Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.232
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men slikt bryr nok ikke over there seg om

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.680
    Men slikt bryr nok ikke over there seg om
    Ingen overraskelse dessverre. Når ideologi trumpfer fakta. Begredelig.
    Oljetransport på havet står for 60% av skipstransporten mener jeg å ha lest. Altså mindre forbruk av olje, mindre osv osv....

Shipping's share of global GHG emissions 2%

Shipping's share of transportation sector CO₂ emissions 11%

Most polluting vessel type Container Ships

Shipping emissions worldwide - statistics & facts | Statista

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.680
    Klimaendringene har mange og overraskende bieffekter. Få av dem av positiv karakter, dessverre.

"FORSVINNER: Tang og tare er viktige gyte- og oppvekstområder for fisk og andre dyr langs Skagerrakkysten. Slike planter blir det stadig færre av på dypt vann, fordi klimaendringer hindrer vekst ved at mer grums fra land havner i vannet og gjør det mørkere."

1760521472837.png

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    990
    Sted
    Halden
    Du er her:

IMG_6549.jpeg

Here we combine observed and reconstructed June–August surface air temperatures to show that 2023 was the warmest Northern Hemisphere extra-tropical summer over the past 2,000 years exceeding the 95% confidence range of natural climate variability by more than ca. 0.4 °C. Comparison of the 2023 June–August warming against the coldest reconstructed summer in CE 536 shows a maximum range of pre-Anthropocene-to-2023 temperatures of 3.93 °C. Although 2023 is consistent with a greenhouse-gases-induced warming trend7that is amplified by an unfolding El Niño event8, this extreme emphasizes the urgency to implement international agreements for carbon emission reduction.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så Debatten på torsdag - og for de som ikke så det så gikk dere ikke glipp av noe.

Men - det som jeg blir litt skremt av er at her står Klima-ministeren og sier at vi kommer til å bli fattigere fremover pga kostnaden ved global oppvarming.
    Og - da må det være lov å spørre - er det virkelig så tomt for kunnskap og forståelse blant de som skal avgjørelser?

Saken handlet om at global oppvarming kom til å koste x-antall prosent av global verdiskapning fremover. I debatten ble et tap på 2,7% nevnt (Som for meg høres latterlig lavt ut). Så var det andre anslag som var høyere.

Poenget som tilsynelatende ministeren ikke har fått med seg - er at dette er jo ikke en reduksjon i forhold til i dag - det er en reduksjon i forhold til hva det hadde vært uten oppvarming.

Fant trolig ikke rett artikkelen, men fant denne som omhandler temaet:

Denne artikkelen indikerer 20% kostnad per grad oppvarming.

Har klippet ut dette fra side 41:
    Our results point to significant economic costs of climate change. They are comparable to the U.S. Great Depression of 1929, but experienced permanently. They also correspond to approximately ten times the losses from moving from today’s trade relations to complete autarky (Arkolakis et al., 2012). Of course, the cost of climate change is relative to a benchmark economy without climate change in which background economic growth may still take place.

Også stiller de et godt spørsmål: (Section 6.3)
    If the economic effects of global temperature are so large, why were they not noticed after nearly 1°C of global warming since 1960?

Og jo da:
    Panel (c) shows that this growth slowdown implies that world GDP per capita would be 24% higher today had no warming occurred between 1960 and 2019

Hva betyr dette? Jo -> det betyr at klimakostnaden de siste 60 årene har vært nesten 10 ganger større enn det som ble diskutert for de neste 75 årene på Debatten. Så denne kostnaden er en kostnad i redusert vekst - ikke en reduksjon i absolutt velferd.

Antar vi en "nøktern" 2% årlig vekst - så vil vi i 2100 være være 4,4 ganger rikere enn i dag.
    Om man legger til grunn 2 grader oppvarming fra dagens temperatur (Altså totalt 3 grader) og 20% per grad - så vil global oppvarming gjøre at vi bare blir 2,6 ganger så rike.

Så - om vi bruker statsbudsjettet som "målestokk" - og sier at det er på 2000 MRD - så tror altså Klima-ministeren at vi i 2100 bare kan bruke 1944 MRD, mens vi faktisk kan bruke 5300 MRD (Og at vi uten global oppvarming kunne brukt 8800 MRD). Og her har jeg brukt et klimakostnad som er drøyt 10 ganger høyere enn det de diskuterte.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det som er ironisk er at mer vekst betyr mer utslipp.
    Så man burde jo egentlig streve etter minst mulig vekst, med mindre denne veksten kan taes ut uten påvirkning på klima og miljø, og det skal godt la seg gjøre.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.680
    Ja, det må omfattende endringer til !

I en ny rapport fra Stockholm Environment Institute skriver forskerne at verden planlegger å produsere mer enn dobbelt så mye fossil energi i 2030 enn hva som er forenlig med målene i Parisavtalen.

Og hva vi må gjøre iflg Asbjørn Torvanger ,samfunnsøkonom og klimaforsker ved CICERO: Senter for klimaforskning.

– Vi må øke CO2-avgiftene, effektivisere produksjonen og bruken av energi og satse på innovasjon av grønnere teknologi.

– Også mener jeg at det ikke finnes noen vei utenom å redusere fotavtrykket vårt. Både forbruke mindre og forbruke varer og tjenester som er mer klima- og miljøvennlige.

– Vi kan ikke fortsette som vi gjør nå dersom vi skal bremse klimaendringene i tilstrekkelig grad og ta vare på naturen, avslutter Torvanger.

1761475061724.png

Kan vi få temperaturen ned igjen hvis vi går over 1,5 gradersmålet?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det må omfattende endringer til !
    Ja -> rapporten det henvises til ligger her:

Her er oversikten over produsenter av fossil energi og vurdering av utvikling fremover. Norge og UK er de eneste landene som ikke skal øke produksjonen av noen fossile brennstoff. Det eneste andre Europeiske landet (Ser bort fra Russland) på listen er Tyskland med en liten økning på gass, men stort fall på kull.
    Så Norge og Europa er ikke problemet her.

. 1761478241064.png

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.680
    Ja -> rapporten det henvises til ligger her:

Her er oversikten over produsenter av fossil energi og vurdering av utvikling fremover. Norge og UK er de eneste landene som ikke skal øke produksjonen av noen fossile brennstoff. Det eneste andre Europeiske landet (Ser bort fra Russland) på listen er Tyskland med en liten økning på gass, men stort fall på kull.
    Så Norge og Europa er ikke problemet her.

. Vis vedlegget 1155382
    Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen. Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?

Du glemte denne:

"Også mener jeg at det ikke finnes noen vei utenom å redusere fotavtrykket vårt. Både forbruke mindre og forbruke varer og tjenester som er mer klima- og miljøvennlige."

En god pekepinn er den s.k. Earth Overshoot Day.

Earth Overshoot Day marks the date when humanity’s demand for ecological resources and services in a given year exceeds what Earth can regenerate in that year. This ecological deficit spending is possible because we can liquidate stocks of ecological resources and accumulate waste, most prominently carbon dioxide in the atmosphere. As overspending can not last, overshoot will end. The question is only how: by design or disaster.

I år var denne dagen 24.juli. Hvis verden hadde levd som oss ville den vært 16.april.

Man kan polemisere rundt dette, og relativisere vår plassering. Men vi kommer ikke bort fra at at vi og Europa ligger i den øvre, feile ende av rangeringen.

Det står beskrevet på nettstedet hvilke faktorer som ligger til grunn for begrepet.

Filmen Powaqqatsi renner meg i hu, en dyster nåtidsskildring av vår framferd på kloden. Powaqqatsi er et ord fra Hopirfolket i Amerika og betyr "den som fortærer liv for å leve".

1761484290831.png

About - Earth Overshoot Day

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen.
    Nei, jeg glemte ikke det - jeg kommenterte rapporten som ligger til grunn for artikkelen du linket til.

Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?
    Siden dette er en global problemstilling så tenker jeg at det kan være greit å sammenligne seg med andre nasjoner. Lene seg tilbake synes jeg vel ikke vi skal gjøre, men det er greit å anerkjenne at økningen i produksjon av fossil energi som er i brudd med Paris avtalen, ikke kommer fra Norge eller Europa. Og at de tiltakene vi gjør -- har en virkning.

Du glemte denne:
    "Også mener jeg at det ikke finnes noen vei utenom å redusere fotavtrykket vårt. Både forbruke mindre og forbruke varer og tjenester som er mer klima- og miljøvennlige."
    Dette er jo en selvfølge - men jeg regner jo med at dette er snakk om menneskeheten og ikke bare nordmenn. Som jeg nylig har postet i tråden her, så har Norge og EU fallende utslipp over lang tid - også om man regner basert på konsum. For Norge sin del spesifikt - så har vi ingen stor endring i CO2 utslipp om vi regner utslipp eller konsum - som figuren under viser.

1759399618846.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En god pekepinn er den s.k. Earth Overshoot Day.

Man kan polemisere rundt dette, og relativisere vår plassering. Men vi kommer ikke bort fra at at vi og Europa ligger i den øvre, feile ende av rangeringen.
    Det står beskrevet på nettstedet hvilke faktorer som ligger til grunn for begrepet.
    Jeg sliter litt med å finne ut helt hvordan dette beregnes.
    På denne oversikten så kommer vi jo ganske godt ut. Norge er i grønnt:

1761493147212.png

Og her tallfestet:
    1761493192915.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I år var denne dagen 24.juli. Hvis verden hadde levd som oss ville den vært 16.april.
    Dette finnes jo mange måter å se på disse tallene på, men jeg synes dette er interessant.
    Her er grafen for Norge:

Den øverste grønne linjen faller litt pga av befolkningsvekst - så da blir det mindre tilgjengelige ressurser per innbygger.
    Den røde linjen viser at vi også har fallende ressursbruk og at vi hele tiden forbruker betydelig mindre ressurser enn det som den økologiske kapasiteten i Norge.

1761499947757.png

Jeg nevner jo ofte Kina. Her ser du Kina.
    Mens vi i Norge forbruker 30% mindre enn det som er bærekraftig - så forbruker Kina 430% mer enn det som er bærekraftig.

1761500219992.png

India forbruker nesten 300% mer, Pakistan 160% mer osv.
    Grunnen til dette er jo en befolkningsvekst som etterhvert overgår bæreevnene til naturen.
    Globalt - så skjedde dette ca 1970.
    1761500570350.png

Så, selv om vi i Norge fortsetter å redusere vår økologiske avtrykk - så vokser jordens befolkning så mye at tilgjengelig ressurser per capita faller raskere enn vår reduksjon.

Så hadde resten av verdens befolkning tilpasset seg ressurstilgangen i eget land slik som Norge gjør (Altså levd som oss som du spør om) - så hadde verden levd i overflod og utarming/press på ressurser hadde overhode ikke vært et problem. Men når store land bruker 4 ganger så mye ressuser som de har tilgang til - så blir det trøbbel,

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.072
    I 2050 forventes Nigeria å ha ca like mange innbyggere som EU

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I 2050 forventes Nigeria å ha ca like mange innbyggere som EU
    Ja, men det er jo selvsagt ikke noe problem.
    Selv om Nigeria allerede i dag forbruker dobbelt så mye ressurser som er bærekraftig - så slipper de å ta ansvar for dette. De kan forholde seg til globalt gjennomsnitt, og får da sin andel av alle andre sine ressurser også. Også blir det mindre på alle andre, og Elmer kan flytte "overshoot dagen" litt lengre frem for Norge og rope at dommedag kommer.

1761505180456.png

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.298
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen lyspunkter tross alt?

• Flere klimainitiativer har overrasket med raskere fremgang enn ventet siden Paris-avtalen i 2015. Verdens utslipp har bremset, og vi styrer nå mot 2,6 graders oppvarming i stedet for 4 grader.
    • Fornybar energi har nådd rekordhøyder. Sol og vindkraft har overgått forventningene. Fornybar-sektorken har doblet sysselsettingen det siste tiåret.
    • Elbilutviklingen har gått raskere enn antatt. Målet for 100 millioner elbiler nås trolig tre år før planlagt.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.990
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra selvsagt, men 2.6 grader er uansett veldig mye. Hvis det faktisk skulle ende der da, for trolig har permafrosten i Sibir og Kanada allerede fått nådestøtet og ingen vet hva det vil få å si.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.431
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg tipper "vi" ikke overskuer omfang og konsekvens av positiv tilbakekobling når det gjelder karbon og metan i polare strøk.

Mvh
    KJ

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.680
    Ja, men det er jo selvsagt ikke noe problem.
    Selv om Nigeria allerede i dag forbruker dobbelt så mye ressurser som er bærekraftig - så slipper de å ta ansvar for dette. De kan forholde seg til globalt gjennomsnitt, og får da sin andel av alle andre sine ressurser også. Også blir det mindre på alle andre, og Elmer kan flytte "overshoot dagen" litt lengre frem for Norge og rope at dommedag kommer.

Vis vedlegget 1155491
    Nå overdriver du nok min påvirkningskraft. Earth Overshoot Day som sådan har jeg ingen direkte påvirkning på annet, enn at jeg bor på planeten.

Men jeg forsøker å lytte til vitenskapen. Arktis er kanskje "kanarifuglen i gruva". Jeg hadde mitt virke mye i området i slutten av -80 og start -90. Området fengslet og fasinerte meg.

Men jeg hadde ikke kjent meg igjen i dag iflg en tidligere kollega som avsluttet sin karriere for et par år siden. Han var litt skremt over hvor fort det hadde gått. Gjennomsnittstemperaturen på Svalbard (Longyearbyen) har steget med 4 (fire) grader siden slutten av 1800 tallet.

Du betrakter vel kanskje dette som kauking om dommedag. Me vitenskapens piler peiker i en retning, og tydeligere og tydeligere for hvert år. Dessverre.

1761676416533.png

Klimaendringer på Svalbard: Hvorfor Arktis er verdens tidligvarsel

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå overdriver du nok min påvirkningskraft. Earth Overshoot Day som sådan har jeg ingen direkte påvirkning på annet, enn at jeg bor på planeten.
    Nei, men du kan jo sjekke og poste den her i tråden. :)

Det er vanskelig å få en nyansert debatt her.
    • Jeg trodde mitt innlegg om debatten og det faktum at klima-ministeren fullstendig har misforstått de økonomiske konsekvensene av global oppvarming skulle fatte litt interesse. Det gjorde det overhodet ikke.
    • Jeg trodde innlegget om forpliktelser ifm Parisavtalen og hvem som fulgte opp skulle være interessant å diskutere - det var det ikke.
    • Og jeg trodde innlegget om hvilke land som har et økologisk fotavtrykk som var større eller mindre enn naturressursen i landet skulle være interessant. Men nei da.
    Og det er i grunn mitt bidrag i tråden - og prøve å se litt bak rapportene som legges frem. Også synes jeg faktisk at vi i Norge og EU for den saks skyld gjør et greit forsøk på å kutte utslipp - så da er jeg litt lei av alle variantene med at "vi" har skylden.

Helt ærlig -> var du klar over at Norge brukte 30% mindre naturressurser enn det som er et bærekraftig nivå? Og at "vår" Earth Overshoot Day ikke er før April året etter (og da blir begrepet litt teit...)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.990
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mangelen på interesse bunner muligens i at det svært kjapt tys til personkarakteristikker, stråmenn og denslags, fra begge hold. Da er det både greiere og mer matnyttig å bare scrolle forbi.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mangelen på interesse bunner muligens i at det svært kjapt tys til personkarakteristikker, stråmenn og denslags, fra begge hold. Da er det både greiere og mer matnyttig å bare scrolle forbi.
    Da ser vi ulikt på det -> jeg synes vel ikke det er noe som tyder på at brukere her inne har en tendens til å scrolle forbi temaer som kan skape en opphetet diskusjon.

Og jeg synes heller ikke disse innleggene + innlegget om produksjonsutslipp vs konsumutslipp har en slik tone heller. Jeg synes de tre-fire innleggene jeg henviser til har en saklig tone, og hadde trodd at det skulle være interessant for lesere av tråden/de som er interessert i temaet -> jeg synes ihvertfall det var interessant å se nærmere på materialet.

Hadde feks du trodd at Norge ikke har høyere CO2 utslipp om man ser på konsum (altså inkluderer importere varer fra Kina) vs å se på utslipp her i landet?
    Eller - visste du at Norge har et overskudd ift økologisk fotavtrykk vs økologisk bæreevne?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    Da ser vi ulikt på det -> jeg synes vel ikke det er noe som tyder på at brukere her inne har en tendens til å scrolle forbi temaer som kan skape en opphetet diskusjon.

Og jeg synes heller ikke disse innleggene + innlegget om produksjonsutslipp vs konsumutslipp har en slik tone heller. Jeg synes de tre-fire innleggene jeg henviser til har en saklig tone, og hadde trodd at det skulle være interessant for lesere av tråden/de som er interessert i temaet -> jeg synes ihvertfall det var interessant å se nærmere på materialet.

Hadde feks du trodd at Norge ikke har høyere CO2 utslipp om man ser på konsum (altså inkluderer importere varer fra Kina) vs å se på utslipp her i landet?
    Eller - visste du at Norge har et overskudd ift økologisk fotavtrykk vs økologisk bæreevne?
    Det springende punkt er om man skal se på Norge helt isolert, eller om man skal forholde seg til verden som "samme båt", og i sistnevnte tilfelle har den enkeltes forbruk relevans. Nordmenn forbruker gjennomsnittlig betydelig mer pr. capita enn de fleste andre lands innbyggere, så da er det kanskje underornet om Norge som land har nok ressurser til å huse dobbelt så mange mennesker.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.990
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er meg du spør så er svaret nei, ganske enkelt fordi jeg ikke følger videre med på hva som skjer i Norge på klimafronten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det springende punkt er om man skal se på Norge helt isolert, eller om man skal forholde seg til verden som "samme båt", og i sistnevnte tilfelle har den enkeltes forbruk relevans. Nordmenn forbruker gjennomsnittlig betydelig mer pr. capita enn de fleste andre lands innbyggere, så da er det kanskje underornet om Norge som land har nok ressurser til å huse dobbelt så mange mennesker.
    Da konkluderer jeg bare med at vi er helt uenig.

Slik du ser det har jo ingen land noe ansvar for å begrense befolkningsveksten, da alle nye innbyggere skal få sin andel av globale ressurser.
    Land som Kina, India, Pakistan og Nigeria som allerede forbruker mange ganger de ressurser de har, kan bare fortsette å øke sitt økologiske fotavtrykk, fordi de skal få sin andel av den økologiske bæreevnen til områder som har overskudd. Selv om Jorden som helhet går i minus.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis det er meg du spør så er svaret nei, ganske enkelt fordi jeg ikke følger videre med på hva som skjer i Norge på klimafronten.
    OK, det stemmer i grunn med min oppfatning av tråden også. Jeg hadde jo trodd at feks du som poster regelmessig i tråden hadde satt pris på et faktabasert innlegg som gir ny kunnskap om temaet, men som jeg påpekte - det generer ingen interesse her i tråden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    Da konkluderer jeg bare med at vi er helt uenig.

