Kjøp av ny platespiller

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Har gått lenge med tanker om å kjøpe en litt seriøs platespiller , men sliter litt med å bestemme meg for hvilken . Prøvde meg i fjor med en Clearaudio Concept . Denne spillte veldig bra koblet til en McIntosh 7000 integrert forsterker , men jeg fikk den ikke til å spille bra koblet til en Devialet , der ble den kjedelig .
Har tenkt å koble den nye platespilleren til McIntosh C50 for så å oppgradere til egen Riaa etterhvert .

Alternativene jeg har sett meg ut er som følger .

Alternativ 1 :

Dette er en komplett pakkeløsning .

- Well Tempered Amadeus GTA
Dynavector Dv20x2L
Dynavector P75mkII
Well Tempered DPS power supply

Alternativ 2 :

Her blir riaa i C50 brukt til å begynne med , prisen er også 20% dyrere enn alt 1

-Clearaudio Ovation med Clarify arm og Talismann V2 Gold eller en av Clearaudios billigere alternativ .

Alternativ 3 : Vpi Classic med passende PU fra samme importør er vell Benz han anbefaler .

Alternativ 4 : Fortsett med digital avspilling og gi blaffen i Vinyl - Bruker Bryston Bdp1 og Bda1 koblet sammen med WW Platinium , og denne kombinasjonen er veldig god IMØ .

Har ikke mulighet til å høre på noen av dem i eget system så jeg må bare ta en sjangs .

Budsjett 50K eller under .

Sterke svake sider på disse vinylsnurrerne ??

Legger til at det som kommer til å spilles er musikk som Dire Straits ,Steely Dan , Pink Floyd etc

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
I løpet av noen dager får jeg testet MC inngangen på C48 - som er lik C50. Spiller da på Rega P9/RB1000/Apheta. Foreløpig har jeg brukt en Elys 2 pickup (Aphetaen blir snarlig levert).

Så langt er det ingenting ved C48 så får meg til å tro at MM inngangen har noen svake sider. både MM og MC inngangene kan tunes med forskjellige instillinger mens du sitter i god stolen.

Selv valgte jeg Regaen fordi den er enkel i oppsett, bruk og vedlikehold. Så er det jo et spørsmål om du liker designet eller ikke. Jeg liker dens enkle "understatement" look samtidig som detaljene oser av kvalitet.

Tyske Stereo rangerer denne spilleren godt over en VPI classic or nær en Linn LP12SE.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er veldig sterke kandidater du har listet opp her. Kanskje du kunne si noe om hvilke sider ved lydgjengivelsen du vektlegger, så blir det lettere å gi kvalifiserte råd. Personlig har jeg erfaring med WT og VPI, som begge er ekstremt gode til prisen.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Takker for svar :)
Har ikke kikket på Rega , vet ikke helt hvorfor , men skal ta en titt på de også . Jeg forstår da at riaa på C48/C50 er god og at jeg klarer meg med den en stund , det høres jo bra ut :)

De jeg har listet opp kan jeg få relativt gode prise på , det er derfor disse er mest intreresante , godt å føle du får mye for pengene .

Når det gjelder lyd ideal liker jeg mest mulig naturlig organisk ekte lyd med god sammenheng og flyt , når øynene lukkes står musikerne foran deg . Rytme, timing og dynamikk er viktig, det må svinge litt ,og gjerne ha litt ekstra skyv i bunn . Størrelse , høyde, dybde og bredde er jo også kjekkt . Liker å kunne lytte i timesvis uten lyttetretthet , her hjelper jo McIntosh veldig 8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville faktisk lagt en spiller til på listen din. Denne. En Wilson Benesch The Full Circle, som leveres med en fantastisk god arm og en nesten like god pickup til en helt usedvanlig fin pris. Den har vist seg å spille så langt utenfor prisklassen at den fortjener å vurderes i enhver setting opp mot 50.000.

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Meget flott spiller den der Wilson riggen, men hvorfor er det i det hele tatt noen som gidder å spille med platespiller uten lokk? Støv er platenes verste fiende! Joda, jeg forstår at det ser kult ut, men likevel...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det finnes lokk som kan brukes, men de er ikke hengslet i spilleren.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Prøv Vpi. Start gjerne med å åne ørene til en Scout. Blir du ikke fornøyd med den, kan du jo bevege deg opp på SuperScoutMaster, Aries og de mer "heavy" spillerne. Classic-utgavene er i skuddet som aldri før, har jeg merket meg.

Jeg har Scout, som er preppa med Vpi's Mini-TNT føtter og DV Karat d3 p.u. samt DV riaa. Spiller veldig godt, IMØ - med en varme og autoritet som fjerner enhver antydning til lyttetretthet! Ser det ligger en Vpi Scout ute på Brukten akkurat nå, forresten. Det er forøvrig ikke min...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Prøv WT ;D. Lettflytende organisk lyd og realtivt enkel å sette opp. Funker som ei kule med Dynavector.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Well Tempered lager fantastiske spillere,og hører i likhet med Wilson Benesch og VPI til mine definitive favoritter. Men å si at de er relativt enkle å sette opp, er å dra´n litt langt. De funker derimot ekstremt godt med Dynavector-elementer. Det er ingen tilfeldighet at både den britiske og norske importøren også har DV.

