Kjøp fra utlandet!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Bestilt fra en ok netthandler, fikk denne meldingen. Hva tenker folket om dette?:

"Your shipment left here two days ago, but is being held by our couriers -
> they are asking for your 11 digit identification number - apparently is
> required for all imports to Norway.
> First that we have heard of the requirement!
> If you would let us have the number by return, we will arrange to have the
> shipment released."
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.053
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
kwil skrev:
Bestilt fra en ok netthandler, fikk denne meldingen. Hva tenker folket om dette?:

"Your shipment left here two days ago, but is being held by our couriers -
> they are asking for your 11 digit identification number - apparently is
> required for all imports to Norway.
> First that we have heard of the requirement!
> If you would let us have the number by return, we will arrange to have the
> shipment released."
No way, tenker jeg da.
Aldri støtt på noen som ber om dette, og du skal ikke sende personnummer for å handle med utlandet.
Gi dem klar beskjed. Hvis det er en anerkjent netthandler skulle de ikke be om personnummer.
'- apparently is required for all imports to Norway' høres ikke ut som de har erfaring med Norge.
'being held by our couriers', er det utpressing?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Neida; har fått spørsmål fra norsk tollbehandler flere ganger jeg om personnummer; de krever visst det for mva-utlegg, men da på mer verdifulle forsendelser. Tollbehandler bør ta kontakt med deg direkte, ikke via tredjepart.

Mvh Vidar P
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Dersom det er speditøren som utfører fortollingen er det helt normalt at de spør etter personnummer. Har dog ikke vært med på at denne forespørselen har kommet fra selger på vegne av speditørfirmaet.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Takker så mye. :)


Er vel da greit nok at forespørselen går gjennom forhandleren, men det første gang jeg har blitt forespurt om nummeret.

mvh
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Akkurat det same skjedde meg da jeg kjøpte cd-spiller og forsterker fra England.
Så det er tydeligvis ganske vanlig :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Dette høres skummelt ut. Sjekk med tollvesenet direkte.
Jeg har handlet stort og smått fortollet og ufortollet i mange år og har aldri-aldri blitt bedt om noe personnr hverken fra selger,fortoller ,posten , UPS, tollveset eller noen andre.
Dette stinker!! ikke godta det uten videre..


Sleiven

ps det mest jeg har handlet for er 15000 nok, og det minste 8 usd.
 
C

Cyber

Gjest
Hva er problemet med å oppgi det, ble spurt da jeg handlet fra søta bror her om dagen, det var pga fortolling, hvis ikke blir pakken liggende hos tollen. Skjedde da jeg handlet fra Kina, da måtte de ringe meg og få nr så kom den gjennom.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Såfremt det ikke er snakk om forenklet fortolling forlanger tollvesenet personnummer eller foretaksnummer.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Ble spurt om det selv en gang, var da snakk om en dac. Men var da ups selv som tok kontakt pr. telefon pga. at de la ut for toll.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Tubesnake skrev:
Såfremt det ikke er snakk om forenklet fortolling forlanger tollvesenet personnummer eller foretaksnummer.
Pussig at jeg har sluppet unna det med alle mine kjøp...?
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Ja, dersom det er etter 2003 er det pussig.


Deklarering og bruk av fødselsnummer for privatpersoner

Gyldig fra 12.03.2003

Saksnummer: 2003/00583-1


I forbindelse med at det fra og med 1. mars 2003 er krav om at privatpersoner må oppgi fødselsnummer (11 siffer) ved fortolling av varer vil direktoratet presisere følgende:

Bakgrunn for krav om å oppgi fødselsnummer
Kravet om å oppgi fødselsnummer er først og fremst satt for å sikre at eventuelle krav blir rettet mot rett person. For privatpersoner er derfor fødselsnummer en obligatorisk opplysning på en deklarasjonen til tollvesenet

Varer med verdi under kr 200,-.
Varene faller inn under fritaket for oppkreving av toll og avgifter. Verdigrensen gjelder også plikten til å avgi deklarasjon til tollvesenet. Varene kan således fristemples av tollvesenet. Det er derfor ikke krav om å oppgi fødselsnummer uansett om man fortoller selv eller benytter en deklarant/speditør.

Varer med verdi kr 200,- og over.
Det skal i utgangspunktet oppkreves toll og avgifter for alle varer med verdi kr 200,- og over. Det er derfor plikt til å avgi deklarasjon til tollvesenet. Deklarasjonsplikten gjelder uavhengig av om avgifter skal oppkreves eller ikke.

Varer med verdi kr 200,- og over, fritatt for toll og avgifter.
For å fastslå om varene er fritatt for toll og avgifter i medhold av en fritakshjemmel, må man avgi en søknad til tollvesenet i form av en deklarasjon. På bakgrunn av deklarasjonen avgjør tollvesenet om fritaket kan innvilges eller ikke. Derfor må fødselsnummer oppgis, uansett om man fortoller selv eller benytter en deklarant/speditør.
Dette gjelder f.eks bøker som er fritatt for toll og avgifter ved import til privatpersoner.

Gavesendinger med verdi under kr 500,-.
Gavesendinger med verdi under kr 500,- fra privatperson til privatperson er fritatt for deklarasjonsplikt og oppkreving av toll og avgifter. For disse gjelder samme regler for deklarasjon og fødselsnummer som for varer med verdi under kr 200,-.



http://toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=119366&epslanguage=NO
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Ikke opplevet dette tidligere etter kjøp fra utlandet.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Det umettelige byrøkratiet,.....alltid ønsker noe for seg. ::)
 
P

Parelius

Gjest
Fikk denne meldingen fra Monoprice (kjøp av tre overganger til under 30 dollares og det samme i frakt)

In order for us to process your order, we would require a copy of your identification. This is only required for this first international purchase. It will not be required for any future purchases paid via paypal. You can either email it to us or you can fax it to 909-989-0078 Attn: Vince. Your order will be canceled if we do not hear back from you with the requested information by 10/26/09. I sincerely apologize for any inconvenience this may have caused you.

Betaling ble gjort via PayPal ved bestilling; fortolling har de intet med å gjøre. Merkelige greier. Sendte spørsmål hva de skulle med slikt. Så får vi se. (Jeg er ikke engang sikker på hva «copy of your identification» innebærer. Bilde av meg drikkende malt?
 
Topp Bunn