Kjøp av digitalt camera.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Er ingen fotograf,men trenger et moderne kamera. Leste test av noen kompakt kameraer i siste lyd & bilde. Leica til 160 k er vel referansen i kompakt-klassen. Men kan et Nikon Coolpix i den laveste divisjonen, og til nesten ingen penger, også gjøre en god jobb? Er nærmest som blank å regne, når det gjelder digital foto. Har dog hatt både Nikon, Pentax & Olympus speilrefleks tidligere. Og det vil si 20 år siden. Er takknemlig for innspill. Må jo medgi at jeg er svak for Leica. Men de er jo priset som et par gode mono-blokker.

mvh
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Hvilken prisklasse er det du er mest interessert i, og hva er viktig for deg utenom ok bildekvalitet?
Skal det være lite, tåle litt røff bruk på tur, ha mye zoom, være bra innendørs (dårlige lysforhold) eller har du andre spesielle behov?

Du får mange gode kompaktkamera under 2000,- etter min mening.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hvilken prisklasse er det du er mest interessert i, og hva er viktig for deg utenom ok bildekvalitet?
Skal det være lite, tåle litt røff bruk på tur, ha mye zoom, være bra innendørs (dårlige lysforhold) eller har du andre spesielle behov?

Du får mange gode kompaktkamera under 2000,- etter min mening.
Behovet er tilstede, da jeg trenger noe bedre enn mobil-kamera. Trenger ikke noe røft. Ei heller noe i "proff" klassen, som Leica antageligvis er. Falt for Nikon Coolpix. Men er dette et "bruk & kast" produkt ? Eller kan man ha det i en 10 års-periode???


mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Canon PowerShot S100 blir av mange fremholdt som referansen innen kompaktkamera, ellers er det vel systemkamera som gjelder, som Panasonic GX1 eller Sony NEX. Akam.no er et bra sted å begynne.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Canon PowerShot S100 blir av mange fremholdt som referansen innen kompaktkamera, ellers er det vel systemkamera som gjelder, som Panasonic GX1 eller Sony NEX. Akam.no er et bra sted å begynne.
Skal sjekke Akam. no Takker:).

mvh
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Skal du lese tester om kamera, bruker du dpreview.com

For meg er bra vidvinkel viktigere enn masse zoom
Stor blenderåpning (lite tall, stor åpning) er også noe å tenke på.. De fleste kamera har ikke samme blenderåpning i hele zoomomeråde.

Objektivet jeg bruker mest er 17-55mm F2.8
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Takker for svar. Er vel egentlig bare interesssert i noe bedre enn mobil-kamera. Leica har vel ikon status, de hadde vel også "Leicaflex" på 60-70 tallet. Like bra som Hasselblad, men fikk ikke være med til månen:cool:. Sikkert surt for tyskerne. Tipper jeg handler enklest mulig Kikker litt rundt på nett-stedene som er nevnt:).

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Jeg har et lite Fujikamera til et par tusenlapper. 10x optisk zoom, ganske lyssterkt, rask blitz og ikke minst; et slankt design. Og ikke nok med det, det tar helt ok bilder.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Jeg har et lite Fujikamera til et par tusenlapper. 10x optisk zoom, ganske lyssterkt, rask blitz og ikke minst; et slankt design. Og ikke nok med det, det tar helt ok bilder.
Og tipper jeg havner på noe i den gaten selv. Særlig siden jeg tenker å kjøpe Weiss dac:cool:


mvh
 
Topp Bunn