timer.Er det slik for denne modellen også ?

Hvor langt frem fra bakvegg bør de stå ? Har ikke mulighet å få de lengre ut enn 40 cm.her p.g.a. møbleringen av stua.Burde det gå greit ?

Er klar over at mine Dali Mentor 1 er i en annen divisjon enn mine nye,men for første gang på ti år tar jeg sjansen på å kjøpe gulvstående høyttalere.Dette grunnet katten som absolutt skulle klore opp over alt.Ny katt nå,og håper på at det går bra.Har en åpen kjøkken/stue-løsning her i kåken,og jeg syns Klipsch'ene fyller rommet med mer lyd enn tidligere stativmodeller.

Har jeg gjort et godt kjøp med tanke på konkurentene i prisklassen ?

Svar og innspill mottas med stor takk !

Bilde av oppsettet :



mvh. s,
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Er du fornøyd med oppsettet ditt er det ingenting som er bedre enn det , jeg ville ha gått for noen større men det er meg. For samme pris som rf 41 II for du jo gamle klipsch rf 62 I og for 5999,- får du klipsch rf 82 I . Har du vert i kontakt med akustisk beaurå di selger jo klipsch sine modeller veldig billig , har hørt di skal ta inn klipsch rf 63 for 10000 kr paret og klipsch rf 83 for 13000 kr paret,-
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Fine høyttalere Mikefish. Lettdrevne, raske og direkte i klangen. Nye Ref II serien gir fryktlig mye godlyd for pengene.
Personlig synes jeg RF-52II er den beste høyttalren i siste generasjon Ref serie. MKII er endel mere rafinert og sømløse i klangen en de eldre, som kunne skille seg litt vel ut i toppen hvis de er paret med lys klingene elektronikk.
En god rør amp på f.eks RF-52II er alt for bra for lite penger. Har de og et sett Sonus Faber Minima i manne hulen på 12kvm. Tror faktisk jeg foretrekker RF-52II totaltsett. Latterlig god høyttaler til (nesten) ingen penger.
 
Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Ja,Soundgarden selger nå RF 62 mk.I for 3990.-.Det er mindre enn hva jeg betalte for mine nye,men de hadde blitt for store for stua mi og ettersom jeg bor i blokk hadde det kanskje blitt plagsomt for naboene.

Det er ikke umulig at jeg kjøper en rørforsterker med tiden,men er så fornøyd med Hegel'en at den blir stående.

mvh. s,
 
T

tce-teams

Gjest
Klipsch rf 52 II er høyttalere som er mye for pengene , vist du får sjangsen til og lytte til di har jeg ville gjort det.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Fikk i går tilsendt et par gulvstående RF 42 mk.II.Kjøpte de på nettet,og dermed hadde jeg ikke hørt de på forhånd.Lurer på et par ting om disse små,søte høyttalerene.Har ikke tid og ork til å pløye meg gjennom hele vennetråden for merket her.

De er oppgitt til å kunne tåle 75 w.Forsterkeren som brukes nå er en Hegel H 200.Er det fare for at de kan sprenges ? (spiller aldri på over 50 på skalaen).

Har lest her inne at Klipsch trenger lang innspillingstid.Det snakkes om 250 timer.Er det slik for denne modellen også ?

Hvor langt frem fra bakvegg bør de stå ? Har ikke mulighet å få de lengre ut enn 40 cm.her p.g.a. møbleringen av stua.Burde det gå greit ?
mvh. s,
Jeg synes det er ganske ufint å begynne og prakke på deg nye høyttalere når du akkurat har fått disse inn døra, så jeg prøver meg i stedet på å kommentere spørsmålene dine etter beste evne.

Det er bare positivt med for mye krefter på høyttaleren. Regelen er den samme som før. Når du hører at høyttaleren låter stresset er det på tide å skru ned. Skulle du i tillegg bånne elementene så er dette noe som vanligvis høres svært tydelig.

Dette med "uendelig" innspillingstid er svært overdrevet etter min erfaring. De bør normalisere seg etter noen titalls timer. Hvordan det er med hjernen din derimot, er det vanskelig å si noe om :)

Siden RF-4 II er en ganske "liten" høyttaler er det sannynligvis bare positivt at de ikke dras alt for langt ut fra bakvegg. Vanligvis vil stereoperspektivet lide noe dybdemessig når man har høyttalerne nærmere bakvegg, og spesielt med racket i midten, men dette er flisespikkeri for mange.

Siden du uansett er låst på maksavstand så kan det være verdt å leke seg litt med avstand mellom, og vinkling på høyttalerne. Siden frekvensresponsen oppover endres selv ved relativt små forflytninger og endringer i vinkling vil måten du oppfatter bassområdet på også endre seg, selv om selve bassresponsen ikke nødvendigvis endrer seg så mye om man bare på dette området separat.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takk for innlegget marsboer ! Ja,jeg begynner ikke å tenke nytt med det samme noe er oppkoblet for første gang.Spiller heller noen gamle plater som jeg kjenner ut og inn og lytter litt til forskjellene.Siden det låter rimelig bra allerede vil jeg vente litt med å jobbe med plassering.Antar også som nevnt her at disse høyttalerene tåler litt juling.Naboene vil nok hamre på døren før det blir så høyt at de sprenges.

mvh. s,
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Du behøver ikke å tenke på at du har kraftig forsterker. Det er bare et pluss. Da har du gode strømreserver som Klipsch liker. Nå det gjelder innspilling, så fikk ikke jeg tilbake bassen før jeg hadde bikket 200 timer (RF-52 II). Helt sprøtt, men dette hørte jeg godt. Men for å bli ferdig med innspillingen en gang for alle, så satte jeg de mot hverandre med ene høyttaler i motfase i to dager. Da kan du skru litt opp også uten at det er sjenerende da de vil utligne hverandre.

Skal du bytte forsterker, så hadde jeg tatt en titt på Dayens som "Sansui" her inne på forumet har.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takker for innlegget Torsen ! Jeg har god tid så jeg sitter med penn og papir.Noterer antall plater som blir spilt og deretter kommer jeg frem til ca.antall timer.Nå har jeg 70 streker der,og syns høyttalerene låter ganske likt som da jeg koblet de opp helt nye.Regner med at de vil låte enda bedre etterhvert ! Når det gjelder forsterker vil jeg beholde Hegel'en.Den er jo nesten helt ny,og det er den beste amp'en jeg noensinne har hatt.Godt mulig at andre merker er en bedre match til Klipsch,men jeg er veldig fornøyd sålangt.

mvh. s,
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det tar en stund før de mykner opp, men bare gi de juling så går ventetiden fortere. Driver på med samme sak selv. Massevis av kontrollert juling er veien å gå ;)
 
Topp Bunn