Klarer ikke å glemme RØR......

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Etter å ha testet rør hjemme i form av Rogue Audio Tempest /Stereo 90 som effektdelen av den heter,så klarer jeg ikke å glemme rør som et seriøst alternativ til ny effektforsterker.
Har søkt litt på forumet men finner ikke helt det jeg er ute etter,så da slenger jeg ut et eget innlegg med noen spørsmål.



Rørbestykningen på denne er:
(4) KT88/6550, (2) 6SN7, (2) 12AX7 tube complement

Utgangsrør er KT88 men jeg vet ikke helt hvem som produserer disse,men er det store forskjeller på fabrikantene av disse rørene?

Da tenker jeg på lydkarakteristikk og levetid.
Trenger en 4 matchede rør,eller vil dette fikses av biasjustering?

Hva er alternative rør til KT88?
Og vil bytte til andre rør påvirke effekten?

Hva med inngangsrør,egentlig samme spørsmål der utenom effekt spørsmålet.

Det er vel inngangsrør en bør eksperimentere med hvis en vil forandre på lyden,men hva skal en velge hvis en vil legge seg på:
Røft og rocka?
Snillt og romantisk?
En mellomting?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Etter å ha testet rør hjemme i form av Rogue Audio Tempest /Stereo 90 som effektdelen av den heter,så klarer jeg ikke å glemme rør som et seriøst alternativ til ny effektforsterker.
Har søkt litt på forumet men finner ikke helt det jeg er ute etter,så da slenger jeg ut et eget innlegg med noen spørsmål.



Rørbestykningen på denne er:
(4) KT88/6550, (2) 6SN7, (2) 12AX7 tube complement

Utgangsrør er KT88 men jeg vet ikke helt hvem som produserer disse,men er det store forskjeller på fabrikantene av disse rørene?

Da tenker jeg på lydkarakteristikk og levetid.
Trenger en 4 matchede rør,eller vil dette fikses av biasjustering?

Hva er alternative rør til KT88?
Og vil bytte til andre rør påvirke effekten?

Hva med inngangsrør,egentlig samme spørsmål der utenom effekt spørsmålet.

Det er vel inngangsrør en bør eksperimentere med hvis en vil forandre på lyden,men hva skal en velge hvis en vil legge seg på:
Røft og rocka?
Snillt og romantisk?
En mellomting?
Det er noe med den derre rørmagien ;) KT88 er vel kjent for å være muskelrør og i mine ører blir ikke mellomtonen og diskanten opp til par. Det mest dynamiske og rocka jeg har hørt rør er VTL S-400 med 6550c rør, men denne har da også en veilledende pris på 249000kr. Etter masse lesning på nettet fant jeg ut den lyden jeg ville ha. Da snakker jeg om sinnsykt mange timer med surfing, lesning, mailing og ringing til de som kjente produktene rundt om i verden. At jeg endte opp med en EL-34 konstruksjon er vel tilfeldig da alle sier at Wolcott lyder mer dynamisk og med strammere bass enn de fleste EL-34 konstruksjoner. Så i sum vet jeg ikke om du skal fokusere så mye på rørtypen, men heller lese om lydkarakteren, evt. teste om du har mulighet, og finne ut hva som vil passe deg. Men du kan kanskje få råd hvis du sier litt mer om hva du vil ha av lyd. preferanser og type musikk du spiller etc. Nå har du ikke de meste lettdrevne høyttalerne så konstruksjonen bør levere noen gode watt for å få liv i Responsene :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er noe med den derre rørmagien ;)
Ja det kan du si!
Trodde nok ikke at jeg skulle bli så`beveget`av rør som jeg tydeligvis ble.... ;D
Det er noe merkelig med det.

KT88 er vel kjent for å være muskelrør og i mine ører blir ikke mellomtonen og diskanten opp til par.
Det er vel kansje derfor jeg sitter å lurer nå?
Tror jeg er litt redd for å gå på en smell ved å velge Rogue.
At jeg ble forført av musklene og at etter 6 måneder vil jeg ønske meg en mer gyllen og romantisk lyd oppover i registeret.
For jeg likte Rogue forsterkeren,ingen tvil om det!
Men det er bedre å finne ut av dette med rørbytte og klang før et kjøp.

Kan jeg feks bytte til EL34 rør eller 6550c rør uten problemer på et senere tidspunkt?
Og vil jeg miste mye effekt da?

Men du kan kanskje få råd hvis du sier litt mer om hva du vil ha av lyd. preferanser og type musikk du spiller etc. Nå har du ikke de meste lettdrevne høyttalerne så konstruksjonen bør levere noen gode watt for å få liv i Responsene
Nå spiller jeg stort sett all musikk,men moderne rock,pop og 60-70 talls går det mye av,pluss endel av Rammstein og Dreamtheatre sjangeren.

Liker forresten lyd med skikkelig kropp i stemmer og gitarer,at det ikke låter pling plong hifai... ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror nok at du trenger en del rørwatt for å få liv i responsene, ja! Ellers er jeg helt enig i Viking sitt innlegg.

Vanligvis blir EL34 rør karakterisert som litt snille, men det kommer helt an på hva slags forsterker de står i. Tror ikke at det går an å bare gå etter rørtype for å karakterisere hvordan en forsterker låter.

6550 er vel det vanligste alternativet til KT88. Jeg mener at du kan kile noen ekstra watt utav KT88 i forhold til 6550. Det finnes helt sikkert folk her som kan fortelle deg hvor mange.

Skifte av inngangsrør vil påvirke lyden mer enn skifte av utgangsrør imo, men både inngangs- og utgangsrør påvirker lyden.
mvh
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Tror nok at du trenger en del rørwatt for å få liv i responsene, ja! Ellers er jeg helt enig i Viking sitt innlegg.

Vanligvis blir EL34 rør karakterisert som litt snille, men det kommer helt an på hva slags forsterker de står i. Tror ikke at det går an å bare gå etter rørtype for å karakterisere hvordan en forsterker låter.

6550 er vel det vanligste alternativet til KT88. Jeg mener at du kan kile noen ekstra watt utav KT88 i forhold til 6550. Det finnes helt sikkert folk her som kan fortelle deg hvor mange.

Skifte av inngangsrør vil påvirke lyden mer enn skifte av utgangsrør imo, men både inngangs- og utgangsrør påvirker lyden.
                            mvh
Nå er det det som var litt rart.
Det virket nemlig ikke som om 90 rørwatt var for lite!
Det var fint med saft og kraft i lyden fra de,kan ikke si at jeg savnet noe mer...
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Nå er det det som var litt rart.
Det virket nemlig ikke som om 90 rørwatt var for lite!
Det var fint med saft og kraft i lyden fra de,kan ikke si at jeg savnet noe mer...
Det er noen spesielt med rør! Ingen tvil om det. Er blitt veldig glad i min BAT forforsterker. Magiskt mellomtone! En mulighet er jo og bruke rørforforsterker og transistor effektforsterker.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nå er det det som var litt rart.
Det virket nemlig ikke som om 90 rørwatt var for lite!
Det var fint med saft og kraft i lyden fra de,kan ikke si at jeg savnet noe mer...
Hehe, der har du en av de andre fordelene med rør, de opererer med en helt annen type watt!
Mente ikke å si at 2 x 90 W ikke er tilstrekkelig, men jeg tror nok du ville merket god forskjell om du hadde hatt enda mer.
mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Rogue lager knallgode forsterkere. Til rock er de suverene.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg tror gode rørkonstruksjoner er smittsomme, jeg. :-/ Eller i det minste: Noen av oss synes å ha et svekket imunforsvar. ;D

Mvh. Johan
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Ta også med i betraktning i forhold til evt. tuning at en forsterker som kjører på KT88 rør vanligvis kan bruke både 6550 og EL34 rør. Har man derimot en som i utgangspunktet har EL34 kan man ikke kjøre med KT88, da de rørene krever ekstra spenning.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hallo Odder, har hatt en Papworth på ESL63, noe som låt fabelaktig minus bass (selvfølgelig). Har du hørt de nye Quadene?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ta også med i betraktning i forhold til evt. tuning at en forsterker som kjører på KT88 rør vanligvis kan bruke både 6550 og EL34 rør. Har man derimot en som i utgangspunktet har EL34 kan man ikke kjøre med KT88, da de rørene krever ekstra spenning.
Dette er svært viktig å tenke over selvsagt :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Takker begge to!
Slikt er viktig å ta med seg for en nybegynner.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg tror gode rørkonstruksjoner er smittsomme, jeg. :-/ Eller i det minste: Noen av oss synes å ha et svekket imunforsvar. ;D

Mvh. Johan
He he,ja kansje det!
Men da er jo riktig medisin...?
Rør. ;D

Blir det fullt med rør hos deg nå?
Forsvinner Doxa?

Ps,du må sette igang en bildetråd igjen,nyskjerrig på sleggene dine!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hehe, der har du en av de andre fordelene med rør, de opererer med en helt annen type watt!
Mente ikke å si at 2 x 90 W ikke er tilstrekkelig, men jeg tror nok du ville merket god forskjell om du hadde hatt enda mer.
                              mvh
Skjønte nok det,frister med 150 watt da....
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Rogue lager knallgode forsterkere. Til rock er de suverene.
DET merket jeg!
Den ene rockeplaten etter den andre havnet i spilleren,glemte helt å spille nyere pop...

Husker ikke engang hvordan det spilte på slik musikk :-[
 
J

Jurassic

Gjest
Er jo en Rogue Zeuss på Høium til salgs.
Den kunne jeg tenkt meg men så er det den lommeboka da...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er noen spesielt med rør! Ingen tvil om det. Er blitt veldig glad i min BAT forforsterker. Magiskt mellomtone! En mulighet er jo og bruke rørforforsterker og transistor effektforsterker.

mvh
Klarer ikke å kvitte meg med Meridian professoren min!
Innebygd romkorreksjon,aktiv deling,tonekontroller og god lyd til både hjemmekino og musikk.
Og reagerer ikke på dårlige driverk i det hele tatt! ;)

Multi-tool
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Er jo en Rogue Zeuss på Høium til salgs.
Den kunne jeg tenkt meg men så er det den lommeboka da...
He ja,disse fordømrade lommbøkene!
De er alltid tomme...desverre.
BT hadde en fin omtale av den,tungvektskampen kalte han omtalen.
Verdt å lese ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Klarer ikke å kvitte meg med Meridian professoren min!
Innebygd romkorreksjon,aktiv deling,tonekontroller og god lyd til både hjemmekino og musikk.
Og reagerer ikke på dårlige driverk i det hele tatt! ;)

Multi-tool
Min tidligere Meridian861 v4.1 reagerte på drivverkene, derfor hadde jeg før en Meridian G98 ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Min tidligere Meridian861 v4.1 reagerte på drivverkene, derfor hadde jeg før en Meridian G98 ;)
Ok,men jeg hører ikke forskjell på et til 10,kontra et til 25. ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Ok,men jeg hører ikke forskjell på et til 10,kontra et til 25. ;)
Jeg testet med en Sony DVD-P7700 og det var ikke tvil ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg testet med en Sony DVD-P7700 og det var ikke tvil  ;)
Hyssssj,ikke sett griller i hodet på meg nå....
Har ikke prøvd Meridians egne!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hyssssj,ikke sett griller i hodet på meg nå....
Har ikke prøvd Meridians egne!
Da må du snakke med Andrè for å få deg en lyttetest ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da må du snakke med Andrè for å få deg en lyttetest ;)
God Jul til deg,Viking!
Og selvfølgelig alle andre her på Sentralen ;D
Nå tar jeg kveld.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Hallo Odder, har hatt en Papworth på ESL63, noe som låt fabelaktig minus bass (selvfølgelig). Har du hørt de nye Quadene?
Nei desverre. Kunne veldig gjerne tenkt meg å høre dem. Einstein gutta i tyskland anbefaler Quad sammen med sine hybrid forsterkere, og sier det spiller utrolig dynamisk...
 
R

Rojoh

Gjest
Blir det fullt med rør hos deg nå?
Forsvinner Doxa?

Ps,du må sette igang en bildetråd igjen,nyskjerrig på sleggene dine!
Jeg venter i disse dager på et røreffekttrinn; forhåpentligvis på plass nå i romjulen. Nå synes jeg det spiller veldig bra med Doxaen også, så jeg venter litt med å kaste den på dør. Den (Doxaen) får likevel en real motstander å bryne seg på. Mer om det etterhvert...

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten tråd om Hammerne. Blir nok litt ledig tid nå i julen, så vi får se om det ikke dukker opp noe snart. ;)

Jeg kommer også til å låne bort mine Patos 402er til en som har røreffekt nå i romjulen - 4x6550/KT88. Er nok litt skeptisk, men man vet jo aldri. Kanskje det blir kjempebra? Disse Patosene er jo ganske så runde og fyldige i klangen, og det blir spennende å se om denne røreffekten klarer å ta 100% kontroll.

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg venter i disse dager på et røreffekttrinn; forhåpentligvis på plass nå i romjulen. Nå synes jeg det spiller veldig bra med Doxaen også, så jeg venter litt med å kaste den på dør. Den (Doxaen) får likevel en real motstander å bryne seg på. Mer om det etterhvert...
Hvilken prisklasse snakker vi om her?
Og når vi først er i gang:
Hvor stor er din? ;D
Hvilket merke er det?
Hvilke rør bruker den?
Få se bilde NÅ MED EN GANG.....! ;D

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten tråd om Hammerne. Blir nok litt ledig tid nå i julen, så vi får se om det ikke dukker opp noe snart. ;)
Mvh. Johan
Gleder meg!
Jul God @
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dette er min :) (bortsett fra at nå heter den 280s og er dual 140watt)

 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Kommer det ikke flere bilder? ;)
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
HAr selv tenkt å sjekke ut Rogue Magnum 99 preamp til våres/sommern. Sjekke litt ut hvordan den funker på Icepower. Vet den låter knall på Parasound A21. Men den vil jo "reagere" litt annerledes på Icepower.

Hørt/lest den også skal funke godt å det meste ifra EC.
 
Topp Bunn