Det er ingen dårlig liste du har laget deg! ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
impulse skrev:
Well Tempered lager fantastiske spillere,og hører i likhet med Wilson Benesch og VPI til mine definitive favoritter. Men å si at de er relativt enkle å sette opp, er å dra´n litt langt. De funker derimot ekstremt godt med Dynavector-elementer. Det er ingen tilfeldighet at både den britiske og norske importøren også har DV.

Det er ingen dårlig liste du har laget deg! ;D
"Relativt" er et nøkkelord her Impulse.. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Et lite apropos til trådstarter; Du er klar over at riaa-inngangen på Devialet skal tilpasses pickup-elementet du bruker ved å kontakte fabrikken, og så få tilsendt et kort som gjør deg i stand til å laste inn riktige verdier i forsterkeren? Om det ikke er gjort, kan det forklare hvorfor det låt kjedelig med Clearaudio. Det kan ligge i tilpasningen mellom riaa og pickup. Den kan være relativt kritisk.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Du får vel bare programvaren til Devialet tilsendt elektronisk, som så legges over på SD-kortet som allerede er i D-Premier - så vidt jeg har skjønt det i alle fall.

Utover det synes jeg ikke WTA var spesielt vanskelig å sette opp. Litt knot med opphenget, men en rolig time holder til oppsett av spilleren, med tid til overs til å snurre litt på en plate.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
VilhelmW skrev:
Prøv Vpi. Start gjerne med å åne ørene til en Scout. Blir du ikke fornøyd med den, kan du jo bevege deg opp på SuperScoutMaster, Aries og de mer "heavy" spillerne. Classic-utgavene er i skuddet som aldri før, har jeg merket meg.

Jeg har Scout, som er preppa med Vpi's Mini-TNT føtter og DV Karat d3 p.u. samt DV riaa. Spiller veldig godt, IMØ - med en varme og autoritet som fjerner enhver antydning til lyttetretthet! Ser det ligger en Vpi Scout ute på Brukten akkurat nå, forresten. Det er forøvrig ikke min...
Har tekstet med ham , og den befinner seg i Stavanger bare et steinkast fra meg :)
Kunne spart meg for masse penger hvis jeg hadde gått for den .
Vi får se .

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Veldig fin spiler og en utmerket pickup! Det er jo fint å ha en masse penger igjen du kan kjøpe vinyl for! ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
impulse skrev:
Et lite apropos til trådstarter; Du er klar over at riaa-inngangen på Devialet skal tilpasses pickup-elementet du bruker ved å kontakte fabrikken, og så få tilsendt et kort som gjør deg i stand til å laste inn riktige verdier i forsterkeren? Om det ikke er gjort, kan det forklare hvorfor det låt kjedelig med Clearaudio. Det kan ligge i tilpasningen mellom riaa og pickup. Den kan være relativt kritisk.
Det kan nok stemme , og jeg er helt fersk på vinyl .
Hadde en tråd her i vinylavdelingen , og prøvde forskjellige innstillinger , uten at det ble i nærheten av Bryston Bdp1 rett i Devialet'en . Eller Consepten rett i McIntosh Ma7000 .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
impulse skrev:
Veldig fin spiler og en utmerket pickup! Det er jo fint å ha en masse penger igjen du kan kjøpe vinyl for! ;)
Veldig sant :)
Og jeg har allerede begynt å bestille plater ;D

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg vil anbefale deg en besøksrunde til andre med vinylspillere, og sjekke opp hva du liker.
Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
E.I.A. skrev:
Har tekstet med ham , og den befinner seg i Stavanger bare et steinkast fra meg :)
Vi får se .
Hva venter du på?? Klin til hvis prisen er ok. Liker du den ikke, blir du garantert kvitt en sånn spiller. Juhuu...

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Kanskje SME Model 10 kan settes opp på lista også? Riktignok ikke noe åpenbart valg hvis støvlokk er påkrevd.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
VilhelmW skrev:
E.I.A. skrev:
Vi får se .
Hva venter du på?? Klin til hvis prisen er ok. Liker du den ikke, blir du garantert kvitt en sånn spiller. Juhuu...
Men er det noe skyv i bunn på denne da ? ;D
Ser den får mye skryt , så det er sikkert en knall spiller .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.831
Torget vurderinger
49
Har reservert VPI Scouten .
Selger hadde det litt travelt for tida , og jeg har ingen bråhast .
I mellomtiden fikk jeg et knall tilbud på denne kombinasjonen :VPI CLASSIC 3 , Benz Gullwing SLR MC, WhestAUDIO TS30R .
Med innbytte av Scouten som jeg ikke har fått enda ;D

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
E.I.A. skrev:
Har reservert VPI Scouten .
Selger hadde det litt travelt for tida , og jeg har ingen bråhast .
I mellomtiden fikk jeg et knall tilbud på denne kombinasjonen :VPI CLASSIC 3 , Benz Gullwing SLR MC, WhestAUDIO TS30R .
Med innbytte av Scouten som jeg ikke har fått enda ;D
Den kombinasjonen høres kjempespennende ut. Hver for seg har jo alle komponentene høstet mye lovord. Det er selvfølgelig ingen automatikk at de spiller bra sammen, men jeg mener at det er noe å sjekke ut! Akkurat nå så skulle jeg ønske at jeg var i din situasjon :)

OU812

Topp Bunn