Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.780
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg mente Knut Risan.
    Forøvrig lite musikk og mye jobb i dag. Forventer det samme i morgen og håper på bedre tid på mandag.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ikke så ofte det kommer nye plater med Pärt så det er jo en liten høytidsstund i seg selv. Sant nok er innspillingen fra februar 2010, men den er etter hva jeg vet ny på vinyl.

    9160E831-3B75-4AAB-AF1C-7B9B284CC3E8.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Så langt i dag er det Tchaikovsky og hans fiolinkonsert som nytes, jeg har hatt en spennende høst med han og Shostakovich som har gledet meg mye.
    Akkurat nå har jeg hørt gjennom Teodor Currentziz og MusicAeterna sin versjon fra 2016, i skrivende stund er det Anne-Sophie Mutter og Karajan sammen med Wienerfilharmonikerne fra 1988 som strømmes inn i hodetelefonene. To ganske så forskjellige innspillinger, sistnevnte ca fire minutter lengre enn høyoktandrevet Currentziz, jeg liker begge på hver sin måte.

    Hvilke andre innspillinger foretrekker dere, og hva kan anbefales på vinyl?
    Tja, hvis du kan få tak i denne, er det kanskje verdt det (?);
    tchai.jpeg

    Dette er en Classic Records gjenutgivelse (vinyl). Aner ikke om en nå kan få tak i dette og til hvilken pris, men bra er det.
    Heifetz kan en vel kanskje si er legendarisk og ikke helt uten grunn...

    Elelrs har jeg flere moderne CD utgivelser. Kan nevne disse to;
    dalene.jpeg

    Dalene må jeg nesten ha siden han har slekt i Sandnes og jeg har sett ham et både i Stavanger konserthus og på kammermusikkfestivalen i Stavanger minst er par ganger.
    Han er virkelig god i levende live og denne cd'en skuffer ikke. Her en anmeldelse;
    http://www.musicweb-international.com/classrev/2020/Jan/Tchaikovsky_VC_BIS2440.htm
    I anmeldelsen nevnes noen andre innspillinger, blant annet en med Lisa Batiashvili;
    bata.jpeg

    og en med Vilde Frang. Batiashvili'en har jeg og den er også bra. Her en anmeldelse av den:
    http://www.musicweb-international.com/classrev/2017/Mar/Tchaikovsky_VC_4796038.htm

    Vilde Frang har jeg ikke, men burde kanskje skaffe den - har jo også sett/hørt henne i levende live og hun er også fiolinist av svært så høy klasse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vel egentlig ingen spesiell favoritt, men hva med denne:

    1640608245659.png


    med David Oistrakh og Sächsische Staatskapelle Dresden under Franz Kowitschny hvis du ikke finner den med Igor Oistrakh jeg nevnte tidligere?
    PS: Jeg har mer sansen for Oistrakh enn for Heifetz
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Den skiva er verd å ha bare pga Beethoven romansene. Finnes ikke bedre versjoner der ute etter min mening.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    3.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min forkjærlighet for Milstein gjelder også Tchaik og Mendelssohn :) .
    Nå luttmusikk:
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk til dere alle som har kommet med ulike forslag av Tchaikovsky fiolin konsert, jeg har rukket å høre (streame) gjennom flere ulike versjoner så langt i julen, Vilde Frang i går aften. Jeg har også funnet de fleste utgavene som dere viser til her på vinyl, og skal følge med fremover og forsøke å få tak i gode utgaver av disse.

    Nok en gang må jeg bare få takke og bukke for at dere tar dere tid til å komme med innspill og tips når jeg spør om noe i denne tråden. Selv om jeg har hørt klassisk musikk i noen år, er jeg en komplett novise på området, dog veldig nysgjerrig. Det er som å være et lite barn som kommer inn i en stor godtebutikk, overveldet av syn, lukt og varianter, hvor et utall av rom, hyller, skuffer og skap med inntrykk både gleder og forvirrer. Det å kunne spørre om råd, hva det er og hvor man er, ikke minst hvor man kan gå videre, uten å bli møtt med negative svar og holdninger slik man kan oppleve i en del andre tråder på forumet, det er utrolig fint synes jeg. Dette er utvilsomt en av de beste trådene her inne (for min del), jeg kan ikke bidra så mye selv enda, dog håper jeg alle dere andre fortsetter å være like inspirerende og generøse gjennom deling av deres kunnskap, jeg vet jeg ikke er alene om å sette pris på det.

    I dag skal jeg utforske Oistrakh og Heifetz, det er fint med julefri frem til neste mandag 🎼
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Helt enig i refleksjonen din Lancaster - i denne tråden er det godt å være.
    Vil bare legge til ett forslag når du er inne på Tchaikovsky violinconsert. Jeg innbiller meg ofte at solister og dirigenter som er landsmenn av komponistene vil ha en slags felles forståelse, kanskje skjult for oss andre, i hva som ligger av potensiale i stykkene. Like ofte tar jeg feil - men jeg mener at du ikke har hørt Tchaikovsky uten å ha hørt Leonid Kogan, kanskje den mest russiske violinisten av alle, og som projiserer den mest maskuline versjonen av det meste av det han tok i.
    Han mangler ikke hverken ydmykhet eller finesse, men han holder ikke igjen der det åpnes for dynamikk og energi. Go try!! Mange versjoner av ham å velge i så jeg skal ikke legge videre føringer.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.668
    Antall liker
    3.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Del av en heller feit download fra Presto:
    folder.jpg

    Som om jeg trengte én til :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Tenkte litt på å skrive en kommentar i Corona tråden, men konkluderte med at det kanskje er mer vits å bruke tiden med å forsøke å bidra her (?)
    siste stykke for kvelden - postet her fordi denne kanskje har gått forbi noen (?) - og i så fall, Barber sin fiolin konsert er virkelig bra - en av de beste fra det 20nde århundre sies det på reklamen, og ja, den kan jeg være med på (tonal og melodiøs er den og).
    I kveld i denne innspillingen;
    barber.jpeg


    Har den også med Johan Dalene - får prøve den en av dagene for å sammenligne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Graver meg gjennom vinylbunkene, med plan om utluking. Romjul gir tid for sånt.
    539FBCA1-7483-4893-A74A-2C7897EBBFB6.jpeg

    Denne fra Supraphon sorteres vekk, hyggelig og historisk interessant, men fyller ikke mine kvalitetskrav lengre.

    Neste er en overraskelse, en ung Eliahu Inbal med New Philharmonia i Schumann symfoni nr.2
    E9021E1B-5F24-4BA1-B3FC-6285AE68E3CE.jpeg

    Den er godkjent, mye er gjort rett på billigserien fra Phillips. Hvor ble egentlig Inbal av?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.780
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Født 1936, fremdeles aktiv. Han, som mange andre, forsvant litt ut i periferien da det klassiske platemarkedet imploderte omkring 1990. Han var på Denon på åttitallet husker jeg. I likhet med Philips produserte den gang Denon innhold til å spille på boksene sine.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.780
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Går i romjulskantater her, perfekt på anlegg med BBC-dip:

    4E1BD854-F0F9-4264-A625-561F5582F43A.jpeg

    BWV 133 og 64 så langt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer historisk interessant.
    Sovjetisk symfonisk musikk, ja umiskjennelig sovjetisk.
    Det politiske er mer enn undertoner her.
    1640867956149.png

    Supraphon sent 70-tall, og lyden er ikke så aller verst. Komponistene er ukjente for meg, men verd å sjekke ut.
    Kanskje like greit at jeg ikke skjønner all teksten. Google translate antyder noen setninger som er til å få betong i hodet av. Språket er tsjekkisk, innholdet diktatorisk sovjetisk.
    Beholder den som en kuriositet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Boris Tishenko er vel verdt å søke ut. Han har en særdeles heftig fiolinkonsert (nr 2), og en serie symfonier som tidvis er ganske særegne, men også tidvis svært lytteverdige. Nr 3 på Fuga Libera (med Roshdestvensky) er bra, med tittel Dante symfoni, undertittel fra Helvete. Noe av det tilgjengelig på Northern Flowers labelen bla kvartettene (som jeg nylig lyttet til og de er verdt det, litt ujevne som mye av Tishenko) ). Noen interessante klaversonater på BIS (nr 7 med klokker feks).

    Boris Tishchenko obituary | Classical music | The Guardian
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Starter det nye året med førsteoppførelsen av Bartóks 2. fiolinkonsert med Zóltan Székely, Willem Mengelberg og Amsterdam Concertgebouw Orchestra fra den store Mengelbergboksen:

    1641026081808.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    And now to something completely different :

    1641030459344.png


    Edit: Dette er noe av det bedre jeg har hørt. Fantastisk stemmekontroll.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere nevnt er cinquecento en favoritt. Det meste de har gjort en fremragende, og i tillegg konsentrerer de seg om lite kjent repertoar. Vaet, Guyot, Regnard, Schøndorff osv.

