Diverse Kjøper noen nytt Hi-Fi utstyr lengre?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Rene krampetrekninger og helt feil strategi. Med et slikt scenario så blir det som å pisse i buksa for å holde varmen. Taxinæringen gjør samme feilen... kompenserer for fallende marked med økende priser.
Det gjør de aldeles ikke. Kan forøvrig ikke sammenlignes. Det ene er en fysisk gjenstand. Det andre er en tjeneste, som dekker et midlertidig behov i nuet, der man attpåtil har kjøreplikt pålagt av myndighetene. Man er nødt til å ha inntekt til å dekke de faste utgiftene ellers går man konk. Man må i tillegg har nok til lønn. Det nyter ikke å senke prisene hvis behovet ikke er der.
Det bør også nevnes at forutenom de tre største byene er prisene satt av myndighetene.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Problemet er at vi forventer at den første kjøperen skal ta hele tapet og deretter skal "vi" andre bare berge pengene fremover. Eller aller helst tjene på dette. Deretter blir det og la utstyret vandre rundt her.

Ser tendenser til at folk annonserer etter spesifikke produktet som nå sjeldent dukker opp. Eller aldri lengere…

Finn er også mer aktivt enn før. Jeg har solgt til høyere priser på Finn enn jeg ville få her.

De siste produktene jeg solgte gikk til Spania og Tyskland. Fikk 20 - 30 % mer.
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.483
Torget vurderinger
4
Kjøper både nytt,demo og brukt men ønsker jo en god deal på nytt for å ikke sitte med "hele tapet" selv :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Sirop: Norge har vært bortskjemt med ekstremt gode Hi-Fi-priser i årevis. På bil, derimot, finnes det ikke en eneste nybil som i Norge er verd sin pris. Mht. Hi-Fi; Derfor er også forentningene til bruktpris- også folks betalingsvilje- kunstig lav. På toppen derav kommer nå viruskrisen, hvis ene efekt er kollaps av den norske krona. Da går prisene på Hi-Fi også opp.
Skal jeg si deg er riktig. Solgte min -08 Outlander nå i dag og gikk gjennom gamle papirer på den;
Bilpris - 185.000,
Engangsavgift til staten - veldig nært like mye.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
AOC: Se til Danmark, så får du en bekreftelse til: Peugeot 108 og Citroën C1 kan fort fås NY der for ca DKK 79000. FØR viruskollapsen. På samme tid må vi ut med 215 000 NOK. For samme bilen...med løve i grillen.
 
  • Liker
Reaksjoner: AOC

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
675
Antall liker
755
Hvis man ser rundt på hva de forskjellige butikkene gjør med dyr high end så kan man i Norge gjøre meget gode kjøp. I det siste har det blitt annonsert "demobrukte" høyttalere og elektronikk til 40 % av ny pris, eller enda lavere. Da er mesteparten av tapet tatt av importørene. Ved å gjøre slik ødelegger importørene egne merkevarer fullstendig og det er omtrent umulig å forlange "veiledende" priser etter slike stunt.

Hifi-markedet i Norge er meget gjennomsiktig og "alle" kjenner "alle" importører og butikker, stort sett. En meget skummel salgsstrategi som jeg tror (!) kan forklares med at salget uteblir fullstendig eller i meget stor grad. Mange satser på merker som er nokså ukjente og da blir det enda mer komplisert. Er man i markedet for eksotisk high end kan man gjerne kjøpe dette i Norge for så å selge det internasjonalt uten å tape store penger. Når prisene er lagt så lavt som de ofte er.

Det finnes mange eksempler på en slik "strategi", det er nok å ta ett sveip på Internett. Jeg synes det er veldig bra at noen tør å importere dyr og "eksotisk" high end, det beriker miljøet. Men jeg er usikker på om det er bærekraftig på sikt. Jeg håper, men er skeptisk.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
AOC: Se til Danmark, så får du en bekreftelse til: Peugeot 108 og Citroën C1 kan fort fås NY der for ca DKK 79000. FØR viruskollapsen. På samme tid må vi ut med 215 000 NOK. For samme bilen...med løve i grillen.
Hmm. Denne forsto jeg ikke. Danmark er da et av de få landene som har dyrere bilpriser enn i Norge.
Dvs. moms og avgifter er høyere enn i Norge, noe som gjør at produsentene har lavere avanse i Danmark enn i f.eks. Tyskland. Dvs. hvis man skal kjøpe bil (ikke el bil), så har Danmark vært et av de billigste landene å kjøpe i, så lenge man slipper danske avgifter.
NB. Dette var slik det var for noen år siden. Tror det er likt ennå, men kan ikke garantere det.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
AOC: Se til Danmark, så får du en bekreftelse til: Peugeot 108 og Citroën C1 kan fort fås NY der for ca DKK 79000. FØR viruskollapsen. På samme tid må vi ut med 215 000 NOK. For samme bilen...med løve i grillen.
Hmm. Denne forsto jeg ikke. Danmark er da et av de få landene som har dyrere bilpriser enn i Norge.
Dvs. moms og avgifter er høyere enn i Norge, noe som gjør at produsentene har lavere avanse i Danmark enn i f.eks. Tyskland. Dvs. hvis man skal kjøpe bil (ikke el bil), så har Danmark vært et av de billigste landene å kjøpe i, så lenge man slipper danske avgifter.
NB. Dette var slik det var for noen år siden. Tror det er likt ennå, men kan ikke garantere det.
Det er mulig at akkurat disse minibilene som går på bensin(?) er billigere i Danmark, men det er jo ingen som kjøper slike biler i Norge lenger. Jeg antar at nesten alt av småbiler som selges er el. Det antas at ca. 50% av nybilsalget i 2020 er momsfrie elbiler, og disse er tildels mye billigere enn f.eks. i Sverige. Ekstra surt for svenskene er det nok at enkelte nye Volvo-modeller er billigere i Norge enn i "hjemlandet".
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.423
Antall liker
12.512
Sted
Sørlandet
Rene krampetrekninger og helt feil strategi. Med et slikt scenario så blir det som å pisse i buksa for å holde varmen. Taxinæringen gjør samme feilen... kompenserer for fallende marked med økende priser.
Det gjør de aldeles ikke. Kan forøvrig ikke sammenlignes. Det ene er en fysisk gjenstand. Det andre er en tjeneste, som dekker et midlertidig behov i nuet, der man attpåtil har kjøreplikt pålagt av myndighetene. Man er nødt til å ha inntekt til å dekke de faste utgiftene ellers går man konk. Man må i tillegg har nok til lønn. Det nyter ikke å senke prisene hvis behovet ikke er der.
Det bør også nevnes at forutenom de tre største byene er prisene satt av myndighetene.
Har du noen gang tatt taxi og sittet igjen med; jøss, det var rimelig. Eller; det fikk jeg lyst å gjøre igjen. Klart det nytter å regulere priser for å stimulere vekst. Faktisk noe av det mest effektive virkemiddel dem har.

Taxiprisene er regulert her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-09-30-1307

§ 7.(Generelle takster)

Det kan beregnes inntil 49,00 kroner i starttakst fra holdeplass og gate. Ved bestilling kan det beregnes starttakst inntil 84,00 kroner.

For tilkjøring, som definert i § 4 annet ledd, ut over 10 kilometer kan det beregnes avstandstakst inntil 17,80 kroner per kilometer. Vederlaget kan ikke overstige tilkjøringsvederlaget fra nærmeste holdeplass til hentestedet.

For kjøring med passasjer kan det beregnes avstandstakst inntil 10,50 kroner per kilometer for de første 10 kilometerne. For kjøring med passasjer ut over 10 kilometer kan det beregnes avstandstakst inntil 18,50 kroner per kilometer.

For kjøring med passasjer kan det, i tillegg til takstene i tredje ledd, beregnes tidstakst inntil 438,00 kroner per time. I tilfeller hvor drosjebilen har ankommet hentestedet og avtalt hentetidspunkt er passert, kan det beregnes tilsvarende tidstakst.

Det kan uansett beregnes et minimumsvederlag på inntil 111,00 kroner per tur.


Og så har vi alle tillegg i § 8. Poenget mitt var å gi et eksempel og i den hensikt fungerer en tjeneste like greit som et produkt.

-BB-
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Det er ikke slik det fungere. Marginene er ekstremt små. Det er ikke flere som tar drosje om du setter ned prisen med 10%. Det behovet som bestemmer. Antall drosjer er bestemt av myndighetene. Antallet er så høyt at det gir Norges laveste timelønn. Det er ikke noe å gå på. Billigere drosjer er mulig dersom det er færre av dem. Da blir det dårligere tilbud. Det er likevel begrenset hvor mye du kan kjøre inn på en time. Nå er det så ille at praktisk talt alle ansatte er permiterte. Det går ikke an å leve av det.
Næringen sliter allerede med å rekruttere skikkelige folk. Du får ikke bedre folk ved å tilby dem lavere lønn. Lavere lønn er konsekvensen av lavere priser.
Det mange ikke tenker på at selv om det er bra å gjøre er belegget, dvs når taksametert går, bare 30% av tiden. Man skal hente kunden, vente på kunder og kjøre tilbake til et sted der kunder er sannsynlig å finne. 70% er dautid med null inntekt. Samtidig skal man få en anstendig timelønn av dette, + betale moms, forsikring, arbeidsgiveravgift, avdrag på bil, sentralavgift etc- Her er ikke mye å hente. dette er det siste jeg skulle satset på om jeg skulle tjene penger...
At det er dyrt får så være. Det er ikke dyrt i forhold til lønnsnivå, kostnadsnivå og avgiftsnivå.
 
Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Nei, nå er det stopp en god stund framover for mitt low-end/mid-fi-anlegg! Er rett og slett fornøyd, det spiller bra nok for meg og jeg vil heller bruke penger på plater (eller den enorme restskatten som kom her, men det er en helt annen historie...). Men, ikke penger som først og fremst er grunnen, jeg vil rett og slett bare beholde det jeg har. Ikke har jeg store ekspansjonsmuligheter rom-messig, kan f.eks. ikke få inn gulvstående høyttalere før ungene er ute av huset.

God hifi-vår ønskes alle, uansett!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Birk88: Det gjelder langtfra alle modeller. Importøren for Peugeot/Citroën i DK- Andersen & Martini A/S -har sørget for at disse fine franskmennene har samme status der som Toyota, VAG har her hos oss. Norske bilkjøpere er DØNN kjedelige i sine valg, det er IKKE danskene. De har bare ikke like mange STORE biler. Landet er PADDE flatt, så det er ikke helt de samme krav til motorkraft som i Norge heller. Danskene bor TETT ift . oss. Og i motsetning til oss HAR de en god "Hvermansen"-klasse biler som er mulig å få nykjøpt og forsikra for et femsifra- evt svært lavt sekssifra- beløp-levert på døra. Hvis en prisbevisst danske ønsker det, er det bare å avvente de årlige kampanjene de største danske bilimportørene har.. Dessuten er danskene medlemmer av EU, har færre særregler enn oss og nyter i så måte godt av internunions-avtaler mht. eksport. Sterk valuta har de også..fordi de er tilknyttet euroen. Du har lagt merke til kursen?

Espendo: Så velmatcha som det systemet ditt er, har du mer enn grunn til det:cool:
 
Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Birk88: Det gjelder langtfra alle modeller. Importøren for Peugeot/Citroën i DK- Andersen & Martini A/S -har sørget for at disse fine franskmennene har samme status der som Toyota, VAG har her hos oss. Norske bilkjøpere er DØNN kjedelige i sine valg, det er IKKE danskene. De har bare ikke like mange STORE biler. Landet er PADDE flatt, så det er ikke helt de samme krav til motorkraft som i Norge heller. Danskene bor TETT ift . oss. Og i motsetning til oss HAR de en "Hvermansen"-klasse biler som er mulig å få nykjøpt og forsikra for et femsifra beløp-levert på døra. Hvis en prisbevisst danske ønsker det, er det bare å avvente de årlige kampanjene de største danske bilimportørene har.. Dessuten er danskene medlemmer av EU, har færre særregler enn oss og nyter i så måte godt av internunions-avtaler mht. eksport. Sterk valuta har de også..fordi de er tilknyttet euroen. Du har lagt merke til kursen?
Da antar jeg at dette sitatet fra TØI da er helt feil:

"Bilavgiftssystemene i våre nærmeste naboland er forbausende forskjellige fra vårt.
Danmark har en verdibasert og sterkt progressiv registreringsavgift for personbiler, med justeringer bestemt av energiforbruket. Avgiftene på eie og kjøp av bil er grovt regnet dobbelt så høye i Danmark som i Norge."

Sitatet er hentet fra side 5 (V) i en rapport fra TØI (trafikkøkonomisk institutt) fra september 2019 ( https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=51124 ).

Forøvrig viser en kjapp kikk på en golf viser dansk pris ca. 520k (1,5 eTSI Mild hybrid - 150 HK) mens i Norge ca. 400k (1,5 150 hk eTSI 7-trinns DSG). Her har jeg ikke sjekket om det er helt identisk modell. Priser i NOK.
For en Peugeot 108 Active er fordelen dansk ca. 170k vs 180k i Norge.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Birk88: Det gjelder langtfra alle modeller. Importøren for Peugeot/Citroën i DK- Andersen & Martini A/S -har sørget for at disse fine franskmennene har samme status der som Toyota, VAG har her hos oss. Norske bilkjøpere er DØNN kjedelige i sine valg, det er IKKE danskene. De har bare ikke like mange STORE biler. Landet er PADDE flatt, så det er ikke helt de samme krav til motorkraft som i Norge heller. Danskene bor TETT ift . oss. Og i motsetning til oss HAR de en "Hvermansen"-klasse biler som er mulig å få nykjøpt og forsikra for et femsifra beløp-levert på døra. Hvis en prisbevisst danske ønsker det, er det bare å avvente de årlige kampanjene de største danske bilimportørene har.. Dessuten er danskene medlemmer av EU, har færre særregler enn oss og nyter i så måte godt av internunions-avtaler mht. eksport. Sterk valuta har de også..fordi de er tilknyttet euroen. Du har lagt merke til kursen?
Da antar jeg at dette sitatet fra TØI da er helt feil:

"Bilavgiftssystemene i våre nærmeste naboland er forbausende forskjellige fra vårt.
Danmark har en verdibasert og sterkt progressiv registreringsavgift for personbiler, med justeringer bestemt av energiforbruket. Avgiftene på eie og kjøp av bil er grovt regnet dobbelt så høye i Danmark som i Norge."

Sitatet er hentet fra side 5 (V) i en rapport fra TØI (trafikkøkonomisk institutt) fra september 2019 ( https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=51124 ).

Forøvrig viser en kjapp kikk på en golf viser dansk pris ca. 520k (1,5 eTSI Mild hybrid - 150 HK) mens i Norge ca. 400k (1,5 150 hk eTSI 7-trinns DSG). Her har jeg ikke sjekket om det er helt identisk modell. Priser i NOK.
For en Peugeot 108 Active er fordelen dansk ca. 170k vs 180k i Norge.
slik har det vært i mange år hos våre kjære naboer, bare tull det Auditor kommer med som vanlig

mvh
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
slik har det vært i mange år hos våre kjære naboer, bare tull det Auditor kommer med som vanlig

mvh
De er ikke min kjære naboer.:p Fyller tanken og slår vannet av potetene på svensksia av Øresund og kjører slalåm mellom disse små playmobilene deres helt til veien heter (7) 2t50m senere og jeg omsider kan trekke frisk tysk luft på Rastplatz Jalm Ost.
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
slik har det vært i mange år hos våre kjære naboer, bare tull det Auditor kommer med som vanlig

mvh
De er ikke min kjære naboer.:p Fyller og tanken og slår vannet av potetene på svensksia av Øresund og kjører slalåm mellom disse små playmobilene deres helt til jeg leser 7 tallet 2t50m senere og kan trekke frisk tysk luft på Rastplatz Jalm Ost.
Hehe Danskene er flotte folk Tosken :) Det er landet også

mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.418
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
slik har det vært i mange år hos våre kjære naboer, bare tull det Auditor kommer med som vanlig

mvh
En kjapp sjekk viser at en Peugeot 308SW Active i Norge koster fra NOK 281.000,-. I Danmark koster tilsvarende fra DKK 280.000,-. Regner man om DKK i NOK havner man på ca. 430.000,- NOK m/dagens kurs.
Ser man forholdet pr 01.01.2020 da kursen var lavere var prisen i NOK ca 365.000,-. Omtrent det samme om vi går ytterligere et år tilbake.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.042
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Topp Bunn