Beklager igjen at denne tilbakemeldingen kommer så sent, men det viste seg at Dayens Ampino'n var en såpass kraftig forbedring at jeg ville gjøre en litt grundig gjennomgang før jeg kom med noen konklusjon.
Får å begynne med oppsettet, Squeezebox Duet -> Hegel HD11
-> CIAudio PLC-1 (passiv pre) -> Dayens Ampino -> Sonist Concerto 3. Kabler er Blue Jeans + in Akustik Exelence og HT kabler er Cardas SE-11.
Visuelt sett er selve chassis noe mere blikkboks-aktig enn forventet, litt p.g.a. at den er lakkert med høyglans svart lakk med mønster i. Men det betyr ikke mye for min del så lenge lyden blir forbedret. Ellers er høyttalerterminalene litt for jalla, så de tenker jeg nok kan bli skiftet med noe mere solid etter hvert.
Høyttalerne er vel det mest spesielle her siden de liker best SE klasse rør forsterkere og diverse Tripath forsterkere. Har prøvd det meste av andre typer forsterkere også men det blir tamt til sammenligning. Ellers har min lille EL84 SE forsterker foreløpig gitt best resultat med tanke på dynamikk og detaljrikdom. Men rør er rør, varmeutvikling og "vedlikehold" med skifte av rør gjør at jeg er mere påpasselig med å slå den av når jeg ikke bruker den. Kingrex T20 derimot kan stå på 24/7 da den ikke utvikler ett fnugg av varme og spiller litt høyere enn EL84 forsterkeren, men den har også ett litt tammere lydbilde.
Men selvsagt, ingen av disse forsterkerne har kontroll på Sonistene når volumet skrus for høyt. Det var derfor med stor interesse jeg leste tester av denne lille Dayens forsterkeren siden den virket å ha egenskaper som passet "rør avhengige" høyttalere perfekt uten å gå tom for krefter hvis man vil skru opp volumet en gang i blant.
Det første man legger merke til etter hovedsaklig å ha spilt med Kingrex T20 og TecOn Model 55 er selvsagt volum. Her er det solide 35W og man får litt bakover sveis med det samme fordi det begynner å bli ganske mye lyd allerede når volum kontrollen passerer klokka 10. Har satt på en 6db attenuatorer på inngangene for å få litt mere vidde på volum kontrollen.
Ellers er den som det står i flere tester fullstendig tyst uten signal på inngangen.
Så til det viktigste, LYD!
Det tar ikke mange sekundene før man hører at det har skjedd noe dramatisk med bassen. Denne saken slipper gjennom det som finnes av bass, har ikke hørt Sonistene spille så gjennomført solid bass tidligere. Egentlig er det vel for enkelt å si at den bare har bedre bass, her er det rett og slett mere pondus og "thump" som gir for eksempel klassisk musikk, bass trommer og piano det lille ekstra som skal til for at man får en mere realistisk (live) fremstilling av musikken. Men effekten er såpass fremtredende at man ikke trenger noe trent øre for å høre forbedring på absolutt alle typer musikk.
Det store spørsmålet er da om resten av frekvensspekteret lider som følge av forbedringer i de nedre frekvenser. Bare en måte å teste det på, Erykah Badu - Baduzium Live fra 1997. Volum kontrollen over nabovennlig nivå og kjør!
Men nei, vibrasjonene merkes godt i kroppen, men både Erykah, kor, blåsere, slagverk, piano, orgel m.m. kommer helt klart frem som om man skulle sittet i studio og styrt spakene selv. Og best av alt, stemmen til Erykah som kan gå litt gjennom marg og bein når ho setter i som verst bærer ikke preg av at forsterkeren overdriver på noen måte for å få frem alle detaljer i musikken.
For å gjøre en lang historie kort, jeg har vært gjennom mye musikk i alle sjangere siden jeg fikk denne forsterkeren og må si det er en del år siden jeg har opplevd en lignende oppgradering i lyd bare ved bytte av en komponent. Dermed må nok Kingrex'en etter hvert belage seg på å flytte.
Eneste lille kommentar er at stemmer har en liten antydning til skarpere "sss" lyder enn de andre forsterkerne jeg har. Men dette må jeg nesten teste litt mere da det kan ha endret seg nå som forsterkeren har vært i bruk ei stund.