Kjøpsguide for handel av hifi/DIY/parts på nett....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har du noen preferanser? Monacor kan skaffes. Så har du jo den nye Seas-forhandleren, selvfølgelig.

Evenstad musikk og Ljudia har noe.

Ellers har jeg handla hos Tout Le Haut Parleur og Audiophonics i Frankrike. Begge disse to er kjappe og proffe.

Johan-Kr
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Vurderer å oppgradere Seas CA22RNX. To på hver side sammen med Beyma TPL-150 amt. Toveis. Lukket kasse rundt 45L.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Aktivt eller passivt delt? Ca22RNX bør ikke strekkes så forferdelig høyt, IMO, så du bør bruke relativt bratte flanker.
FE726828-4D72-488B-BC04-02BFBE719E21.jpeg

Johan-Kr
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det er et passivt filter på 1500hz LR24db, men har og mulighet for aktiv deling 😃 De spiller bra, men tenkte att en oppgradering av 8" var på tide ? Eller er den veldig god ?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Aberet er er at å bytte til f.eks, Seas Ecel kan være vanskelig. Excel har vesentlig kraftigere oppbrytninger enn CA22 sin pappmembran. Kanskje Faitalpro 8PR200 kan være egnet?

Tout Le Haut Parleur kan skaffe disse.

Generelt sett er disse CA22ene dine gode, så om du vi ner så mye er jeg usikker på. Jeg skulle tro at aktiv drift ville være en bedre oppgradering...

Johan-Kr
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har sett på W22NY men den er jo så jævla dyr 3500pr stk 🙈
Skal se litt på den Faital saken.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.755
Antall liker
10.550
Torget vurderinger
10
Begynner å gå tom for delefilterkomponenter.

Har et stort sortimentskap som er kurant å supplere med 10 watts motstander i mange forskjellige verdier. Det er ikke så dyrt.

Er også kurant kjøpe opp en god og variert batch med elektrolytt kondensatorer ifbm utviklings arbeid før endelig filter er satt.

Men spoler, huff det er dyrt. Og ikke så lett å velge et stort nok assortertement på jern og luft i riktige verdier og tilstrekkelig tykkelse på tråd.

Jeg har også induktansmåler og kan vikle ned men det tar tid og da ødelegges de opprinnelige verdiene.


Spørsmålet er litt i gata «hvor lang er en fisk» men tips mottas :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Vanskeligt eller umuligt å måle induktion på spole med meget lav modstand. Altså med et almindeligt multimeter.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
hvordan er betaling me Soundimports?
noe ekstra kostnad etter frakt og VAT?
Sound Imports trekker fra Nederlands MVA (VAT) på 24%, og så får du norsk MVA på 25% isteden, samt mva på fraktprisen, og et fortollingsgebyr fra speditøren (f.eks. UPS).

Du ender stort sett opp med ca. like priser som en viss norsk nettbutikk som har tilgang til samme sortiment som Sound Imports og får varer tilsendt derfra en gang i uka.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
Sound Imports trekker fra Nederlands MVA (VAT) på 24%, og så får du norsk MVA på 25% isteden, samt mva på fraktprisen, og et fortollingsgebyr fra speditøren (f.eks. UPS).

Du ender stort sett opp med ca. like priser som en viss norsk nettbutikk som har tilgang til samme sortiment som Sound Imports og får varer tilsendt derfra en gang i uka.
for å være helt klar her, VAT knappen på Soundimports legger til eller trekker fra 24%, og 25%.På sluttsummen i kassen kommer det 25% etter den er sendt og jeg må betale på et senere tidspunkt?
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Prisen du betaler til Sound Imports er uten 24% VAT. Så får du regning på 25% moms (på hele kjøpet inkl. fraktpris) og fortollingsgebyr fra speditøren i etterkant, ja.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Denne tråden skulle hadd seg en real oppdatering og en oppussing. Nå er det veldig rotete, og en drøss av linkene er døde nettbutikker.
Alle linker skulle vært lagt i første post, og delt opp etter kategorier og kanskje en kommentar bak linken. Da hadde oversikten blitt fin og ryddig og lett å finne det man trenger.
Forresten kan man jo legge inn Power transformers - Internet shop Toroidy.pl som en suveren trafo leverandør. Finner du ikke det du trenger her, så får du bygge den selv :D
Ellers har man Modushop by Hi-Fi 2000 | Contenitori per Elettronica | Electronic Enclosures | Hi Fi Chassis for chassis/chassis deler og kjøleribber.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Spørs hvilket nivå du ser for deg... Leo Beraneks "Acoustics" og Harry F Olssons "Musical Engineering" er klassikerne....
Vance Dickasons "Loudspeaker Cookbook", Martin Colloms "High performance Loudspeakers" - alle bøker jeg har forholdt meg til....
De to siste, og først og fremst "Cookbook" er greie å starte med.... Colloms er svært teoretisk...Har ikke sjekket etter nyere bøker...
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Jeg har fagskole ingeniør bakgrunn, men holder meg absolutt ydmyk hehe. Skal sjekke ut nevnte bøker. Takk
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen som har handlet hos Tedss.com ?

Brukanes sortiment ser det ut til men finner lite om dem ellers på interwebben.
 
Sist redigert:

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg ser at det er en side som ikke er nevnt her: Toutlehaurparleur

Fransk nettbutikk med alt man kan trenge av høyttalerelementer, dempemateriale, delefilterkomponenter etc. Fører blant annet Beyma, B&C, Faital, Mudorf, Radian, SEAS etc. De er en av de få som har spoler i diverse verdier på lager. Super kundeservice og rask og billig levering med DHL. Jeg kjøpte 10kg med høyttalerelementer og betalte kun 250kr i frakt. Anbefales på det sterkeste!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Veldig bra opplevelse hos TLHP, når jeg handla.

Kurant pris, rimelig frakt og kjapp levering.

Johan-Kr
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
TLHP er helt kurant.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gode priser på endel produkter. De sender til Norge.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Usikker på rett tråd å spørre, men er det "overfres" som benyttes til å få element i flush med baffel?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja.. du trenger også helst en sirkeljig, og ta utfresinga for nedfelling før du tar selve hullet... ellers har du ingenting å styre etter om du tar hullet først.. :cool:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kniper det, kan du lage sirkeljigg selv. Den som følger med overfresene er ofte litt så som så.

Denne laget jeg selv. Her er det en gjenomgående bolt som går i en klomutter i ei plate under emnet. Den spretter ikke ut av hullet, men emnet må klemmes fast i underlagsplata.
13D3D6D4-353A-4B68-AE62-1D84FA5A93C0.jpeg


B1FF4378-B7E3-41AB-A546-F334EB2C40EB.jpeg


Hullsager som matcher hulldiameter for standard, mindre høyttalerstørrelser er og kjekt å ha

Johan-Kr
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Kjøpte denne jiggen fra Kina aliexpress eller noe slikt. Siden jeg har en gammel elufres, så kjøpte jeg en variant uten festehull. Brukte bunnplata til fresen som mal og fikk borret monteringshullene på riktig sted...
20220306_133514.jpg
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvor man får kjøpt gummireimer?
Har et par Philips blu ray spillere hvor skuffa ikke går opp pga slakk i reima (slurer) i åpningsmekanismen. Reima har ca 3cm diameter.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Hvilken overfres bruker dere? Er bosch pof1200 noe å vurdere?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hvor mye skal du frese (?)
Har 3 stk,
en billig 1200w kina fres, 3-400,-
En kraftigere, 2000w kinafes, ga vel rundt 1000 lappen for noen år siden.
En Elu 1200w fres, den kostet vel fort 1500,- for 30 år siden.
Bruker alle 3 ganske mye, til litt forskjellige ting.
Elu'n og den lille kinafresen brukes med 6 eller 8 mm fresestål. Elu'n har klart bedre "feel", men den billige kinafresen gjør akkurat samme jobben.
Den store brukes mest i fresebord, dette fordi den kan bruke 6, 8, 12mm og 1/2" freser.
Det med 1/4" og 1/2" tange er litt viktig for meg. Dette fordi de litt mere spesielle fresestålene som regel er myye billigere i spesiellt 1/2" tange, enn 12 mm som er standarden her i Norge.
Så hvis det er snakk om hobbyfresing noen ganger i året, så ville jeg ha valgt en billig maskin, men sjekket om det var mulig å få 1/4" hylse til den. I tillegg til 6 og 8 mm.
Hvis en så skal frese med større stål ville jeg ha kjøpt forholsdvis rimelig fres, men sørget for at en kunne få eller får med 1/2" hylse.
Vær klar over at de større fresene ofte er beregnet på benkmontering. En 2kw fres med et 50-60 mm stort stål skal en ha respekt for hvis en (tørr) kjøre håndholt...
Så er det seff slik at en dyrere fres, som min gamle Elu, kan ha mye bedre feel, hutigjusteringer osv, osv
Og som alltid, google / youtube er din venn...
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Det er bare for å frese ut plass til høyttalerelementer, så det blir ikke all verdens bruk. Ser det er en til 300 på finn, "power super" 1020w
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en «Blakk og drekker» overfres som jeg kjøpte for rundt 15 år siden for 7-800kr. Gjør susen til sånt.

Jeg har steike lyst på en 1600W blå Bosch, men om jeg egentlig har behov?

Johan-Kr
 
2

2xJ

Gjest
Jeg har en «Blakk og drekker» overfres som jeg kjøpte for rundt 15 år siden for 7-800kr. Gjør susen til sånt.

Jeg har steike lyst på en 1600W blå Bosch, men om jeg egentlig har behov?

Johan-Kr
BlåBosch er heller ikke det det var...
Jeg gikk lei av at når (av de diverse merkene jeg hadde i porteføljen :cool: ) batteriet gikk, så hadde dem byttet innfattning...
Så har gått over til Ryobi, og jeg ser meg ikke tilbake... men jeg er bare en glad amatør som vil ha noe som virker når jeg trenger det...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
BlåBosch er heller ikke det det var...
Jeg gikk lei av at når (av de diverse merkene jeg hadde i porteføljen :cool: ) batteriet gikk, så hadde dem byttet innfattning...
Så har gått over til Ryobi, og jeg ser meg ikke tilbake... men jeg er bare en glad amatør som vil ha noe som virker når jeg trenger det...
Kom en på jobben igår for å hjelpe til med å sette opp noen truckvern. Han hadde BlåBosch på batteri jeg med Hilti på batteri. Jeg boret 2 hull før han var ferdig med det første. Der er Hilti i en egen klasse.
 
2

2xJ

Gjest
Kom en på jobben igår for å hjelpe til med å sette opp noen truckvern. Han hadde BlåBosch på batteri jeg med Hilti på batteri. Jeg boret 2 hull før han var ferdig med det første. Der er Hilti i en egen klasse.
For og følge HMSn skikkelig, så burde de vel og ha veltevern rundbaut !!!!!!!!!!! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det var boring i betong, så er det vel ingen av de kjente batterimerkene som har noe å stille opp med mot Hilti...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hadde besøk på jobb av pushern fra Motek. Han hadde med mye fint snacks fra Hilti å vise… Bl.a. en temmelig solid 22V batterimaskin.

Vi leverte tilbake en Bostich stavspikerpistol, og fikk oss en Hilti på gass isteden. Litt sånn opp og ned med driftssikkerheten på den Bostichen (helt lik en deWalt).

Det sagt - den 1600W overfresen jeg sikler på går på 230V, ikke på batteri.

Jeg trengte drill/skrumaskin i en fei for noen år side, og da ble det Ryobi, så batterimaskiner holder jeg meg helst der.

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn