- Ble medlem
- 27.04.2019
- Antall liker
- 29.951
- Sted
- Nordvest på Jæren
- Torget vurderinger
- 8
Kraftigste marine hetebølge på minst 30 år
Dette kan ha betydelige konsekvenser for økosystemet og livet i havet.
Ingen overraskelse dessverre. Når ideologi trumpfer fakta. Begredelig.Men slikt bryr nok ikke over there seg om
![]()
Gina McCarthy
The Carnegie Endowment for International Peace generates strategic ideas and independent analysis, supports diplomacy, and trains the next generation of scholar-practitioners to help countries and institutions take on the most difficult global problems and advance peace.carnegieendowment.org
Ja -> rapporten det henvises til ligger her:Ja, det må omfattende endringer til !
Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen. Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?Ja -> rapporten det henvises til ligger her:
Her er oversikten over produsenter av fossil energi og vurdering av utvikling fremover. Norge og UK er de eneste landene som ikke skal øke produksjonen av noen fossile brennstoff. Det eneste andre Europeiske landet (Ser bort fra Russland) på listen er Tyskland med en liten økning på gass, men stort fall på kull.
Så Norge og Europa er ikke problemet her.
. Vis vedlegget 1155382
Nei, jeg glemte ikke det - jeg kommenterte rapporten som ligger til grunn for artikkelen du linket til.Du glemmer vårt forbruk, Europas og Norge er absolutt en del av problemstillingen.
Siden dette er en global problemstilling så tenker jeg at det kan være greit å sammenligne seg med andre nasjoner. Lene seg tilbake synes jeg vel ikke vi skal gjøre, men det er greit å anerkjenne at økningen i produksjon av fossil energi som er i brudd med Paris avtalen, ikke kommer fra Norge eller Europa. Og at de tiltakene vi gjør -- har en virkning.Vårt forbruk er ikke bærekraftig i sin nåværende form. Skulle man se på tabellen isolert sett så kunne vi bare lene oss tilbake, er det din konklusjon ?
Dette er jo en selvfølge - men jeg regner jo med at dette er snakk om menneskeheten og ikke bare nordmenn. Som jeg nylig har postet i tråden her, så har Norge og EU fallende utslipp over lang tid - også om man regner basert på konsum. For Norge sin del spesifikt - så har vi ingen stor endring i CO2 utslipp om vi regner utslipp eller konsum - som figuren under viser.Du glemte denne:
"Også mener jeg at det ikke finnes noen vei utenom å redusere fotavtrykket vårt. Både forbruke mindre og forbruke varer og tjenester som er mer klima- og miljøvennlige."
Jeg sliter litt med å finne ut helt hvordan dette beregnes.En god pekepinn er den s.k. Earth Overshoot Day.
Man kan polemisere rundt dette, og relativisere vår plassering. Men vi kommer ikke bort fra at at vi og Europa ligger i den øvre, feile ende av rangeringen.
Det står beskrevet på nettstedet hvilke faktorer som ligger til grunn for begrepet.
Dette finnes jo mange måter å se på disse tallene på, men jeg synes dette er interessant.I år var denne dagen 24.juli. Hvis verden hadde levd som oss ville den vært 16.april.
Ja, men det er jo selvsagt ikke noe problem.I 2050 forventes Nigeria å ha ca like mange innbyggere som EU
Nå overdriver du nok min påvirkningskraft. Earth Overshoot Day som sådan har jeg ingen direkte påvirkning på annet, enn at jeg bor på planeten.Ja, men det er jo selvsagt ikke noe problem.
Selv om Nigeria allerede i dag forbruker dobbelt så mye ressurser som er bærekraftig - så slipper de å ta ansvar for dette. De kan forholde seg til globalt gjennomsnitt, og får da sin andel av alle andre sine ressurser også. Også blir det mindre på alle andre, og Elmer kan flytte "overshoot dagen" litt lengre frem for Norge og rope at dommedag kommer.
Vis vedlegget 1155491
Nei, men du kan jo sjekke og poste den her i tråden.Nå overdriver du nok min påvirkningskraft. Earth Overshoot Day som sådan har jeg ingen direkte påvirkning på annet, enn at jeg bor på planeten.
Da ser vi ulikt på det -> jeg synes vel ikke det er noe som tyder på at brukere her inne har en tendens til å scrolle forbi temaer som kan skape en opphetet diskusjon.Mangelen på interesse bunner muligens i at det svært kjapt tys til personkarakteristikker, stråmenn og denslags, fra begge hold. Da er det både greiere og mer matnyttig å bare scrolle forbi.
Det springende punkt er om man skal se på Norge helt isolert, eller om man skal forholde seg til verden som "samme båt", og i sistnevnte tilfelle har den enkeltes forbruk relevans. Nordmenn forbruker gjennomsnittlig betydelig mer pr. capita enn de fleste andre lands innbyggere, så da er det kanskje underornet om Norge som land har nok ressurser til å huse dobbelt så mange mennesker.Da ser vi ulikt på det -> jeg synes vel ikke det er noe som tyder på at brukere her inne har en tendens til å scrolle forbi temaer som kan skape en opphetet diskusjon.
Og jeg synes heller ikke disse innleggene + innlegget om produksjonsutslipp vs konsumutslipp har en slik tone heller. Jeg synes de tre-fire innleggene jeg henviser til har en saklig tone, og hadde trodd at det skulle være interessant for lesere av tråden/de som er interessert i temaet -> jeg synes ihvertfall det var interessant å se nærmere på materialet.
Hadde feks du trodd at Norge ikke har høyere CO2 utslipp om man ser på konsum (altså inkluderer importere varer fra Kina) vs å se på utslipp her i landet?
Eller - visste du at Norge har et overskudd ift økologisk fotavtrykk vs økologisk bæreevne?
Da konkluderer jeg bare med at vi er helt uenig.Det springende punkt er om man skal se på Norge helt isolert, eller om man skal forholde seg til verden som "samme båt", og i sistnevnte tilfelle har den enkeltes forbruk relevans. Nordmenn forbruker gjennomsnittlig betydelig mer pr. capita enn de fleste andre lands innbyggere, så da er det kanskje underornet om Norge som land har nok ressurser til å huse dobbelt så mange mennesker.
OK, det stemmer i grunn med min oppfatning av tråden også. Jeg hadde jo trodd at feks du som poster regelmessig i tråden hadde satt pris på et faktabasert innlegg som gir ny kunnskap om temaet, men som jeg påpekte - det generer ingen interesse her i tråden.Hvis det er meg du spør så er svaret nei, ganske enkelt fordi jeg ikke følger videre med på hva som skjer i Norge på klimafronten.
Nei, da misforsto du litt. Jeg bare stiller spørsmålet på generelt grunnlag, om vi skal se på verdens befolkning som å være i samme båt, eller om vi skal utelukkende se på det nasjonsvis. Dette har jeg ikke noe fornuftig svar på, men det er flere ting som peker i retning av at det er en debatt med flere mulige konklusjoner. F.eks. leverer også Norge store mengder fossile brenstoffer til verden, og anser det som mottakers forurensning, ikke vår. Ergo teller ikke dette med i regnestykket for det norske forbruket.Da konkluderer jeg bare med at vi er helt uenig.
Slik du ser det har jo ingen land noe ansvar for å begrense befolkningsveksten, da alle nye innbyggere skal få sin andel av globale ressurser.
Land som Kina, India, Pakistan og Nigeria som allerede forbruker mange ganger de ressurser de har, kan bare fortsette å øke sitt økologiske fotavtrykk, fordi de skal få sin andel av den økologiske bæreevnen til områder som har overskudd. Selv om Jorden som helhet går i minus.
Ja, et skrev jeg jo om litt tidligere.F.eks. leverer også Norge store mengder fossile brenstoffer til verden, og anser det som mottakers forurensning, ikke vår. Ergo teller ikke dette med i regnestykket for det norske forbruket.
Igjen - dette handler ikke om CO2, men naturressurser.Og et annet poeng er at rike land har et mer belastende forbruksmønster enn fattige land, så selv om Norge isolert sett har lavt forbruk, så har vi et stort forbruk pr. capita. Og luftstrømmene gir en god dag i landegrenser.
Det er uansett et spørsmål om vi skal anse oss ressursmessig for å være "samme båt", eller om vi skal fortsette med å late som om det er linjene på kartet som er avgjørende.Hva vi i Norge gjør med vårt klimaavtrykk og klimapolitikk er vel ikke så veldig viktig i den store sammenhengen. Enkelte syntes det er kult at vi går foran som et godt eksempel, koste hva det koste vil.
Det er nøyaktig like enkelt som å gjøre alle varene i butikken gratis, og så får hver og én sørge for å ta akkurat det en behøver, og ikke mer. Såre enkelt, egentlig...Hvis alle bare hadde passet på seg selv og sitt forbruk hadde vi kommet langt.
Dette gjelder både på individnivå men også nasjonalt nivå.
Såre enkelt egentlig...
I prinsippet er jo eget forbruk akkurat det samme som eksempelet med å bare hente mat i butikken til - ja nettopp - eget forbruk.stor forskjell på å gjøre varer gratis og det å passe på sitt eget forbruk. Og vi må komme dit at alle tar ansvar for alternativet er drakoniske lover og massiv overvåkning.
Ja fordi folk ikke klarer å ta ansvar, jeg tenker vi alle har et ansvar for å oppdra andre som ikke klarer det.I prinsippet er jo eget forbruk akkurat det samme som eksempelet med å bare hente mat i butikken til - ja nettopp - eget forbruk.
Jeg har vært på nok hotellfrokoster til å se at det fungerer bare sånn passelig bra for ganske mange.