Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Ikke Nikon, men NOS Contax T2 til 500€ rett før bedre middag på fredag.
    Går ikke gæernt der

    Må dessverre skyve på kjøpet av Orto 2m monoSE
     
    S

    svk

    Gjest
    har hatt kamera mitt i snart 8år nå. har prøvd forskjellig etter den tid. men faller tilbake til min gamle Nikon.
    kunne tenkt meg nytt kamera, noe som er bra og veldig lett. den pakken jeg har nå veier 1 kg.
    som familiefar så trenger jeg noe som er lett og tar bedre bilder enn mobil. men må si mobilene nå til dags tar veldig bra bilder.
    tar bedre bilder enn mitt første kamera, kjøpt for snart 30 år siden. sånnsett så burde jeg jo egentlig vært fornøyd men en iphone 11 eller noe sånt.
    den er jo alltid med også. så slipper en å huske på å ta kamera med seg.
    Nikon 1 som jeg kjøpte brukt, kommer faktisk til kort når det gjelder nyere mobiler
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hva med et Nikon Z50?

    Ken Rockwell "goes gaga", men det ser ut som alle som har prøvd det tar av...
     
    S

    svk

    Gjest
    Bruker bare et objektiv. Mange år siden jeg hadde mer enn ett objektiv.

    Så tenker egentlig fast brennvidde,stor sensor og skikkelig søker.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har prøvd meg på 2 fuji kamera xe1 og xt-10.
    Gode bilder. Men hvor er ISO hjulet? Det har den ikke
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Fujifilm X-100F og nye X-100V har ISO-innstilling via hjulet på toppen, men ikke et eget dedikert hjul for dette.
     
    S

    svk

    Gjest
    Løsningen nevnt ovenfor duger. Er jo sånn jeg gjør med nikon også. Eldre fuji har ikke denne løsningen
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte meg nettopp en fujifilm x100f i brunt. De selges ut til gode priser nå som x100V har kommet. Bestilte mitt på Scandinavian Photo, og får det vel i løpet av de nærmeste dagene.

    Og retro håndlaget skinnveske måtte til - bestilt på eBay til drøyt 900 kroner inkl. frakt og moms.

    black8 s.jpg

    black7 s.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har prøvd litt fuji. Men er liksom noe så mangler
    Spørs jo helt hva man forventer altså. Det perfekte kamera finnes vel ikke hvis det skal yte like bra som et fullformats proff-kamera , men samtidig forsvinne i en lomme.
    Fujifilm X100F innfridde og til og med overgikk mine forventninger så langt. Kompakt, stilig retro-look, meget bra bildekvalitet , bra søker , perfekt til manuell innstilling osv. osv. Men søker man 4 k video , zoom , først og fremst program automatikk osv. - så bør man søke andre steder.
     
    S

    svk

    Gjest
    Likte ikke betjeningen av kamera.foretrekker heller de 2 hjula jeg har på min nikon dslr.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå vet jeg ikke hvilke Fujifilm du har prøvd , men X100F har i alle fall tilsvarende hjul foran og bak. Jeg er Nikon D810 bruker også.

    1031753.jpg

    1031753_2.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stort sett brukes de til å manuelt justere lukkerhastighet og blenderåpning. Veldig greit å ha separate hjul til dette istedenfor å kløne med komboknapper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    DSC_0803.jpg
    DSC_0804.jpg

    Desverre blir mye av hensikten med å ha et mindre (speilløst) kamerahus, "spist opp" av å ha lyssterkt glass.
    Har derfor investert i en Nikkor Z 16-50 mm 1:3,5-6,3 "pancake" objektiv. Dette er et cropsensor (DX) objektiv
    beregnet brukt på lillebroren Z50 men enkelt å bruke på Z6en, da kameraet automatisk swicher til DX.
    Oppløsningen går ned fra 25 megapixler til rundt 11 megapixler, men dette er godt nok for snapshots, video
    og reisebruk. Uansett nesten like høy oppløsning som på mitt gamle D700. Veldig godt fornøyd så langt!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ser bra ut, Brekke. Jeg har lenge fundert på Z6 men ikke vært helt i humør til det.
    Det blir nok ikke noe ny Nikon optikk på meg før jeg går over til Nikon Z.
    Der er det oppdateringer på gang, Z6 II og Z7 II annonseres 14.oktober.
    Ryktene sier at det kommer to kortslotter, også SDkort, USB lading, forbedret autofokus og større buffer.
    Spørsmålet blir om jeg skal beholde D750 i tillegg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det motsatte av Pancace objektiv - avtalte akkurat kjøp av en Sigma 40mm 1:1,4 ART. Noe av det mest brutale som er laget i den brennvidden. Utviklet for å møte kravene til 8K filming, men funger utmerket til stills også. 35mm 1:1,4 blir satt i skammekroken i forhold til skarphet. Bokeh er også i en klasse for seg. Vekt ca 1,3 kilo ! Her montert på en D850.

    sigma-40mm-lens-review-lens.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Da var 40mm i hus. Førsteinntrykk er meget bra. Virker solid og velbygget. Skal i følge Sigma tåle ruskevær også. Mange spør seg hva skal man med 40mm når man har 35 og 50? Vel. denne ble laget for å møte kravene til stadig høyere oppløsning og spesielt filming helt opp til 8k. Men når man ser på brennvidden så er den slett ikke dum. Etter min mening erstatter den både 35 og 50mm 1:1,4 - og den er optisk bedre enn begge to. Den ligger nærmere 35mm enn 50 , men blir på mange måter en bedre allrounder enn de to andre. Og poenget med en 1,4 linse er at den skal være SKARP , selv på full blenderåpning. Og det er den - helt ut i kantene. Således får man den diffuse bakgrunnen som er mye av vitsen , i tillegg at den selvfølgelig funker i dårligere lys. Blir spennende å lære denne å kjenne.

    sigma_40mm_dg_hsm_art.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    For de det måtte interessere - 40mm leverer varene. I forhold til 35mm 1:4 ART så veier den nesten det dobbelte , og koster også vesentlig mer. Om den er verd de ekstra kronene er opp til brukeren og hva man skal bruke den til. Det skal sies at ute i naturen osv. så vil man ikke merke samme forskjellene som i en testlab , men de er der. 35mm holder seg godt i pris på bruktmarkedet , tross noen år på markedet. Det var vel den første ART linsa til Sigma. Når en strøken 40mm da dukket opp brukt til et par lapper mer , fant jeg den mye mer interessant. Skulle jeg betalt nypris derimot - så må man vurdere om den er verd de ekstra 6-7 tusenlappene i forhold til 35mm. For virkelig å skape "kaos" så har Sigma også lansert en 35mm 1:1.2 ART. Denne ligger nok nærmere 40mm i ytelse, men koster også omtrent det samme. Fikk ikke testet linsa så mye som planlagt i går, da regnet kom i det jeg tråkka ut av bilen. Legger allikevel ut et par eksempler.

    Tar man bilde i vinkel med full åpning er dybdeskarphet selvfølgelig ganske fraværende , men kan skape morsomme effekter.

    H2.jpg


    H3.jpg


    Blendet ned til 1:2 og litt annen fokus så skifter uttrykket

    H4.jpg


    Ved blender 4 og nedover er den allerede skarpere enn noe jeg har hatt av objektiver. Så gjenstår det å se hvilken som blir mest brukt fremover. 40mm grunnet uslåelig bildekvalitet - eller Nikon 28-70mm 1:2,8 grunnet større fleksibilitet. Den ene trenger ikke utelukke den andre kanskje.....Hvert til sitt bruk.

    H8.jpg


    H15.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sånt som dette får meg til å tenke at jeg muligens ikke bør selge utstyret allikevel, og heller hente det tilbake fra der det er utlånt til, og komme meg litt ut selv. etter mange års pause.
    (D800 med litt ymse)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Sånt som dette får meg til å tenke at jeg muligens ikke bør selge utstyret allikevel, og heller hente det tilbake fra der det er utlånt til, og komme meg litt ut selv. etter mange års pause.
    (D800 med litt ymse)
    Er man interessert i foto utover bare knipsing i automodus så er en god speilrefleks et must egentlig. Jeg føler i alle fall man har mye mer kontroll over hva man driver med i forhold til speilløst. Det geniale med Nikon , Canon EOS m.flere er jo at man kan velge å vrake i opptikk i alle prisklasser (og kvalitet) - og bruktmarkedet er velfylt til en hver tid.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har vært veldig delt på det med salg vs. beholde.
    Har ikke brukt utstyret på flere år, men var veldig ivrig i sin tid.
    har kurant med optikk og alskens tilbehør også. faktisk komplett portabelt studio. men det var fast 50mm og 70-200 som fikk oppleve mest bruk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, jeg har vært veldig delt på det med salg vs. beholde.
    Har ikke brukt utstyret på flere år, men var veldig ivrig i sin tid.
    har kurant med optikk og alskens tilbehør også. faktisk komplett portabelt studio. men det var fast 50mm og 70-200 som fikk oppleve mest bruk.
    Jeg har forrige gullrekka til Nikon med 17-35 / 28-70 / 80-200. Alle 1:2,8. Kjøpte nylig 14-24mm Nikon , og nå altså denne 40mm linsen. Blir jeg god venn med den så frister det å sjekke ut Sigma 105mm 1;4 også. Et monster av en portrett linse . Så får man se om de eldste zoom objektivene blir liggende. Fordelen med 17-35 kontra 14-24 er at den bruker 77mm filterfatning (samme på hele gullrekka faktisk). Greit hvis man ønsker polarisering osv. i naturen. 14-24 tar ikke vanlige filter , men man kan kjøpe holder til digre pro-filter systemer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 17-35 2.8 jeg også. Men den har jeg knapt nok brukt. Ble aldri venn med skikkelig vidvinkelfotografering.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Jeg har blitt veldig glad i 16-35/2.8 Sony alfa. Det er bedre enn fast-objektivene jeg har i samme område og f eks Tamron 45/1.8 (som heller ikke har noen fordel mhp størrelse) Den gamle Minolta 35-70/4.0 holder stand pga sin lille størrelse og at den faktisk er temmelig god. Det er utrolig greit med en vidvinkelzoom av ypperste klasse og med Sony alfa har Sony objektivene vært mulig å få til svært gode priser (70% rabatt på Japan photo for min). Kjøpte brukt kjemperimelig Sigma 24-70/2.8 og 70-200/2.8 men har ikke fått brukt dem ordentlig ennå.
    16-35 har blitt mitt mest brukte objektiv siste året. (trodde ikke det da jeg kjøpte det)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.916
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har blitt veldig glad i 16-35/2.8 Sony alfa. Det er bedre enn fast-objektivene jeg har i samme område og f eks Tamron 45/1.8 (som heller ikke har noen fordel mhp størrelse) Den gamle Minolta 35-70/4.0 holder stand pga sin lille størrelse og at den faktisk er temmelig god. Det er utrolig greit med en vidvinkelzoom av ypperste klasse og med Sony alfa har Sony objektivene vært mulig å få til svært gode priser (70% rabatt på Japan photo for min). Kjøpte brukt kjemperimelig Sigma 24-70/2.8 og 70-200/2.8 men har ikke fått brukt dem ordentlig ennå.
    16-35 har blitt mitt mest brukte objektiv siste året. (trodde ikke det da jeg kjøpte det)
    Sony har jo tatt en god del av markedet etter hvert. Har selv ingen erfaring med de, men forstått at det er bra saker.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Men dette er "gamle" Sony dvs Minolta. Er nok å regne for et døende format.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn