Regers Kammermusikk er stort sett svært hørverdig. Jeg besitter et sett på 23 CDer med all kammermusikken på Da Camera Magna, og hørte gjennom alt en gang i oldtiden. Kjøpt på cpo.de for en slikk og ingenting. Minnes at det var en rekke verker som imponerte meg, kanskje på tide med en gjenlytt (ett og annet verk har vært på spilleren i andre versjoner etter det).
Ble sittende og høre på sen Shostakovich forleden kveld. Først den mystiske bratsjsonaten (op 147 fra 1975, året han døde) med sine innadvendte og dunkle hentydninger til måneskinnssonaten, cellokonsert nr 2 (1966) og fiolinkonsert n2 2 (1967). Dette er særpreget musikk med sine korte melodiske fragmenter og for orkesterverkenes vedkommende svært lavmælte og kammermusikalske orkestrering, avbrutt av korte, dramatiske, desperate utbrudd, og innslag av noe som ligner på nesten ironisk latter. Symfoni nr 15 (71 med sine referanser til Wagner og Rossini) og de siste 5 strykekvartettene (66-74) med enkelte kryssreferanser til egne tidligere verk, preges av det samme.
Dette er suveren og hovedsakelig lavmælt musikk som krever at man lytter INN i musikken, skrevet av en ekstremt talentfull mann som har opplevd det meste i et krevende liv med mye undertrykking og angst, og som omsider tør å gi uttrykk for det i musikk. Det føyer seg inn i rekken av komponister som mot slutten av sitt liv skrev om og for seg selv, og forteller en historie om hvordan det var å være kunstner i USSR etter revolusjonen og under Stalin.
BBC Music Magazine, som forfaller mer og mer, har utgitt en liste over de 11 beste cellonkonsertene. Der er det mye rart, men ved siden av Elgar og Dvorak er det gledelig at begge Shostakovichkonsertene er der. De utgjør mine 5 på topp ved siden av Schnittke nr 2. Shostakovich og Stravinsky er mine 2 uunnværlige komponister fra forrige århundre, begge russiske men på overflaten uhyre forskjellige. Dog har de det til felles at de startet sin gjerning som ikonoklaster. og avsluttet den med svært innadvendte og lavmælte, komplekse verker, Stravinsky ofte religiøst og klassisk inspirert, Shostakovich knyttet til sitt liv under et særdeles repressivt regime.
Hørte for øvrig Tabea Zimmermann spille Shostakovich op 147 i Rosendal kirke i 2019.
2 kvelders lytting ble supplert med 2 6-stemmige messer av Bauldewijn i regi av Beauty Farm.