Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har spilt to plater på 45 o/min til morgenkaffen:
    Víkingur Olafssons Continuum EP og Michael Pletnevs EBS-innspilling av Scriabins preludier.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går ble det Rachmaninovs trioer på en CD med Kremer osv på DG, og så på kvelden en gammel DVD av Willian Christies sagnomsuste oppsetning av Monterverdis Il ritorno d'Ulisse in Patria fra Aix festivalen i 2002, et sent verk fra operaoppblomstringen i Venezia på 1630 tallet.

Ingen cycloper eller sirener her, men et tett og intenst drama om hva som skjer ved Ulysses (Odysseus) hjemkomst, med sønnen Telemakos, dronningen Penelope og hennes friere, pakket inn i de vanlige allegoriene om hvordan gudene leker med menneskene og hva vi kan lære av dette. 3 intense timer med fantastisk musikk, og ufattelige hvordan Monteverdi uten store fakter lar oss komme tett inn på menneskene og de dilemmaene de står overfor.

En flott kveld i selskap med en av tidenes beste komponister og en god flaske vin og med beina på bordet. Opera i heimen har sine fordeler når lyd og bilde stemmer.

Og i Kveld blir det Weills Mahagonny i regi av Opera Bergen.

Ulysse 3.jpg

Ulysse 2.jpg
    Ulysse 4.jpg

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går ble det Rachmaninovs trioer på en CD med Kremer osv på DG, og så på kvelden en gammel DVD av Willian Christies sagnomsuste oppsetning av Monterverdis Il ritorno d'Ulisse in Patria fra Aix festivalen i 2002, et sent verk fra operaoppblomstringen i Venezia på 1630 tallet.

Ingen cycloper eller sirener her, men et tett og intenst drama om hva som skjer ved Ulysses (Odysseus) hjemkomst, med sønnen Telemakos, dronningen Penelope og hennes friere, pakket inn i de vanlige allegoriene om hvordan gudene leker med menneskene og hva vi kan lære av dette. 3 intense timer med fantastisk musikk, og ufattelige hvordan Monteverdi uten store fakter lar oss komme tett inn på menneskene og de dilemmaene de står overfor.

En flott kveld i selskap med en av tidenes beste komponister og en god flaske vin og med beina på bordet. Opera i heimen har sine fordeler når lyd og bilde stemmer.

Og i Kveld blir det Weills Mahagonny i regi av Opera Bergen.

Vis vedlegget 1217496
    Vis vedlegget 1217497 Vis vedlegget 1217500
    Ble meget inspirert siden Monteverdi har slått inn hos meg
    Bestilte like godt samme, men fra Teatro Real, Madrid 2009
    og
    Pierre Audi's Monteverdi Cycle Box Set

mine ører er kanskje ikke like godt utviklet ift å høre store forskjeller, men høsten er en god tid for slike opplevelser

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er den andre store klassiske versjonen av denne iflg ekspertene.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heh. En venninne fortalte over førkonsertmiddagen på fredag om en felles bekjent som som var i operaen for første gang. Null snøring, så han dro på Elektra og det gikk som det måtte gå.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    2.015
    Siden @erato nevnte Nielsen blåsekvintett her litt tidligere... den fant jeg her (grei den Presto appen);
    1787550204358.png
    Fin den :) skal ikke kommentere lyd, mest fordi jeg ser det er så kontroversielt ... men ok, ganske "naturlig"?
    Tror ikke en trenger 6 12" tommere for å kunne mene noe om det for denne musikken...

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.709
    Sted
    Tintinnabuli
    Torget vurderinger
    1
    Amerikaner og briter på italiensk, og en skvett trøndelag.

Det har vært lite tid til musikk de siste måneder, men nå som kveldsmørket endelig setter inn, er det tid for å gå gjennom noen av bruktkjøpene jeg har gjort den siste tiden. Barokk og tidligmusikk er det som står meg nærmest i den klassiske musikken, slike plater blir alltid med hjem.

I ettermiddag spilte jeg av The London Early Music Group, ledet av luttist og amerikaner James Tyler. Han kom til London i 1969 og var delaktig i Early Music Consort of London under David Munrow, frem til hans død i 1976. Etter dette etablerte Tayler The London Early Music Group, oftest rundt seks musikere i oppsetningen, men de kunne være det tredoble. Etter det jeg har fått med meg, skilte de seg noe fra andre tidligmusikk oppsetninger gjennom å vise en litt annen side av tidligmusikkbevegelsen enn de mer rendyrkede vokalensembletradisjonene. De var også ofte på turne med sin musikk. I tillegg til lutt, spilte Tyler selv bl.a enessansegitar, viola da gamba og mandolin. Ensemblet debuterte i 1977 og var aktivt frem til omkring 1990, hvor de ga ut ti plater. De spilte mye engelsk renessanse og en del italiensk renessanse og barokk, dagens plate er av den siste kategorien, "Italian Airs and Dances".

The London Early Music Group - Ringve.png

Etter å ha lyttet gjennom innspillingen, som forøvrig falt i smak, skulle jeg legge platen tilbake i omslaget. Jeg merket at det var noe som buttet i mot når jeg trykket platen forsiktig inn, tok således platen ut igjen og en titt inn i omslaget. Det lå det papir, noe jeg har erfart også med andre bruktplater jeg har kjøpt. Ved nærmere ettersyn var det et avisutklipp, en hyggelig overraskelse. Utklippet, som kommer fra Adresseavisen, omtaler ensemblet sin konsert ved Ringve Museum sommeren 1981, hvor programmet besto av engelsk og italiensk barokk. Årstallet fremkommer ikke i artikkelen, men litt nettsøk avslører året. Direktør Jan Voigt kunne fortelle at de hadde jobbet i tre år for å få til konserten, som bare omtales, ikke anmeldes. Det hele er signert "Ran". Etter litt googling og KI, er det mye som tyder på at det var filolog og kritiker Randi Marie Lindé som sto bak pseudonymet, og flere lignende anmeldelser av klassiske konserter ved Ringve. Mulig Otare eller andre trondhjemmere er kjent med henne?

Barokk-musikk i gode hender, sommeren 1981.png

Moro er det i alle fall å finne slike historiske klipp og overraskelser i omslagene.
    Platen ble utgitt samme år som de spilte i Trondheim, så det er litt fornøyelig å tenke på at de kanskje spilte noen av platens stykker i konsertsalen på Ringve.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @erato nevnte Carl Nielsens blåsekvintett, og eClassical hadde et tilbud jeg ikke kunne si nei til.
    1787770385973.png

Deans Winter Songs er rare moderne greier, Nielsenkvintetten er bonusen til slutt.

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.688
    Andris Nelsons gjør seg sjeldent bort, og heller ikke i kveldens Mahler #4 fra Salzburg med Wiener filharmonikerne. Det som likevel skulle bli høydepunktet, var Christiane Karg i siste sats. Tror aldri jeg har hørt henne før, men hun ga, hands down, den beste avslutningen jeg har hørt.

PXL_20260827_204328200.MP.jpg

Steen

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var det en slik lineæropplevelse som nå er forbi for alltid, eller kan den strømmes et sted fra, @Steen?

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.688
    Jeg er blitt såpass gammel at lineær-TV stadig er det som foregår mest her i heimen. Ungene skjønner ingenting. De tror jeg ikke har forstått hvordan man streamer :giggle:. Anyways, den går jamt og trutt på Mezzo, men jeg har ventet til nå i kveld for å få med meg hele greia. Tror den ligger både på Medici og Stage, men da må man være abonnent, eller i det minste starte en prøveperiode.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter vel 5 dager med sol og blå himmel i BeRRRRRgen er vi (heldigvis) inne i typisk høstvær. Litt Brahms utgivelser/produksjoner fra 50 og 60 tallet; imponerende lyd
    IMG_1894.jpeg

siden jeg mangler Klemperer må man komplettere samlingen
    IMG_0212.jpeg

Dette sjølsagt med tanke på at i løpet av et år har BeRRRRgen normalt 60-70 dager uten regn. Hittil i år har vi hatt 85 dager med 0 mm registrert nedbør. Det er 123 dager igjen av året… alle skjønner hva det blir av vær resten av året dersom ikke noe mooot nooooRRRRmalt skulle skje

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    2.015
    tristan.jpg

I går kveld på surround anlegget - må ha bildet og denne har surround lyd som gir litt mer atmosfære - musikken er framme mellom front høyttalerne.
    Bra dette her, 4 timer med fantastisk musikk og gode sangere (litt tykke og gamle, men ok....) , men opera er og blir blir best live.
    Blu ray får være ok i pausene mellom live.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Live alltid best
    Men som det sies; Man tager hva man haver

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    899
    Torget vurderinger
    1
    Lytter til sistesatsen i Brahms første. "Og ethvert esel kan høre det". Altså likheten med Beethovens 9.

Vakkert er det uansett. Nesten gratis, ubrukt boks likevel nyvasket.

20260830_154636.JPG

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    PIT 5 Leningrad Mravisky mens jeg leser Derek Robinsons A Splendid Little War, beksvart om da britene støttet De Hvites felttog i Ukraina og Russland med en RAF-skvadron eller to i 1919.
    IMG_6537.jpeg

Sofaslenging med indirekte lyd fra hovedanlegget (ordentlige dipoler høres ikke ullsokk ut 80 grader off axis) og now playing på WiiM TV app.

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    899
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en runde Wintereise med halsbetennelse og hjemmekontor.
    20260901_090907.JPG

Og så kom jeg til å tenke på format, bokser og dobbeltalbum "gatefold". Jeg har bokser med ni skiver, men også store bokser med to album. Der pop og rock alltid kom i gatefold. Var valget boksformat hensyntatt notater og booklet som ofte ligger med?

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    899
    Torget vurderinger
    1
    Når fasismen kryper rundt, formeres og dukker opp i nye former kan det passe å lytte til Béla Bartoks fiolinkonsert (nr 2). Antifasisten skrev stykket i 1937 og -38 og stykket ble fremført av vennen Székely og Concertgebouw april 1939. Emigrerende Béla var ikke tilstede, men på jakt etter et nytt hjem i USA.

20260901_145508~3.JPG

Lydmessig er innspilling og avspilling(!) fullstendig på høyden med alt hva jeg har på vinyl. Jeg er sikker på det luktet harpiks i stua. Digitalt remastret i 1985. Hadde vært gøy å hørt original også.

Jeg leser mange mener denne innspillingen er en klassiker. Jeg hiver meg på. Kjøpt originalt på Steen &Strøm. Jeg har kjøpt brukt. 60 kroner. Innspilt med LSO i 1973-74.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.946
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er gjerne stort teksthefte som er årsaken til boks framfor gatefold. Noen ganger blir det ganske rart. Jeg har et par enkeltalbum i boks (som jeg har måttet fjerne dekomponerte skumplastfyllark fra).

Hørte fra Monteverdis 8. madrigalbok tidligere i dag. La Venexianas innspilling. Den er meg kjær.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.604
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt på siden, det er nok @Valentino skyld, han har lagt ut en video om TOS..
    ingen som tilfeldigvis har en
    IMG_0213.jpeg

til overs..
    jeg var i ørska
    og nu er det for sent?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn