kjerringråd....

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Noen som har noen gode tips til rask og effektiv fjerning av sjenerende lukt?

Full og bedugget i natt fyrte jeg opp ovnen med en bagett og våknet seks timer senere på sofaen. Det duftet godt kan man trygt si...

Tiltak som riving av vegger og tak er uaktuelt, men andre råd er hjertelig velkommen. Bensinstasjonene har nærmest alt bortsett fra god musikk og x-it!
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
ja ikke sant ;P kommer til å bli opptøyer i byen da når alle bensinstasjoner er tom for bøum...
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Uff da, godt du våknet hel og uten sotskader...

For å fjerne sjenerende matos kan du dryppe noen dråper lavendelolje i et krus med kokende vann, samtidig som du lufter godt. Dette er visst veldig effektivt.

Har du ikke har lavendelolje kan du prøve å gjøre som meg når jeg verken har tid eller ork til å vaske før vi får gjester:-[ Sett litt grønnsåpevann på plata og la det putre 1 times tid, mens du lufter.

Du får ha lykke til.

Lin
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Sett skåler med eddik rund i leiligheten, det dreper lukt i løpet av en dag eller to.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Sett skåler med eddik rund i leiligheten, det dreper lukt i løpet av en dag eller to.
eller tre eller 4 eller 5 .........

Tok sin tid da jeg hadde to døde slike under gulvet.... :p

 
S

slowmotion

Gjest
Sånne rare døde ting har jeg også!
I vegger og gulv...

Hjelper det med eddik på densalgs lukt?

;)
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
det begynner å komme seg nå. røkelse, dampbad med eterisk olje, duft-telys, generell lufting og edikk...fortsetter utviklinga som idag er det nok tilnærmet tilbake i god gammel gjenge i morgen. Takk og pris...

slike kravlende vesen slipper jeg heldigvis, er noe svineri!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Tok sin tid da jeg hadde to døde slike under gulvet.... :p
Kan lukte litt stramt, men glimrende snacks da.
::)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Gammelt triks. Ta en skål og fyll denne med eddik(Kjøpes på Rimi) og la den stå en dag eller to i rommet. Luktproblemet ditt er da fjernet.

Endre
Noen som har noen gode tips til rask og effektiv fjerning av sjenerende lukt?

Full og bedugget i natt fyrte jeg opp ovnen med en bagett og våknet seks timer senere på sofaen. Det duftet godt kan man trygt si...

Tiltak som riving av vegger og tak er uaktuelt, men andre råd er hjertelig velkommen. Bensinstasjonene har nærmest alt bortsett fra god musikk og x-it!
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
665
Antall liker
972
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
sovna med en grandis i ovnen, når jeg våknet, så den ut som en forkullet mariekjeks...lukta? den ble jeg vant til... :p
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
En bekjent av meg disket opp med Pizza a la Pompeii for noen måneder siden.




Han har laget en egen hjemmeside for uflaksen sin: http://superelectric.net/uflaks/

Står endel gode råd der for hvordan du kan fjerne lukt.
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
En bekjent av meg disket opp med Pizza a la Pompeii for noen måneder siden.




Han har laget en egen hjemmeside for uflaksen sin: http://superelectric.net/uflaks/

Står endel gode råd der for hvordan du kan fjerne lukt.


HAHAHAHAHHAHAHAH... HAAAAAAAAAHAHAHAHHAHA... ;D ;D ;D ;D ;D

VERSTE JEG HAR SETT FØR
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Full og bedugget i natt fyrte jeg opp ovnen med en bagett og våknet seks timer senere på sofaen. Det duftet godt kan man trygt si...
Du kan være glad for at ikke var speilegg som stod på menyen. Mange sovner for siste gang mens panna gjør seg klar. :'(
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har jobbet 7 år i Polygon som ferievikar, Norges ledende skadesaneringsfirma, så kompetansen skulle være i orden.

Hvis det har sotet veldig, må jeg bare beklage å si at du antakelig må rengjøre hele bopelen din.

Som det står på linken, trenger du å vaske alle flater. Riving av panel og male over trenger du ikke gjøre hvis det ikke er ille. Nå er det vanskelig å vaske tak uten å få skjolder, så det kan være greit å male etter du har vasket.

En fin test om du trenger vaske er å stryke med fingeren på en flate eller ting. Får du sot på fingeren må det vaskes.

I kjøkkenskapene må du regne med å hive alle tørrvarer.

På bøker og slikt finnes det sotsvamper du kan bruke, som effektivt suger til seg sot på en tørr måte.

Tekstiler må vaskes eller renses. Det samme med møbler.

Foreslår at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt. Disse har kontakt med et skadesaneringsfirma som gjør alt dette for deg. Folk jeg har vært hos synes egenandelen har vært verdt det for en skikkelig hovedrengjøring.

Litt vanskelig for meg å anslå hvor omfattende skaden din er, men hvis du finner sot som har gått gjennom skapdører i flere rom bortenfor er det ganske omfattende. Hvis det kun dreier seg om kjøkkenet kan klarer du jobben fint selv. Hvis du ikke vasker vil det ta måneder før lukten forsvinner, men den forsvinner tilslutt.

VÆR GLAD DU ER I LIVE!!!  :) :) :) :)

Dette er faktisk den vanligste brannårsaken.  ;)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Broren til en kjenning av meg omkom i en brann forårsaket av matlaging i fylla som han sovna fra.

Moralen er - har du vært på fylla, så kjøper du varmmat på gatekjøkken, bensinstasjon, whatever eller nøyer deg med tørrmat/mikro-mat.

Vi har ikke råd til å miste noen hififreaker - spes. siden stereoanlegget går fyken samtidig og ikke kan kjøpes billig av dødsboet ;) (Var jeg stygg nok, nå? :D)

Johan-Kr
 
C

century

Gjest
En nær slektning sotet ned hele huset i edru tilstand:
Han støvsuget iherdig en sotete parafinkamin. Med all fokus på jobben så han ikke at støvsugeren hadde fritt utløp.....

Ozon er tingen ! Det fjærner all lukt. Sett på alt du har av driller, mixmastere etc. Høy temperatur løser ut lukten, så sett på ovnene på full guffe også, med ventilatoren på laveste hakk kan du så gå på by'n. Ta med huskeliste til du kommer hjem og lag noen ferdige smørbrød på forhånd.
 
S

slowmotion

Gjest
Sett skåler med eddik rund i leiligheten, det dreper lukt i løpet av en dag eller to.
Tusen takk for det gode rådet,
nå er huset så og si luktfritt!

:D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Her er et kjerringråd mot inntørkede vanskelige flekker på hvite skjorter; Effekt WC rens fra Europris :)

Hadde vært på fest og fått hvitskjorta tilsølt med noe brunt fludium midt på brystet. Hadde glemt skjorta og den ble liggende et par uker uten vask. Flekken var av den svært vanskelige sorten; mye ble prøvd inkl vanlig flekkfjerningsspray, 35% eddik, salmiakk etc. Eddiken tok en god del, men ikke alt. Tok så litt ufortynnet WC rens på den våte flekken og gnidde på: 10 sekunder etter var alt vekk, ikke antydning til flekk :)

NB! ikke bruk på farvet tøy, det er blekemiddel i den.

Effekt WC rens er fantastisk å få bort gammel møkk i dusjkabinett, vaske tak og mye mer.
 
Topp Bunn