Ovitzi’s kjellerbule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Hvor stor tenkte du? Skal du bygge kabinett til innfellingshøyttalere eller ren koblingsboks?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ren koblingsboks bak «rack» der alle kabler kommer i veggen. Teor det blir en spot kasse hvis jeg ikke finner annet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Altså et koblingspanel uten strømuttak, innfelt i veggen? Høres bra ut, det..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Gjorde det enkelt med 2 bokser fra Monoprice med en traktlignende funksjon, står en tverrbjelke over boksen inne i veggen der alle rør for høytalerledningene kommer ut av. Rørene er limt i tverrdrageren i veggen slik at det sitter. Trekkefjæren er enkel å dra/skyve igjennom her.

    HDMI 32mm rør ved siden av. Hele sulamitten blir jo skjult av racket da.

     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å nærme meg å legge tak. Har ribbet ned til takbjelkene nå. Så lurer jeg, er takpanel helt krise i en kino?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Takess?? Burde ikke være det største problemet om høyttalerne du skal bruke holder mål. Tipper de ligger over gjennomsnittet..hehe-- Men får du refleksproblemer, prøv Eccophonskiver for å komplementere. En slags løsning lik det jeg har i stua her..
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Takess er uaktuelt. Synes det ser helt forferdelig ut :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Det vises, ja! Fint. Holder du fristen, tror du? Første juni, sant? Montert de andre innfellerne? Fortsatt spennende, det der..;) På tide å hente en rull Kwik nå, vel? Og planlegge første film, med CC i form av en god pils eller fem....til hver:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TGB: Det er kun veiledende tall, det.Sånn delvis bortsett fra det du skriver om høyde og akustisk plan. Men rommet i seg selv gir som regel de begrensninger som måtte være i en slik setting. Ikke alle kan bruke en halv mil plussl-eller Focusrite- heller.:cool: Spredningskarakteristikken på de her valgte høyttalere er så god at det ikke på noen måte er nødvendig med vinkling, og hvis så skulle vært implementert her, ville det gått kraftig ut over både kostnader, arbeidsmengde og estetikk. Trådstarter vet så definitivt både hva han gjør og hvorfor. Dette er starten på en svært god hjemmekino, ikke storsalen på Ringen..
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med for høy plassering er ikke nødvendigvis spredningen; men det tar livet av atmos/dts:x objekt-lyd når grunnhøyttalere er for høyt på veggen og ikke minst når avstanden til takhøyttalere da blir for liten. Sier ikke det er umulig å ha det gøy når man ser film uansett plassering, men når man først bygger så ville jeg i det minste prøvd å få ting så nært det optimale som mulig - uansett budsjett. Det koster ikke mer å ha rett plassering.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    TGB: Tipper det er ei lita misvisning på bildene her... de sitter nok der de skal, høyttalerne. Plasseringen ER viktig, den. Svært viktig. Men rommet kan altså gi endel begrensninger.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Går veldig tregt, men skjer heldigvis noe på et år :)

    Vis vedlegget 540543 Vis vedlegget 540544
    Er ikke disse innfelte høyttalerne altfor høyt på veggen? Ting skal være i øre-høyde; alternativt øre-høyde + 30cm for surround/surround back. Ikke minst, frontene skal være vinklet 30 grader inn mot MLP.
    Surroundhøyttalerne ser nok ut til å være veldig høyt på veggen, men takhøyden er dessverre lav. Kun 202 FØR gulvet er lagt. Så de er i nok ikke langt unna ørehøyde + 30 cm.
    Frontene valgte jeg ikke å kåle med å få vinklet da jeg neppe hadde fått det pent pga mine snekkerkunnskaper. Dog kan diskanten på disse vinkles.
    Prioriteringer med vanlig tv og motorisert lerret gjør at senterhøyttaler ikke blir innfelt, dessverre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Da blir det jo enda mer logisk!! Og med vinklingen av diskanten- should you choose to do so- vil du kunne omgå flere av de problemene som listes her oppe:rolleyes: Husk: En diskant du ikke ser, hører du heller ikke..hehe..:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    En liten oppdatering, endelig kan jeg si det nærmer seg :eek:

    32778DD4-E798-4588-8337-8EF395F213BD.jpg
    EF170F48-112F-4625-8E95-0B25473FE086.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Dæven, du jobber...:cool: Like greit, det, sånn som det har regna i det siste. Har allerede måttet åpne etpar julepakker igår- det er noe du vil like. Garantert:cool: Og definitivt ikke noe alle andre har , heller... Snart bare popcornautomaten og Bond-posterne fra 80-tallet som mangler i det rommet. Jeg skal søke en "Living Daylights" Picture Disc til deg-- Få bare du tak i en Play&DIsplay..
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Godt tops med testing av sub. Har en SVS PB12 som jeg kan prøve ut plassering med. Blir enten in-wall sub dra Definitive Technology eller et par på gulvet fra Arendal Sound.

    Sitter på 4m avstand fra 100" lerret og syns det er passe (burde hatt 106" pga av kasteavstand) men skjønner det er individuelt.

    Forstår jeg deg riktig at du vil ha inwall subwoofer også..? Da ville jeg testa med en "årntli" sub rett foran der du har tenkt å plassere den for å se/høre/måle om den i det hele tatt passer der.

    Du skriver du har mur gulv. Da ville jeg seriøst ha vurdert tactile transducers (rumperistere) i tillegg. Jeg bruker 4 stk 18" subber, og er forsåvidt fornøyd med det, men skikkelig morro blir det ikke før risterne er koblet til. ;)
    Regner med at du har pratet med Andre. Jeg kan anbefale Definitive Technology sub. Har selv 2 stk supercube referernce. Må gjerne ta deg en tur.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Rammesystemet er nok der av en grunn. Hvor har du henta de skivene? Kan være litt lurt å da søke "byggrådgivning" på samme sted- feks kan det være Maxbo...
    Hvilke skiver tenker du på? Hjelper ikke å søke på byggrådgivning, da disse platene «skal» monteres med rammer. Men jeg vet noen har gjort det uten, og kunne tenkt å få se resultat av det. Synes rammene blir litt «kontoraktig».
    Andre får inn noen takplater i 10 cm. tykkelse med målene 180x120 som kan skrus i taket med list rundt.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Godt tops med testing av sub. Har en SVS PB12 som jeg kan prøve ut plassering med. Blir enten in-wall sub dra Definitive Technology eller et par på gulvet fra Arendal Sound.

    Sitter på 4m avstand fra 100" lerret og syns det er passe (burde hatt 106" pga av kasteavstand) men skjønner det er individuelt.

    Forstår jeg deg riktig at du vil ha inwall subwoofer også..? Da ville jeg testa med en "årntli" sub rett foran der du har tenkt å plassere den for å se/høre/måle om den i det hele tatt passer der.

    Du skriver du har mur gulv. Da ville jeg seriøst ha vurdert tactile transducers (rumperistere) i tillegg. Jeg bruker 4 stk 18" subber, og er forsåvidt fornøyd med det, men skikkelig morro blir det ikke før risterne er koblet til. ;)
    Regner med at du har pratet med Andre. Jeg kan anbefale Definitive Technology sub. Har selv 2 stk supercube referernce. Må gjerne ta deg en tur.
    Jeg har kommet fram til at det blir selvbygg. BEF og einarj har vært veldig overbevisende der. Element og forsterker er kjøpt inn, så nå er det på tide å finne fram sag og tvinger :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Dayton 12" og Hypex, da, eller??
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ovitzi: Rammesystemet er nok der av en grunn. Hvor har du henta de skivene? Kan være litt lurt å da søke "byggrådgivning" på samme sted- feks kan det være Maxbo...
    Hvilke skiver tenker du på? Hjelper ikke å søke på byggrådgivning, da disse platene «skal» monteres med rammer. Men jeg vet noen har gjort det uten, og kunne tenkt å få se resultat av det. Synes rammene blir litt «kontoraktig».
    Andre får inn noen takplater i 10 cm. tykkelse med målene 180x120 som kan skrus i taket med list rundt.
    Noen anelse om hvordan disse ser ut? Har en "interiørarkitekt" hjemme som har litt meninger.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Rammesystemet er nok der av en grunn. Hvor har du henta de skivene? Kan være litt lurt å da søke "byggrådgivning" på samme sted- feks kan det være Maxbo...
    Hvilke skiver tenker du på? Hjelper ikke å søke på byggrådgivning, da disse platene «skal» monteres med rammer. Men jeg vet noen har gjort det uten, og kunne tenkt å få se resultat av det. Synes rammene blir litt «kontoraktig».
    Andre får inn noen takplater i 10 cm. tykkelse med målene 180x120 som kan skrus i taket med list rundt.
    Noen anelse om hvordan disse ser ut? Har en "interiørarkitekt" hjemme som har litt meninger.
    Har ikke sett dem enda, du får ta en prat med Andre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.067
    Antall liker
    3.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at det finnes varianter av Rockfon-platene tiltenkt brukt med skjult rammesystem.
    Kommer ikke i like tykke varianter, men det finnes altså.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Andre får inn noen takplater i 10 cm. tykkelse med målene 180x120 som kan skrus i taket med list rundt.
    Noen anelse om hvordan disse ser ut? Har en "interiørarkitekt" hjemme som har litt meninger.
    Har ikke sett dem enda, du får ta en prat med Andre.
    Kommer til og prøve dem. Andre hadde meg i tankene da han bestilte dem.
    Gi et vink når du får dem. Hadde vært greit å se dem før jeg bestemmer meg for noe
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Teflon før jul her...hehe...
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Er det like kritisk for en subwoofer for plassering inn mot sidevegg som med "vanlige høyttalere"?
    Tenker muligens å bygge to smal litt høy sub plassert i hjørnene. Vil det være problematisk at elementene kommer veldig nært sidevegg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Hvis du ikke passer på å holde rede på frekvensene/kabinettene, ja. Et basselement skal ikke gjøre annet enn å flytte luft tilsvarende de frekvenser det skal gjengi, og i et ideelt opplegg skal membranen bevege som som det perfekte stempel. Innvendig i kabinettet vil det samme elementet sette skivene i bevegelse, du får vreng og gufne kabinettresonnanser- Hvis du klemmer subene inn i et hjørne vil de negative frekvensene samle seg der, blande seg med direktelyd og føre til basshevinger/kanselleringer . Det er for å motvirke dette at jeg har bassfeller bak anlegget- de kapper av hjørnene, rydder i bakoverrettede frekvenser samt generell soundstage. I tillegg vil selve sideveggen kunne funke som membran.... Derfor: Små, raske, velbygde elementer, kjempeforsterkere , gode innstillingsmuligheter/kabinetter, steinkontroll, god demping og regelrett masse/tyngde:cool: Sånn i tillegg til korrekt dimensjonering, avkobling fra omgivelser materialbruk og riktige T/S-parametre/avstander...
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Er det like kritisk for en subwoofer for plassering inn mot sidevegg som med "vanlige høyttalere"?
    Tenker muligens å bygge to smal litt høy sub plassert i hjørnene. Vil det være problematisk at elementene kommer veldig nært sidevegg?
    Noen vil nok påstå at plassering av sub er kritisk men ta feks Peter Lyngdorf som konsekvent plasserer subwoofer der den/dem produserer mest bass (hjørner) og deretter bruker DSP til å rydde opp.