Slik du ser det har jo ingen land noe ansvar for å begrense befolkningsveksten, da alle nye innbyggere skal få sin andel av globale ressurser.
    Land som Kina, India, Pakistan og Nigeria som allerede forbruker mange ganger de ressurser de har, kan bare fortsette å øke sitt økologiske fotavtrykk, fordi de skal få sin andel av den økologiske bæreevnen til områder som har overskudd. Selv om Jorden som helhet går i minus.
    Nei, da misforsto du litt. Jeg bare stiller spørsmålet på generelt grunnlag, om vi skal se på verdens befolkning som å være i samme båt, eller om vi skal utelukkende se på det nasjonsvis. Dette har jeg ikke noe fornuftig svar på, men det er flere ting som peker i retning av at det er en debatt med flere mulige konklusjoner. F.eks. leverer også Norge store mengder fossile brenstoffer til verden, og anser det som mottakers forurensning, ikke vår. Ergo teller ikke dette med i regnestykket for det norske forbruket.
    Og et annet poeng er at rike land har et mer belastende forbruksmønster enn fattige land, så selv om Norge isolert sett har lavt forbruk, så har vi et stort forbruk pr. capita. Og luftstrømmene gir en god dag i landegrenser.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    F.eks. leverer også Norge store mengder fossile brenstoffer til verden, og anser det som mottakers forurensning, ikke vår. Ergo teller ikke dette med i regnestykket for det norske forbruket.
    Ja, et skrev jeg jo om litt tidligere.
    Vi kan se på både utslipp lokalt - altså hva som slippes ut i Norge (som er den vanlige måten å gjøre det på) eller vi kan se på hva som konsumeres (og da vil jo utslipp fra importerte varer også telle med, mens utslipp knyttet til eksporterte varer trekkes fra.) Som jeg viste før - så er Norge sine utslipp omtrent like uavhengig av hvilken metode du bruker. Så de er altså ikke slik at norske utslipp er mye høyere om man tar høyde for alt vi importerer fra Kina og andre lavkostland.

Det var ikke så lett å finne hva denne økologiske bæreevnen faktisk ble beregnet fra, men dette handler mer om dyrket mark, fiske og naturresssuer - ikke CO2 utslipp.

Og et annet poeng er at rike land har et mer belastende forbruksmønster enn fattige land, så selv om Norge isolert sett har lavt forbruk, så har vi et stort forbruk pr. capita. Og luftstrømmene gir en god dag i landegrenser.
    Igjen - dette handler ikke om CO2, men naturressurser.

Når det forbruk per capita - så er vi på ingen måte en versting - noen land:
    • Canada 8.4
    • United States 7.9
    • Denmark 7.5
    • Australia 7.3
    • Finland 6.4
    • Russia 6.1
    • Sweden 6.1
    • South Korea 5.6
    • France 5.1
    • Poland 4.9
    • Germany 4.6
    • Italy 4.5

Og Norge som nummer 43 - Norway 4.5

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.301
    Sted
    Sørlandet
    Hva vi i Norge gjør med vårt klimaavtrykk og klimapolitikk er vel ikke så veldig viktig i den store sammenhengen. Enkelte syntes det er kult at vi går foran som et godt eksempel, koste hva det koste vil.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    Hva vi i Norge gjør med vårt klimaavtrykk og klimapolitikk er vel ikke så veldig viktig i den store sammenhengen. Enkelte syntes det er kult at vi går foran som et godt eksempel, koste hva det koste vil.
    Det er uansett et spørsmål om vi skal anse oss ressursmessig for å være "samme båt", eller om vi skal fortsette med å late som om det er linjene på kartet som er avgjørende.
    Parisavtalen er selvsagt skapt for å få ned det globale forbruksmønster, men det er den enkelte nasjon som tar ansvar for det som foregår innenfor egne grenser. Ikke at jeg ser noen annen løsning på utfordringene, men spørsmålet består. Problemet er globalt, men søkes løst lokalt. Sånn sett betyr Norge null og niks i den store sammenhengen, mens Kina og USA betyr "alt".

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis alle bare hadde passet på seg selv og sitt forbruk hadde vi kommet langt.
    Dette gjelder både på individnivå men også nasjonalt nivå.
    Såre enkelt egentlig...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.232
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra TU
    09:46- NTB
    Rapport: Verdens aller rikeste slipper ut mer CO2 på én dag enn de fattigste på et år
    En rapport fra den britiske hjelpeorganisasjonen Oxfam viser at verdens 0,1 prosent rikeste slipper ut over 800 kilo CO2 om dagen.

Utslippene blant de 0,1 prosent rikeste i verden er dermed 400 ganger høyere enn verdens fattigste 50 prosent, som i gjennomsnitt slipper ut 2 kilo CO2, ifølge Oxfam.

Utslippet per person for verdens aller rikeste har økt med en tredel siden 1990, ifølge den veldedige organisasjonen.

Tallene i rapporten er fra 2023 og stammer fra CO2-rapportering fra 196 land og modeller for verdifordeling.

– Klimakrisen er en ulikhetskrise. De aller rikeste på denne kloden finansierer og tjener på klimaødeleggelse, og lar verdens flertall bære konsekvensene av deres uhindrede makt, sier Oxfam-sjef Amitabh Behar.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    Hvis alle bare hadde passet på seg selv og sitt forbruk hadde vi kommet langt.
    Dette gjelder både på individnivå men også nasjonalt nivå.
    Såre enkelt egentlig...
    Det er nøyaktig like enkelt som å gjøre alle varene i butikken gratis, og så får hver og én sørge for å ta akkurat det en behøver, og ikke mer. Såre enkelt, egentlig...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    stor forskjell på å gjøre varer gratis og det å passe på sitt eget forbruk. Og vi må komme dit at alle tar ansvar for alternativet er drakoniske lover og massiv overvåkning.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.240
    stor forskjell på å gjøre varer gratis og det å passe på sitt eget forbruk. Og vi må komme dit at alle tar ansvar for alternativet er drakoniske lover og massiv overvåkning.
    I prinsippet er jo eget forbruk akkurat det samme som eksempelet med å bare hente mat i butikken til - ja nettopp - eget forbruk.

Jeg har vært på nok hotellfrokoster til å se at det fungerer bare sånn passelig bra for ganske mange.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I prinsippet er jo eget forbruk akkurat det samme som eksempelet med å bare hente mat i butikken til - ja nettopp - eget forbruk.

Jeg har vært på nok hotellfrokoster til å se at det fungerer bare sånn passelig bra for ganske mange.
    Ja fordi folk ikke klarer å ta ansvar, jeg tenker vi alle har et ansvar for å oppdra andre som ikke klarer det.
    Feks det å kjøpe en ny bil er jo forbundet med stas, hva hvis det heller var forbundet med skam?
    Nå er det jo noen som prøver på dette, men det gjelder et bilmerke og har ingenting med klima å gjøre.
    Når det er skamfullt å skryte av forbruket sitt så har vi kommet et godt stykke.
    Men dagens unge idoliserer vanvittig forbruk gjennom å brette det ut i sosiale medier for å få likes.
    Hadde de heller fått tommel ned og sinnafjes så er det kanskje ikke så viktig med den sydenturen eller den nye lamboen du kjøpte allikevel.

Jeg har i allefall et håp, prøver å bidra så godt jeg kan og håper at flere gjør det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn