Transport og import Kjøp, salg, betaling og transport til og fra utlandet tråden

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
3.001
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nei - Japan har 100V, IKKE 110 eller 115

Dessuten så finnes det en del japansk utstyr som MÅ ha 60 Hz., ikke veldig vanlig men kan forekomme på vintage utstyr og særlig der det er motorer inne i bildet.

En snodig ting med Japan er at de har både 50Hz og 60Hz.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
1.305
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg har handla noen drivere fra en svensk nettbutikk.
Ca. 15.000,- inkl svensk moms 25 %
Før jeg får drivere utlevert her i Norge, må jeg betale såkalte importkostnader på ca. 4000,-
Er dette kun toll OG tollgebyr, eller er det lagt inn norsk moms i tillegg til den svenske momsen her.

Synes dette ble i overkant mye penger.

Hvis jeg har betalt kun svensk moms i totalbeløpet på over 19.000,-
så tror jeg at jeg holder meg kun til norske nettbutikker heretter.

:cautious:
Moms spørsmål må alltid avklares på forhånd, og det er ulik praksis:

Når jeg tar service på bilen, så betaler jeg svensk moms men verkstedet klargjør alle papirer for «eksport».
Stopper så i tollen, betaler norsk moms og får bekreftelse på dette hos tollen. Mailer inn dette til verkstedet og går refundert svensk moms. Man skal egentlig også fylle ut et skjema FØR man tar service. Nevner dette siden jeg lærte det først nå i sommer.

Når jeg handler HiFi som jeg vil ha tilsendt, så bruker jeg kun de som selger uten svensk moms. Da benytter de et firma ala DHL som håndterer frakt og moms (sist betalte jeg 450NOK for dette, kan variere så bør sjekkes)

Moms skal du bare betale 1 gang:) Det kan være forskjellige taxes utenom da, avhengig av land du handler fra.
Men Sverige er veldig greit å handle med, etter mine erfaringer.

erk

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
1.269
Sted
Tårnåsen
Jeg har handla noen drivere fra en svensk nettbutikk.
Ca. 15.000,- inkl svensk moms 25 %
Før jeg får drivere utlevert her i Norge, må jeg betale såkalte importkostnader på ca. 4000,-
Er dette kun toll OG tollgebyr, eller er det lagt inn norsk moms i tillegg til den svenske momsen her.

Synes dette ble i overkant mye penger.

Hvis jeg har betalt kun svensk moms i totalbeløpet på over 19.000,-
så tror jeg at jeg holder meg kun til norske nettbutikker heretter.

:cautious:
Det er nok det svenske firmaet som ikke har gjort jobben sin. De skal ikke belaste moms på varer som eksporteres. Det burde de vite.
Har et *litt* tilsvarende firma selv. Moms for norske kunder, ingen moms på alle andre siden de må betale VAT på sin side og det er ikke mitt problem.
Satt opp slik eksplisitt i betalingstjenesten. Og det er ikke toll på slike varer inn til Norge. Kun "ekspedisjonsgebyr" som transportør og tolldeklarant tar seg særdeles godt betalt for (1000 kroner for 5 minutters jobb?), og så moms som også inkluderer transportkostnadene (og de skal også oppgis uten VAT fra utlandet).

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
2.561
Torget vurderinger
96
Hei. Toutlehautparleur.com, trygt å handle? Virker legitimt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
2.561
Torget vurderinger
96
Nesten en tredjedel av prisen jeg fikk oppgitt fra norsk importør. Horribelt. Man ønsker jo å kjøpe i Norge men da har jeg ikke råd.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
151
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Nå som mange utenlandske butikker trekker moms på forskudd lurer jeg på om dette noen gang kommer kommer Norske stat tilgode.Jeg tviler hvertfall på det !

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
8.782
Sted
Kongsberg
Kjøpte en liten gitarforsterker fra Tyskland i fjor sommer, siden det var tomt på lager i Norge. Fikk selvsagt momskrav en liten stund etter at den ble levert av UPS.

Topp Bunn