    Hør med bassmesterne Einar og/eller BEF om dette.

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Altså MASKERER nevnte Peter problemet....Det er kanskje det enkleste, men det omgår ikke det faktum at suben da kan ha bortimot helt jævlig konstruksjon ellers..DSPer er tross alt ikke et be-all-end-all. Kun en hjelp til å rette på de MINSTE romproblemene..Mest effektive fra 200 Hz og NED. Noe særlig bruk høyere enn det, så kverker de dynamikken.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Da er det avgjort. 120" er testet og godkjent av interiør sjefen. Kunne kanskje fått til mer, men pga plassering av senteren så sier jeg meg fornøyd med 120" ;D Så NÅ blir det fotball på storskjerm i en kald og støvete kjeller for å feire:p
    Du kunne vente med køb af lærred, til du kender den faktiske behov størrelse. Jeg skal have mit lærred gjort mindre, fordi jeg ikke bruger det hele. Det lærred der ikke bruges, er en ulempe både billedemæssigt og lydmæssigt. Det er et stykke plastik, du har imellem dine højttalere og det gør ikke noget godt for noget lydmæssigt.

    Jeg bemærkede det vindue du har i venstre side. Det er vigtigt for god lyd, at venstre side og højre side er ens. Et forslag er montering af en kraftig plade for vinduet, når der spilles musik eller film. Glasvinduer giver glaslyd.

    Uheldigt er det også, at du har en skydedør i højre side. Igen uens sider. Her kunne du i begge sider bruge nogle tunge dyre Svanø SMT V-wings eller absorbenter. Jeg bruger V-wings med godt resultat.

    Hvad vi du gøre med akustikken? Du har 6 flader. De to sidevægge er vigtigste dit tilfælde, specielt fordi de er uens. Bagvæggen er også meget vigtig, specielt fordi sofaen står for tæt på væggen. Du er nok nødt til at absorbere noget af det, men ellers er diffusere bedst.

    Når de ting er gjort, kan du begynde at overveje loftet. Man skal gøre tingene i den optimale rækkefølge. Gulvet er det allermindst vigtige. Der skal helst ikke være gulvtæppe på.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Kom jo på at jeg har en tråd jeg kan spamme som min egen «mittanlegg» 😃
    Rommet er ferdig, men dog uten akustiske tiltak, eller dvs jeg har noen prøvetiltak med noen rockwoolplater jeg hadde til overs kledd med dynetrekk.

    Kjøpte Yello - Flag på vinyl i går. Har hørt den endel på streaming før, men lyden på vinyl her er en annen verden😍

    IMG_0870.jpeg
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Humminguru’en har fått kjøre seg litt i dag. Bare nye plater er vasket. Her er filteret i trakta etter 12 plater 😱

    IMG_0871.jpeg
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    I dag spilles det via streaming. Har fått en låne dac i hus. Audio Note kit dac 1.1. Etter et rørbytte og noen timer med oppvarming sitter jeg å smiler 😁 Som denne "lille" dacen spiller 🥳 Takk til @veleik for lånet 👍 Må jeg ut på rørdac leting?

    image.jpg
    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn