Forsterkere Kjøp av forsterker.

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Hei. Skal kjøpe meg en forsterker som kan drive Dynaudio Emit M20 høytallere. Skal koble til en subwoofer og platespiller. Har null peiling så da spør jeg dere her om råd. Håper på svar nå. Har skrevet på ulike forum uten å fåt noe svar. Spiller ingen rolle om den er ny eller litt eldere type forsterker bare den klarer å drive mine høyttalerer og har tilkobling til sub og phono.






Effekt (RMS)

150 W Frekvensomfang (maks)
23 000 Hz Frekvensomfang (min)
50 Hz Følsomhet
86 dB Impedans
4 Ω
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tror nesten du bare må hive deg utpå. Dynaudioene har en behagelig klang, hvis du ikke må ha sub er det mange eldre forsterkere som du kunne brukt. F.eks. min Sony TA-FA7ES som ligger på torget. Bor du i nærheten så kunne du lånt den for å teste om den faller i smak. Uansett lykke til.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Den må ha sub og phono tilkobling. Det blir nok for langt å reise. Noen andre som har noe tips Gjerne noe brukt på finn.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en Denon forsterker. Gjerne en av de kraftigere. Blir aldri feil. :)
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Bare kom med noe dere har erfaring med. Er litt lei av anbefalinger av alt mulig. Kjøper ikke noe som dere tror er bra. Har brent meg på det en gang før. Da blir det fort dyrt. Det er ikke for å være vanskeliig. Men nå skal jeg kjøpe noe og da må jeg ha råd i fra noen som har erfaring og peilig på det jeg er ute etter. Har fåt råd på forsterkere som jeg har sett på og fant ut at ikke hadde phono eller sub inngang. Er nå lei av å spørre uten å blitt noe klokere. Takk til alle som kommer med noe jeg kan bruke. Håper på gode tips.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Skal du bruke platespiller siden du trenger phono inngang?
Er det helt uaktuelt med en riaa imellom?

Til de høyttalerne vil jeg anbefale noe av høy kvalitet med god strømforsyning og helst over 150watt. Men kommer jo litt an på hvor høyt du vil spille også.
Hva med feks en av de største til Hegel?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Bare kom med noe dere har erfaring med. Er litt lei av anbefalinger av alt mulig. Kjøper ikke noe som dere tror er bra. Har brent meg på det en gang før. Da blir det fort dyrt. Det er ikke for å være vanskeliig. Men nå skal jeg kjøpe noe og da nå jeg ha råd i fra noen som har erfaring og peilig på det jeg er ute etter. Har fåt råd på forsterkere som jeg har sett på og fant ut at ikke hadde phono eller sub inngang. Er nå lei av å spørre uten å blitt noe klokere. Takk til alle som kommer med noe jeg kan bruke. Håper på gode tips.
Dette er jo høyst subjektivt i forhold til referanser og preferanser.
Ingen kan vite hva du liker!?
Og hva skal du med inngang til sub for. Prøv heller en med utgang til sub. Da får du lyd ihvertfall. Håper du kan bruke dette!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei Murre. Tenker du at forsterker må ha mulighet for å koble til sub. (preout) el er det sub out du vil ha? Dette er jo to ulike utganger på en forsterker. Preout finner du typisk på stereo komponenter og sub out på hjemmekino reciver.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Bare kom med noe dere har erfaring med. Er litt lei av anbefalinger av alt mulig. Kjøper ikke noe som dere tror er bra. Har brent meg på det en gang før. Da blir det fort dyrt. Det er ikke for å være vanskeliig. Men nå skal jeg kjøpe noe og da nå jeg ha råd i fra noen som har erfaring og peilig på det jeg er ute etter. Har fåt råd på forsterkere som jeg har sett på og fant ut at ikke hadde phono eller sub inngang. Er nå lei av å spørre uten å blitt noe klokere. Takk til alle som kommer med noe jeg kan bruke. Håper på gode tips.
Dette er jo høyst subjektivt i forhold til referanser og preferanser.
Ingen kan vite hva du liker!?
Og hva skal du med inngang til sub for. Prøv heller en med utgang til sub. Da får du lyd ihvertfall. Håper du kan bruke dette!
:)
 
X

X186841

Gjest
Yamaha R-N803D har ihvertfall platespiller inngang og Subwoofer utgang. Brodarn bruker en sånn på noen gamle ganske tungdrevne B&W høyttalere og den høres meget bra ut i sin prisklasse.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Yamaha A-S1100 kan kanskje også vurderes, hvis makspris settes til 10.000,-

Messetilbud på Stereofil.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Har Yamaha r-n602 teknkte jeg skull prøve et annet merke. Det jeg har nå er nok lit for litte kraft for å dreive mine høyttalere
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Skal du bruke platespiller siden du trenger phono inngang?
Er det helt uaktuelt med en riaa imellom?

Til de høyttalerne vil jeg anbefale noe av høy kvalitet med god strømforsyning og helst over 150watt. Men kommer jo litt an på hvor høyt du vil spille også.
Hva med feks en av de største til Hegel?
Ikke riaa ved siden av.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Bare kom med noe dere har erfaring med. Er litt lei av anbefalinger av alt mulig. Kjøper ikke noe som dere tror er bra. Har brent meg på det en gang før. Da blir det fort dyrt. Det er ikke for å være vanskeliig. Men nå skal jeg kjøpe noe og da nå jeg ha råd i fra noen som har erfaring og peilig på det jeg er ute etter. Har fåt råd på forsterkere som jeg har sett på og fant ut at ikke hadde phono eller sub inngang. Er nå lei av å spørre uten å blitt noe klokere. Takk til alle som kommer med noe jeg kan bruke. Håper på gode tips.
Dette er jo høyst subjektivt i forhold til referanser og preferanser.
Ingen kan vite hva du liker!?
Og hva skal du med inngang til sub for. Prøv heller en med utgang til sub. Da får du lyd ihvertfall. Håper du kan bruke dette!
:)
Mener utgang til sub.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Fikk også tips på disse Marantz PM 7006, Hegel H90(ingen Phono in - xtra Riia behövs typ rega Fono MM), Primare i15(ingen Phono in- xtra Riia behövs typ rega Fono MM), Onkyo TX-8270, Rotel A12 eller A14, Vincent SV500 eller SV227, Advance Acoustics X-i75 eller x-i125
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Så en Hegel H200 forsterker for 10 000 kr har den pre out for Sub og Phono
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så en Hegel H200 forsterker for 10 000 kr har den pre out for Sub og Phono
Nei.

Og for å legge til; jeg brukte google, fant et bilde av baksiden på H200, ingen phono inn og ingen sub ut. Det kan du også gjøre når du lurer på om hvilke forsterkere som har inngang for platespiller og utgang for subwoofer. Lykke til.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Så en Hegel H200 forsterker for 10 000 kr har den pre out for Sub og Phono
Hegel H200 har pre-out L+R for tilkobling til (aktiv) sub. Dette er ikke det samme som en LFE-utgang - som man normalt finner bare på surroundforsterkere. Bruker du pre-out, må du stille delingsfrekvensen på suben. Hegel H200 har derimot ikke noen Phono-inngang (= inngang for platespiller) - da må du koble platespilleren via et separat RIAA-trinn. Hvis suben din har høynivåinnganger, er det mange som mener at det er best å bruke disse - og da er du ikke avhengig av pre-out på forsterkeren din i det hele tatt.

Men 10.000 kroner for en Hegel H200 - det hørtes litt mye ut? Jeg mener å huske at datteren min og mannen hennes solgte sin H200 for et sted rundt 8-9.000 kroner. Det kommer naturligvis an på alder og tilstand, men det er vel noen år siden den gikk ut av produksjon, hvis jeg husker riktig.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Så en Hegel H200 forsterker for 10 000 kr har den pre out for Sub og Phono
Hegel H200 har pre-out L+R for tilkobling til (aktiv) sub. Dette er ikke det samme som en LFE-utgang - som man normalt finner bare på surroundforsterkere. Bruker du pre-out, må du stille delingsfrekvensen på suben. Hegel H200 har derimot ikke noen Phono-inngang (= inngang for platespiller) - da må du koble platespilleren via et separat RIAA-trinn. Hvis suben din har høynivåinnganger, er det mange som mener at det er best å bruke disse - og da er du ikke avhengig av pre-out på forsterkeren din i det hele tatt.

Men 10.000 kroner for en Hegel H200 - det hørtes litt mye ut? Jeg mener å huske at datteren min og mannen hennes solgte sin H200 for et sted rundt 8-9.000 kroner. Det kommer naturligvis an på alder og tilstand, men det er vel noen år siden den gikk ut av produksjon, hvis jeg husker riktig.
Riktig som herren her sier. Veldig få stereoforsterkere har sub-utgang.
Men så lenge den har pre-out så kan sub kobles til der.
Subben må være aktiv som beskrevet over. Eller ha en egen effektforsterker med dsp.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Min sub er subwoofer Boston Acoustics CS SUB 10 II
 

Vedlegg

  • 51.5 KB Visninger: 469

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Min sub er subwoofer Boston Acoustics CS SUB 10 II
Denne subben har høynivå inn. Så den behøver ikke forsterker med pre-out. Du kan bruke høyttaler kabler fra høyttaler-terminalene på forsterkeren og inn på høyttaler terminalene på subben.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Den er veldig enkel, du trenger ikke pre out eller sub out. Du bare kobler høyttalerledningene dine til subben før du fører de videre til høyttalerne.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Skal ha noe som kan kobles direkte tli forsterker ikke via subwoofer. Da må jeg ha noe andre tips.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal ha noe som kan kobles direkte tli forsterker ikke via subwoofer. Da må jeg ha noe andre tips.
Ikke noe problem å koble subens høynivåinnganger direkte fra høyttalerutgangene på forsterkeren. Sub og høyttalere blir koblet i parallell enten du kobler suben direkte, eller suben via høyttalerne. Ingen forskjell rent elektrisk - det blir bare litt forskjellig kabelstrekk.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Skal ha noe som kan kobles direkte tli forsterker ikke via subwoofer. Da må jeg ha noe andre tips.
Du kan parallell koble.
Altså fra forsterker til sub og fra forsterker til høyttalere.
Helt unødvendig å koble høyttalere til sub.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Skal ha noe som kan kobles direkte tli forsterker ikke via subwoofer. Da må jeg ha noe andre tips.
Ikke noe problem å koble subens høynivåinnganger direkte fra høyttalerutgangene på forsterkeren. Sub og høyttalere blir koblet i parallell enten du kobler suben direkte, eller suben via høyttalerne. Ingen forskjell rent elektrisk - det blir bare litt forskjellig kabelstrekk.
Du var raskere enn meg[emoji41]
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
Hva med en Rotel RA 1572 passer den mine høyttalere Dynaudio Emit M20 speakers.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Skal ha noe som kan kobles direkte tli forsterker ikke via subwoofer. Da må jeg ha noe andre tips.
Ikke noe problem å koble subens høynivåinnganger direkte fra høyttalerutgangene på forsterkeren. Sub og høyttalere blir koblet i parallell enten du kobler suben direkte, eller suben via høyttalerne. Ingen forskjell rent elektrisk - det blir bare litt forskjellig kabelstrekk.
Jeg kjører parallell og det fungerer fint. Jeg måtte bare koble en ekstra kabel fra vanlig RCA-inngang på sub til tape in (IKKE OUT!) på forsterker for å unngå brummelyd i sub.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hva med en Rotel RA 1572 passer den mine høyttalere Dynaudio Emit M20 speakers.
Bare min mening, men Dynaudio har som regel en litt snill klangkarakter som resultat av PP bassmellomtone. Ikke noe å si på dynamikk eller oppløsning, men det er et resultat av en litt snillere oppbrytningskarakteristikk på polypropylen.
Mitt forslag for en slik høyttaler ville være noe typisk Britisk ala Naim, Rega osv. Forsterkere med typisk Japansk klangkarakter kan bli noe snilt og pent på allerede litt snille høyttalere.
Bare mine 2C, andre har sikkert helt andre meninger.
 

murre906

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2009
Innlegg
512
Antall liker
12
cbarth1 Har du no eksempel på forsterkere må ha pre out for sub. Ikke koble kobler høyttalerledningene til subben.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nå har jeg ikke sett om du har satt noe pristak, men tror noe sånn som Exposure S3010, Rega Elicit R, Naim Supernait, Creek Evolution 100A. Alle disse har et veldig godt rytmisk driv (PRAT).
 
Topp Bunn