Da har det gÄtt halvannen uke med ModWright KWA 150SE i kjellerstua. Jeg har rukket Ä skifte frem og tilbake mellom den og Rogue Audio M180 et par ganger.
Med KWA 150 har jeg lyttet og tenkt, ja denne kunne jeg godt leve med... Og sÄ har jeg koblet tilbake til M180 og tenkt, ja disse kunne jeg godt leve med...
NĂ„
er det forskjeller, men det er nok litt slik at KWA150 ikke lÄter stereotypisk solid state, og M180 lÄter ikke stereotypisk rÞr.
KWA150 gir veldig kontroll i hele bassomrÄdet, og jeg har ikke hÞrt et sÄ solid bassfundament fra hÞytalerne tidligere. At det spiller med solid nivÄ ned til 25hz som hÞytalerne er oppgitt til har jeg ingen grunn til Ä tvile pÄ, basert pÄ erfaring med Duo Mezzo som spilte uanstrengt ned til 20hz. M180 er ikke dÄrlig i bassomrÄdet, men de har kanskje en liten heving i mellom/Þvre bass og blir spakere helt nederst.
I mellomtonen er M180 mer "sparkling", mikrodynamikken er bedre, fingre mot stÄlstrenger osv. Jeg fÞler ogsÄ at holografien er noe bedre med M180, man hÞrer dypere inn i lydbildet (pÄ inspillinger med dybde...) og det er stÞrre gjennomsiktighet, "klarere" lyd. PÄ opptak med mye romlyd, f.eks Nils FrahmŽs live album "Paris", er det mer "luft mellom lydene", og man kan "hÞre rommet" bedre.
Oppe i de lyse frekvensene holder jeg kanskje en Þrliten knapp pÄ KWA150. Man kan lytte pÄ hÞyere lydnivÄer uten at det blir krasst. Med M180 kan det pÄ noen innspillinger, nÄr lydnivÄet blir ordentlig friskt, ringe litt i Þrene. Mindre sÄ med KWA 150. Jeg mistenker at det er lavere forvrengning med solid state som gjÞr dette, men vet ikke.
Uansett, jeg er pÄ ingen mÄte ferdig utforsket i forskjellene og vil ta meg god tid.
Men sÄ var det den ideen med bi-amping...
PÄ baksiden er nÄ de balanserte utgangene sendt til M180 som igjen er koblet til diskant og mellomtone, med RCA fra main out som gÄr til M180 blokkene, som igjen er koblet til bass.
Da snakker vi bi-amping.
Jeg har notert at volumet pÄ pre`en har stÄtt omtrent pÄ samme nivÄ med begge forsterkerne koblet opp. SÄ om det er noen forskjell i utgangsnivÄ sÄ er det ikke stor forskjell i hvert fall.
Var litt spent da det var ferdig koblet opp, skrudd pÄ, og volumet ble forsiktig justert opp. Ikke noe som helst brum eller stÞy, helt tysst!
Og sÄ begynte moroa!!
Her snakker vi synergieffekt!
Brutalt skyv i bassen, Äpnere i mellomtonen, og rent og pent oppover i diskanten. Jeg kan ikke identifisere noe som ikke er bedre, tildels mye bedre, og jeg klarer ikke Ä hÞre at det er noen nivÄforskjell mellom bass og mellomtone/diskant. Disse to dagene har jeg spilt mye forskjellig musikk, og det ingen sjangre som faller i gjennom. Det bi-ampede oppsettet spiller altsÄ sykt bra!
Jeg er sikker pÄ at mange som ser hÞytalerne pÄ bildet tenker "brutalt skyv i bassen"...sÊrlig...
Vel, tro meg, disse "hÞflige britene" trykksetter rommet, man kjenner det i kroppen, men uten at mellomtonen og Äpenheten blir overveldet.
Jaja, det var jo svĂŠrt nĂžkterne betrakninger...

Men det kommer fra en, for anledningen, nykter audiofil (mÄ ut og samle flokken i natt...). Ikke noe promillebasert review altsÄ. Men det er nesten sÄ jeg begynner Ä lure pÄ min egen dÞmmekraft.
NÄ ser jeg frem til Ä fÄ utfÞrt peer review for Ä se om det har rablet for meg, hÞrselen har sviktet, eller om jeg litt tilfeldig har skutt gullfuglen.
Det er lenge siden jeg har vĂŠrt
sÄ hifi-messig begeistret