Bil, båt og motorsykkel Kjedelig, økonomisk cruiser

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Som tittel sier trenger vi en rimelig bil (<100000,-) som er driftsikker og økonomisk og eie. I tillegg skal den være komfortabel nok til å takle lange reiser som Oslo-Malmø i cruise-hastighet 120-130 km/t. Vi bor i Oslo, så den kommer til å bli brukt litt her også.

Jeg har nå sett meg ut noen alternativer og det er ikke en enkel oppgave å bestemme seg. Skal vi gå for en nyere bil som er økonomisk (?), men ganske liten (Se Ford Fiesta) eller en eldre større bil som har gått lengre, men er skikkelig digg på langtur (se Jaguar X-type). Eller skal man være snus fornuftig å gå for Prius?

Foreløpig er vi bare to stk, men ser for oss å ha bilen noen år. Det vil altså bli både turer med venner og der vi vil trenge plass til ski og flere enn en liten trillekoffert. Mulig Fiesta'en blir litt liten altså...

Noen som har nyttige innspill?
 
Sist redigert:

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Passat, Golf, Avensis, A4
 
C

Cyber

Gjest
Saab er selvfølgelig en kjekk bil, men du velger du Jaerbu sin håper jeg du har et slikt stående også. Snart 200 000 kilometer, 10 år til neste år...
71-017_l.jpg

Det meste fornuftige valget måtte vært en Toyota Avensis 2008-modell med ca 90-120 000 på måleren. Et hav av plass, aldri en feil. Helt kurant å kjøre. Toyota sine hybrider er også meget driftsikre, faktisk mer enn vanlige utgaver med bensin/diesel ifølge statistikken.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.527
Antall liker
9.684
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal du ha den noen år (og det er det viktigste) så bør du kjøpe en mindre bil (=nyere innenfor de økonomiske rammene) av et merke med god feilhistorikk (=Japan). Om noe annet er viktigere for deg bør du velge noe annet. Hva som er viktigst er det bare du som kan svare, på. Men glem å få en stor, komfortabel, rask bil med lang levetid innenfor de rammene. Her må du bestemme hva som er viktigst.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Hva med brukt Skoda Oktavia eller Superb?

Store og greie biler som er meget gode kjøp prismessig som brukte. Skoda holder gjennomgående best kvalitet av bilene fra VAG konsernet!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
SAAB var langt framme på sittekomfort og kjøreegenskaper i mange år.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Fruen og jeg gikk ned noen hakk sist vi byttet bil, nærmere bestemt ned til Volvo C30 Har ikke angret ett sekund. Komfortable seter, god plass foran, greie kjøreegenskaper, gjerrig. Eneste ankepunktet er at bagasjeplassen er snau.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Syns forslaget om Prius virker fornuftig. Lite feil, og meget god drivstofføkonomi. Ikke så verst å kjøre heller, egentlig.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Som andre her nevner,så er vel Toyota det sikreste valget,mtp lite problemer.
Mvh.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Skal du kjøre så langt som Oslo - Malmø ofte ville jeg nøye vurdert en bil med litt størrelse, både på bil og motor.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ser Saab er anbefalt og slutter meg til. Førstehåndkjennskap til tidlige 9-3 og senere 9-5 modeller fra 2006. Utgave f.eks. Vector Sport bensinturbo med automat og DE herlige, anatomiske skinnsetene er jo helt overlegent til bruket du snakker om. Kjørt strekker på over 120 mil uten annet en nødvendige pauser og kommet frem med like frisk rygg. Hatt flere japanere, men setene er ofte ikke bra nok designet IMO.
ingen av mine Saab hadde feil annet enn slitasjedeler. (Men OBS på 9-5 før 2005! Google oil sludge) Så er det noe med det svenske kraftige stålet, måten bilene ble designet/testet på;Simulerte elgpåkjørsler istedenfor kun kræsj i betongblokker, maskiner som åpnet dørene x tusen antall ganger for å sjekke slitasje osv. Til tider småsært, men jeg har sansen. Det hadde ikke GM..
Så får man SW av type Hirsch e.l. Som gjør at bilen går uanstrengt uansett last og føre;) Dette ble forøvrig levert av Saab selv, hardtestet og med full garanti.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Takk for alle tips folkens.

Det er mange som anbefaler ganske store biler (9-5, Superb), noe som sikkert er knallgode biler, men for prisen vi vil betale må det bli biler som er over 7 år eller gått nær 200K km. Vi synes dette blir litt gammelt og/eller for godt brukt.

Det heller mer og mer mot en Fiesta med 1.6 liter diesel. Da får jeg en 2010 som har trillet under 100K. Burde vel være grei på langtur (og spesielt i byen) og hvis jeg må få med skia får det bli takstativ. Før vi bestemmer oss skal vi ta en prøvetur både med denne og en større og eldre bruktbil.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fiesta?

Her:

Toyota Avensis 1.8 SOL 2007, 91 000 km, kr 119 000,- -

Samme bilen har jeg selv hatt i 5 år uten å bytte annet enn bremser, viskergummi og motorolje.
En venn av meg har en 2007 modell Avensis, riktignok med D-4D motoren og den har vært mer på verksted enn hjemme hos han.
Det er tydeligvis en kjent sak at den dieselmotoren ikke er så robust, ifjor fikk han ny motor uten spørsmål og kostnad så en får fenomenal kundebehandling av Toyota. Noe som helt klart er et pluss.

Hvis man surfer på MR2 og Celica ser man at svært mange av de også har fått byttet motor så de har noen dårlige motorserier på både bensin og dieselsiden.

Når det er sagt så kjørte jeg 60 000 problemfrie kilometer med min Yaris som ble byttet ut pga familieforøkelse.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Takk for alle tips folkens.

Det er mange som anbefaler ganske store biler (9-5, Superb), noe som sikkert er knallgode biler, men for prisen vi vil betale må det bli biler som er over 7 år eller gått nær 200K km. Vi synes dette blir litt gammelt og/eller for godt brukt.

Det heller mer og mer mot en Fiesta med 1.6 liter diesel. Da får jeg en 2010 som har trillet under 100K. Burde vel være grei på langtur (og spesielt i byen) og hvis jeg må få med skia får det bli takstativ. Før vi bestemmer oss skal vi ta en prøvetur både med denne og en større og eldre bruktbil.
Du får en Focus for nesten samme pris som Fiesta. Jeg er enig i at det er bedre med en liten, nyere bil enn en stor, eldre.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fiesta?

Her:

Toyota Avensis 1.8 SOL 2007, 91*000 km, kr 119*000,- -

Samme bilen har jeg selv hatt i 5 år uten å bytte annet enn bremser, viskergummi og motorolje.
En venn av meg har en 2007 modell Avensis, riktignok med D-4D motoren og den har vært mer på verksted enn hjemme hos han.
Det er tydeligvis en kjent sak at den dieselmotoren ikke er så robust, ifjor fikk han ny motor uten spørsmål og kostnad så en får fenomenal kundebehandling av Toyota. Noe som helt klart er et pluss.

Hvis man surfer på MR2 og Celica ser man at svært mange av de også har fått byttet motor så de har noen dårlige motorserier på både bensin og dieselsiden.

Når det er sagt så kjørte jeg 60 000 problemfrie kilometer med min Yaris som ble byttet ut pga familieforøkelse.
Dette gjelder nok ikke bare MR2 og Celica, men alle modellene som hadde 1ZZ-FE motoren fram til 2002, hvor problemet ble utbedret. Kjøper du en nyere Toyota med bensin skal iallfall ikke dette være et problem lenger. Og som du sier selv, så har veldig mange av de bilene som kom med denne produksjonsfeilen fått byttet shortblock på garanti av Toyota, men sjekk om bilen bruker olje hvis du skal kjøpe en eldre modell med 1ZZ-FE motoren. T-sport motoren 2ZZ-GE hadde derimot ikke dette problemet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.805
Antall liker
5.452
Sted
Holmestrand
Trodde aldri jeg skulle si det, langt mindre kjøpe en:
Forrige bil var en Ford Mondeo stasjonsvogn, 2000-modell. 2 liter/115 HK.
Alt utstyr, inkl elektriske seter.
God å kjøre både på motorvei (cruiser!) og ellers.
Ikke feil i det hele tatt.
Ikke superbillig på drivstoff, men helt OK.
Tror det er mye Mondeoer å få til en grei pris.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Det ble en Mercedes-Benz B-klasse. Tror den vil bli behagelig, økonomisk og akkurat passe kjedelig til bruksområdet. Diesel på 2 liter og 109 hester og seks gir holder sikkert også på langtur.
Var heldig å finne en til budsjett (pga ganske lite ekstrautstyr) som ikke har trillet så langt.
 
Topp Bunn