Kjøpe bil, trenger hjelp!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Har sett på bil nå en stund og funnet noen spennende kanidater, men er veldig bekymret for uventede kostnader og slikt.
Jeg har ingen erfaring med å kjøpe bil og lurer på om noen her inne kan svare på et par ting:
1. Kjøpe bil som har gått mellom 50.000 og 100.000 er det lurt?
2. Kjøpe bruktbil som er importert, hva tenker vi om det?
3. Hvordan er prutningsgrunnlaget når man kjøper bruktbil av privat person kontra butikk?
Andre tips...
 
N

nb

Gjest
Takk til faren til min samboer for at jeg slapp å bekymre meg for slikt... han gjorde hele bruktbiljobben for meg.

Men han har noen generelle betrakninger:
- kjører du lite, kan det lønne seg å kjøpe en bil som har gått litt langt i forhold til årsmodell, da vil den ha et normalt kilometertall ift alder når du skal selge den
- import er litt hassle, men penger å spare kan det være. Du mister dog norsk kjøpslov på 5 år som dekker en del av de store tingene som motor og girkasse, dette kan imidlertid forsikres.
- han pleier å selge før de har gått 100.000. Han mener det er en del kjøpere som har en psykologisk sperre mot biler som har bikket 100k, om den er begrunnet eller ikke er en annen sak
- det er visstnok en del press i bilmarkedet nå. En av grunnene til at enkelte modeller blir importert fra Sverige, det er rett og slett ikke nok bruktbiler i Norge til å dekke etterspørselen.
- skal man prute bør man vite hva man skal se etter og hva ting bør koste. Husk på at selgeren kan ha skikkelig peiling, da er det vanskelig å "krangle" om man ikke har det selv;)
- hva fremtidige kostnader vil bli for akkurat den bilen du kjøper er umulig å vite,du kan ha flaks eller uflaks.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
wotg skrev:
2. Kjøpe bruktbil som er importert, hva tenker vi om det?
Mange importerte biler har aldri vært utsatt for verken veisalt eller grus. Så det kan være lurt å sjekke nøyaktig hvor den har gått hen.
Mange importerte biler er langkjørte, og har stått lite i kø. Forrige bilen jeg importerte var rett over et år gammel men hadde gått 65000km, sannsynlighet for at denne aldri har sett en kø er stor, noe som egentlig betyr lite slitasje på motor, drivverk osv.
 
N

nb

Gjest
Jeg regnet på å ta inn en Skoda Octavia Scout fra Sverige, 2009 modell som hadde gått 15000 fra bilforhandler i Sverige (ekvivalenten til Møller i Sverige). Jeg ville spart 15-20k på det så vidt jeg kunne regne meg frem til. Skal noe tas på garantien tror jeg bilen må til Sverige. Det er ikke en issue om bilen er såpass gammel at garantien uansett er utløpt.

Som påpekt er det stor forskjell på langkjøring og småkjøring, ingen salt er bedre enn salt osv osv osv.

Det kan være greit å orientere seg litt om når store servicer normalt kommer på ulike biltyper og om den akkurat er tatt eller er rett rundt hjørnet. Bytte drivreim og slikt koster en del penger.
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
1. Kjøpe bil som har gått mellom 50-100.000km er ikke noe problem. De aller fleste moderne biler tåler langt mer enn dette. En moderne bil skal fint tåle 3-400.000 (sansynligvis mer) ved å utføre normalt vedlikehold. Det er derimot viktig å sjekke at forrige eier har utført regelmessige serviceintervall, hovedsaklig fordi det selvsagt opprettholder driftssikkerheten på bilen men også fordi det har betydning når du skal evt selge den videre. Og kanskje den viktigste grunnen til at serviceintervallene skal være fulgt er at en rekke bilmotorer har registerreim som skal byttes ved 50-70 eller 90 tusen km, alt etter fabrikant. Blir ikke denne byttet og den ryker ved kjøring, kan det blir svært kostbart på grunn av ventilras/motorhavari.

2. Dette trenger ikke være noe problem. Er bilen tatt inn av en seriøs bruktbilforhandler er du som regel trygg. Alle bilfabrikanter opererer med fabrikkgaranti som gjelder over hele verden. Dvs at kjøper du et bruktbil som fortsatt har fabrikkgaranti men som er importert fra f.eks Tyskland gjelder også garantien her i Norge. Eldre biler som er bruktimportert og utenfor normal bruktbilgaranti er det større risiko ved selvsagt. Har bilen usedvanlig lav pris i forhold til andre i markedet bør det ringe en bjelle. Det gjelder også om bilen har svær lav km i forhold til alder. Men det er ingen bastant regel . Biler kan ha blitt kjørt lite i Tyskland også. Bruk fornuften her. Er det lav kilometer men pedaler, setetrekk og motor viser stor slitasje kan kilometeren være fikset. Mange tyskere bruker bilene sine til pendling over lange distanser, da får bilen lite slitasje på ratt, pedaler, dører osv men motoren har gått langt. Dette utnytter mange som bruktimporterer og setter ned kilometerstand slik at det harmonerer med bilens utseende forøvrig. Sjekk servicehefte og at km/dato har et logisk intervall. Men totalt sett gjelder det å bruke sunn fornuft. Mange tyskimporterte biler er i langt bedre stand en f.eks en "norsk" bil.

3. Man kan generelt prute mer hos en privat selger enn av bruktbilforetning. Men jeg ville fulgt noen prinsipper. Ved kjøp av en bruktbilforhandler, ikke opptre for ivrig, ikke skryt av bilen og ikke la det skinne gjennom om du er veldig interessert i en konkret bil. Har du innbyttebil, ikke nevn dette før ganske langt ut i prosessen. Avtal pris først, så sier du at du har inbyttebil evt, da har selger lettere for å akseptere prisen du vil ha for den. Men igjen, bruk fornuften. Ved kjøp privat ville jeg hatt is i magen. Mange privatselgere vil svært gjerne ha solgt bilen raskt. Og er det en populær bil finnes det mange på bruktmarkedet. Prøv bilen og igjen ikke skryt av den selv om det skulle vise seg å være en veldig flott bil. Ta gjerne med deg utkrift av flere tilsvarende biler på nettet som du gjør litt notater på, da ser selger at du vurderer flere og han vil kanskje inrømme at det er prutningsmon om han er ivrig etter å bli kvitt bilen fort. Kan han vise til mange potensielle kjøpere på bilen, ville jeg droppet det og sett på andre. Da får du ikke prutet uansett som regel.

Det finnes vel ingen generelle råd, det gjelder å bruke hodet og ikke stresse bilkjøpet og handle ukritisk.

Lykke til.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Takk for rådene så langt :)
Taktiske og praktiske tips kommer nok tilnytte ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Angående bruktimporterte biler er det veldig viktig at du ser at alt av servicer og lignende er fulgt opp. Hvis du blar i et tyskt bruktbilblad ser du x antall annonser fra firmaer som tilbyr seg å justere kilometerstanden for en rimelig pris.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Angående bruktimporterte biler er det veldig viktig at du ser at alt av servicer og lignende er fulgt opp. Hvis du blar i et tyskt bruktbilblad ser du x antall annonser fra firmaer som tilbyr seg å justere kilometerstanden for en rimelig pris.
Kjøper du av forhandler i Tyskland vil jeg fra mine erfaringer si at dette ikke er problem. Kilomerer justering skjer enten i privat regi eller av firmaer som importerer bruktbiler til Norge. Ved selvimport bør du kun se etter biler som du kan trekke i fra mva på, dette er da som regel leasing biler med full historie, hvis noen trikser med kilometerstand er dette veldig lett å finne ut av pga leasingavtalen, så dette er så og si utelukket.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Har sett på bil nå en stund og funnet noen spennende kanidater, men er veldig bekymret for uventede kostnader og slikt.
Jeg har ingen erfaring med å kjøpe bil og lurer på om noen her inne kan svare på et par ting:
1. Kjøpe bil som har gått mellom 50.000 og 100.000 er det lurt?
Ingen problem. Dagens biler tåler enormt med km under forutsetning av normalt vedlikehold. Min '99 Audi A6 (kjøpte den ny) har gått 328 000 stort sett problemfrie km. Fremdeles totalt skrangle og knirkefri selv på vaskebrett......
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.068
Antall liker
3.493
Torget vurderinger
8
Kjøper du brukimportert bil er det overhengende sannsynlighet for at bilen er kjørt myyye lengre enn hva som er oppgitt. Mange forhandlere spesialiserer seg på å sende de "utkjørte" bilene til f.eks. Norge.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Jeg hadde en Audi A4 97 model. Den var IKKE knirkefri.
Jeg måtte skifte lænkearmer i forstillinga to ganger i året, så styr unna.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Har den gått litt f.eks 60-70k eller 130-150k, så kan det kan være fornuftig å sjekke status på regreimskifte.. det kan koste litt penger på noen modeller, og er en utgift som det er fint at noen andre allerede har tatt :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enkelte bilmerker og modeller er spesielt gode bruktbilkjøp. Citroën, f eks. Folk husker fortsatt kvalitetsproblemene fra mange år tilbake, mens de bilene som er på veien nå er helt på høyde med andre merker (forutsatt vedlikehold i henhold til serviceskjema). Derfor har disse et brutalt verdifall som nye, mens de er enormt mye bil for pengene som bruktbil.

Den "magiske" grensen på 100000 tror jeg er en myte nå til dags. Har sett analyser som viste at det ikke var noen større prisforskjell på biler som hadde gått 99000 og 101000 enn selve forskjellen i kilometerstand skulle tilsi. Som Sharpeye skriver, moderne biler går mye lenger enn det.

Derimot blir det gjerne en del ekstra vedlikehold på biler som er 4-5 år gamle og har gått 90'-100' km. Der ligger gjerne en stor service med bytte av kamrem etc. Dessuten, et sted deromkring begynner slitedeler som hjullagre og foringer å takke for seg. Derfor må du regne med en del høyere vedlikeholdskostnader på å holde en 6-7 år gammel bil "ship shape" enn en to-åring. Personlig kjører jeg rundt i en 10 år gammel Citroën Xantia med 230000 km på telleren, og de siste 100000 km er det jeg som har kjørt. Kan nok ikke si at den har vært problemfri, men den kommer helt fint til å gå 200000 km til med litt omsorg.

De tyskimporterte bilene jeg har sett har vært "scheckheftgepflegt" med service helt etter boken så lenge de var i Tyskland, mens de norske eierne som overtok ikke har vært på langt nær like nøye med å vedlikeholde redskapen. Sånn sett kan man si at en bil som er kjørt i Tyskland sannsynligvis vil være i bedre stand enn en som har kjørt tilsvarende langt i Norge. Se etter en bil som nylig er importert (eller hent den selv i Tyskland), sjekk at servicehistorikken stemmer med km-standen (på riktig bil!) og se opp for useriøse bakgårdsfirmaer, spesielt på norsk side av handelen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Jeg hadde en Audi A4 97 model. Den var IKKE knirkefri.
Jeg måtte skifte lænkearmer i forstillinga to ganger i året, så styr unna.
Jeg har skiftet to ganger på min A6 også; begge ganger før 100 000km og begge ganger på garanti. De nye leddene er mye bedre og finnes ikke en Audi A-modell derute lengre som ikke allerede har skiftet bærearmer....
 
R

Raptus Von Rupp

Gjest
Å kjøpe en brukt Renault eller Citroeen skal man allfall tenke seg som fjorten ganger før man kjøper. En bekjent kjøpte en 2002 modell Renault stasjonsvogn i 2007 å den har kosta ham en service/rep å 29000.- og en service/rep på 18000.-, han angrer bare "litt" på det kjøpet :-\
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Mange fine tilbakemeldinger :)
Dette er min første bil (til tross for en alder på 33...) så jeg er jo opptatt av at dette skal være så smertefritt som mulig.
Jeg skal ikke ha en über sportsbil, men jeg ser på litt sportslige biler som Mazda RX-8, Porsche boxter, Nissan 350Z osv.
I mitt hodet er det bak og fordeler med slikt bilkjøp. A. Man kan få en bil som er ekstra godt tatt vare på av en entusiast, eller B. man kan få en bil som er grisekjørt av en råner... Jeg vet det ikke er noen absolutt, men jeg prøver derfor å se etter mest mulig orginale biler, sitter liksom med inntrykk av at styla biler er biler som har blitt kjørt hardt ???
Hvordan er det med selve kjøpsprosessen? Hvis jeg kjøper privat bør jeg vel få NAF testet bilen først?
Jeg har skjønnt det slik at heftelser følger bilen og ikke eieren. Hvordan fikser man dette i praksis, er ikke veldig lysten på å ta over noen andres gjeld...
Hvordan løser man betaling best? gå i banken sammen?
Mange spørsmål, men som dere skjønner så er jeg HELT grønn på dette området :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
wotg skrev:
Mange fine tilbakemeldinger :)
Dette er min første bil (til tross for en alder på 33...) så jeg er jo opptatt av at dette skal være så smertefritt som mulig.
Jeg skal ikke ha en über sportsbil, men jeg ser på litt sportslige biler som Mazda RX-8, Porsche boxter, Nissan 350Z osv.
I mitt hodet er det bak og fordeler med slikt bilkjøp. A. Man kan få en bil som er ekstra godt tatt vare på av en entusiast, eller B. man kan få en bil som er grisekjørt av en råner... Jeg vet det ikke er noen absolutt, men jeg prøver derfor å se etter mest mulig orginale biler, sitter liksom med inntrykk av at styla biler er biler som har blitt kjørt hardt ???
Hvordan er det med selve kjøpsprosessen? Hvis jeg kjøper privat bør jeg vel få NAF testet bilen først?
Jeg har skjønnt det slik at heftelser følger bilen og ikke eieren. Hvordan fikser man dette i praksis, er ikke veldig lysten på å ta over noen andres gjeld...
Hvordan løser man betaling best? gå i banken sammen?
Mange spørsmål, men som dere skjønner så er jeg HELT grønn på dette området :)
RX-8 (med Wankelmotor) er såpass spesiell vedlikeholdsmessig at den kanskje ikke er det enkleste bruktbilkjøpet. En Boxter (eller Mazda MX-5!) er lettere å ha med å gjøre.

Styling kan bety litt av hvert, ja. Eksempelvis vil bredere felger bety større belastning på hjullagrene, sånn at de etterhvert slites ut. Se an kilometerstand, servicehefte og eier - har figuren råd til å vedlikeholde ting ordentlig, eller har det blitt med noen silikonslanger og klistremerker? NAF-test eller tilsvarende tilstandsrapport fra et merkeverksted er lurt.

Heftelser sjekker du med Brønnøysundregistrene, helt enkelt ved å mate inn registreringsnummer her: http://w2.brreg.no/motorvogn/. Annonser på finn.no har direkte link for å sjekke dette.

Betaling kan gjøres på flere måter. Sist jeg skulle kjøpe bruktbil overførte jeg pengene direkte til selgers bankkonto før jeg hentet bilen. Det er det enkleste, men anbefales egentlig ikke, med mindre du har god grunn til å stole på vedkommende. Selger vil heller ikke være spesielt villig til å la deg kjøre avgårde med bilen mot et løfte om å betale "senere". En god, gammel løsning er å få banken til å utstede en bankremisse (en sjekk med banken som utsteder - ikke alle banker gjør det) og overlevere denne samtidig med at du får nøklene. En high-tech-løsning er å bruke nettbank der og da. Overføre pengene fra nettbanken, ta en kopp kaffe og skravle litt om vær og vind mens transaksjonen kjøres i banken, og konstatere at pengene har dukket opp på den andre kontoen før du kjører avgårde. Sjekk med banken på forhånd på hvilke klokkeslett transaksjoner kjøres - de går i batch 3-4 ganger om dagen. Alternativt har finn.no også en løsning for å formidle betaling på trygt vis via Payex. Du finner reklame for den ("betalingsgaranti") på de forskjellige annonsesidene.

Apropos Citroën/Renault: En kollega kjøpte en nesten ny Toyota, fordi de skal være så pålitelige. Girkassa havarerte etter en uke...
 
N

nb

Gjest
wotg skrev:
Mange fine tilbakemeldinger :)
Dette er min første bil (til tross for en alder på 33...) så jeg er jo opptatt av at dette skal være så smertefritt som mulig.
Jeg skal ikke ha en über sportsbil, men jeg ser på litt sportslige biler som Mazda RX-8, Porsche boxter, Nissan 350Z osv.
I mitt hodet er det bak og fordeler med slikt bilkjøp. A. Man kan få en bil som er ekstra godt tatt vare på av en entusiast, eller B. man kan få en bil som er grisekjørt av en råner... Jeg vet det ikke er noen absolutt, men jeg prøver derfor å se etter mest mulig orginale biler, sitter liksom med inntrykk av at styla biler er biler som har blitt kjørt hardt ???
Hvordan er det med selve kjøpsprosessen? Hvis jeg kjøper privat bør jeg vel få NAF testet bilen først?
Ta også med i beregningen at det nok koster en del mer å forsikre en slik bil enn en traustere sak. Lønner seg sannsynligvis å shoppe litt rundt siden det er et mer uvanlig forsikringsobjekt (det lønner seg forsåvidt alltid å sjekke litt rundt på forsikringer...)

Har du ingen kompis/bekjent som er litt bilinteressert? Allier deg med noen som har litt peil og som vet hva de skal se etter - altnernativt ta kostanden med å få noen profesjonelle til å ta en titt på bilen. Som du sier, så er det enkelte risikofaktorer ved å kjøpe slike biler som i mindre grad er til stede om du kjøper en japansk stasjonsvogn som har gått til og fra barnehagen.
 
Topp Bunn