    Jeg ser at ekspertene synes å mene at deres siste utgivelse kanskje er den tekniske sett mest perfekte de har gitt ut:

    Regnart: Missa Christ ist erstanden & other works
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De vel ti siste årene er det Gardiners Bach nyttårs-kantater som stort sett har startet året her i huset.
    I år ble det en annen innspilling av 171 - som jeg forøvrig liker veldig godt. Denne er ikke så "steril" som Gardiners.
    Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm BWV 171; The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir - Ton Koopman

    Bach Koopman.jpg


    Jadda, det er en nyttårskonsert som foregår på NRK1 - men jeg klarer rett og slett ikke Wiener-valser.... Vi har alle vårt. :ROFLMAO:

    Vil med dette ønske alle brukere av klassisk-asylet, takk for det gamle og lykke til med det nye året.


     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår alle! Og spesielt for emotikon, som har uttrykt at han er lei av alskens trompetkonserter:
    DÆÆÆÆH...... dette var saker ja. Skal bruke kadensaen hans neste gang jeg spiller denne. :ROFLMAO:🍾🍾🍾🍾
    Som det sies; et horn er et horn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En grådig flott kantate som jeg først ble kjent med i Wofgang Gønnenweins LP innspilling på det tyske Soli Deo Glori merket. Fabelaktig åpningskor. Får finne den frem i en eller annen digital versjon....

    Kjøpt på Steen og Strøms daværende suverene plateavdeling for kr 29.50. Må ha vært ikke lenge etter at jeg flyttet til Oslo i 1977. Bodde innledningsvis på hybel og hørte på musikk via en GAS Thoebe (?) preamp og AKG høretelefoner. Senere ble det en GAS Grandson og LS3/5A som supplerte anlegget.

    Da ble det Harnoncourt fra komplettserien med ham og Leonhardt. den har jeg ikke hørt på uhyre lenge, gitt. Det er vel ikke mulig å nekte for at det har kommet bedre innspillinger senere (og minnes å ha likt Gønnenweins mer tradisjonelle tilnærming bedre); men du store min for en milestein i Bachdiscografien denne innspillingsserien var!
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jadda, det er en nyttårskonsert som foregår på NRK1 - men jeg klarer rett og slett ikke Wiener-valser.... Vi har alle vårt. :ROFLMAO:

    Vil med dette ønske alle brukere av klassisk-asylet, takk for det gamle og lykke til med det nye året.
    Jeg elsker Brahms, men hans forhold til Wienervalser virker ikke helt sunt nei. Han sa vel noe sånt som at han gjerne byttet en av sine symfonier mot evnen til å skrive en Strauss vals. På den andre siden liker jeg disse sitatene:

    That was one of the big problems when I was at Harvard studying music. We had to write choral pieces in the style of Brahms or Mendelssohn, which was distressing because in the end you realized how good Brahms is, and how bad you are. - Elliott Carter

    I don't believe that a lot of the things I hear on the air today are going to be played for as long a time as Coleman Hawkins records or Brahms concertos. - Oscar Peterson
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....
    Jadda, det er en nyttårskonsert som foregår på NRK1 - men jeg klarer rett og slett ikke Wiener-valser.... Vi har alle vårt. :ROFLMAO:
    .........
    Jo, men bildene er fine. Og så spiller de fin kammermusikk i pausen.
    Jeg tilgir mye når det er Barenboim som dirigerer.
    Og mange fine trompeter å se på i orkesteret. Kjenner flere som ønsker seg en sånn.

    Stemningen er på topp her, rett før frokost i slåbrok.
    Godt Nytt År!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Og i morgen er det rebus på NRK klassisk igjen. Endelig er det slutt på julemusikken i NRK!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og i morgen er det rebus på NRK klassisk igjen. Endelig er det slutt på julemusikken i NRK!
    Fanken også Begynne å stå opp tidlig? Og jeg glemte helt popquiz i dag. Helt umulig å huske at det var lørdag.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20220101_132306.jpg


    Akkurat mens vi venter på "Den skjønne blå Donau", er det tid til å nevne hva oppvarmingen var: Den siste nyttårskonserten med legenden Boskovsky. Det var også Deccas første kommersielle digitalopptak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Fiolinsonater av Grieg, Respighi og Brahms fra denne boksen jeg kjøpte i Praha i fjor:

    1641041000667.png


    Han spiller Griegsonaten aldeles nydelig, og Respighisonaten er så bra at den burde spilles oftere.
    Edit: Og en glimrende innspilling av Brahms' 1. fiolinsonate.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.780
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hører nyttårskonserten for å minne meg på hvor bra det bandet er. Ingen harpistinne-krise i Wien i dag, John Culshaw.

    Akkurat nå gjør gjengen Geschichte aus dem Wienerwald under ledelse av Boskovsky selv på en EMI-innspilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn