Kjoenik besøker Ollie - the jazz fanatic

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
God kveld.
Legger såvidt ut en teaser før jeg rusler til sengs.

Ollie er medlem her på sentralen. Men du ser ikke mye til ham med mindre mindre du kikker innom jazzsidene.
Jazz er Ollie's lidenskap, og han har selv spilt i storband i yngre dager.
Ollie er også medlem i Bergen Lydlaug, og han følte vel kanskje presset fra de andre medlemmene om å arrangere en klubbkveld.
Men først måtte noen nøye utvalgte gullører avlegge et lite pre-besøk for å vurdere om det han har å presentere er laugsworthy.
Og før vi i det hele tatt har startet kan jeg vel røpe at, ja, det er det!

Jeg visste ikke så mye om hva som ventet meg. Det ene anlegget var visst et dagsrevyen-anlegg, som skulle kunne spille av en live-konsert eller to på DVD. Det andre var musikkanlegget.
Det viste seg ved ankomst at det jeg trodde var hovedanlegget faktisk var dagsrevyen-anlegget.

Å tre inn i Ollie's residens er en spesiell opplevelse. Her er det nips, kitch og high-end i fin forening.

EASTERN


WESTERN


RUSSIAN??


En ting er i hvertfall sikkert, og det er at Ollie reiste til USA for å hente komponentene til musikkanlegget sitt!


Reisen gikk til Rocky Mountain Audio Fest(ival?), og der hørte Ollie sine kjære synge for første gang. Og ja, jeg sa sine kjære. Vi snakker bigami!

Når man har så fine komponenter er det bra at man har alibiet i orden. Det er jo også kjekt å se at forholdet vinyl/cd er så høyt. Ikke så ofte man ser det.



Nei nå ble jeg trøtt. Dere klarer sikkert å vente på resten til jeg er tilbake fra hyttetur om tre uker... ;D

Hva er dette da?

 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Se her ja. Ser iallfall ut som en flott platesamling ;D
Kunne tenkt meg ett par bilder av oppsettene;)

Kortid skal Ollie ha lytterunde?? Er det sendt ut mail om dette for oss i Bergen Lydlaug, isåfall har ikkje eg fått den mailen......
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Det er ikke planlagt noen dato enda såvidt jeg vet.

Fortsettelse følger i kveld
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Her går praten livlig ::)

Ikke vær sjenert folkens, det er lov å komme med begeistrede tilrop!

Dagsrevyen var heldigvis ferdig da jeg kom.



Noen som kjenner igjen disse karene?

 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Har ikkje peiling på kven det er......

Men ser ut som det står noe spennende i "racket" og nede til høgre i ene bildet ;D


FLERE BILDER!!!!! ;D ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, kjør på... Spennede og fin tråd så langt! :)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Han med mic'en liknar på Bobby McFerrin ::)
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Vi venter i spenning... :)
 
B

brand-x

Gjest
Han "gitaristen" har vel konvertert til Bass, og bla. spilt sammen med Mike Stern...
Og Bassen han bruker er ett ekslusivt instrument som heter Fodera, Fodera-basser brukes også av Anthony Jackson kompaktør til Al De Meola... Fortsettelse følger.. ;D

mvh
Kjell P.. :)
 
B

brand-x

Gjest
Han heter Richard Bona fra kamerun født 1967...(skulle vel bli sånn omentrent 41 år).. ;)
Finnes på live dvd med Mike Stern og mr. Dennis Chambers på trommer.. Bør forøvrig høres.. Richard Bona har gitt ut flere plater med eget materiale på sitt eget språk ...

mvh
Kjell P.. :)
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Aha! Fikk ikke utseendet til å stemme helt med nevnte Wooten nei :)

Mvh
Arne Kr
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Brand-x har nok rett. her er videoen som "bilde" over er ifra, tror eg iallefall.

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Det er bra folkens, dere er med!
Bona og McFerrin ja, flott musikk :D

Høytalerne drives av et par monoblokker som har et navn som sender tankene ut til de fjerne galakser.



Som skiltet sier, 100 watt klasse A triode, produsert i Frankrike.
Noen skikkelige sleder dette her. Jeg liker utseendet!



 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fillern, og så jeg som lurte på hva Madcon gjorde på skjermen til en som liker jazz............. ;D

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Gleder meg til den dagen Ollie bestemmer seg for å invitere Lauget.
Vet jo litt om hva han sitter med, samt hva som er gjort for å forbedre lyden.

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
Fillern, og så jeg som lurte på hva Madcon gjorde på skjermen til en som liker jazz............. ;D

mvh
Proffen
Hehe

Disse to Kora-blokkene styres av en Adyton forforsterker hvis modellnavn har ungått å hefte seg til min hippocampus.



Ellers er det noe fra Primare i dette racket. Vet ikke helt hvilken funksjon den hadde.
Kan det være den dedikerte dagsrevyenforsterkeren?
Kanskje litt for dekadent å ofre rørlevetid på nyhetene.. ;D

Nederst ser dere hodetelefonforsterkeren fra Stax, og på veggen ved siden av henger et par av disse gromme klokkene som Ollie ligger å brette rundt hodet når han nyter en Campari på terrassen om sommeren.



DVD-spilleren er fra Denon
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Slik ser det ut på litt større avstand

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Strømmen til dette anlegget kjøres gjennom en renser fra Richard Gray Power Company

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Spot on RoDa.

Og da får vi forklaringen på det tidligere postede bildet



Dette er altså Forsman-høytalere modifisert med et par bæreposer med sølv, og et par andre ting vil jeg tro.
Bergen Lydlaugs supertweaker Sense er mannen bak gjerningen.



For tekniske detaljer henvises til tråden RoDa linket til...I know nothing ;D

Supertweeteren er fra Tannoy.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4


Enda noen skritt tilbake...

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Bak lytteposisjon er det plassert en duffusor i isopor, kunstferdig dekorert av Ollie.

 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
På tide med et oversiktsbilde
Forsman i "aktiv" posisjon. De står på hjul og kan lett flyttes for å komme ut av veien for musikkanlegget.
Sense i sofaen

 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Særdeles spennende oppsett. Gleder meg til forsettelsen kjoenik.
Du fotograferer og skriver strålende.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Nils....

Flott tråd - mere bilder ogi kke minst lytteinntrykk!

Nå skimter vi jo også hovedanlegget - Innersound...?

Uansett så ser jeg det er gjort noe med akustikken - noe som sammen med utstyret borger for særdeles god lyd....

Mvh
OMF
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Særdeles spennende oppsett. Gleder meg til forsettelsen kjoenik.
Du fotograferer og skriver strålende.
Vel, jeg rakk ikke å kjøpe stativ før besøket, så alle bildene er tatt på fri hånd. Derfor endel uskarpe bilder. Gudskjelov for bildestabilisator!
Men det viktigste er jo det som er bildene.

La meg presentere seansens deltagere


Fra venstre, HSobstad, Sense, Electron, og verten Ollie

Og undertegnede

"Here's Johnny"....


Og da er vi igang med presentasjonen av hovedanlegget.

Acoustic Arts cd og dac



Dette er de eneste ikke-amerikanske komponentene i musikkanlegget. Hvis jeg ikke tar feil kommer de fra Tyskland.
Dac'en oppsampler til svimlende 88/1500 eller noe i den retning. CD låt meget bra i dette anlegget, selv om vinylriggen ikke er produsert av hvemsomhelst :D



Ooohhh, I like it (ref. The Creeps, noen som husker..? Albumet Blue Tomato, de hadde noen gode sanger, funky saker!)

Nottingham Space på det jeg tror må være en custom granittplate?


Ace Space unipivot arm fra Nottingham






På denne armen er det montert en Transfiguration Temper C




OMF skrev:
Hei Nils....

Flott tråd - mere bilder ogi kke minst lytteinntrykk!

Nå skimter vi jo også hovedanlegget - Innersound...?

Uansett så ser jeg det er gjort noe med akustikken - noe som sammen med utstyret borger for særdeles god lyd....

Mvh
OMF
Hehe, det er gjort "noe" med akustikken ja.
De fleste kvinnemennesker vil sagt "a helluvalot" ;D
Men det akustikkbehandlingen fungerte glimrende. Det virket ikke overdempet når vi hørte på musikk, og det var svært behagelig å snakke i munnen på hverandre i dette akustiske miljøet ;)
Tar litt om lyden etterhvert!
 
I

ijustpop

Gjest
Nydelig tråd!
Ikke mange som har to så oppegående anlegg i samme rom.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Wergeland skrev:
Ikke mange som har to så oppegående anlegg i samme rom.
Nei, og det er faktisk ingen andre i verden som har maken til dette musikkanlegget. Det er nemlig verdens første av sorten.
OMF var inne på det...InnerSounds, og både høytalere, forsterkere, forforsterker, riia, samt høytalerne, er konstruert av Mr.Sanders, mannen bak (eller involvert i) InnerSounds.

Riia øverst, forforsterker under


Her ser dere stabelen, plassert i Taoc rack.


Kilder øverst, deretter riia og pre. Ved siden av denne står en 340w crossover-forsterker(var det virkelig 340 og ikke 350??). Ren klasse A. Denne driver bassmodulene i hybridelektrostatene B-10.





De to monoblokkene neders yter 800W ren klasse A. Og de blir ikke engang særlig varme. Hvordan dette er mulig er meg høyst ubekjent. Blokkene driver elektrostatpanelene.





Om noen skulle lure på hva den glassdingsen med stein i bunnen er for noe kan jeg opplyse at det er en ovn. Den forbrenner ett eller annet fluidum, angivelig uten å sote. Snedig!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Igjen tar vi et par steg akterover



Denne kroken av stua var aldeles til å spise opp!
Det gir en god atmosfære, for ikke å snakke om et godt inneklima som reduserer statisk elektrisitet ifbm vinylavspilling!!
For de av dere som nå tenker at objektivet på kameraet mitt sliter seriøst med tønneprojeksjon må jeg få nevne at det kun er to rette vegger i denne stua. De øvrige heller utover. Det gir en maritim følelse, eller muligens en litt flykontrolltårnfølelse for de som fortrekker det. Stilig er det uansett, imo :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Sanders B-10





Nydelig trearbeide!



 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Ollie inviterte spontant og Fjellsiden kom sent men godt. Rammebetingelsene var de beste. En virkelig utsøkt leilighet i et forsegjort boåmråde beliggende høyt og fritt med flott utsikt. Litt funkis i byggestilen. I stuen var det meste innrettet på interessen musikk! Kjoenik var også tilstede med sitt kamera og som vanlig flott fotodokumentasjon av den uformelle samlingen.

Ellers var det vel som å gå rundt i en godtebutikk med komponenter og blå dioder så langt øyet kunne se. Jeg kom litt for sent til første demo av "dagsrevyanlegget" men tidsnok til kveldens presentasjon av hovedanlegget. Anlegget presentert av Kjoenik via fotodokumentasjon fremsto som solid bygget i alle komponenter med et minimalistisk rent utseende. Det amerikanske merket Sanders er nytt bekjentskap for meg men av den grunn ikke mindre spennende. Accustic Arts cd spiller er noe av det lekreste jeg har sett på lenge. Vinyl er som sagt oppskrytt så den hopper jeg over ;D (griselekker)

Et godt transistoranlegg og elektrostater har jeg ikke hørt før så dette hadde jeg gledet meg til. Nirvanaposisjonen befant seg i en stressless kant i kant med gulvteppet. Ikke 3cm i fra og ikke 3cm innpå men altså kant i kant. Så var det å bevege hodet litt frem, litt tilbake, litt til høyre eller til venstre. Så med ett var du midt i spot og ble dradd inn i et lydbilde vektløst, svevende, egoistisk men deilig, deilig. Vi jagde hverandre inn og ut av stolen og sloss om den beste posisjonen. Egoistisk? Neppe ut i fra eiers ståsted. Spennende og en positiv opplevelse? Ja, definitivt. Takk for en flott kveld Ollie og takk til dere andre for hyggelig selskap.

Elektron
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Er det kanskje på tide å si noe om lyden. Skal ikke pensle ut i det vide og brede. Electron har sagt litt.
Beskrivelsen (og opplevelsen forøvrig) av HSobstads Trioer gjorde meg følelsesmessig utladet i flere dager etterpå, og det orker jeg ikke nå når det igjen nærmer seg helg ;D

Musikkanlegget låter svinaktig bra. På en annerledes måte enn Trioene, selvsagt. Dette er elektrostater.
Sweetspot er innenfor et halv hode til hver side. Det er fullt mulig å nyte musikken på utsiden også, men for den fulle kjevesperreinduserende opplevelse skal man altså sitte i sweetspot.
Electron foreslo en sånn dings å plassere haken på som optikerne og øyelegene bruker. Ikke så dumt, selv om det kanskje ville se litt dumt ut...for en ikkeaudiofil ihvertfall.
Dere som leser denne tråden ville nok ikke lettet på øyebrynet ved synet av en slik anretning foran lyttestolen ;D

Det er en utrolig god integrering av bassen i disse høytalerne, og de spilte svært homogent i mine ører. Oppløsning helt på topp og det er aldri den minste antydning til stress eller hardhet. Det er helt åpenbart at transistorforsterkningen er av svært høy kvalitet og at kildene holder følge. Spesielt cd imponerte meg denne gangen.
I god elektrostatånd føler man at utøverne svever over gulvet, mellom, bak, og over høytalerne.
Electron opplevde dette på en litt annen måte. Han opplevde at det var han som svevde :eek:
Tror dere forstår tegningen. Dette er lydgjengivelse i toppklasse!
 
M

musicus

Gjest
kjoenik skrev:
Strømmen til dette anlegget kjøres gjennom en renser fra Richard Gray Power Company

Flott tråd! dette RGPC 1200C kjenner man igjen, ett meget godt filter man selv levde lykkelig med under noen år...

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oi. Her snakker vi om seriøs akustisk behandling av taket. Og en diffusor som både står i siderefleksjonen og på bakvegg, det er godt gjort.
Flotte bilder og skriverier.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
musicus skrev:
kjoenik skrev:
Strømmen til dette anlegget kjøres gjennom en renser fra Richard Gray Power Company
Flott tråd! dette RGPC 1200C kjenner man igjen, ett meget godt filter man selv levde lykkelig med under noen år...

mvh
Musikkanlegget renser strømmen sin i denne (håpløst bilde).
Det er altså en Shunyata Hydra

 
Topp Bunn