"Klassisk" musikk?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg fikk et spørsmål om hvorvidt høyttalerne jeg skal selge egner seg til klssisk musikk, og visste ikke helt hvordan jeg skulle svare enkelt på det. (Annet enn "Ja", selvsagt. ;) )

"klassisk musikk" brukes ofte som én sjanger eller stilart, men innen den enorme samlekurven "klassisk" er det da minst like stort spenn som i f.eks. "Rock". En høyttaler som er fantastisk til heidundrende symfonier, trenger f.eks. ikke være spesielt egnet til vever kammermusikk.

Litt urettferdig for "klassisk", at så mye så forskjellig musikk skal bli likestilt så banalt. Bare en betraktning. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En høyttaler som er velegnet til klassisk musikk vil være god på naturlig gjengivelse av stemmer. Om den skal klare Mahler på fullt må den kunne spille høyt, også i bassområdet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel og bra, det, men det jeg mente er at all "klassisk musikk" ikke krever samme egenskaper av høyttalerne. Det er jo ikke all klassisk musikk som har sang som en del av musikken heller.

Man liker jo ikke ALL klassisk musikk selv om man liker noe klassisk musikk. Jeg bare stusset over det ulogiske i at "klassisk musikk" alltid blir slått sammen i en diger bås.

Du kan også kalle både Tanita Tikaram og Dimmu Borgir for "rock", men de to låter ganske forskjellig likevel, liksom. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Enig. Men alligavel: En skikkelig allroundhøytaler er alltid det beste for den sjangermangfoldige. :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.924
Sted
Trondheim
Det ene som kjennetegner "klassisk" musikk er jo at den er 100% akkustisk (med unntak av noen nyere komponister som bruker en del elektronikk i sine komposisjoner).
Så en høyttaler som egner seg til klassisk musikk må kunne gjengi uforsterkede instrumenter korrekt. Men det er jo store forskjeller i besetning - fra en solofløyte eller en gitar, til opptil 1000 musikere (Mahlers 8. symfoni) og store operaensembler.

Topp Bunn