Kjell Hillvegs klassiske spalte i Aftenposten

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg gikk inn på forumet for å lese alt som var skrevet om Kjell Hillvegs klassiske spalte i Aftenposten - og fant ingenting. Denne spalten er altså fjernet fra Aftenposten morgennummer på fredager. Avisens "begrunnelse" er at det er blitt gjort på grunn av "en fornying som enhver avis er avhengig av". I mine ører er dette ren svada. Er avisen "avhengig" av å fjerne en spalte som man meget godt vet er elsket av titusener av lesere der ute? Hva er vitsen med det? Er "fornying" blitt et mål i seg selv? Aftenposten skrev så vakkert om at klassisk skulle bli ivaretatt av Idar Karevold og en annen person som jeg ikke husker navnet på. Vel, Karevold har jo alltid vært der, så det er vel knapt noen sensasjon, og den andre personen har mildt sagt ikke markert seg nevneverdig hittil. Jeg mener det er et stort tap at Hillveg blir borte, og kan bare gå ut fra at avisens begrunnelse er den reelle... :mad:

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Veldig dumt! :(
Den mannen er en av de viktigste ambassadørene for klassisk musikk her til lands. Kunnskap, entusiasme og formidlingsevne i samme spann er alltid gull verdt. Vil vel si aftenposten svikter sin oppgave som kulturavis her. Kanskje Kjell rett og slett ikke gidder mer?

Mvh
Sniff

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det kan jo godt være at han har fått nok, og det ville vært en ærlig sak, men hvorfor skulle Aftenposten i så fall pakke det inn i bomull? De kunne jo ganske enkelt ha skrevet at han besluttet å gi seg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes mange områder i klassisk musikk, historiske perioder, sjangre, historiske utøvere, no way noen kan dekke alt like bra, og på noen områder har Hillveg uovertruffen kompetanse. Hva Aftenposten vil oppnå med å snevre inn egen kompetanse er neimen ikke lett å forstå, hadde jeg hatt abonnement, hadde jeg skrevet harmdirrende til redaktøren. Kall det en oppfordring.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har skrevet til Aftenposten, som mange andre. Jeg kom til å tenke på da A-Magasinet gikk inn for mange år siden. Hillveg hadde sin faste spalte der, og avisen hadde planlagt at den skulle avvikles, Men da var det mange, undertegnede inkludert, som pep høylytt, og plutselig var Hillveg tilbake gitt (den gangen i lørdagsnummeret). Skal bli spennende å se om det virker denne gangen også. Men for å si som grisen da det stundet mot jul: Jeg har mine tvil... :'(

calpin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2008
Antall liker
0
Var der ikke en liten interesse konflikt i form av eierinteresse i en spesiel forretning
og det å omtale akkurat den forretningens salgsvarer.

For all del. Smålig spør du meg, men mente det var noe der....

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Det var i alle fall en problemstilling i forhold til P2`s "På sporet". Som du sier; litt smålig. Vi blir klokere og han får solgt mer musikk, plateselskapene gjør det bedre å får spilt inn mer godsaker osv osv. Alle vinner.

Mvh
Sniff

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg mener å huske at det kom ut en cd som het noe sånt som Hillvegs Favoritter, og da fant NRK i sin visdom ut at det ble habilitetsproblem at Hillveg skulle sitte "På Sporet" og anbefale innspillinger. Dermed exit Hillveg.

K

kbwh

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Avisens "begrunnelse" er at det er blitt gjort på grunn av "en fornying som enhver avis er avhengig av".
Kanskje avisen ønsker anmeldere som fokuserer mer på de nyere strømningene enn hva Hillveg gjør?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Steinar_Lund skrev:
Avisens "begrunnelse" er at det er blitt gjort på grunn av "en fornying som enhver avis er avhengig av".
Kanskje avisen ønsker anmeldere som fokuserer mer på de nyere strømningene enn hva Hillveg gjør?
ja, særlig når det gjelder klassisk....

Vel, er ikke alltid enig med Hillveg, men han er nå uovertruffen på sangere. Og Bergonzi er nå Bergonzi, uansett strømninger. Og han er jo uansett bare en freelancer på et områed som dekkes av flere.

Var du ironisk her?

K

kbwh

Gjest
Ikke ironisk, bare upresis/ufullstendig.

Hillveg liker det store, klangrike, romantikk i hver tone, slik jeg tolker smaken hans. Og han skriver om det han liker. Når man har et par klassiske anmeldelser i uka i en avis kan det bli smalt.

Topp Bunn